Menetrend szerint érkezett az Opera következő verziója, a 10.52-es, amely ezúttal nem csak (amúgy nagyon is szükséges) hibajavításként funkcionál, hanem elhozta a megújult és jelentősen felgyorsított Operát a Mac-eseknek is. Sajnos a Linux hívek egyelőre meg kell elégedjenek az előzetesekkel, de ez a verzió is készül.
Mac-en viszont nagyon odatették magukat a fejlesztők, mivel igazán jelentős sebességnövekedést tudtak elérni a korábbi Mac-es Operákhoz képest, ami még a korábbi Opera 10.50 verzióin is túltesz. Konkrétan a korábbi, 10.10-es verzióhoz képest tízszeres sebességnövekedést tapasztalhatunk, amely többek között a teljesen megújult Vega grafikus könyvtár, valamint a Carakan JavaScript motornak köszönhető.
Az Opera a komoly sebességnövekedés bemutatásához lefuttatta az ismertebb sebességmérő teszteket egy MacBook-on, összehasonlítva őket az ismertebb böngészők eredményeivel, valamint a korábbi Operával. A tesztek alapján az Opera mindenkit maga mögé utasít, kivéve a még beta állapotban levő Chrome 5-öt, amely ugyancsak hihetetlen sebességre képes, viszont egy régi operásnak meglehetősen fapados. A részletes eredményeket a cikk folytatásában a tovább mögött mutatjuk be.
Lássuk a fontosabb javításokat (főként Windowsra) az Opera 10.51-hez képest:
- Fagyás javítva egy PDF beélülőt tartalmazó fül bezárásakor
- A véget nem érő betöltés problémája javítva
- Gyorsítótárral kapcsolatos problémák javítva
- Csatolmányok megnyitásakor jelentkező problémák javítva
- A Unite kezelőlapjához való hozzáférés problémája javítva
- Fagyás javítva bizonyos külső alkalmazások használata esetén a Facebookon
- Levelezőben jelentkező probléma (levelek elvesztése) javítva 9.27-es verzióról történő frissítés esetén
A részletes változások listája elérhető Windowsra és Mac-re.
Letöltés
Most pedig lássuk a Mac-es tesztek eredményét.
A tesztekhez egy MacBook 2.26 GHz Intel Core2 Duo gépet használtak, 2 GB RAM-mal és OSX 10.6.3 Snow Leopard rendszerrel. Két népszerű tesztet futtattak le, a SunSpidert és a PeaceKeepert az ismertebb böngészőkben, éspedig: Opera 10.52, Opera 10.10, Safari 4.0.5, Firefox 3.6.3 és Chrome 5.0.342.9 beta.
SunSpider eredmények, a kisebb érték a jobb
Az Opera nagyon jól teljesített ezen a teszten, tizedannyi idő alatt lefutott, mint a 10.10-es Opera. Az eredmény sokkal jobb, mint a Firefox eredménye, és sikerült a Safarit is legyőzni. A Chrome egészen minimális előnnyel első lett.
PeaceKeeper eredmények, a nagyobb érték a jobb
A PeaceKeeper teszt eredménye is hasonló, az Opera simán veri a korábbi verziót és a Firefoxot, kicsivel a Safarit is, és nagyon közel áll a Chrome eredményéhez.
PeaceKeeper eredmények komplex grafikával, a nagyobb érték a jobb
A komplex grafikák tesztelése alapesetben ki van kapcsolva a PeaceKeeperben, mivel az Internet Explorer nem támogatja - viszont ha bekapcsoljuk, még nagyobb az Opera előnye. A Chrome-ot azért itt sem sikerült legyőzni, ami azt mutatja, hogy ott is jelentős fejlesztések készülnek, mivel korábban ebben a tesztben egyértelműen az Opera volt a sztár.
Még egy érdekes tesztet is közzétett az Opera, mégpedig a Turbo használatával elért sebességnövekedést az internetkapcsolat sebességének függvényében.
