Réges-régen egy messzi-messzi irodában... Az Opera kiadott egy előzetest, melyben a saját Canvas 3D implementációját mutatta be. Most, több mint 3 évvel később kiadták az első publikus előzetest a szabvány-alapú 3D canvas implementációval, amely WebGL-t használ. Csak Windows alá egyelőre.
A WebGL egy a Khronos csoport által fejlesztett szabvány és az Opera Software aktívan részt vesz a szabványosítási folyamatban. 2009 eleje óta dolgoznak a szabványosítási folyamaton. A specifikáció elég gyakran változott az utóbbi néhány évben, de mostanra eljutott arra a stabilitási szintre, hogy érdemes legyen kiadni az első publikus összeállítást belőle.
Azok számára, akik még nem hallottak a WebGL-ről, ez a canvas
elem egyik kontextusa, amely lehetőséget ad hardveresen gyorsított JavaScript kódvégrehajtásra a 3D objektumok megjelenítése terén. Az API a OpenGL ES 2.0-n alapul, amely lehetőséget ad, hogy nagyon széles körben alkalmazzák a specifikációt különféle eszközökön, mint asztali számítógépek, mobileszközök és TV-k. A WebGL publikus wiki több információt is tartalmaz a szabványról, beleértve tutorialokat és rengeteg demót, tehát jó hely, ha ki akarjuk próbálni a WebGL működését.
Hardvergyorsítás
2008 júniusában - akkortájt, mikor a 3D canvas demó is megjelent az Opera fejlesztői bemutattak egy videót egy teljes egészében hardveresen gyorsított renderelésről. Egyik szükséges lépés a szoftveres visszafelé-kompatibilitás létrehozása volt, melyet akkor használunk, mikor a hardvergyorsítás nem elérhető az adott környezetben. És ennek legalább olyan gyorsnak kell lennie, mint ahogy az eddigi desktop változatoknál már megszokhattuk. Hogy ezt elérjék, a fejlesztők rengeteg időt és erőforrást áldoztak a szoftveres renderelés optimalizálására, melyet az Opera asztali változata már a 10.50-es verziótól kezdve használ és bebizonyította, hogy a jelenleg elérhető leggyorsabb szoftveres renderelést teszi lehetővé. Ismertebb nevén VEGA.
Az elért eredményeket tükrözi a jelenlegi előzetes. Ezen előzetesben teljes egészében elérhető a hardveres gyorsítás azokon a rendszereken, ahol támogatott. A legújabb Nvidia és ATI driver erősen javasolt.
Az Opera hardveres gyorsítása különbözik attól, amit már a többi böngészőben megszokhattunk. Ahogyan az IE9 és a Firefox 4, az Opera is minden egyes rajzolási folyamatra alkalmazza a hardveres gyorsítást, nem csak a weboldalak renderelésére. De a többi böngészővel ellentétben nem csak Vistán és fölötte elérhető, hanem minden OS-en, mely technikailag képes rá. Ez azt jelenti, hogy XP-n, Linuxon és OSX-en is, valamint OpenGL ES 2 képes eszközökön.
OpenGL
Ez az előzetes OpenGL háttérrel érkezik, ami azt jelenti, hogy OpenGL 2.x kompatibilis videokártyával kell rendelkezni és a kapcsolatos driverekkel, hogy a hardvergyorsítás és a WebGL működjön. Az ezután következő összeállítások Direct3D támogatást fognak kapni, hogy driver oldalról ne legyen akkora a követelmény és mindenféle előzetes trükközés nélkül működjön az összes modern rendszeren.
Tehát hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy a hardvergyorsítás működik? Két egyszerű módja van az ellenőrzésnek. Az első, hogy betöltünk valamilyen WebGL tartalmat és ha működik, azt jelenti, hogy a hardver és a driver képes rá. Alternatívaként az opera:about oldalon ellenőrizhetjük a VEGA hátteret. Ha nincs ott az OpenGL, szoftveres gyorsítás van csak, ahogy eddig
Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.
Letöltés (Opera technikai előzetes b24661):
Az utolsó 100 komment: