Magyar Opera

WebGL támogatás és hardveres gyorsítás

Réges-régen egy messzi-messzi irodában... Az Opera kiadott egy előzetest, melyben a saját Canvas 3D implementációját mutatta be. Most, több mint 3 évvel később kiadták az első publikus előzetest a szabvány-alapú 3D canvas implementációval, amely WebGL-t használ. Csak Windows alá egyelőre.

A WebGL egy a Khronos csoport által fejlesztett szabvány és az Opera Software aktívan részt vesz a szabványosítási folyamatban. 2009 eleje óta dolgoznak a szabványosítási folyamaton. A specifikáció elég gyakran változott az utóbbi néhány évben, de mostanra eljutott arra a stabilitási szintre, hogy érdemes legyen kiadni az első publikus összeállítást belőle.

Azok számára, akik még nem hallottak a WebGL-ről, ez a canvas elem egyik kontextusa, amely lehetőséget ad hardveresen gyorsított JavaScript kódvégrehajtásra a 3D objektumok megjelenítése terén. Az API a OpenGL ES 2.0-n alapul, amely lehetőséget ad, hogy nagyon széles körben alkalmazzák a specifikációt különféle eszközökön, mint asztali számítógépek, mobileszközök és TV-k. A WebGL publikus wiki több információt is tartalmaz a szabványról, beleértve tutorialokat és rengeteg demót, tehát jó hely, ha ki akarjuk próbálni a WebGL működését.

Hardvergyorsítás

2008 júniusában - akkortájt, mikor a 3D canvas demó is megjelent az Opera fejlesztői bemutattak egy videót egy teljes egészében hardveresen gyorsított renderelésről. Egyik szükséges lépés a szoftveres visszafelé-kompatibilitás létrehozása volt, melyet akkor használunk, mikor a hardvergyorsítás nem elérhető az adott környezetben. És ennek legalább olyan gyorsnak kell lennie, mint ahogy az eddigi desktop változatoknál már megszokhattuk. Hogy ezt elérjék, a fejlesztők rengeteg időt és erőforrást áldoztak a szoftveres renderelés optimalizálására, melyet az Opera asztali változata már a 10.50-es verziótól kezdve használ és bebizonyította, hogy a jelenleg elérhető leggyorsabb szoftveres renderelést teszi lehetővé. Ismertebb nevén VEGA.

Az elért eredményeket tükrözi a jelenlegi előzetes. Ezen előzetesben teljes egészében elérhető a hardveres gyorsítás azokon a rendszereken, ahol támogatott. A legújabb Nvidia és ATI driver erősen javasolt.

Az Opera hardveres gyorsítása különbözik attól, amit már a többi böngészőben megszokhattunk. Ahogyan az IE9 és a Firefox 4, az Opera is minden egyes rajzolási folyamatra alkalmazza a hardveres gyorsítást, nem csak a weboldalak renderelésére. De a többi böngészővel ellentétben nem csak Vistán és fölötte elérhető, hanem minden OS-en, mely technikailag képes rá. Ez azt jelenti, hogy XP-n, Linuxon és OSX-en is, valamint OpenGL ES 2 képes eszközökön.

OpenGL

Ez az előzetes OpenGL háttérrel érkezik, ami azt jelenti, hogy OpenGL 2.x kompatibilis videokártyával kell rendelkezni és a kapcsolatos driverekkel, hogy a hardvergyorsítás és a WebGL működjön. Az ezután következő összeállítások Direct3D támogatást fognak kapni, hogy driver oldalról ne legyen akkora a követelmény és mindenféle előzetes trükközés nélkül működjön az összes modern rendszeren.

Tehát hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy a hardvergyorsítás működik? Két egyszerű módja van az ellenőrzésnek. Az első, hogy betöltünk valamilyen WebGL tartalmat és ha működik, azt jelenti, hogy a hardver és a driver képes rá. Alternatívaként az opera:about oldalon ellenőrizhetjük a VEGA hátteret. Ha nincs ott az OpenGL, szoftveres gyorsítás van csak, ahogy eddig

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltés (Opera technikai előzetes b24661):

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr282698889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 18:49:55

Eddig két IE9 tesztet akartam futtatni, mindkét alkalommal elég gyorsan reset lett a vége. Ugyanez történt a legfrissebb Catalysttal is. Egyszerűen megáll a gép és nem reagál semmire...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 18:58:41

Hol van lista az OpenGL ES 2.0 kompatibilis hardverekről? Nem találok, pedig folyamatosan guglizok.

knorbert 2011.02.28. 19:02:06

ja, és ha ment egy YT videó és másik fülön reklámot akartam volna blokkolni jobb klikkel, akkor azonnal belefagy az opera (de szerencsére ez esetben "csak" az opera...) Ezt mindig sikerült reprodukálnom.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:03:29

@knor: Mondjuk emiatt én nem váltottam FF4-re (beta 12 amúgy több tesztben is sokat lassult...), használom tovább a 11.01-et. Ettől függetlenül eddig nagy csalódás ez a GPU kiadás... :(