Jól látható, hogy a Turbo hatalmas, több mint háromszoros növekedést jelent modemes kapcsolaton (bár kinek van ilyen manapság), de még az 1 megás internetkapcsolatnál is majdnem kétszeres a sebességnövekedés. Az ennél gyorsabb internettel rendelkezőknél a különbség már elhanyagolható, de ennél lassabb kapcsolatokon, például mobilinterneten vagy lassabb publikus hotspotokon kifejezetten hasznos lehet.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Itt az Opera 10.52 - a leggyorsabb most már Mac-re is 2010.04.27. 20:27:12
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lali25 2010.04.27. 19:41:55
Viszont az oldalakat villám gyorsan tölti be :)
operás 2010.04.27. 19:47:14
ZeGa 2010.04.27. 19:54:27
operás 2010.04.27. 19:59:59
Ezenkívül több oldal betöltésének a vége igen sokáig elhúzódik, eljátsza, hogy végtelen ideig tart :)
Azt be lehet állítani, hogy egy oldal betöltése közben lehessen látni az oldalt, necsak a másik fülön levő oldalt, ha rákattintok erre a betöltés alatt, majd vissza a betöltés alatt levő ablakra?
Soha sem gondoltam volna, hogy ilyen rémálom lesz az Opera működése. Ideje lenne összeszedni magukat a fejlesztőknek és egy normálisan működő változatot kidobni, mert hiába van az élen a sebességben, ha közben meg tele van hibával. Remélem mihamarabb eljön az ilyen hibáktól mentes változat is. A remény hal meg utoljára.
operás 2010.04.27. 20:04:07
Van vki-nek tippje, hogy mi a fene okozhatja ezt?
Köszi!
CsendesMark 2010.04.27. 20:07:17
Reméljük hogy többé nem szaladnak előre ennyire :)
Vmn 2010.04.27. 20:22:32
Vmn 2010.04.27. 20:26:23
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 20:26:26
opera:config#UserPrefs|ShowTrayIcon
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 20:30:55
Az eredmények alapján még mindig az Opera (legalábbis Mac alatt), mert ez nem a CG teszt, hanem a teljes tesz + CG, és az Opera faragott a hátrányán, tehát a CG-t szükségképpen meg is nyerte.
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 20:32:15
Persze, mert azóta kijött a 10.51, ami sokat gyorsult az eleve gyors 10.50-hez képest, a 10.52 meg még jobb lett. Így lett az eredeti 7-8-szoros tempóból 10x.
meneruwa 2010.04.27. 20:32:22
F34R007 2010.04.27. 20:40:34
Feltöltésnél még mindig nem megy a folyamatcsík (egynéhányál bár ez 10.10 óta 10.5 óta fennál nálam de már legalább nem fagy ki az oldalon belüli keresésnél mikor 20.000-er szóközt ütök szöveg elé :)
Viszont vannak néha olyan dolgai mikor nemteccik vmi és kilép csak úgy.
Chrome jóhogy gyorsabb ott van idelyük ezzel foglalklozni mást nem is tud a gyorsaságon kívül :)
HelloWorld 2010.04.27. 20:40:46
Ana.Ge 2010.04.27. 20:41:01
F34R007 2010.04.27. 20:43:14
x2 kb inkább húzok más böngésző felé lassan mert az opera vmiért nem úgy rendereli ahogy kikéne nézni , meg rájöttem hogy skinbuzi és Firefox jobban fekszik :) ötvözhetnék a 2 böngésző jótulajdonságait az tetszene :)
F34R007 2010.04.27. 20:44:00
jóhogy észreveszed ottvan a cikk alatt :)
HelloWorld 2010.04.27. 20:52:16
2010.04.27. 21:23:29
resius 2010.04.27. 21:28:55
resius 2010.04.27. 21:30:20
magyaropera.blog.hu/2010/03/12/hordozhato_opera_10_5x#c9611941
Jozsó_ 2010.04.27. 22:19:19
Ez most bug, vagy csak vmi helyi specialitás?
