Magyar Opera

Emberwind: HTML5 játék az Operától - frissítve

Frissítve! (2011. 08. 31.) A cikk megírása óta két komolyabb fejlesztésen is átesett a játék. Ráadásul átkerült a GitHub verziókövetőre, ahonnan az aktuális legfrissebb összeállítást is közvetlenül elindíthatod. Emberwind indítása. A főbb változások szerintem elég nyilvánvalóak. Már vannak bevezető képsorok az egyes pályák között, lehet pontokat gyűjtögetni, látjuk, hogy merre kéne továbbmenni, illetve tippeket ad a kezelésre. Ja, és bagolyháton érkezünk meg a pályákra. Mindemellett optimalizációkra is jutott idő A játék fejlesztője, Erik Möller elmondta, hogy egy belső Opera összeállításon futtatva 120 fps-t ért el...

Nem tudom, hányan ismerik közületek az Emberwind nevezetű számítógépes játékot. Egy két dimenziós platformjátékról van szó, ránézésre egy viking Super Mario és Rambó keresztezésének tűnik, mindenesetre jól el lehet ütni vele az időt.

Ami miatt számunkra is érdekes lehet, hogy a játékot kiadó TimeTrap egyik alapítója és frontembere, Erik Möller egy ideje már az Operát erősíti. Nyári munkás segítőkkel karöltve most kísérletet tesz arra, hogy a játék néhány pályáját HTML5 alapokra ültesse. A cél nyilvánvalóan nem az, hogy egy n+1-edik játékot alkossanak, hanem, hogy bizonyítsák a webes nyelvek érettségét komolyabb alkalmazások implementálására, valamint, hogy bemutassák a multiplatform előnyeit.

Példának okáért az iPad (és az iPhone) nem támogatja a Flasht, ellenben az Emberwind-átirat gond nélkül fut rajta. Illetve futna, ha lenne hozzá rendes hardver, és GPU támogatás. Ami ugyanis azonnal látszik a kipróbálást követően, hogy ideje lenne implementálni az Operában a GPU gyorsítást. Látványos ugyanis a különbség az Opera 11.50 és mondjuk az IE9 között: utóbbi sokkal gördülékenyebben futtatja a játékot.

Amit viszont egyikük sem tud (még), az a WebGL támogatás, merthogy ez is bekerült a játékportba, legalábbis azokban a böngészőkben, amikben elérhető.

A demonstráció jelenleg is aktív fejlesztés alatt áll, de már élvezetes a használata. Végre vannak ellenfelek is (kis gremlinek), illetve már a hang is működik. Leszámítva a gyorsítás hiányából eredő darabos mozgást, nálam minden kipróbált böngészőben jól futott, bugokkal sem találkoztam, leszámítva a Chrome fejlesztői változatát WebGL alatt, de ez legyen az ő bajuk.

Aki szeretné kipróbálni ezt az addiktív játékot, az könnyen megteheti, elég csak megnyitnia a lenti linket:

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr803097247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.07.25. 19:51:20

"Amit viszont egyik böngésző sem tud (még), az a WebGL támogatás"

vs

"leszámítva a Chrome fejlesztői változatát WebGL alatt, de ez legyen az ő bajuk."

ez?

Fénnyel teli esernyő 2011.07.25. 20:00:41

@Rick Astley: nálam minden kipróbált böngészőben jól futott, bugokkal sem találkoztam, leszámítva a Chrome fejlesztői változatát WebGL alatt...

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.07.25. 20:13:21

@Rick Astley: "Amit viszont egyik böngésző sem tud (még), az a WebGL támogatás"

Mármint a cikkben korábban említett Opera és IE. Pontosítottam.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.07.25. 21:31:41

Hát az kegyetlen, ha ennek ilyen tempóba kellene mozognia mint ahogy a videóba van. Nálam valahogy sokkal lassabb. AMD 3800 X2 + Opera 11.50.

Krissz5435 2011.07.25. 22:22:33

Én erről a demóról arra következtetek, hogy az Opera nekiállt elég rendesen valamelyik fícsőrnek( WebGL, HW gyorsítás) vagy mindekettőnek és az elkövetkezendő buildekben meg is kapjuk majd. Mert mi másért csinálnák meg ha mindegyik böngészőben megy játszható módon kivéve az operában?

