Magyar Opera

Az én Operám - 16. (AtHoS)

A Magyar Opera blog meghirdette cikksorozatát, amiben bárki megírhatja, hogy ő hogyan használja az Opera böngészőjét. Ehhez segítséget is talál a kiírásban. Az alábbi írás is ennek az akciónak az eredményeként született, ezúttal AtHoS jóvoltából, akinek ezúton is szeretnénk megköszönni a munkáját! Saját szerkesztői megjegyzéseimet négyszögletes zárójelek között olvashatjátok

Én és az Opera

Örömmel olvastam a Magyar Opera főoldalán, hogy felhasználói „élménybeszámoló” készítésére ösztönzik az Opera használókat. Némileg tétovázva és az oldalon megjelentetett első irományok átolvasása után végül úgy döntöttem, én is megpróbálkozom sorokba önteni az Opera-val eltöltött idő szép- és árnyoldalait.

A kilencvenes évek második felében kerültem közelebbi kapcsolatba internettel egyetemi tanulmányaim során. Mivel otthon akkoriban nem volt lehetőségem internetezni, így az egyetemi számítógéptermeket látogattuk a haverokkal, évfolyamtársakkal. Már ebben az időben Opera-t használtam, bár kis trükköket kellett alkalmazni, mivel egyrészt korlátozottak voltak az egyetemen a géphasználati jogok, másrészt akkoriban nem volt teljesen ingyenes az Opera használata. Azért az ingyenes használathoz kötött reklámok megjelenítése még így is nagyon kulturáltan és a böngészést egyáltalán nem zavarva történt.

Igazából már nem emlékszem honnan, kitől szereztem tudomást az Opera-ról, de így jó pár év távlatából is csak azt tudom mondani: ez egy nagyon jó dolog volt az életemben. Az akkori IE mellett ég és föld volt a különbség mind a biztonságos böngészés, mind kezelhetőség területén. Nagyon megtetszett benne a füles böngészés illetve, hogy a netes támadásoknak nemigen volt és szerencsére jelenleg sem kiemelt célpontja.

Akkoriban igazából csak, mint hagyományos böngészőt használtam: weboldalak közötti szörfölgetés és a különböző fájlok letöltése. Otthoni netezés hiányában előszeretettel mentettem le vele az érdekesebb weboldalak tartalmát későbbi, otthon történő tanulmányozáshoz web csomagként. A levelezésem ekkortájt még az ingyenes levelezőoldalakról intéztem, természetesen az Opera használatával.

Az egyetemi időszak alatt heti 3-4 alkalommal volt lehetőségem internet közelébe kerülni, és akkor bizony Operát használtam. Először floppy lemezen, majd pendrive-on hordozgattam az otthon szépen megszerkesztgetett könyvjelzőket, beállításokat. Egy idő után már az egész Operát az egyetemi gépekhez megfelelően optimalizált beállításokkal tömörítve hordoztam magammal. Szerencsére a kis helyfoglalása és a relatív könnyű konfigurálhatósága (szöveges beállításfájlok) eléggé egyszerűvé teszik a személyre szabhatóságot. Ilyen viszonylatban mindössze az újabb webcímeket kellett csak frissítgetni, amik időközben megérettek az eltárolásra.

Ezt a mentegetést megkönnyítendő, a fontosnak ítélt címeket az Opera könyvjelzőinek használatát kihagyva egy HTML fájlba szerkesztettem össze, így a címlista hordozása az akkori viszonyokhoz mérten nagyon leegyszerűsödött. Ha épp nem volt lehetőség az Opera használatára valamilyen okból kifolyólag, akkor is elérhető volt más böngészőből illetve barátoknál egy már általuk bejáratott Opera mellett is egyszerűen igénybe lehet venni.

Sajnos ebben az időszakban is voltak olyan weboldalak, amelyeket Opera alatt rosszul vagy egyáltalán nem lehetett használni. Az Opera felhasználók jól tudják, hogy ezért jelentős esetben a weboldal készítője a felelős, de ugye ettől még ugyanúgy bosszantja az embert. Az Opera fejlődésével szerencsére ezen oldalak száma jelentősen csökkent.