Ja, és a pdf fagyás miatt kiszerveztem az operából a pdf fájlok inline nézegetését, most megpróbáltam visszarakni, de nem nagyon sikerült. A plugin a helyén, opera:plugins szerint ott van, downloadban pluginnnel megnyitás kiválasztva, mégis csak egy nagy üres oldalt látok.
Ötletek?
Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 22:20:23
MosoMasa 2010.04.27. 22:23:59
Vmn 2010.04.27. 22:38:33
Fefy · http://blog.fefy.info/ 2010.04.27. 22:56:22
Valamit az Operás srácok nagyon elszúrtak... :S Tudom, hogy az acid tesztek nem mérvadóak, de a legújabb build 99/100 pontot ér csak el az acid3-on... Lehet, hogy nem ártana azt a pár sornyi forráskódot még1x átnézni, mert így több, mint vicces a dolog :)
Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 22:59:16
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.04.27. 23:01:45
Fefy · http://blog.fefy.info/ 2010.04.27. 23:14:06
operás 2010.04.27. 23:23:05
Fefy · http://blog.fefy.info/ 2010.04.27. 23:24:23
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.04.28. 01:34:04
zsüi_ 2010.04.28. 01:36:51
Örülnék ha a 10.6 nem csak geolocation-ről, a 11 pedig nem csak hw vegáról szólna, hanem behozná a hátrányát, sőt, újra a régi módon verné a többieket ezen a téren. Nem érdekel hány százaléka használja élesben a weben. Operánál ez presztízs kérdés.
@Jozsó_: Ha mégsem a turbó volt bekapcsolva akkor a opera:config#UserPrefs|EnableOnDemandPlugin beállítást kéne szemügyre venned.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.04.28. 04:03:36
Gyakorlatilag csak összedolgozzák a böngészővel. Egyedül a V8 és a fapados GUI, ami saját.
Bár pontosan nem tudom, hogy van a motorokkal, mert a Presto nem nyílt forráskódú, akkor pedig hogy használhatja a Dreamweaver?
A szabványkövetéssel egyetértek. És nem csak presztízs, jelenleg jóval nagyobb szerepe van neki, mint korábban. És mivel akkor ezek szerint userJS-sel nem megoldható (gondolom CSS-vel meg azért nem, mert abban nincs replace), akkor bedobhatnák akár opera:config beállításként a -moz- és -webkit- tagek értelmezését.
Plusz pár már régóta whishlisten lévő fícsört is szívesen látnék (a x.6-os verziókban úgyis szoktak lenni ilyesmik). Mondjuk pár dolgot bepakolhatnának a site preferences-be, kezdve az On Demand Pluginnel.
2010.04.28. 09:20:55
"a benne rejlő rendermotor nem csak gyors, hanem nagyon jól támogatja a jelenleg szabvánnyá váló ajánlásokat is"
Ez igaz, de csúsztatsz! A WebKitet az Apple forkolta anno a KHTML-ből és most is túlnyomó részt ők fejlesztik. Ahogy penge is mondta, a WebKit minősége egyáltalán nem a Google érdeme.
Mesmoryser 2010.04.28. 09:56:58
2010.04.28. 10:29:06
"De akkor mi az oka annak, hogy a Safari és a Chrome HTML5 támogatása között óriási a különbség?"
A legújabb Safari és a Chrome nem ugyanazt a WebKit verziót használja, gondolom ez a különbség oka. Ugyanakkor ez a különbség minden csak nem óriási.