Chuck Boung Ace Eck 2011.07.26. 00:22:43

Nem is rossz, de Operában tényleg szaggat. FF alatt jól megy, csak kissé bugos

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.26. 08:47:50

@Med1on: Az már egy jóval újabb változat (vagy az eredeti x86 architektúrára írt játék). Ebben még nincsenek se almák, se sonic-os pörgés, se madárháton repülés, se lövés, csak a buzogánnyal tudsz két irányból ütni, a sisak alá bújni, futni és ugrani, meg ajtókon bemenni.

Ellenség is csak kétféle van és nincs fogyó életerőd sem (így nem túl izgalmas).

@Krissz5435: Egyértelmű, hogy fejlesztik. A kérdés, hogy mikor kapunk belőle snapshotot. Egyelőre még a Ragnarökből is csak egy újabb Labs build jelent meg. Ez a játék pedig már elég régi, valamikor bő 3 hónapja találkoztam vele először, akkor még nem voltak gremlinek és buzogány sem, csak mászkálni és ugrálni lehetett.

Tehát ettől még simán lehet, hogy a 12.00 után csak a 12.50-ben (vagy a 13-ban, ha már a feles verziókat is kukázzák) lesz hardvergyorsítás.

kpityu2 2011.07.26. 15:40:23

Mintha olyasmit olvastam volna, hogy a WebGL komoly biztonsági kockázatot jelent. Merthogy közvetlen hozzáférést kell engedélyezni a GPU-hoz.
Magam részéről már annak is örülnék, ha az Opera normálisan megjelenítené azokat az oldalakat, amelyeket a sokkal fiatalabb Chrome is gond nélkül vesz.

Zsüi_ 2011.07.26. 15:51:45

@penge™: A játékot egyetemi hallgatókkal (akik nyáron ott dolgoznak) együtt csinálják. Ebből következik, hogy nyár végére el kellene készülnie, és így elnézve meg is lesz. A 3 hónap emiatt túlzásnak tűnik, de simán lehet igazad. Én is arra tippelek, hogy ez a játék egyet jelent valamiféle grafikai dolog implementálásával.
@kpityu2: A Microsoft vádolja ezzel a szabványt, és dolgoznak a megoldáson, de egyelőre ez erősen csak elméleti dolog. Szerintem még senki nem írt olyan oldalt, amivel lehalasztaná a géped. A Chrome-nak is vannak gondjai. Szerintem szégyen hogy a betűk árnyékait kb 4-5 fő verzió óta (ha nem több) ismerik, viszont még mindig bugos, mivel nincs élsimítás, emiatt olyan ronda, hogy meggondolom hogy használjam -e. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Chrome egy egész újnak számító dolog, nem hurcolja magával a régről gyűlő kódokat.. és pedig látszik hogy már most több mint 50 mega ha jól tudom.. szóval lesz még neki ilyen gondja.

kpityu2 2011.07.26. 18:43:29

@Zsüi_: Viszont van benne logika, mert a GPU-k manapság elég komoly programokat futtatnak maguk is. Ehhez direkt módban hozzáférni olyan, mintha kernel szintű jogokat adnánk egy böngészőszkriptnek.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.26. 19:05:44

@Zsüi_: Eric Möller csinálta, a nyári gyakorlatosak csak besegítenek.

A WebGL-hez volt testcase, buherátor is írt róla, szóval nem csak a Microsoft szokásos marhasága, mint a 100%-os szabványkövetési tesztek.

Erre még az elfogult Haavard is csak annyit tudott írni, hogy a Flash bugosabb és hogy minél komplexebb valami, annál nagyobb a biztonsági kockázat és a bugok száma is.

@kpityu2: Van is, épp ez a probléma. A Flash csak szimplán a hülye vagy fertőzi meg a géped, de rengeteg védelmi vonalon át kell törni a káros kódnak (adott böngészőverzió, adott Flash verzió, tűzfal, vírusirtó, UAC, DEP, ASLR). Valamint káros kódot tartalmazó oldalra kell menned. Hogy ezek közül minden stimmeljen, annak nagyon kicsi az esélye.

Ezért van az, hogy informatikában jártas embereknek soha nem fertőződik meg a gépük, az átlagusernél pedig az OS halálának ez a leggyakoribb oka. A második a "haverajánlottaeztaregistrytisztítót".