Mikor otthon is lehetőségem nyílt internethasználatra, nem is gondolkodtam más böngészőben. Opera az első számú böngésző, amit használok. Némely weboldalnál FF-hez nyúlok, és nagyon ritkán indítok el egy IE alapjain működő AvantBrowser-t. Ez utóbbi két böngésző viszont alapjaiban nem nyújt annyit, hogy eszembe jusson az Opera lecserélése.

Az otthoni internetezés előtérbe kerülésével elkezdtem használni az Opera levelező részét is, mellyel sokkal kényelmesebbé vált a levelek kezelése, ráadásul nem kellett plusz egy programot indítgatni sem. Nagy igényeim nem voltak levelezés tekintetében, viszont azokat maradéktalanul kielégíti a levelező kliens. Akkoriban még mappákba lehetett rendezni a leveleket, ami nekem tökéletesen meg is felelt, mivel nem kellett a leveleket egynél több helyre csoportosítani...

Az újabb verziókban viszont áttértek egy teljesen más levélkezelési módszerre, mellyel elég nehezen barátkoztam meg. Ez a módszer van jelenleg is használatban, miszerint ún. címkézni lehet a leveleket és címkék szerint lehet azokat összerendezni. Minden levélhez több címke is tartozhat, így lehetőség van több különböző módszer alapján megjeleníteni a leveleket. Végül is sikerült megszoknom ezt a fajta levélkezelést és most már nem sírom vissza a régi módszert.

A fontosabb levelezőpartnerek leveleit szűrőkkel csoportosítom. Szűrési feltételnek többfélét is meg lehet adni, így végképp leegyszerűsödik a levelek automatikus csoportosítása. A csoportosításhoz automatikus, "tanuló" módszer használatára is van lehetőség. Néha azért át kell fussam a szűrőket, hogy korrigáljam a félrecsoportosított leveleket.

Ebben a tekintetben lenne még mit fejleszteni, de ezt a heti 2-3 percet azért rá tudom szánni. Az egyes szűrők mellett a hozzájuk rendelt olvasatlan levelek számát jelzi is a program (a mellékelt lentebbi képen látható is az eredmény). Ez a funkció jól átláthatóvá teszi a fontosabb beérkező leveleket illetve könnyen felismerhetőek így az automatikus szűrés esetleges tévedései.

Több levelező fiókot használok és mindet POP3-as kapcsolattal. Valahogy idegenkedem az IMAP-tól illetve nem is mindegyik fióknál van rá lehetőség. Tudom sokan IMAP mellett teszik le a voksukat, talán én is kipróbálom majd egyszer. Addig is maradok a POP3-nál, a jól ismert mondás jegyében: „ami működik, azt ne akarjuk megjavítani”. [pedig jó az az IMAP...]

A levelezőszerverek Opera indítása utáni első lekérdezési idejét az accounts.ini fájl fiókonkénti Initial Poll Delay bejegyzésével késleltetem. A legelső fiók lekérdezés az Opera indítása után 30 másodperccel történik, majd 5 másodpercenként következnek a többi fiókok. Így egy picivel gördülékenyebb az Opera indítása.

Mivel volt pár kellemetlen élményem gépfagyás utáni levelezés és partnerszűrő eltűnéssel kapcsoltban, így jó ideje rendszeresen mentést készítek az Opera fontosabb fájljairól, könyvtárairól. Ezt külső alkalmazással, WinRAR-ral oldottam meg. Létrehoztam Winrar-ban egy profilt, amelyben beállítottam az elmentendő fájlokat, könyvtárakat és azon részeket is megadtam melyek ne kerüljenek bele a mentésbe (pl. cache könyvtár). Ha minden kötél szakad, akkor gyalulás után egy friss Opera beüzemelése nem tesz ki pár percnél többet.

Jelenleg nagyobbrészt otthonról használom és elenyésző részben melóhelyről. Barátaimnak, környezetemben lévőknek bátran ajánlom a használatát, amit sokan meg is fogadtak eddig, és nem bánták meg.

