Magyar Opera

Hicks munkában (b1535)

Na, ezt is megértük! Hogy mit? Egyrészt most először fordult az elő, hogy az automatikus frissítésre buzdító üzenet hívta fel a figyelmemet egy új előzetesre. A másik, ennél nagyobb érdeklődésre számot tartó fejlemény, hogy az Operához szerződött John Hicks új témái most először elérhetőek a nyilvánosság számára. Amikor kiderült, hogy ő fogja tervezni az új megjelenést, sokan előre féltek, hogy a gyerekes-giccses irányvonal jut majd érvényre, de jelentem nem lett igazuk. Mielőtt röviden bemutatnám az újításokat, két megjegyzést tennék. Az egyik, hogy a most bemutatott verzió messze nem végleges, akár komolyabb változtatások is lehetnek még, egyes részeken pedig még semmilyen újítás nincs! A másik, hogy nincs olyan téma, ami mindenkinek tetszik...

Szóval új skin. Nekem így elsőre tetszik, legalábbis nehéz lenne így hirtelenjében komoly érveket felsorakoztatnom ellene. A standard külső a kékesszürke és fekete (sötétszürke) színek kombinálásán alapul, alapvetően letisztult, egyszerű ikonokkal. Tulajdonképpen egy lehetne a sok letölthető változat közül. Létezik Windows Natív is, ami elvileg operációs rendszerenként változó lesz (én Windows 7-et használok), jelenleg Windows-hoz és Mac-hez elérhető. Nagyítható képek alant.

Opera Standard téma Opera Natyv téma

Örvendetes újítás, hogy végre rendben működik a magyar helyesírás ellenőrzés is. Ehhez válasszunk egy szövegbeviteli mezőt, majd a környezeti menüből a Language opciót, illetve a további szótárak hozzáadását. Ekkor egy listából kiválaszthatjuk a magyar nyelvet is, majd elfogadva a felhasználási feltételeket, letölthetjük és alapértelmezetté tehetjük. Mindezt egy "Next, Next, Finish" jellegű egyszerű ""telepítéssel".

A fejlesztők azt vették észre, hogy egyes nagyobb oldalakat is megzavar az Opera verziószáma, ami immár két számjegyű, tehát Opera 10 helyett Opera 1-et érzékeltek. Ennek megakadályozására a böngészőazonosítóban jelenleg 9.80 szerepel, a valós verziószám a sztring legvégére került. A fejlesztők kérik annak jelzését, hogy ez az új módszer okoz-e valamilyen fennakadást bizonyos weboldalaknál. Az is kiderül ebből a karakterláncból, hogy a Presto megjelenítő motor immár a 2.2.15-as verziószámot viseli.

További változások is vannak szép számmal, az újfajta változási közlemény miatt sokkal több információhoz juthatunk, mint korábban. A teljes lista elolvasható a blogbejegyzésben. Rövid összefoglaló a lényegről:

Változások:

  • számos fagyás javítva, például a levelezőhöz, helyesírás-ellenőrzőhöz, BitTorrenthez kapcsolódóan
  • a "?" betű, illetve legalább két szó címsorba írása az alapértelmezett keresőt indítja a Google helyett
  • a témákban szereplő szövegek árnyékolhatóak
  • a kiterjesztés már nem veszik el pontot tartalmazó nevű fájlok letöltésekor (csak Windows)
  • a spellcheck.dll fájl el lett távolítva, mivel már nincs rá szükség (csak Windows)
  • a Start menüben az Opera már beállítható alapértelmezett böngészőnek (csak Windows)
  • a Frissítés gomb használatakor már nem lép vissza az előzményekben, ha korábban Flash elemeken kattintottunk (csak Linux)
  • a komoly megjelenítési hibák javítva a Qt4-es összeállításokban (csak Linux)
  • Turbó mód aktiválásával kapcsolatos finomítások
  • átdolgozott Turbó mód helyi menü
  • rengeteg javítás a levelezőben
  • WebFontok javítva az OpenType formátum használatakor
  • torrent fájlok letöltése esetén újra működik a megnyitás más alkalmazással menüpont
  • ...

