Viszonylag rég, kb. egy évvel ezelőtt röppent fel a hír, hogy az Opera bemártotta a Microsoftot az Európai Bizottságnál, hogy továbbra is visszaélnek a piaci erőfölényükkel, mivel az Internet Explorer még mindig a Windows levakarhatatlan része, valamint a böngésző szándékosan szabotálja a többiek által elfogadott webes szabványokat, így szorítva vissza a konkurenciát.
Kép forrása: www.seppo.net
Azóta történt egy-két előrelépés, egyrészt az IE8 jelentős előrelépést mutatott fel a szabványkövetés terén, valamint a Google is beszállt a csatába a Chrome-mal, mégpedig a szabványos oldalt képviselve (igaz, hogy ezen a piacon még kis szereplő, de azért nagy tartalékaik vannak). A Firefox és a Chrome térnyerése miatt a Microsoft kénytelen lesz jobban odafigyelni a szabványokra a jövőben, és ez az Operának is jó: a szabványos weboldalak ugyanis minden böngészőben egyformán jelennek meg, és mindegyikben működnek.
Az Európai Bizottság több, mint egy éven át vizsgálta az esetet, és most lépett tovább az ügy, mivel elmarasztalták a Microsoft amiatt, hogy az Internet Explorert a Windows szerves és elválaszthatatlan részévé tette. Hasonló ítélet született részükről 2004-ben a Windows Media Playerrel kapcsolatban is, bár kevés eredményt hozott akkor az ítélet.
Sok változást én ettől az ítélettől nem várok, a Microsoft kifizeti az esetleges büntetéseket, és minden marad a régiben. De ha ezzel sikerül elegendő nyomást gyakorolni rájuk, hogy az IE8 valóban sokkal szabványosabb legyen a végén, mint az elődei (máris az egyébként), akkor már megérte a dolog.
A Microsoftnak 8 hete van arra, hogy válaszoljon a kifogásokra, egyelőre csak egy rövid nyilatkozatot adtak ki, hogy tanulmányozzák az Európai Bizottság jelentését, és válaszolni fognak rá.
Kapcsolódó linkek
- a témával kapcsolatban felmerült leggyakoribb kérdéseket már korábban összefoglaltuk (Hogyan fogom letöleni a böngészőt, ha nincs böngésző? Miért nem támadták meg az Apple-t is a Safari miatt? stb).
- A témával kapcsolatos cikkeink
- Opera Watch: EC accuses Microsoft of illegally tying IE to Windows
- TechFlash interjú Jon von Tetzchnerrel
- Opera közlemény
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Asszem 2009.01.20. 16:45:12
Na én ezzel értek egyet. És mehetne ugyanez médialejátszóval, képnézegetővel, meg akár minden komponenssel.
Sőt, még lehetne ezek közé fizetőseket is rakni, ha a user mindenképp ragaszkodik hozzá, miért ne.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.01.20. 17:08:45
Nem szabotálja. Az IE8 már követi a szabványokat. Különben meg mivel nincs mindenre szabvány, így eleve hülyeség a dolog. Ha olyan egyszerű lenne a szabványos működés, akkor minden böngésző már alfa fázisban átmenne az összes Acid teszten.
@Asszem: Azért azt ne várjuk már el, hogy egy oprendszer teljesen megváltoztassa az egész struktúráját (ki tudja mennyi munka lenne), hogy minden más böngészővel elérhető legyen mondjuk a Windows Update, ami egyéb biztonsági kérdéseket is felvet, ugyanis az IE7 és IE8 Vistás védett módján egyetlen böngésző sem tud túltenni, ez az igazság. Még a Chrome sem a biztonsági tokennel és a külön beiktatott integritási szinttel. Az egyetlen a piaci részesedés, ami miatt azokat nem támadják.
Az meg, hogy valamit elért és monopóliummá fejlődött egyből szivatni kell? Ilyenkor hol vannak azok akik védik a hülye usereket, akik ugyanúgy nem tudják eltávolítani mondjuk az Opera Mini-t a telefonjukról meg ilyesmi? Ez már olyan előnyhöz juttat mindenkit, amiből könnyen monopólium lesz.
Tegye fel a kezét, akit zavar az a kb 25 mega, amit az IE foglal és ezért telt be neki a rendszerpartíció, vagy frusztrálja a Program Files sok könyvtára közül az Internet Explorer nevű, AMIKOR semmi jelét nem mutatja a létezésnek, ugyanis a vezérlőpultból minden ikon és fájltársítás eltűnik, még csak a kereső sem listázza ki, a futtatásból sem indul, csak ha kitallózod a program files-ból.