Az Opera-t egyetlen profillal használom, így a profil könyvtár az Opera könyvtárában kerül létrehozásra. Ennek a kialakításnak számomra legegyszerűbb módja, hogy legelőször a „Classic” telepítőből rakom fel az Operát, mivel így lehetőség nyílik a telepítés közben beállítani az egyetlen profilos használatot. Ezután úgymond ráfrissítek a „nemzetközi” telepítővel, aminek köszönhetően a legfrissebb magyar nyelvi fájl felkerül. Sajnos az Opera oldalain nem találtam lehetőséget csak a nyelvi fájl letöltésére, így maradtam ennél a módszernél. [pedig egy ideje ott vannak azok]

Az idők folyamán igyekeztem mindig a legújabb kiadást használni, ami elérhető volt számomra. Egyedül a 10-es verziónak hagytam egy kis haladékot, de végül fórumtársak jó tapasztalatainak hatására beadtam a derekam. Nem mondom, hogy zökkenőmentes volt az átállás, de visszatekintve nem tölt el rossz érzéssel, ha felidézem magamban azokat a napokat. Most már nagy megelégedéssel használom a 10-es verziót, ebből is jelenleg a 10.10 beta 1792-est. [a cikk még régebben készült]

Először Windows XP alatt hasítottam Opera-val az internet habjait, majd mostanában már Windows 7-en. W7-nek köszönhetően kisebb mellékproblémák azért jelentkeztek a Program Files (X86) könyvtárba telepítéssel így ezt a napokban áthidalva olyan helyre telepítettem át az Opera-t, ami nincs UAC védelem alatt ez által a beállítások már ugyanúgy működnek, mint ahogy XP-nél megszoktam.

Így néz ki

Mielőtt tovább mennék, megemlíteném, hogy 17"-os 4:3-as monitoron, Logitech MX-500 egérrel, Logitech G15 billentyűzettel használom a gépet és így az Opera-t is. [már tudtommal nem, remélem erről is lesz majd egy cikk :)]

Mellékeltem egy képet,

melyen jól látható, hogy nem kevés fület szoktam használni. Ez általános dolog nálam. Indításkor az "Előző folyamat folytatása"-val indít, így kapásból 15...20 oldallal nyit az Opera. A rengeteg fülnek köszönhetően azok szélessége igencsak le szokott csökkenni, így az alapértelmezésként a fülek jobb szélén található, a fül bezárására hivatott gomb csak idegesíteni szokott (mikor a fülre kattintva sikerül azt ezzel a gombbal bezárni) így azt első körben ki szoktam kapcsolni.

A fülsáv mindkét végén található egy új fül gomb, így a kézre állóbbat tudom mindig használni. Néha új ablak nyitásával böngészem, hogy a már nyitott „állandó” fülek megmaradjanak és az ideiglenes böngészés maradványait, ha már nincs rá szükség egyszerűen be tudjam zárni.

Aktuális használat közben a fülek száma igencsak bővülni szokott, mivel az érdekesnek ítélt oldalakat megnyitom a háttérben, aztán míg sor nem kerül a tüzetesebb átolvasására ott is marad. Később, ha olyannak ítélem meg, akkor bekerül a könyvjelzők közé.

A könyvjelzőkről annyit megemlítenék, hogy mappákban vannak csoportosítva és a mennyiségüknek köszönhetően ezen mappák is almappákba vannak rendezve. Néhol pedig újabb almappák taglalják a könyvjelzőket. A könyvjelzők egyéni rendezés szerint vannak megjelenítve, így szépen manuálisan állítgatom be mi hol legyen megjelenítve a mappán belül. Most megnéztem a könyvjelzőket tároló bookmarks.adr fájlt és bizony a mérete 546 482 byte. A benne található azonosítók száma közel 2000. Ezen még én is meglepődtem.

Berögződésemnek és a kis képernyőnek köszönhetően gyakran használom menüsorból a könyvjelzőket. A menüsorból elég körülményes a könyvjelzők közötti navigálás. Nem egyszer előfordul, hogy picit odébb szalad a kurzor vagy nem sarkosan húzom odébb az egeret és ilyenkor bizony sokszor lezáródnak az eddig megnyitott mappák. Negyedik, ötödik szintnél már bosszantó újranyitogatni az almappákat. [ennél már az is gyorsabb lenne, ha a címsorba gépelve hoznád be őket, bár ez viszonylag új dolog]

A 4:3-as kialakítású 17"-os monitor miatt az oldalpanelt panelkapcsolóval szoktam ki/bekapcsolni, hogy azért maradjon a weboldalaknak is hely. Ha szélesebb lenne a monitor, akkor állandóan nyitva lehetne hagyni, mivel innen a könyvjelzők kezelése komfortosabb lenne és a weboldalaknak is maradna elegendő hely. Sajnos az 1280 pixeles szélesség miatt jelenleg marad az oldalpanel ki/bekapcsolgatása.