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltés:

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr671147300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.27. 19:38:08

Első ránézésre nem tetszett az új skin, de most már egyre jobban tetszik. Van pár dolog, ami zavaró, például a szivecske, a + jel a füleknél, meg a gyorshívó oldala nagyon béna... de összességében egész jó. Én valami nagyobb dobásra számítottam amúgy.

ZeGa 2009.05.27. 19:44:45

Nekem valamiért rögtön elnyerte a tetszésemet, de lehet még rajta csiszolni, meg ízlések és pofonok...
Amúgy nekem valamivel gyorsabbnak tűnik ez a build.

ZeGa 2009.05.27. 19:48:28

Most ránézve a + jelre tényleg lehetne jobb :S

resius 2009.05.27. 19:52:40

az egész füles rész gagyi ahogy van, az az árnyék nagyon nem jó, és a fekete csík az alján a szürke glow-val rettenetes,az új fül nyitása gomb pedig bele sem illik ebbe a környezetbe...a többi rész nem lenne rossz amúgy

Worlon 2009.05.27. 20:47:22

Nekem tökéletesen elnyerte a tetszésemet. Nagyon megörültem, mikor megláttam.

awking 2009.05.27. 22:35:04

Nekem tetszik, mert én is hasonló szkint ütöttem össze anno. :)
Bár -én is- sokkal nagyobb változásra számítottam. Nem pont azért szerződtették a mókust, mert túl szürke volt a jelenlegi? :S

Lali_ 2009.05.27. 23:21:29

Alapjában nem rossz, de 40%-os ikon méretnél az URL sáv olyan mintha felcsúszott volna a fülsáv alá, nagyon kevés ott a hely
A gyorshívó pedig tényleg nagyon béna, ez a fekete keret vagy mi....

De ami nagyon tetszik: Az aktív fül beleolvad a címsorba, bár ha nyitva van az oldalsó panel, akkor látszik ott egy törés, ami nem szép... Az oldalsó paneleknél is szépen beolvad

Egyébként én is komolyabb változtatásokra gondoltam, de lehet, hogy benne van, hogy nem akarják a mostani felhasználókat elveszíteni, hogy megint csinálnak egy teljesen más kinézetet

Almostigris 2009.05.28. 00:18:23

Nagyon kellemes az új bőr. Hajrá!
A képek iszonyú pocsék minősége mikor változik a 10-esben?

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.28. 00:19:43

@Operafun800: kapcsold ki a Turbót a bal alsó sarokban, attól rosszak a képek (többek között így gyorsítja a netet)

fraki 2009.05.28. 02:24:11

Hát a 9-es szkin egyhén szólva kiforrodtabb. Ez vergődés.

fraki 2009.05.28. 03:56:23

Az opera felülete - lényegében mindegy, milyen szkint raknak rá - olyan, mintha kartondarabkákból volna összerakva.

Almostigris 2009.05.28. 07:32:03

Köszi Karbonade: valóban, gondolhattam volna erre. ;-)

Fraki:dehogy vergődés!Szép, letisztult, elegáns bőr. :)

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.28. 07:53:22

A fülek felirata árnyékos, azt láttátok? Nagyon jó hatást kelt.

Almostigris 2009.05.28. 08:55:27

I@Karbonade: Igen, hangulatos. Mint ahogy az "új fül" nyitása gobjának besimulása is ...

ZeGa 2009.05.28. 09:38:04

@fraki: Egyértelmű, hogy az kiforrottabb volt, mivel ez még nem végleges skin és szerintem nem is vergődés. Jó lesz ez majd.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.28. 10:28:52

@Lali_: "Az aktív fül beleolvad a címsorba"

Ez Chrome-ban is így van, szóval ez nem új ötlet volt a részéről.

Dzsini 2009.05.28. 10:29:39

egy kis átszabás és turkálás a skin.ini-ben után egész kellemes és helyspórolós lett, alig foglal több helyet függőlegesen, mint az előző minimalista skinem, viszont jobban olvasható, elegánsabb.
azt továbbra sem értem, hogy minek ekkora üres helyet pakolni a szövegsorok alá, fölé, rengeteg vastag keret... azért még sokan vannak, akik függőlegesen 800 pixel alatt vannak, főleg a netbookok elterjedésével zavaró lehet, hogy a hasznos terület ilyen mértékben lecsökken (menü felesleges, gombban megtalálható - ld. Chrome; óriási borderek meg padding, az alsó statusbar felesleges, ami információ van rajta az tooltipben és a címsorban elfér - a search bar helyén simán, keresni úgyis F2-ből vagy új tabból keresünk)
plusz emellett én jobban szeretem, ha a tabok nem fix szélességűek, de ez 1 pillanat alatt átírható a skinben :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.28. 12:48:19