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:04:11

@penge™: Komplett listát én sem találtam, csak ezt (Wikipedia):

OpenGL ES 2.0
Supported by the iPhone (3GS or later), iPod Touch (3rd generation and later) and iPad
Supported by the Android platform since Android 2.2 [9]
Supported by the Android platform NDK since Android 2.0 [10]
3D Library of the Pandora console
Chosen for WebGL (OpenGL for browsers)[11]
Supported by some new Nokia mobile phones, such as the Maemo based Nokia N900[12] and the Symbian^3 based Nokia N8.
Supported by various Samsung mobile phones, including the Galaxy S and Wave
Supported for Palm webOS, using the Plug-in Development Kit [8]
Supported by the Archos Internet Tablets. (i.e. Archos 70 IT & Archos 101 IT)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 19:17:16

@cousin333: Akkor a következő kérdés: Van valami lehetőség átverni az Nvidiát azáltal, hogy valahol átírom a kártyám modelljét mondjuk GTX 580-ra?

Mert ne b.... a ...., hogy az iPhone-ban erősebb hardver van, mint a 7600GT-ben.

Mert szerintem inkább az Intel-féle politikát követik, avagy ha fizetsz akkor kapsz hardverkulcsot és aktiválunk egy újabb magot. :D

Elvégre az Nvidia is elég tróger ebből a szempontból.

És ha XP-re készítettek DX11-es patch-et, akkor ez is megoldható valahogy.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:24:18

@penge™: Természetesen a 7600GT sokkal erősebb, mint bármely telefonos GPU. Ráadásul támogatja az OpenGL 2.1-et (ami nem összekeverendő az OpenGL ES-el!), tehát elvileg működnie kellene rajta a HW gyorsításnak is. Legfrissebb drivert használod?

"És ha XP-re készítettek DX11-es patch-et"

Persze, persze... ahogy ők azt elképzelik.

ZeGa 2011.02.28. 19:27:25

Melyik tesztet futtattátok, mert nálam még nem fagyot.

ZeGa 2011.02.28. 19:31:35

@cousin333: Ez sem fagyott!

Windows 7 64 bit
Radeon HD5850, Catalyst 11.2

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:33:03

@ZeGa: Akkor pedig nincs is olyan nagy különbség a konfigurációink között. Én a 64 bites Winre gyanakszom... Mennyit kaptál amúgy eredményül?

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2011.02.28. 19:40:24

"A korai 2009-es évek óta..."
Egy ilyenért a magyartanárok azonnal két osztállyal lentebb buktatnak. :)

A hírhez kapcsolódva, végül megoldódott a rejtély. Mégse lesz az Opera annyira lemaradva a hardvergyorsítós versenyben. Sőt, kapásból jobb megoldással jelentkezik, mint a többiek.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:40:29

@ZeGa: Igen, ez a szám szerintem amúgy többet ér, mint a másodperc, amit a végén kiír.

És a többi teszt? :)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:45:34

@Nekomajin: Szerintem sosem volt kérdés, hogy nem lesz lemaradva, sem az, hogy jó lesz a megoldása. Ami csalódás volt, hogy nem ők jöttek ki vele elsőként, noha elég régóta fejleszik.

ZeGa 2011.02.28. 19:46:28

Írd le, hogy melyik tesztet szeretnéd, hogy lefuttassam!

ZeGa 2011.02.28. 19:47:11

@cousin333: Jó munkához idő kell ;)

Dixon 2011.02.28. 19:48:59

Nekem is minden gond nélkül futnak a tesztek.
Szinteén Win 7 64 bit
és egy Mobility Radeon 5650-en.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:51:06

@ZeGa: OK! :)

Akkor érdekelne a Fish Tank 1000 hallal: ie.microsoft.com/testdrive/Performance/FishIETank/Default.html

Ezen felül még a Psychedelic Browsing: ie.microsoft.com/testdrive/Performance/PsychedelicBrowsing/Default.html

Az is érdekes lenne ha le tudnád őket futtatni jelentősen csökkentett GPU órajellel (Catalyst Control Centerrel tudod szabályozni). Milyen procid van amúgy?

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 19:53:49

@Dixon: Még a végén fel kell tennem egy 64 bites Win-t... :)

ZeGa 2011.02.28. 20:01:58

A halas esetében egy kicsit limit szagot érzek, mert 1 hal és 1000 hal esetén is 58 FPS. Csökkentett órajel esetén sem változott.

Második teszt:
kepkezelo.com/images/6s961jzkp0x9rc5zxk.png

Második teszt csökkentett GPU órajellel (550 Mhz):
kepkezelo.com/images/twgu7ybwwjqn5zn9hs8.png

CPU: AMD Phenom II X4 945

knorbert 2011.02.28. 20:07:23

@Dixon: érdekes, mert nálam is mobility a radeon, csak ez 3470-es. Talán akkor a catalyst verziója lesz a ludas, nálad hanyas van fent? (nálam 11.2) Vagy win7x64-nél az SP1??