Ennyi meg kell, mert a Windows Update igényli.
littlemat 2009.01.20. 18:39:45
Az nem zavar, de mikor a 3rd party programok nem tudják a honlapjukat az alapértelmezett böngészőben megnyitni, csak IE-ben, az már igen.
Ebben nem az a lényeg, hogy be van építve, mert mint mondták Apple-t (sőt, szerintem Canonical-t is) szidhatnánk. Inkább az a gáz, hogy ezzel a felhasználótömeggel és a szabványok kerülésével kb. egy évtizeden át gáncsolták a web egységes fejlődését.
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.01.20. 19:12:09
Akkor mondjuk, hogy a saját útját jérja. Ami azért gáz mert amúgy monopol helyzetben van.
"Az IE8 már követi a szabványokat."
Mihez képest? IE6-hoz viszonyítva biztos... De most komolyan, Acid 3 teszten például szánalmas, még akkor is, ha nem hajtunk feltétlenül a 100/100-ra. Minden komolyabb böngésző elérte már legalább a 70-80-at a stabil változataival(!), az IE8b2 meg csak valami 21 (vagy 12)...
"Különben meg mivel nincs mindenre szabvány,"
Sok mindenre meg van, és nem véletlenül... És itt nem csak a külön utakról van szó, hanem a nem támogatott, és így el sem terjedt szabványokról. Például SVG-ben IE8 ugyanúgy nagy 0, mint az IE5. Adobe SVG beépülő meg van ugyan, de lassan szakálla nő, és nincs benne alapból. De hasonlóképpen nyilatkozhatunk mondjuk a CSS3-ról, MathML-ről... stb.
"Ha olyan egyszerű lenne a szabványos működés, akkor minden böngésző már alfa fázisban átmenne az összes Acid teszten."
Senki nem mondta, hogy egyszerű, de vannak, akkik mégis megpróbálják... Arról nem is beszélve, hogy egyszerűbb lenne az élet, ha csak a szabványokat kellene implementálni, és nem kéne a hibatűrő móddal szerencsétlenkedni. Valószínűleg ez verte ki a biztosítékot az Operásoknál is.
"Tegye fel a kezét, akit zavar az a kb 25 mega, amit az IE foglal"
Szerintem IE7-nél és WMP-nél is az lenne a megoldás, ha a telepítőben lenne egy Haladó opció, ahol ki lehet választani, hogy mi nem kell, hasonlóan a Win95, Win98-hoz. Ugyanakkor nem gondolom, hogy az IE7-en kívül bármit is fel kellene ajánlania az MS-nek.
De mondjuk IE-től függetlenül lehetne egy kicsit könnyebb a Win telepítője, mert rengeteg minden van benne, amit soha nem használsz, mégis települ, ráadásul dögnagyok (Media Center valami 200MB). Mindenféle keleti nyelvek támogatása, meg kismillió driver. Ezeket netről is leránthatná, ha éppen kellenek. Ha meg nem, még mindig ott az install DVD, vagy fel lehetne őket másolni (pl. céges gépeken, kényelmi okokból)
Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.01.20. 19:55:11
Bár tény, hogy sokat javult a helyzet az utóbbi években, ezt említettem is.
Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.01.20. 20:01:23
madve2 2009.01.20. 21:29:57
Az lehet, de az EU most mégis ezen pattog, ha jól értem (és a bejegyzés címe is erre van kihegyezve). Az Opera álláspontjával teljesen egyetértek, de az EU új hacacáréjával egyáltalán nem... WMP-t is ki használ? Mennyiben hátráltatja a Winampot (ami annak ellenére, hogy a 2.x óta egy nagy nulla, még mindig meglepően sok gépen őshonos), hogy be van építve? Mennyi értelme volt kihisztizni, hogy megszülessen a "Windows Vista Home Basic N" meg "Windows Vista Business N" változat, amelyekben - hurrá! - nincs WMP, és persze a kutyának nem kell (nem azért, mert hiányzik a WMP, de ez mégis nonszensz!). Félreértés ne essék, a MS tényleg visszaélt a helyzetével, tényleg óriási előnyt halmozott fel (ami persze össze is omlott maga alatt, hiszen a böngésződiverzitás hiánya egyértelműen magában hordozta a biztonságosság elvesztését - az Operát is le lehetne zúzni IE6 szintre biztonságosság szempontjából, ha akkora részesedése lenne, mint anno az IE6-nak volt, és emiatt megérné...), és tényleg nem árt, hogy valaki rájuk szóljon, na de ne ilyen hülyeségekkel már!