A kernelszintű joggal már ki vagy téve a veszélynek, mivel ott közvetlenül ad utasítást a kód a GPU-nak. Jobb esetben szimplán a szokásos célokra használják fel, rosszabb esetben az Nvidia vagy AMD (inkább az előbbi) úgy gondolja, hogy kevés a részvényesek osztaléka, nem fogynak eléggé a kártyák, nosza írjunk egy kódot, ami túlhúzza a GPU-t és fogjuk a gonosz hekkerekre (sic!).

A drivereket jelenleg még viszonylag szakemberek írják, nem idealista fejlesztők profitorientált marketinges főnökkel, akiket elkapott a hév és versenyeznek, mert megtehetik.

Előbbi ha nem is lesz olyan minőségi, mint egy firmware, de azért a stabilitása közel sem mérhető olyan felhasználói(!) szoftverekhez, ahol a kiadási limit annyi, hogy lehetőleg 40-50 ismert(!) bug legyen csak a stabil verzióban, amiből 4-5 crashbug vagy fagyás...

Ez sajnos nem csak a böngészőkre, de sajnos a legtöbb szoftverre igaz. Manapság szinte már divattá vált, hogy akkor is havonta adjanak ki új verziót, ha változás sincs igazán benne és ilyen semmitmondó "Improved" szavakkal rakják tele a changelogot (itt most NEM az Operára célzok), de egy tooltip bugot is 10 verzió múlva javítanak.

Ha egy szoftverből nem jön ki 1-2 évig új verzió az már halottnak számít. Pedig lehet, hogy csak normálisan megírta a fejlesztője.

Zsüi- 2011.07.26. 22:00:08

@kpityu2: Igen persze. Ez egy valós probléma, ezért is dolgoznak a megoldáson. Azért írtam, hogy elméleti, mert tudtommal még nem írtak ilyen webes progit. Az ms-t pedig azért írtam, mert ők jelentették ki kerek-perec, hogy ők ezt így nem vállalják, nem implementálják.

sanyix 2011.07.27. 15:57:49

@kpityu2: Ez a microsoft bullshitje, mert fél a webgl-től mint a tűztől (mert ha valaki webgl-ezni megtanul, akkor az opengl-t könnyebbnek fogja találni mint a directfosikszet, így az m$ játékokbeli monopoliuma, amit a directx mindennel inkompatibilitásáva tart fenne szép lassan megszűnne.

Egyébként annyira nem biztonságos mint bármelyik directx vagy opengl-t használó alkalmazás... ugyanis ezek lényege hogy közvetlenül hozzáférnek a gpu-hoz, azért van olyan grafika a játékokban amilyen...
Na meg ugye az activex-ről nem is volt szó, ami 1000x nagyobb kockázat, még is tolja az m$.

Zsüi- 2011.07.27. 18:16:03

@sanyix: "Na meg ugye az activex-ről nem is volt szó, ami 1000x nagyobb kockázat, még is tolja az m$." + 1
Amikor játékra adod a fejed, akkor azért szerintem fel vagy készülve arra, hogy mi fog történni, viszont ha rákattintasz egy rövíditett linkre, akkor esetleg sejtésed se lesz. Amit a directx + opengl -ről írtál az eléggé összeesküvés elméletes, nem hiszem hogy sok köze lenne a valósághoz.

sanyix 2011.07.27. 22:06:27

@Zsüi-: Mi összeesküvéselmélet? A directx arra készült hogy legyen egy opengl-el nem kompatibilis zárt api, amit elterjesztettek, így megakadályozva az átjárást winről más platformra. Az ms mindig ezt csinálja, nem csak akkor, még ma is. Erre volt jó az ie6 "szabvány is" a directcompute, .net is (ott is először a javat akarta "msíteni" csak beperelték). Ebből él az m$.

sanyix 2011.07.27. 22:08:46

@sanyix: silverlight is erre készült ott is ott volt a flash, de nekik kellett egy saját m$ függő flash másolat. Szerencsére nem jött be nekik mert az sl-t a kutya sem használja.

Zsüi_ 2011.07.28. 09:26:30

@sanyix: Az az összeesküvés elmélet, hogy azért nem implementálják a webgl-t, mert félnek hogy nem fognak directx-t használni. Szerintem semmi okuk a félelemre. Amúgy a silverlight-ot is használják. sajnos. A C# is vígan megvan a Java mellett, szépen, a zárt világban. Szerintem vicces, hogy azt gondolod, hogy pont ez van a háttérben.

kpityu2 2011.07.29. 15:14:25

@Zsüi_: Most döbbentem rá, hogy a Java haldoklik. Megpróbáltam egy webkamerás progit összehozni, és a hozzávaló library-t 2003 óta nem fejlesztették.