ZeGa 2011.02.28. 20:14:08

@cousin333: Tényleg azt el is felejtettem hogy SP1-es win7 64-bit, bár nem hinném, hogy az sp1 sokat számítana.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2011.02.28. 20:14:16

@cousin333:
Én se értékeltem vészesnek a helyzetet, csak néhányan már kezdtek pánikba esni, hogy előbb kapnak karácsonyi ajándékot, mint hardver gyorsított Operát. A kiadás gyorsaságáról meg az a véleményem, hogy talán jobb ez így, hogy szépen csendben dolgoztak a háttérben, amíg a többiek az akváriumban méregették a fütykösüket. :)

Dixon 2011.02.28. 20:16:07

@cousin333:
A Fish Tank pedig az elején 1000 hallal olyan 27 FPS bár látszatra kevesebbnek tűnik, de aztán beáll 40FPS-re és akkor már ok. A képméret 1337x675

Nálam: Psychedelic Browsing
Az első pontja 1940 a második köré amikor négyzetes dolgokat pörget 708

Van mellette egy 4250 integrált Radeon azzal viszont már a helyzet nagyon rossz a FishTank 20 hallal 15 FPS de jött egy levél közben leesett a felére. Viszont az érdekes volt hogy egy másik tabon voltam egy darabig és visszaváltottam akkor 33 FPS volt 1-2 mpig és a kép is folyamatos volt aztán visszalassult.

A második teszt pedig 50 pontos lett és a második kört ott nem is engedte futtatni.

@knor: Lemaradt, de nekem is 11.2-es a driver SP1-et nem is néztem de most megnéztem és igen az közben update-ről lecsorgott akkor amikor felment win update-ra

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 20:19:21

@ZeGa: Ez jó, mert ezek szerint a sebesség nem függ a GPU erejétől, legalábbis nem nagy mértékben. És ha nem teljes képernyőn futtatod, hanem mondjuk 800x600 körüli felbontás mellett?

IE9RC erre nálam 7000 pontot kap amúgy, szóval még van hova fejlődni (bár ez legyen a legkevesebb)...

Dixon 2011.02.28. 20:20:01

Viszont egy dolg elég hibás nálam a pipát akartam kivenni, hogy nem követem radaron, de elküldte a posztot másodszorra már gondoltam nem vagyok béna, és tényleg nem. A gomb olyan mintha 3x lentebb érne. A pipát ott tudom kivennie ahol a "Ezt a bejegyzést követed a Radaron" szöveg van sőt az egész szövegkijelőlés is ilyen, ezt más tapasztalja?

Dixon 2011.02.28. 20:26:18

Hmm úgy tűnik nem állandó probléma, de pl a címsor/tab rész is rendetlenkedik nálam de egy frissítés vagy ablakméret változtatás megoldja., de hát ez még csak egy labs példány, mindegy következő barracudáig maradok ha nem lesz nagy probléma.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.28. 20:32:23

Nálam is stabil és gyors is. :) Win XP (32bit), HD 3850 és Catalyst 10.8.

ZeGa 2011.02.28. 20:33:10

@cousin333: Kisebb felbontás mellett is változatlan.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 20:36:07

@cousin333: Win7 x64, 7600 GT, 266.58-as Nvidia driverrel.

Ami érdekes: kephost.hu/image-F373_4D6BF8E8.jpg

CUDA driver van, de OpenGL nincs?

A másik: A Kronos-on 6600GT-től írják a támogatást, az Nvidia oldalán pedig Series 8-tól.

DemonDani 2011.02.28. 21:07:07

@penge™: Mit akarsz 7600GT-vel GPGPU-nál?

Dzsini 2011.02.28. 21:07:09

Vega backend - Software

:) Úgyhogy nálam pihi van

Pedig az OpenGL-t ismeri ez a régi inteles laptop chipset is, de azért 6 év az 6 év a számítástechnikában is. De legalább ha DirectX alapra helyezik, akkor se leszek előrébb, mert azon keresztül sincs hardveres támogatás rá.

arqblasio · www.arqblasio.com 2011.02.28. 21:16:10

megsemmisítő vereséget mért rám ez a build... gmail: omlik. twitter: omlik. és sok más oldalon (gyanúm szerint hwa miatt) omlik...

specifikációk: ASUS k72Jr (TY022D) notesz, ATI Radeon 5470 (legújabb Catalyst driverrel). Win7 Professional 64bit

valami ötlet, mi lehet a probléma?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 21:21:30

@DemonDani: Csak azt, ami jár. A Khronos weboldalán azt írják 6600-tól támogatott, az Nvidia pedig köcsög módon nem támogatja a drivereiben.

beef 2011.02.28. 21:31:13

@ZeGa: Kapcsold ki az AERO-t, azért kapsz kb. 60fps-t mindig mivel a vsync ott mindig aktív.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 21:34:46

@penge™: Fogd már fel, hogy a 7600GT támogatja az OpenGL-t... A hardver a 2.1-et, a szoftver meg már 4.x-nél jár. :)

Ez jelenleg egy labs build, nincs rá garancia, hogy menni fog akár olyan kártyán is, ami elvileg támogatott. Lásd nálam (mondjuk nekem megy.. egy darabig).

