Magyar Opera

A My Opera megszűnése és egyéb rövid hírek

A határidő elérkezett. Jövőhét héfőn megszűnik a My Opera portál és email szolgáltatás. Egy korábbi bejegyzésben már részletesen írtunk a változásról és az esetleges teendőkről.

Ahogy a fejlesztők ígérték, a fórum egy része (az elmúlt 6 hónap összes topikja és bejegyzése) új címen él tovább. A felület egy kicsit ormótlanra sikerült, de a funkcióját tekintve rendben van.

Vivaldi.net

Akik a My Operát siratják, azok eltehetik a zsebkendőket, mert úgy tűnik, hogy megérkezett az az alternatíva, ami tökéletesen pótolni tudja. A Vivaldi egy közösségi portál, az alapítója és egyik működtetője pedig nem más, mint Jon Stephenson von Tetzchner.

A Vivaldi használata teljesen ingyenes, reklámoktól sem kell tartanunk, és az alapító előéletét tekintve biztosra vehetjük, hogy az adatbiztonság hangoztatása nem csak marketing szöveg. A portált jelenleg egy 20 fős csapat, a szervereket pedig megújuló energia működteti. A Vivaldi az alábbi szolgáltatásokat kínálja:

  • közösségi háló (barátnak jelölés)
  • mikrobolog (idővonal)
  • teljes értékű blog (kommentelés, címkék, stb.)
  • kép tárhely
  • naptár és jegyzetek
  • RSS olvasó
  • email fiók

A technológiai részletekről (kép tárhely mérete, email fiók tulajdonságai, stb.) egy későbbi bejegyzésben részletesebben is írni fogunk.

Előtelepített Opera a Nokia X készülékein

Valószínűleg kevesen vannak, akik figyelmét elkerültek az elmúlt napokban az a hír, hogy az egyébként Windowst használó Nokia olyan Androidos készülékeket dob piacra, amiben a gyári Google alkalmazásokat Microsoftosra cserélték, a felületet pedig csempésítették.

A mi szempontunkból a lényeges hír az, hogy ezeken a készülékeken előtelepítve elérhető lesz az Opera mobilos böngészője. Arról egyelőre nincs hír, hogy a Max is előtelepített lesz-e, ha kikerül a béta fázisból, de egy screenshot alapján úgy tűnik, hogy igen.

Megkezdődött az Opera Max nyílt béta tesztelése

Mi az az Opera Max?

Egy alkalmazás, aminek segítségével csökkenthető a mobil készülékek adatforgalma. A Max jelenleg csak 4.0-s vagy annál újabb Androidra érhető el, és egyelőre nem is fog megjelenni más rendszerre. A távlati tervekben viszont még az sincs kizárva, hogy akár PC-re is kiadják. Letölteni a Play Store-ból tudjuk. Az alkalmazás ingyenes.

Hogy működik?

A Max minden adatot keresztülküld az Opera erre a célra létesített szerverein, amik tömörítik a tartalmat, és azt juttatják el a készülékhez. Hasonló elven működik az Opera Mini illetve az asztali és Mobile kiadásokba épített Rally mód (korábbi nevén Turbo) is, de van egy jelentős különbség. Míg az előbbiek csak a böngésző adatforgalmát csökkentik, a Max a telefon teljes adatforgalmát mérsékli. Ha egy videót egy YouTube alkalmazásban nyitunk meg, azt ugyanúgy tömöríti, mintha az Opera Mobile-ban nyitnánk meg.

Az alkalmazás minden adatot tömörít, de a legnagyobb mértékű csökkenés természetesen a multimédiás tartalmaknál figyelhető meg. A veszteséges tömörítés egy videónál persze észrevehető különbségeket jelent, viszont cserébe akár 50%-kal is csökkenhet az adatforgalom. Ennek szemléltetésére az Opera közzétett két videót is. Az első, tömörítetlen változat 1,4 megabyte, a második, tömörített változat pedig mindössze 0,6.

 

A videók ilyen mértékű tömörítését a Skyfire által kidolgozott technológia teszi lehetővé. Ráadásul ez a technológia az asztali böngészőbe is be fog kerülni, tehát úgy látszik, hogy beérett a gyümölcse a cég szinte pontosan egy évvel ezelőtti felvásárlásának.

Hogy zajlik a béta tesztelés?

Az alkalmazás telepítése után várni kell valamennyit, hogy használatba tudjuk venni. A programban egy visszaszámláló mutatja, hogy hány ember van még előttünk, de ezt nem kell folyton figyelni, mert az Opera egy értesítést is küld, amikor elkezdhetjük a tesztelést. A várakozás azért van, mert az Opera fokozatosan növeli a terhelést a szerverein, hogy ne omoljanak össze. Ezzel párhuzamosan egyre több szervert állítanak csatasorba a világ különböző pontjain, hogy újabb országokat tudjanak bekapcsolni a tesztelésbe, és végül az éles használatba.

Ha sikerült kipróbálni, akkor arra kérünk, hogy oszd meg velünk a tapasztalataidat alul a kommentekben.

Végezetül álljon itt egy reklám, ami nem sokkal jobb, mint az eddigi Operás reklámok, de szőrös fickók helyett legalább már egy hölgy szerepel benne. :)

süti beállítások módosítása