A böngésző kinézetét néha nagyon meg akarom változtatni, de aztán csak kiderül, hogy az alap téma tökéletesen megfelelő a számomra illetve az eddigi témákban mindig volt 1-2 olyan dolog, ami nagyon nem tetszett benne és néha a mindennapos használatban is problémákat okozott. Maradt tehát az alapértelmezett.

A képen látható mely eszköztárak azok, amik megmaradtak a mindennapos használatban:

  • menüsor
  • fülsáv
  • címsor
  • állapotsáv
  • oldalpanel

és ami a képen nem látszik:

  • kezdősáv

A Kezdősávot lényegében a gyorshívó kibővítésére használom, noha lehetőség lenne 5x5-ösnél nagyobb gyorshívó oldal használatára is, de a kezdősávra rakott linkek használatához nem kell új lapot nyitni, hanem fel lehet használni az aktuálisat is. Mondjuk, nem viszem túlzásba, itt 4-5 gyors linket használok csak. A kezdősávon helyet kapott a Kezdőlap linkje is, amit így bárhol egyszerűen el tudok érni.

A menüsorból a Minialkalmazások menüt kivettem, mivel nem találtam eddig olyan alkalmazást, ami miatt érdemes lett volna megtartani, ráadásul valahogy mindig útban volt, ha a levelező részben szerettem volna matatni.

Az Opera ui könyvtárában található standard_menu.ini [Browser Menu Bar] szekciójában lehet ezt megtenni egy pontosvessző beírásával a megfelelő sor elejére. Annyi mindössze a probléma, hogy minden Opera frissítés után meg kell ezt tenni, mivel a frissítéskor ez a fájl felülíródik. [szerencsére vannak erre módszerek, lásd az írás végét]

Az oldalpanelről szoktam elérni: levelezésemet, jelenleg ritkán a könyvjelzőket, jegyzeteket. A partnereket is el lehet érni innen egyszerűen, de erre még ritkábban van szükségem. A Letöltések és Előzmények azok, amelyek még helyet kaptak itt, de az előzményeket használom mindközül a legritkábban, míg a letöltéseket a Ctrl + J kombinációval szoktam előhívni. A panelgombokat az oldalpanel felső részére helyeztem, így több hasznos felület maradt a tartalomnak.

Az éles szeműek gondolom már észrevették, hogy a címsorban található navigációs gomboknál a kezdőlap gomb bal szélre került. Ennek mindössze annyi az oka, hogy párszor a frissítés gomb helyett erre kattintottam, így jobbnak láttam ezt olyan helyre tenni, ahol ritkábban tudok rá véletlenül kattintani. Ez után a művelet után az Opera profil könyvtárába bekerült egy Toolbar könyvtár és ebben a standard_toolbar.ini tárolja a személyes változtatásokat. Itt tárolódik a Kezdősávon elvégzett módosítások eredménye is.

A Vissza és Előre funkciót egérrel szoktam használni, nagyobb visszalépést viszont a navigációs gomboknál viszem végbe. A mágus funkciót Ctrl + Enter kombinációval szoktam előcsalni, így a navigációs gomb részen - igaz nem vettem ki a gombok közül, de onnan nem is használom.

A navigációs gombok jobb szélén két saját gomb található, melyekkel a problémás weboldalak egy kattintással más böngészőben történő megnyitása válik lehetővé. Természetesen ezek a gombok is az előbb említett standard_toolbar.ini fájlban kerülnek eltárolásra

Mivel régen készítettem ezeket a gombokat, így sajnos már nem emlékszem pontosan hogyan készültek, de ha más is használni szeretné a következő sort szerkessze bele vagy az Opera ui könyvtárában található standard_toolbar.ini fájlba vagy az előbb említett Toolbar könyvtárban található hasonló nevű fájlba.