ZeGa 2011.02.28. 21:37:44

@beef: Megtettem, de a helyzet nem változott.

DemonDani 2011.02.28. 21:41:49

@penge™:
semmi közöd nincs a témához azt látom ^^
inkább fogd fel hogy nem fog menni, ne értetlenkedj itt mert tök felesleges...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 21:46:20

@beef: Hülyeséget ne terjessz. Az Aero GPU gyorsítást használ, tehát lehet, hogy benchmarkban többet elérsz, de kikapcsolni nagyobb őrültség, mint a lapozófájl kikapcsolása 4 giga RAM alatti gépeken.

Ugyanis a GDI interfész rengeteg CPU időt elvesz. Ez pedig mindenre hatással van.

A grafikai műveletekben pedig sokszorosa a GPU teljesítménye a CPU-énak.

@cousin333: Én felfogom, és nem szeretném, ha csak D3D alapon működne csúnya betűkkel.

Csak itt páran képtelenek túltenni magukat azon, hogy egy 5-6 éves kártya is lehet erős és nem kell a marketinget szentírásnak venni.

beef 2011.02.28. 21:47:43

@ZeGa: Ezt futtasd le parancssorban, ez tuti lelövi aero-t:
sc stop UxSms
visszakapcsolás:
sc start UxSms

Nálam így már mérhető a különbség, egyébként 60fps van 1 es 1000 halnál is.

ap · http://premiumlivesets.hu 2011.02.28. 21:48:31

az ikariam ebben sem megy így ez is kuka... kezdek kissé frusztrált lenni :D

ZeGa 2011.02.28. 21:55:28

@beef: Na már kíváncsiságból is beírtam a parancssorba az általad írt utasításokat. A végeredmény az lett, hogy 58 FPS helyett 36-al futott le a teszt.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 21:58:26

@penge™: "de kikapcsolni nagyobb őrültség, mint a lapozófájl kikapcsolása 4 giga RAM alatti gépeken"

Nekem 3GB van és kikapcsoltam... :)

Amúgy aki szeretné tudni, miket ismer a videokártyája, az töltse le az AIDA64-et innen: www.aida64.com/downloads/aida64extreme160zip

Csak kicsomagolod, és futtatod: Megjelenítés, OpenGL résznél pontosan láthatod, hogy mely OpenGL verziókat támogatja a kártyád. Az enyém (HD3850) max. a 3.3-at.

beef 2011.02.28. 22:10:43

@penge™: Nem terjesztek hülyeséget, csak írta, hogy mindig 60fps-t kap, ez a vsync miatt van amit az aero használ, mivel gondolom LCD monitorja van ennél több nem is lesz.
Egyértelmű, hogy jobb használni, csak a teszt miatt írtam, és hogy érdemben is hozzátegyek:

1920x1017 Psychedelic aero on (aero off)
1. teszt: 1764 (864)
2: teszt: 613 (308)

Fishtank:
1 hal 60 (21)
1000 hal 60 (17)

Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2011.02.28. 22:11:03

"Vega backend - Software

:) Úgyhogy nálam pihi van"

by Dzsini

Itt is, szóval... Pedig minden rendben, mennie kéne, OpenGL 3.0-ig támogatja a kártyám (Mobility Radeon HD 4570), most frissítettem le a legújabb (11.2-es) driveres Catalystot, mégse. Áh, na majd a következőt, már a megjelenése is nagyszerű hír volt ma, legalább a működése is az lesz. ;)

DemonDani 2011.02.28. 22:20:51

ez előző 11.50 HTML5 újításait mostaniban bottal üthetjük meg mikor az addressbarba írok és lenyílik rá a speeddial-ra akkor csak az enyémnél villog keresztül a thumbnail képek?

@penge™: nem vagy képes megérteni hogy a támogatotságnak semmi köze az amúgy igen csak szánalmas 7600GT-dnek az erejéhez? 7950GX2 is lehetne ha hülye hozzá a cucc mert közben fejlődtek és komolyabb dolgokat támogatnak, amik lehetővé teszik ezeket? 7600GTben milyen erő van amúgy meg? csak jobbat tudnál annál venni ha bemész a sarki fűszereshez... a G80 meg a G70 között olyan szignifikáns különbségek vannak, hogy GPUnak nevezni mind a kettőt szégyen a G80-ra nézve.

Lali_ 2011.02.28. 22:21:36

Na, szóval Ati HD4850-el megy. A tapasztalatok: Éppen csináltam a halacskás tesztet alacsony és magas GPU-n, állandó képernyőfelbontásnál, amikor csak az IE9 futott és az órajelet felnyomtam. Nekem ekkor adott kékhalált.....

Tapasztalatok:

Opera:
Magasabb órajelen mindig 12 fps-t csinált: 1 és 1000 halnál is.
Alacsony órajelnél mindig 8-9 fpr körül alakult.
Használat közben akadozott.

IE9:
Alacsony órajelen 500 halig mindenhol a max, 60 fps volt, amikor áttoltam az 1000-es hal/magas órajelt, akkor fagyott ki, de szerintem ott is viszi a 60 fps-t.