@Dzsini: Feldobhatnád a myOperára, nagy sikere lenne. :)

Egyébként most veszem észre, az is megújult kicsit. Külön figyelmet érdemel a my.opera.com/community/chooseopera/ oldalon a User JavaScript és a Bookmarklets link. Végre felismerték az ezekben rejlő lehetőségeket és foglalkoznak vele.

ap · http://premiumlivesets.hu 2009.05.28. 12:52:31

@fraki: ez is kartondarabkás?

http://my.opera.com/annafil/skins/get.pl?id=8225

sztem a legjobb :)

nemuccaszoc 2009.05.28. 14:28:09

Szépek, este beizzítom őket.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.28. 17:39:59

A jobb oldali oldalsávon csak nálam keveri össze a legfrissebb build a képeket? Más böngészővel jó a dolog, Operával gyorsítótár-ürítést követően sem. A másik, hogy nem jelenik meg a hozzászólás mező itt a lap alján (ezt is Chrome-ból írom)...

Lehet, hogy reinstall lesz. :(

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.28. 17:55:58

@cousin333: Reinstall megvolt, most egyelőre jó...

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.28. 21:45:14

@cousin333: Nálam nem volt gond, pedig a régire raktam...

RaidX 2009.05.29. 09:13:37

Bíztam benne, hogy a 10-es majd csak tudja kezelni a Google cuccokat.
Bejelentkezek a Gmail fiókba és visszakapom a bejelentkezési ablakot üresen. Ekkor frissítem az oldalt és megjelenik rendesen a fiók tartalma.
A google.hu/ig oldal használhatatlan.
Bejelentkezés utánn, bár valójában bevagyok jelentkezve, mégis a bejelentkezési oldal marad meg és nem érem el a korábbi beállításaimat.
Ezek nem csak a mostani beta buildra, de a 9.x verziókra is teljesen igazak.
Mindenki jön az ACID teszt sikerével, az oldalak meg egyre sz...rabbul jelennek meg. Inkább arra kellene törekedni, hogy a honlapfejlesztők észheztérjenek. Az hejett, hogy kiírják: Az oldal csak IE és FF alatt működik helyesen.
Bár ez az oldal sem működik rendesen a beta buildokkal.

Nagykócsag 2009.05.29. 09:36:31

olyan mac-es fílingje van.

ZeGa 2009.05.29. 10:19:37

@RaidX: Én úgy tudom, hogy ezek még csak alfák, de ez csak kiegészítésként írtam nem akartam kekeckedni.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.29. 10:46:59

@ZeGa: De nemsokára kilép és onnantól már az eredeti timeline-juk szerint nem a motort fejlesztik, hanem az új feature-öket.
Dehát nagy a valószínűsége, hogy ami a bétával nem fog menni, az már a véglegessel sem.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.05.29. 11:22:29

@RaidX: Gmail-el nem voltak ilyen gondjaim, az iGoogle rendben működik. Magyar Operán kell reload, mert elsőre mintha nem töltené be a stíluslapokat...

RaidX 2009.05.29. 14:53:12

@Zega

Ha figyelmesen olvasol látod, hogy nem csak az előzeteseknél de a 9.xx verzióknál is azt csinálja.
Jelenleg még a Chrome alatt sem tudtam ide belépni. Maradt az IE amit utálok.

ZeGa 2009.05.29. 15:19:14

@RaidX: Figyelmesen elolvastam, csak hozzátettem, hogy még most alfák vannak nem béták.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.29. 15:29:06

@RaidX: Mármint a blog.hu? Nekem tökéletesen működik a 10-essel.
Sőt, a Gmail is jobb a 10-essel, mint a 9.64-el. Sajnos még mindig vannak bugok, de már a Google Readernél is működnek újra a billentyűparancsok a legújabb buildben. Szerintem a userjs-eid, usercss-id és reklámblokkoló listádban nézz szét, vagy ha már régóta frissítgetsz, akkor az operaprefs.ini-t is törölheted, hátha.