[Document Toolbar.content] szekcióba a megfelelő helyre:

Button, "Firefox"="Execute program, "c:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe", "%u", "Firefox", "Window Browser Icon""

Természetesen az elérési útvonal, az esetlegesen futtatandó program illetve annak Tooltip-jének (ez a példában a Firefox szöveg) megfelelő módosításával. [az alapértelmezett Megnyitás Firefoxszal gomb és a lelőhelye]

A címsor mező és a keresőmező között megint szerepel egy érdekes gomb, ami egy használt plugin-hez kapcsolódik. Név szerint a MeadCo's Neptune beépülőhez, mellyel Opera-ban lehet IE specifikusan weboldalt megjeleníteni.

Néhány problémás oldalnál lehet erre szükség, ha nem szeretnénk azt pl. az előbb említett gombbal másik böngészőben megjeleníttetni vagy esetleg ott is hibásan jelenik meg. Szerencsére egyre ritkábban kell használni, de jó, ha elérhető helyen van.

Használt funkciók

A böngésző által nyújtott lehetőségek közül nem használom:

  • az RSS olvasót (egyáltalán nem használok RSS-t)
  • torrent klienst (más, több lehetőséget kínáló alternatívát használok. Elsők között kerül ez is kikapcsolásra
  • szinkronizációt (egy gépen használom az Opera-t, így nemigen van szükségem szinkronizálgatni, ráadásul rendszeresen külső mentést végzek)
  • chat-et (ez a rész eléggé kimarad az életemből)

Amit viszont napi szinten használok:

  • mail kliens: 900 körüli levél van jelenleg tárolva, melyek majdnem napi szinten vannak rendezve. 5 levelezőfiók van beállítva POP3-as hozzáférésekkel. HTML levelet még nem készítettem, de ez csak az eddigi berögződésnek köszönhető.
  • jelszókezelő: mesterjelszót nem használok, mivel egyedüliként használom a gépet. Ahová név/jelszó használatára van szükség, ott az el is van mentve Opera-val
  • gyorshívó::ó 5x5-ös méretben használom, melyben nagyobbrészt a gyakrabban látogatott oldalak kaptak helyet. Innen elérhető a fentebb említett címgyűjtő HTML fájl is. Ki van kapcsolva az előnézeti képek frissítése és több elemnél saját szerkesztésű képeket tettem be. A képbeillesztés sajnos körülményes, nem bánnám, ha ezt egyszerűbbé tennék.
  • letöltés kezelés: bár ez alapfunkciója a böngészőknek én mégis hiányolom belőle a sebességkorlátozás lehetőségét

A mindennapos böngészés során az egérmozdulatokat kikapcsoltam (bár ezt sosem próbáltam, mindenesetre eddig nem hiányoltam) és az új kiosztású billentyűrendszert használom. Sokszor használom linkek új lapon való megnyitásához az egérgörgővel való kattintást illetve, ha erre nincs lehetőség (pl. kijelölt szövegnél jobbklikkes menüből választok egy szolgáltatást), akkor a Shift vagy Shift + Ctrl gombokat.

Címsorból ritkán keresek, főleg oldalcímek beírására használom, de ezt is csak ritkán, új címek esetében. Keresést a címsor mellett található keresőmezőből illetve az aktuális oldalon kijelölt szövegnél a jobbklikkes menüből szoktam indítani (pl. Shift vagy Shift + Ctrl lenyomásával egyetemben). A gyorshívón elhelyezett keresési mezőt is szoktam használni, de azt ritkábban. Alapértelmezett keresőnek a magyar nyelvű Google van beszerkesztve, melyet az Eszközök > Beállítások... > Keresés fülön lehet megtenni. A keresőoldal címe:

http://www.google.hu/search?q=%s&sourceid=opera&num=%i&ie=windows&oe=windows

Tartalomszűrést Opera-ban nem használok, mivel a használt tűzfalban van lehetőség a reklámok kiszűrésére. Természetesen ezzel még nincs kiszűrve minden, de azok jelenleg nem zavarnak annyira. Tervezem a CSS és urlfilter.ini kombinációt kipróbálását, de „ejj ráérünk arra még” állapotban van jelenleg.