Lehet, hogy univerzálisabb az Opera megoldása, de jelen pillanatban, az én gépemen kevésbé hatékony, vagy csak nem használja ki rendesen a gpu-t. De akkor nem tudom, hogy miért akadozott (fülváltás pl)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.28. 22:22:56

@cousin333: Fent volt eddig is. kephost.hu/image-D50E_4D6C1150.jpg

A százalékokat is érdemes figyelni.

Egyébként 3 giga a 32 bites 2 gigás korlát miatt még határeset, de ha egy 64 bites szoftvered memory leakel, akkor baj van.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.28. 22:29:40

@Lali_: Esélyes volt, hogy az első verzió nem nyomja le az IE9-et, amit már a kezdetektől ezzel reklámoznak. :D
Ott a Chrome meg a Firefox azzal is össze lehet majd vetni.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 22:34:06

@Lali_: Azért azt is vedd figyelembe, hogy ez az első GPU gyorsított Opera előzetes, az IE9 meg már RC stádiumban van.

Dzsini 2011.02.28. 22:52:41

"Az ezután következő összeállítások Direct3D támogatást fognak kapni, hogy driver oldalról ne legyen akkora a követelmény és mindenféle előzetes trükközés nélkül működjön az összes modern rendszeren."
vesd össze:
"De a többi böngészővel ellentétben nem csak Vistán és fölötte elérhető, hanem minden OS-en, mely technikailag képes rá. Ez azt jelenti, hogy XP-n, Linuxon és OSX-en is, valamint OpenGL ES 2 képes eszközökön."

Hogy tudják elérni a Direct3D-t Linuxon, OSX-en és egyebeken? Az OpenGL pont azért (lenne) jó, mert nagyjából platformfüggetlen.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.28. 22:56:31

@Dzsini: Nyilván sehogy, pontatlan a fordítás. D3D támogatást IS kap majd a böngésző, így az Opera fogja indításkor eldönteni, hogy SW, OpenGL vagy Direct3D renderelőt használ-e. De ettől még a többségnek Windowsa van, D3D-vel, aminél valószínűleg kevesebb lesz a driver probléma.

MosoMasa 2011.02.28. 23:14:14

És mitől függ, hogy megy-e a hardveres gyorsítás, avagy sem?

Dzsini 2011.02.28. 23:16:43

@cousin333: Ja, oké :) logikus, bár szép harc lesz minden ilyesmit egy kalap alá bepakolászni - gyanús, hogy ebből nem holnap lesz nyílt béta.

(utánakerestem, a régi inteles chipsetem 1.3-ig ismeri az OpenGL-t, úgyhogy nem is keresgélek jobb driver után)

CsendesMark 2011.02.28. 23:24:51

Hát ezen van még mit csiszolni,
és az MLAA szétveri a képet akár 3D akár 2D :D

DemonDani 2011.02.28. 23:52:09

gmail megöli az egészet, úgy belassul :D hang is szaggat... kellemes

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.01. 00:10:54

@Dzsini: 1: Mikor fordítottam nem tudtam, hogy az Nvidia ekkora hulladék tróger cég.
2: Mikor fordítottam nem tudtam, hogy egy multiplatformos cucc, aminek benne van a nevében is, hogy "open", nagyobb hardverigényeket támaszt, mint a "mocskosszemétkapitalistamulti" Microsoft által fejlesztett Direct3D.

Ez utóbbi szöges ellentétben áll az open source filozófiával ahol is pár éve még az volt a legnagyobb sláger, hogy az Aero-val ellentétben a Compiz egy GeForce 2 MX400-as kártyán is működik.

Szóval sajnos a gyakorlatban ennek a fordítottja igaz. Mi, őskövület kártyákkal rendelkezők (kik emiatt a fogyasztói társadalom söpredékei vagyunk) használhatjuk az amúgy nagyon gonosz és pénzéhes Microsoft-féle D3D motort, a Linuxosok és a Mac-esek pedig beszerezhetnek egy újabb kártyát az OpenGL 2.x ES-hez.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.03.01. 00:24:30

@penge™: "(kik emiatt a fogyasztói társadalom söpredékei vagyunk)"
Csúnyán elfajultak az indulatok. Inkább legyen általános happy feeling a WebGL meg a HW miatt. :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.01. 01:56:33

@Med1on: 1: Amíg nem volt nem vártam túlzottan, habár nem jönne rosszul, de például az On Demand Plugin bugfixnek pillanatnyilag jobban örülnék, de talán még annak is, ha újra működne az autoscroll, vagy nem ugrana a beágyazott HTML5 videóra egy oldal betöltésekor.

A 10.10 óta viszont a kompatibilitás javítások olyan szinten növelték a böngészési élményt (konkrétan az oldalbetöltésre és a cookie kezelésre gondolok), hogy nem akarok már downgradelni, kibírom.

2: Megjelent a hardvergyorsítás, ami nálam nem megy. Ez normál esetben nem ért volna meglepetésszerűen, ha a többi böngészőben sem menne. Na de pont az Operában nem?