Egyébként az IE8 szabványkövetése tényleg nem egy nagy szám, oké, de szerintem már az is nagy előrelépés, hogy a "szabványkövető" üzemmód a default, és nem a "kompatibilitási"... mindegy, nem ragozom =)
Koenigsberger 2009.01.20. 23:07:36
Ez mennyiben különbözik az arcátlanul mindenbe belenyomuló Microsoft-szeméttől és a W. Update-től (értsd: "már fél másodperce nem töltöttünk le biztonsági frissítést, kockázatnak van kitéve a számítógépe"). Na, ugye. És még sorolhatnánk a hasonszőrű példákat.
Asszem 2009.01.21. 10:36:32
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.01.24. 16:35:53
Ez viszont már nem az IE hibája. Egy olyan világban meg, ahol egy élvonalas fájlkezelő (Total Commander) még a Vista korában a Windows 7 hajnalán mindig a C:\totalcmd könyvtárat kínálja fel alapértelmezett könyvtárnak, mit vársz a fejlesztőktől?
@cousin333: "De most komolyan, Acid 3 teszten például szánalmas, még akkor is, ha nem hajtunk feltétlenül a 100/100-ra."
Ennek ellenére az Opera 10 100/100-as alfájánál még mindig kétszer kell belekattintani válasznál a Gmail boxba, mert különben a címzett levelénél folytatja a kurzor a levelet. A Google Docs-nál még mindig nincsen jobbklikk menü, ha bekapcsolod a JS jobbklikk fogadását, akkor sem. És szerintem a userek 99%-át ezek érdeklik, az Opera meg ha csak ez számít nekik, akkor stagnálni fog 1%-on.
"ha a telepítőben lenne egy Haladó opció, ahol ki lehet választani, hogy mi nem kell, hasonlóan a Win95, Win98-hoz."
Ezzel én is egyetértek, de állítólag ez az opció a felhasználókat "megzavarná". :D
"mert rengeteg minden van benne, amit soha nem használsz, mégis települ"
Igen, én például ennek segítségével jöttem rá, hogy milyen jó a beépített WMP például zenehallgatásra a tálca eszköztárral és nem kell erre is felesleges szoftvert telepíteni. Ha meg nincs a gépen, vagy csak felkínálja magát opcionálisan, akkor sokan ki se választják. Ráadásul ez felvetne egy olyan problémát, hogy milyen szoftverek lehetnek, amik eleve ki vannak jelölve és mik azok, amiket a usernek kell választania, különben nem települnek.
@Karbonade: Nem jelent kihívást, de taktikáznak, mint mindenki. Az IE8-at meg akarják szerettetni a userekkel, hogy aztán várják az IE9-et, ami már mégszabványosabb lesz és onnantól elégedettek lesznek vele és kevésbé mennek át az alternatív böngészőt használni. Meg lecsillapodnak a hülye városi legendák az IE6 korszakból örökölve, hogy nem biztonságos, meg lassú, meg buta, hanem lesz benne egy csomó fícsör, biztonságos lesz és ha ez tudatosul az emberekben és a statisztikáknál nem lesz túlnyomó többségben a "Miért használsz alternatív böngészőt?" kérdéseknél a "Azért mert nem IE, vagy azért mert nem Microsoft" féle szánalmas gyűlölködés, akkor ők is egyenlő esélyekkel indulnak, ellenben így saját maguk alatt vágnák a fát, ha azelőtt támogatnák a szabványokat, mielőtt el nem feledtetik legalább a többséggel a régi tévhiteket.
@Koenigsberger: Üzletpolitikában? Minőségben? Használhatóságban? Egyébként meg a Microsoft és a Google sem fog soha a kegyeidért harcolni, mert te a jelentéktelen kisebbség táborát erősíted, ugyanis a többségnek fogalma sincs róla, hogyan frissítsen manuálisan és nem is akar vele vesződni, hanem örül neki, hogy automatikusan(!) biztonságban tartja a gépét és minél kevesebbet kell hozzá kattintani. Aki meg ért hozzá, azoknak is a többsége felfogja, hogy ez nem ellene van, hanem érte, és nem játszik büszke szabadságharcost, amire ráadásul egyetlen értelmes érvet nem tud felhozni, hogy mindezt MIÉRT NE tegye alapértelmezetté, amikor a 95% IGÉNYLI, a hozzád hasonló okos gyerekek meg bármikor ki tudják kapcsolni.
blash 2009.02.16. 11:42:06
hegesztett, egy g-vel