Zsüi- 2011.07.29. 17:38:20

@kpityu2: Ezt remekül alátámasztja, hogy ma jött ki a java 7-es verziója :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.29. 17:46:27

@kpityu2: Sajnos nem eléggé. A bankok még mindig használják. Pedig mindenkinek az lenne a legjobb, ha eltűnne: hup.hu/cikkek/20100410/javocalypse_az_utolso_szog_kell_legyen_a_java_appletek_koporsojaba

Zsüi- 2011.07.29. 20:35:26

@penge™: Szeretném tisztázni, hogy amire én gondoltam, az maga a Java, mint nyelv, és nem mint az applet világa. Arra nem szívesen használnám. A böngészőbe a beépülők senkinek sem hiányoznának ha eltűnnének.. legalábbis jó lenne ha így alakulna. Viszont a Java EE az széles körben használt, jól működő dolog, egyedül az veszélyezteti, hogy az Oracle felvásárolta kilóra.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.29. 21:02:49

@Zsüi-: Felhasználói szemszögből nálam.
- Azureus (tudom, már megszűnt, stb, stb.) - Tetűlassú, kerregteti a vinyót
- OpenOffice.org - Tetűlassú, kerregteti a vinyót
- JDownloader - tetűlassú, kerregteti a vinyót.

Mi a közös bennük? Mindhárom Java-ban van írva.

Innentől győzzön meg valaki, hogy nem a Java (mint programnyelv) miatt van az, hogy a Java-ban írt programok egytől egyig lassúak és nehézkesek, hanem az inkompetens programozók miatt.

Persze ez nem csak a Java sajátja, a XUL sem éppen a legfürgébb (lásd: Firefox GUI response time), de a Java túltesz mindenen.

Mesmoryser 2011.07.29. 21:14:08

@penge™: A Java csak addig lassú, amíg betölti a virtuális gépet, mert ugye a Windows nem fogja betölteni neked induláskor az ősellenség virtuális gépét. Ha az egyszer be van töltve, nem lassabb, mint mondjuk egy C# program, aminek a sebességére nem is szokás panaszkodni.

Zsüi- 2011.07.29. 21:25:43

@penge™: Ma a fent lévő dinamikus weboldalad, webportálok nagyrészt (kb 90%-a az összesnek) két nyelven íródnak: php és java. Szerintem ha nincs a címsor végén hogy php, vagy jsp (ilyet ritkán látni, mert a java programozók többnyire nem hagyják hogy látszódjon), akkor nem hiszem hogy meg tudod mondani, hogy éppen mi megy a weboldal mögött. Jávás asztali programot nem nagyon használok, leszámítva az IDE-t. Java-ban két széles körben elterjedt ingyenes IDE van: Eclipse és Netbeans. Nem mondanám hogy gyorsan indulnak, de sokkal kisebb igényük van, mint az MS-féle Visual Studio-nak.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.30. 10:39:31

@Mesmoryser: Elindítom mondjuk a JDownloader-t, 15 másodperc. Bezárom, elindítom megint, már csak 10 másodperc. Nekem az utóbbi is lassú. OOo-nak/LibreOffice-nak pedig saját előtöltője van.

@Zsüi-: Szerveroldal és kliensoldal között nagy különbség van. Szerveroldalon egyszer kell elindítani valamit, szerveroldalon többnyire nincs GUI, vagy minimális és ha van se az ottani válaszidő számít, hanem az, hogy milyen sebességgel és stabilitással szolgálja ki a kliensgépeket.

Tehát a Java gyengeségei pont itt mutatkoznak meg.

A Sztaki szótárral például nincs bajom (JSP), az iWiW mindig is egy hulladék volt (JSP), ezeken kívül JSP-vel max Google találati listában találkoztam, a PHP jóval gyakoribb. Még ha el is van rejtve a kiterjesztés is lehet tudni. A blog.hu is az, ahogy a fórumok többsége, torrent oldalak többsége is és sok más, nem statikus oldal.