3: HW gyorsítás nélkül WebGL demók sincsenek.

4: Akiknek megy azok itt is és ott is negatívakat írnak, hogy lassú, lefagy, kékhalál és a Peacekeeperen is gyengébben teljesít.

Ha ezektől nem vagyok boldog, akkor semmitől. :D

Egyébként jogos, néha kicsit eldurran az agyam.

Dzsini 2011.03.01. 08:09:35

@penge™: Félreértés ne essék, a 1.3 OpenGL támogatás egyszerűen arról szól, hogy amikor a chipset megjelent, akkor ez volt a legújabb OpenGL változat, innentől még csak elvben sincs lehetőség az újabb változatokat támogatni (most már 4.x-nél tartanak). Ugyanez amúgy teljesen követhető a Direct3D 5-6-7-8-9-10-11 területén, onnantól lehet csak támogatni hardveresen, hogy egyáltalán a specifikáció létezik (akár hardveres gyorsítással, akár szoftveresen). A Direct3D támogatás sem lesz "általános", ugyanúgy meghúzhatják a vonalat pl. a 9-es verziónál, és akkor abból kimaradnak az olyan specifikációt hardveresen nem teljesítő eszközök.
A te 7600GT-d DX-ből a 9.0c-t ismeri, a 10-(10.1)-11-et nem.

Az OpenGL 2.0 2004-es szabvány, a DirectX 9 2002-es (bár a 9c 2004-es szintén) - a 7600-ad 2006-os kártya, így mindkettőt könnyedén teljesítheti, ha a driver rendesen meg van írva. Ezért volt régen aktív hörgés a Quake játékokkal kapcsolatban, mert az nem a DirectX rendszeren át, hanem OpenGL-el dolgozott, így a drivergyártóknak oda kellett figyelniük, hogy normális teljesítményt nyújtsanak ezen a csatornán át is (viszont végtelenül könnyebb volt átültetni a játékot más oprendszerekre). Mostanában egyre kevesebb a Windowsos OpenGL-es játék, innentől nem erőltetik meg magukat a driverek készítői Windows alatt.

en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D
en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs
(és a DirectX, OpenGL címszavak)

blint63 2011.03.01. 12:22:45

5770-el próbálgatom kb 5 perce, összeomlás nem volt a tesztek mennek mint állat, 1000 hallal is 60 fps.

blint63 2011.03.01. 12:44:58

Ja és win 7 x64, legújabb vididriverekkel.

Jail 2011.03.01. 13:24:54

Sziasztok!!!!

Nálam semmi nem működik lefagy mint állat pfffffff.A rendszerem Windows 7 Sp1 Ati 5450.Ennyit az Operáról!

miqlas 2011.03.01. 13:30:18

Penge, annyi farokságot összehordtál, hogy csak annyit mondtam itt magamban: Hijjjjnye!

"Mikor fordítottam nem tudtam, hogy egy multiplatformos cucc, aminek benne van a nevében is, hogy "open", nagyobb hardverigényeket támaszt, mint a "mocskosszemétkapitalistamulti" Microsoft által fejlesztett Direct3D."

Bmeg, win-en az aero Direct3D-s render, amiben egy ablakban fut az OpenGL alkalmazásod. Mégis mit vársz, hallelujjázzon a GPU, hogy végre egyszerre két különböző 3D renderinget csinálhat?

Örülj, hogy van, akinek megy, ha kész lesz a D3D backend, akkor majd jobbak lesznek az eredmények. Én vergődhetnék, hogy miért nincs OSX verzió, de kussolok, és pont. Máskor járj utánna, mielőtt hülyeségeket írsz.

Jail 2011.03.01. 13:30:29

Ja és Catalyst 11.2 veza van nálam.

Dzsini 2011.03.01. 13:48:52

@Jail: hát igen, a piros keretes szövegek olvasásához is kell az új driver.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.03.01. 13:57:37

@Dzsini: XDD
Szerintem a lényeg ennél a verziónál, hogy az Operás fejlesztők megunták a sok "nyavalygást" a fórumokban és most prezentálták, hogy dolgoznak az ügyön, nem kell aggódni. :)

beef 2011.03.01. 14:06:46

Nálam igen gyakran nem tud elindulni, kapok egy üres ablakot és kész. Ezen már csak a downgrade segít. Majd utána, ha újra felrakom megint megy egy darabig.

ZeGa 2011.03.01. 14:14:02

@Jail: Én nemigen szeretek kiosztani senkit, de ez egy labs build mégis mit vártál? Egyenesen felkúr már az emberi hülyeség. Azt gondoltad, hogy most ez már akkor teljes értékű böngésző...? Pff. Ki hallott már ilyet. Örülj, hogy kiadtak egy ilyen verziót, mert ha meg nem lenne akkor meg azért nyafognál.

Jail 2011.03.01. 14:19:31

aida 64 kiírja a kártyámra ati 5450 OpenGL 4.1 Igen (100%) támogatja

Jail 2011.03.01. 14:20:07

Zega vicces vagy de nagyon :D.Inkább nem szolok semmit

Dzsini 2011.03.01. 15:53:01

@penge™: az egy .txt file, például el lehet olvasni, kinyomtatni, meg ilyesmik. Szöveges tartalma van.