CSS-eket nem használok, viszont User Java script-eket igen, melyeket nagyrészt a fórumtársak hozzászólásaiból elcsipkedve kezdtem én is használni, mivel nem álltam neki sosem keresgetni ilyeneket. Ha valamit megemlítettek és első hallásra megtetszett, azt kipróbáltam. A jelenleg használtak még komfortosabbá teszik az Opera használatát számomra:

  • formázott szövegmásolás (webes tartalom Word-ben történő felhasználására sokszor jól jön ez a lehetőség, így nem kell más böngészőt használni ehhez)
  • automatikus szövegmező tartalommentő (sajnos Opera hiányosságok miatt erre szükség van, főleg fórumozás közben. Ebből jelenleg kettő is használatban van. Az egyik automatikusan visszaírja a szöveget, míg a másik csak egy gombra való kattintás után. Még nem döntöttem el melyik marad)
  • képméretező szkript (nagyméretű képek böngészőben történő gyors átméretezéséhez. Erre ritkán van csak szükség)
  • átirányító linket lerövidítő szkript (ez nagyon praktikus, mivel sok reklámoldalt elkerülhetünk így)
  • szövegesen leírt linket kattinthatóvá tevő szkript (ez a gyorsabb navigálást segíti)
  • szövegmezőket nagyíthatóvá tevő szkript (nagyrész fórumhozzászólásoknál szoktam használni, hogy a hosszabb szöveg is egyben legyen látható szerkesztés közben)

A sütik kezelésénél az Opera alapértelmezetten elfogad minden sütit, de kilépéskor törli az újakat, így nem marad ott fölöslegesen egy sem. Amelyik weboldalnál szükséges, ott külön be van állítva a süti megtartása. Szerencsére a weboldalakhoz tartozó némely beállításokat weboldalanként külön-külön van lehetőségünk Opera-ban módosítani az oldal jobb egérgombos menüjéből az Oldalbeállítások szerkesztése… menüpont segítségével elérhető ablakban. Ezzel a lehetőséggel tényleg nagyon ott van a szeren az Opera.

Némi saját szerkesztgetést azért belevittem már az idők folyamán a beállításokba, és próbáltam a saját igényeimhez igazítani néhány funkciót. Az Opera egyik jó tulajdonsága, hogy a HistoryNavigationMode -ot 3-as értékre rakva a gyorsítótárból tölti vissza az előző oldalt, így villámként lehet visszalépni az előző oldalakra.

Az Opera standard_menu.ini fájl megfelelő szerkesztésével némi kényelmet tudunk csalni a mindennapos Opera használatba. Ez az egér jobb gombos helyzet érzékeny menüinek beálltásait is tartalmazza. Lássuk nekem eddig mit sikerült itt bűvészkedni:

  • A képekhez tartozó jobb egérgombos menü egyes pontjait (amiket sűrűbben használok) a felbukkanó ablak tetejére tettem át. Ezt megtenni, az [Image Popup Menu] megfelelő szerkesztésével lehet
  • A képekhez hasonlatos, de linkekhez tartozó menü is hasonlóképp került átszerkesztésre, de ezt a [Link Popup Menu]
  • alatt kell megtenni.
  • Olyan képeknél melyek linkek is egyben a Kép mentése és a Hivatkozott tartalom mentése lehetőségeket hoztam fel a menü tetejére. Ezt az [Image Link Popup Menu]-ben tehetjük meg.
  • A [Hotclick Popup Menu] szekcióba helyeztem be a formázott szövegmásoláshoz szükséges JavaScript sort
  • Fentebb már írtam, hogy a minialkalmazásokat a menüsorból is itt lehet eltüntetni, illetve a vállalkozó kedvűek a menüket is felcserélgethetik a [Browser Menu Bar] szekcióban ténykedve

Sajnos az itteni ténykedésünk kérészéletű, mivel egy böngészőfrissítés szépen felülírja ezt a fájlt, tehát frissítés előtt nem árt róla mentést készíteni. Arra viszont figyeljünk, hogy ne írjuk felül az elmentett fájllal az újat, mivel az új tartalmazhat több, a fejlesztés során végbevitt módosítást. De akkor mit is tudunk tenni.