A Safari fejlesztésére ha jól sejtem kevesebb erőforrást fordít az Apple, mint amennyit a Google a Chrome fejlesztésére szán. Míg a Google számára a Chrome egyfajta zászlóshajó, addig az Apple alapjában véve gépeket gyárt, azokhoz fejleszt operációs rendszert és programokat.
buhera 2010.04.28. 10:58:08
www.isbk.hu/
secunia.com/advisories/39590/
kisakisa 2010.04.28. 11:19:45
Hogy ismételjem, amit már sokan elmondtak: nem tudom, mi van mostanában Operáéknál, de remélem, hamar összekapják magukat. Nagyon szeretem az Operát és nem fogok más browserre váltani amíg a 10.10 is működik, de sajnálnám, ha ez lenne az utolsó Opera verzió, amit használok.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.04.28. 11:34:57
@kisakisa: Ha jól veszem ki a secunián 10.x-et írnak, tehát az egész szériát érinti. 10.00, 10.01, 10.10, 10.20 alfa és 10.5x a legújabb snapshotig (avagy véglegesig) bezárólag.
kisakisa 2010.04.28. 11:56:07
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.04.28. 11:59:39
Ha összeomlik a böngésző, akkor benne van. Valaki megerősítette a Desktop Team-en, hogy a 10.10 tovább bírta nála, mint a 10.52, de az is összeomlott.
káosz 2010.04.28. 11:59:54
kisakisa 2010.04.28. 12:10:00
2010.04.28. 12:10:34
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.04.28. 12:19:25
@aronvirginas: Így van. Azért érdemes megnézni a secunia főoldalát is.
Opera vulnerabilitY
Chrome vulnerabilitIES
A Firefox olyan, mint a szita, az IE8 maximum az IE6/7/Firefox vonalon jelent előrelépést, még mindig az Opera a legbiztonságosabb.
Ez is olyan, mint az iskolában, mikor a kitűnő tanuló hibázik EGYSZER egyből középpontba kerül.
Itt is, évek alatt találnak az Operában 1-2 biztonsági rést jóval nagyobb lesz a visszhangja, mint Firefoxnál, ahol naponta találnak 10-et, vagy IE-nél, ahol a 6-oshoz képest a napi 300 után heti 3 már több, mint 1000%-os javulás. :D
buhera 2010.04.28. 13:12:26
resius 2010.04.28. 13:58:34
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.04.28. 15:52:17
A felhasználó adatai jelenleg zárolva vannak az Opera Link kiszolgálóján, de hamarosan újra elérhetőek lesznek
:)
ZeGa 2010.04.28. 16:26:46
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.04.28. 16:29:17
Jozsó_ 2010.04.28. 16:46:17
A opera:config#UserPrefs|EnableOnDemandPlugin volt a megoldás. Be volt kapcsolva. Kikapcsoltam, egyből megjavult.
HelloWorld 2010.04.28. 17:33:48
Visszaértem, nézem a leveleim, cookiehibára hivatkozik, újraindítom a browsert, böngészőinkompatibilításhiba, nézem a beállításokat, Haladó -> Sütik -> Soha nem fogad el sütit.
Hogy ezt ki állította át erre, fogalmam sincs.
resius 2010.04.28. 17:36:20
Zoli_Szentiván 2010.04.28. 17:38:54
HelloWorld 2010.04.28. 17:45:38
secunia.com/advisories/39590/
awking 2010.04.28. 17:47:20
Zoli_Szentiván 2010.04.28. 17:48:08
ZeGa 2010.04.28. 17:48:30
ZeGa 2010.04.28. 17:51:02
Zsüi_ 2010.04.28. 17:55:41
@awking: A 10.52-ben benne van a biztonsági rés. Ebben az rc-ben elvileg van egy gyorsjavítás, de még nincs teljesen kitesztelve, hogy tényleg foltozza e a lyukat. --> ha félsz a támadástól tedd fel a 10.53-t.
Zoli_Szentiván 2010.04.28. 18:04:32
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.04.28. 18:48:46
@Zsüi_: A meglepő az, hogy míg a többi böngészőnél a biztonsági rések száma mindig a piaci részesedéssel együtt nőtt addig az Operánál bukás volt a ballot screen és bukás volt a 10.5x is ebből a szempontból, mégis már a második fokozottan súlyos rést találják benne.