(ha az OpenGL ES a kérdés, akkor arra a wikipedia is választ ad, mobil eszközök bővítménye az alap OpenGL szabványhoz)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.01. 16:41:10

@Dzsini: Köszi. :D

Az OpenGL extensions-nál találtam és láttam, hogy van benne programkód. Elvégre az MPC-HC-ben is sima TXT fájlok a shaderek, ezért gondoltam, hogy valahova be kell másolni, illetve betallózni, vagy ilyesmi és akkor aktiválja az ES2 kompatibilitást.

Dzsini 2011.03.01. 16:49:01

@penge™: a "specs" a pathban a specifications rövidítése, tehát ez egy leírás - vannak benne konkrét kódsorok, de az csak megvalósítást vázol, hogy milyen módon lehet az átjárást megvalósítani a kettő között. ES2-t mobil eszközök fognak használni, a "nagy" gépek a teljes OpenGL-t.

(olyasmi, mint az asztali és a mobil JAVA - vannak közös részei, és részben átjárható a két rendszer, de azért nem ugyanaz)

muli79 2011.03.01. 19:59:55

Azért én is leírom: Win7x64 9600GT
Két napja direkt csak ezt használom és semmi hiba nem volt még, életemben először azt láttam hogy a gigatorrentsen meg tudja jeleniteni a boritókat az opera, a szoftverbázis nem tom mióta jó de 1 pillanat alatt megjelenik, ütős lesz szerintem a végleges :)

soulpath 2011.03.01. 21:50:19

Win7x32 8600GT

Vega backend: Software

:(

kiskonyaK 2011.03.01. 22:59:44

Én Optimusos laptopon használom, és minden tökéletesen működik, habár a peacekeeper 7200 helyett 5000 körüli pontszámot ad csak az új operára, de ez nem tántorít el, hiszen sokkal gördülékenyebben megy a böngészés, mint eddig.
Viszont mint írtam ez Optimus, ami annyit tesz, hogy van egy integrált IntelHD és egy dedikált gt335M videokártya is a laptopban, és a driver magának váltogatja, hogy melyiket használja, de én is be bírom állítani manuálisan. Értelemszerűen ha IntelHD-val futtatom az új operát, softveres lesz a render, viszont ha dedikált kártyán megy, akkor OpenGL. Csak azért írom ezt le, mert lehet benne logika, hogy nálam semmi gond nincs így, hiszen a Win7 Aero témájáért mindíg az Intel HD a felelős, így az Nvidia tud foglalkozni az OpenGL-es Operával, ergo semmi probléma vele (azaz egy van, hogy így sokkal gyorsabban fog lemerülni a gép, ha akksiról megy).

kiskonyaK 2011.03.01. 23:04:05

Mivel nem tudom hogy kell szerkeszteni a HSZ-emet, ezért ezt még így hozzá szeretném fűzni, hogy:

Akinek esetleg nem menne (el se indul, mert lefagy, esetleg mozdíthatalaná válik), az ha teheti, kapcsolja a videokártya vezérlőpultjában a Triple Buffering-et, meg a vsyncet. Nekem volt vele gondom :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.01. 23:38:38

@l-bandee: Bekapcsoltam. Továbbra is szoftveres, de már végre van élsimítás a betűkön és mintha a scrollozás is szebb lenne.

sanyix 2011.03.02. 14:23:45

VEGA backend: OpenGL

a legtöbb oldalon semmi változást nem látok, de pl a gmail úgy szaggat scrollkor mint az állat, és néhány scroll után be is áll a böngésző néhány másodpercig.

sanyix 2011.03.02. 14:30:25

viszont a webgl szépen megy, gyorsabb mint chrome alatt, viszont pl a chromexperiments medúzánál nincs háttértextúra, egy ilyen demoscene portnál meg a hang hiányzik.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.02. 14:55:34

@sanyix: Pedig az egyik kommentben olvastam, hogy megoldotta a position: fixed problémát és most már normálisan működik a scrollozás. Kipróbálnád, nálad hardvergyorsítással is akad-e? people.opera.com/rijk/opera/

sanyix 2011.03.02. 14:57:34

@penge™: 3 másodpercenként mozdul 1-et...

sanyix 2011.03.02. 16:31:13

Most visszaraktam a 11.10-et miután egy oldalnál megfagyott minden menü (win is), majd pár másodperc múlva az egérkurzor is, és persze a billentyűzetre se reagál, miközben a ledekből látszik hogy a torrent megy... pont mint néha az age of 2. Olyan fantasztikus tényleg ez a win7 gui hogy össze van kötve a user bemenettel (bill egér), így együtt halnak mindig be (egyáltalán az is vicc, hogy 2011-ben egy program meg tudja halasztani ami nem is driver...).

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.02. 16:55:41

@sanyix: Nincs semmi összekötve. Működik a billentyűzet és az egér, csak nem látod, mivel a grafikai alrendszer megdöglött.