Más: Másnál is (aki a legutóbbi 2 buildnél az autoupdaterrel frissített) két telepített Opera 10 található a Programok telepítése/törlése résznél?

ZeGa 2009.05.29. 15:52:38

@penge™: Igen, nálam is 2 opera 10 van.

awking 2009.05.29. 21:48:09

Nyilván én másik Operát használok, de nálam megy az iGoogle, a Gmail, Calendar és a blog.hu és az iwiw is. :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.29. 22:00:32

@awking: Az iGoogle-n működik normálisan a Gmail-es widget? Nekem miután megnyitottam Canvas View-ben egy levelet széthullanak a frame-ek a widgeten belül és nem frissül, amíg nem frissítem az oldalt.

macskafaraok 2009.05.30. 10:26:16

nekem tetszik a skin. msi wind-en 1024x600 is not bad.

Gyorsult a JS es hasonlok.
Yahoo mail bar tovabbra is bug-os helyenkent, de a menu legordulesi sebesseg kb olyan mint a Safari-ban.
(eddig lassucska volt...)

Dzsini 2009.05.31. 22:07:38

néztétek az opera:about-ot?
Version
10.00 Beta (!!!!!!)
Build
1535

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.05.31. 23:21:39

@macskafaraok: "Gyorsult a JS es hasonlok." -> Most nézegettem a Chrome Experiments-et és meglepő az eredmény. Már most van olyan gyors, mint a FF 3.5. Nálam legalábbis.

Például nézd meg ezt: http://js-fireworks.appspot.com/

Ha most ilyen a régi motorral, akkor milyen lesz a Carakan? Szerintem csúnyán maga mögött hagyja majd a Chrome-ot és a Safarit. >:)

Mesmoryser 2009.06.01. 01:02:46

@penge™: Ez nálam érdekesen alakult (megjegyzem, régi vacak gépem van):
Firefox 3.0.10: kicsit szaggat, nem valami élvezhető
Opera 9.64: nagyon hasonló
Safari 4 beta: már 40 elemnél belassul, 800 elemmel 1 fps környékén van
Chrome: kicsit szaggat, jó indulattal még élvezhető
IE 6: 100 elemnél 1 fps, 500 elemnél 10 másodperc egy képfrissítés (többet nem vártam meg :)
Opera 10: semmi szaggatás, sőt, az egyetlen ami hagyja a processzort 80%-ra lemenni!
Szóval tud valamit az ifjú... :)

ata4100 2009.06.01. 19:59:30

@penge™: Ugyanis eddig az Opera 10 Alpha mappába települt az Opera De már az "Opera Beta" mappába.. :D szal logikusan kettő lett..

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.06.01. 21:02:02

@ata4100: Nálam viszont logikusan a saját megszokott útvonalamra települ (pont az ilyenek elkerülése végett, mivel erre fogom ráfrissíteni a bétát és később majd a véglegest is). :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.06.03. 07:12:22

Megérkezett a béta: http://ftp.opera.com/pub/opera/win/1000b1/en/

A build 1551-re változott, tehát javítások biztos vannak benne.

Dzsini 2009.06.03. 07:38:36

már az 1535 is bétának nevezte magát az about-ban :)

amúgy nekem az uninstall-ban már vagy 8x szerepel az Opera 10.00, valamit nagyon elszabtak a rendszerbe építéssel... (soha nem volt 2 opera a gépen, mindig update-et nyomtam)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.06.03. 09:26:09

Amúgy a paneleknél direkt ilyenek a gombok? Csak mert nekem is felül vannak és így olyan furcsán néz ki, amelyik éppen aktív.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.06.03. 10:20:40

@penge™: Nekem is ott vannak. Mit jelent az, hogy furcsa?

Amúgy még egy újítás: testre lehet szabni a Gyorshívót!

Dzsini 2009.06.03. 11:36:45

ha már vannak tab képek, akkor illene, hogy oldalra téve a tab-bart is megmaradjanak... annyi a szélesvásznú monitor mostanában, úgy lenne igazán értelme, nem megint elvenni rengeteg helyet a függőleges képernyőhelyből

meg van bejegyzés a desktopteam-nél :)

resius 2009.06.03. 11:41:21

juppííí,kijött a 10 beta végre....
süti beállítások módosítása