Zsüi- 2011.07.30. 11:09:40

@penge™: A php a házilag létrehozott, 1-2 fős barkácsprogramozók között elterjettebb, vállalatoknál meg a java. De mindkét oldalon van ellenpélda.
"az iWiW mindig is egy hulladék volt". Ebben egyetértünk. De nemhiszem hogy erről a java tehet :D Amúgy a megújult oldal már frankóbb mint a régi.
A GUI-ra csak annyit tudok mondani, hogy jávában van pár lehetőséged, hogy mit szeretnél használni. (Netbeans - Swing, Eclipse - Swt) Mindegyiknek van előnye is, hátránya is, de valószínűleg nehéz jobban optimalizálni mint a microsoft-nak, mivel zárt rendszer. Nem szoktam linuxozni, de feltételezem, hogy linux rendszerek alatt a c# lesz a gyengébb, ha egyáltalán már tényleg tartunk ott, hogy elindul.. A Java erősségei meg itt mutatkoznak meg. :)

kpityu2 2011.07.30. 13:04:19

Nem vagyok programozó, csak most a szabi alatt szöszölök vele kicsit. Az igaz, hogy Linux (OpenSuse) alatt sokkal gyorsabb, és a vinyót sem tekergeti. Viszont állandóan ősrégi, már nem fejlesztett könyvtárakba futok. Ami gondolom az ingyenességből adódik, mert aki eddig karbantartotta az beleunt a dologba.
Egyik példa a JMF (javax.media...), ami kb. a DirecShow-nak felel meg.
A másikba pedig ma futottam bele, és az pont a NetBeans-Swing. Amikor feltettem a NetBeans 7-et, és elkezdek egy Desktop alkalmazást, figyelmeztet, hogy a Swing-et már nem fejlesztik. Kösz. Akkor mivel csináljak ablakot? Böngészővel?

Zsüi- 2011.07.30. 16:32:57

@kpityu2: Mondjuk én mindig többre értékeltem az swt-t a swing-nél. www.eclipse.org/swt/
úgy látom up to date. de nem tudok róla hogy lenne hozzá wysiwyg szerkesztő. Amúgy az, hogy nem fejlesztik a swing-et az nem jelenti azt, hogy nem működik. A mobiltelefonokban mai napig őskövület java ketyeg. És megy. Használják. Funkcionál.
Elnézést mindenkitől, hogy elterelődött a téma. Remélem nem gond.

kpityu2 2011.07.30. 16:41:19

Igen, én is elnézést kérek, eléggé elkanyarodtam.
Amúgy a WebGL frankón megy OpenSuse 11.4-Firefox 4 alatt (Nvidia GTS450 kártyával, zárt meghajtóval), a minap látogattam meg a tesztoldalt.

Darkcomet 2011.07.31. 20:36:59

Vicces, de nálam pont Opera alól nem megy ez a game. Chrome és FF alól viszont tökéletes.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.08.31. 23:15:31

"A játék fejlesztője, Erik Möller elmondta, hogy egy belső Opera összeállításon futtatva 120 fps-t ért el..."
Nagyon sejtelmes, de ezzel kapcsolatban maximálisan helytálló a "hiszem ha látom" kijelentés. :D

MosoMasa 2011.08.31. 23:45:13

Csak nálam ilyen fos opera alatt?

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2011.09.01. 01:55:10

@MosoMasa:
Nálam használhatatlanul szaggat.
Viszont a rendes játékot végigtoltam, és elég jó.
Én is várom azt a 120 fps-es buildet. :D

Jail 2011.09.01. 19:04:45

@penge™: Szerinte dmi kerülhet bele perse ami új dolog az Opera 12-be?Lehetséges Hw vagy Webgl?

Bluemotion 2011.09.02. 13:40:35

@Nekomajin: Biztosra vehető, hogy konfiguráció függő, nálam szaggatás nélkül fut ezen a vason: AMD Phenon II X2 560 2*3300MHZ, Radeon 6870 1GB DDR5, 8GB ram

MosoMasa 2011.09.02. 16:22:09

@!Hello: Az nagyon gáz lenne, ha ekkora dög kellene a használatához.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.09.02. 16:38:25

@MosoMasa: Pedig szoftveres gyorsítással igen. Mivel amit nem tud GPU-val (HW VEGa hiányában), arra a CPU-t használja, ami grafikai műveletekre 10-50x rosszabb teljesítményt nyújt.

MosoMasa 2011.09.02. 20:04:17

@penge™: Ja. Opera nextttel megy mostmár.
10.50-el, 10.51-el nem.

Teddy Beer 2011.11.08. 10:25:33

dzsíforsz 210+zintel e7500-al éppen játszható.
süti beállítások módosítása