Linuxon is csak vakon tudnál ilyenkor terminálban gépelni, ami tekintve az ilyenkor fellépő 100%-os CPU usage-t nem egy életbiztosítás, hogy egy hosszú parancsot anélkül végiggépelsz, hogy elrontanád.

Windows alatt is csak Win+R majd "pskill opera.exe"

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.02. 19:13:45

www.youtube.com/watch?v=uU-cpc8XpDo&html5=True

Élő tesztben teljesen másképp fest a kép.

1. helyezett: IE9
2. helyezett: Opera 11.50
3. helyezett: FF 4 béta
4. helyezett: Chrome 11

F34R007 2011.03.02. 20:54:29

@penge™:

Hm érdekes , de azt ne felejtsd el , hogy amíg Chrome is OpenGL-el dolgozott akkor ő is hozta IE szintjét. Ha Opera marad ezen a vonalon és nem akar D3D-t akkor az ilyen szöszmösz teszteken is jól fog haladni. kiváncsi lennék mi lenne ha Firefox-ba átállítanák OpenGL-re , mert a lehetőség megvan benne

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.02. 21:09:11

@F34R007: Te meg azt, hogy az IE is fejlődött azóta. Ráadásul nem tudom mire az összehasonlítás, mikor az IE D3D-t használ.

Nem vagyok MS fan, de el kell ismerni, hogy ha odateszik magukat, akkor tényleg tudnak. Kár, hogy ritkán teszik oda magukat igazán.

Mindenesetre remélem, hogy majd lehet választani a véglegesben Windows alatt OpenGL és D3D között, nem "eszed nem eszed nem kapsz mást" alapon fog működni, ahogy az Operától sajnos mostanság már megszokhattuk... :(

Chuck Boung Ace Eck 2011.03.03. 07:08:23

GTS450-el szépen megy a HW gyorsítás, ellenben a görgetés néhány helyen (pl. Opera Portal) rosszabb lett, így mindennapi használatra még kihagyom.

FishTank alatt 1000 hallal is 60FPS.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.03.03. 14:51:29

És igen! Javították az automatikus HTML5 videóra ugrást. A browser.js nem változott, tehát kizárásos alapon Google-oldali probléma volt.

sanyix 2011.03.03. 14:54:06

@penge™: de össze van kötve, mert ha végigzongorázok a billentyűzeten meg se villan a vinyó ledje ahhoz köthetően, pedig valamit kell hogy csináljak vele(pl ctrl-esc-re a feladkezelő kicsit fel szokta villantani, de semmi). A foobar 2k gyorsbillentyűire sem reagál. Sőt a power gombra sem, szóval magában torrentezik is kizár mindent a külvilágból.
Ráadásul ha jól emléxem a hang rendszert is magával rántja mert régebben aoe2-nél a foobaros zene is beakadt, ha ment éppen.

kyss28 2011.07.02. 18:07:42

Sziasztok!Kérdésem az lenne hogy az operában miért mosódnak el a betük,fel le görgetésnél??XD

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.07.02. 18:13:24

@kyss28: Ez már egy nagyon régi bug, amit elvileg javítottak, de gyakorlatilag még vannak panaszok ez ügyben...

kyss28 2011.07.02. 18:25:32

És még annyi lenne a kérdésem hogy nálam a webGL-es gyorsitás nem megy operánál!!Miért??A ff-ban és a chromba müködik!!Álitólag 11.50 opera már támogatja a WebGL-t!!Akkor most mi van??!!!XD

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.07.02. 18:46:33

@kyss28: Az Opera 11.50 NEM támogatja a WebGL-t, sem a hardveres gyorsítást. Egyelőre szerintem nem gáz, de azért reméljük lépnek majd. Már régóta dolgoznak rajtuk, voltak technikai előzetesek is, de még nincsenek kész.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.07.02. 18:52:33

Töröltem a cikk címéből a "11.50"-mert azt a fals képzetet keltette, hogy a 11.50-ben benne lesznek ezek a dolgok, vagy, hogy ez egy 11.50-es fejlesztői előzetes. Nem az, ez egy technikai előzetes, ami 1-2 félkész újítást mutat be minden mástól függetlenül. Most éppen 11.50-nek nevezték el, de lehetett volna bármi más is. A kód alapja nyilván az eddig elkészült 11.50 volt.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.07.02. 21:12:17

@cousin333: Nem akarok megint azzal jönni, hogy na ugye megmondtam, de na ugye megmondtam, hogy megtévesztő a verziószám és miért nem lett 11.70? (magyaropera.blog.hu/2011/05/03/swordfish_es_opera_next_b1009/#c13390327 )

A kód alapja egyébként az akkori 11.10 volt, még az új gyorshívó nélkül. Éppen ezért a Ragnarökből sem látszott sok minden. Elvileg az SG-s hover aláhúzásos bugot (lezártatlan div miatt) is rendesen kell majd neki parse-olnia, ha kész lesz.

És remélhetőleg az XML feldolgozási hibák is megszűnnek majd, ahogy a BinFix kiegészítőre se lesz már majd szükség.
süti beállítások módosítása