Én TotalCommander-ben összehasonlíttatom az új és az elmentett fájlt szövegesen, majd figyelve az új fájl esetleges módosításaira belemásolom a megfelelő sorokba azokat a módosításokat, amiket időközben létrehoztam. 3-4 perc alatt kényelmesen elvégezhető a művelet és visszakaptuk a kialakított kényelmes kezelést. Arra persze nem árt figyelni, hogy a fájl szerkesztése közben ne legyen elindítva az Opera.

< a következő rész nem tudom, mennyire taglalja a kívánt témát, de ha úgy találtatik, akkor nyugodt szívvel kihagyható >

Használom még az Opera oldalmentési lehetőségét is. Rendszerint .mht formátumban szoktam menteni.

Sok oldalnál problémás illetőleg rontja az összképet a megjelenített reklámok és az esetlegesen az oldalhoz tartozó más tartalmakat hirdető megjelenések. Ezek miatt sokszor az oldal kinyomtatása is nagyon körülményes lehet. Ezzel nem csak én szembesültem, hanem nálam hozzáértőbbek is, így próbálkoztak valahogy megoldani ezeket a gondokat. Ráakadtam két bookmarklet-re, amivel a számomra szükséges módosításokat el tudom végezni és a végeredmény elfogadható formába kerül.

A MyPage-el el lehet tüntetni a nem kívánatos tartalmat az oldalról egyszerűen az Opera-ban megjelenített oldalon. Ezután a végeredményen aktiválni kell Jesse Ruderman generated source bookmarklet-jét, amivel megkapjuk a módosított oldal forráskódját.

Ezt a kódot el kell menteni egy HTML fájlba, majd meg kell nyitni a lementett fájlt Opera-ban. Ha probléma van az ékezetes karakterek megjelenítésével, akkor a forráskód elején a karakterkészletet át kell írni windows-1250-re. Ha rendben van a mentett HTML fájl megjelenítése, akkor menthető az oldal Opera-ból képekkel együtt avagy mht formában egy csomagban.

Véleményem az Opera-ról

Mindent egy kalap alá véve nagyon rossz tapasztalataim nincsenek az Opera-val kapcsolatban. Mivel hosszabb ideig nem használtam más böngészőt, így mélyreható összehasonlítási alapom nincs, viszont azt elmondhatom, hogy:

  • nincs sebességbeli hiányérzetem a használata közben
  • nagyon kielégít a beépített levelezőkliens, amit igen nehezen cserélnék le másra
  • stabilitásával nincsenek gondjaim, pedig mostanában mindig az elérhető legfrissebb beta verziót használom
  • némi egyszerű szerkesztgetéssel nagyon komfortossá tehető a használata

Egyetlen, kicsit kényelmetlen dolog, hogy a standard_menu.ini fájlt minden frissítéskor újra kell szerkesztenem.

Linkek a testreszabáshoz:

Tipp! További hasonló cikkeket a gyűjtőoldalon találhatsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr541664103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2010.01.11. 20:00:48

Ez nagyon átfogó írás volt, hardcore customizerhez méltó! :-)
Viszont csodálom hogy nem engedélyezed a sortörést a füleknél (én is csupa fül szoktam lenni) mert akkor legalább egyből lehet látni melyiken mi van, ha meg a sokadik sornyi fül után szép lassan elfogy a böngészőfelület, legalább inspirálja az embert egy kis takarításra vagy bookmarkolásra. :-)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.01.11. 20:06:39

A standard_menu.ini-vel nem kell foglalkozni, egyszerűen átemeled a módosított részeket a saját profilodban lévő menu.ini-be (ha az alapból nincs benne) és az használat közben felülbírálja a gyári beállításokat és nem írja felül többé az Opera. Arra kell figyelni, hogy ha új funkció kerül az adott menüpontba, akkor azt vagy beleszerkeszted vagy nem lesz látható a saját menüddel (én legutóbb a Dragonfly-al jártam így), de ez jóval ritkább mint az Opera frissítése.

@Karmadealer: 17-es monitoron tördelés? :) Anélkül is kicsi. Bár a Compact Crystal skinnel két sornál tesz ki annyit, mint a gyárival egy sor, de még akkor is sok.

RaidX 2010.01.11. 20:49:24

Én is régebben a "Clasic" telepítőt használtam. Végül rájöttem, használhatom a nemzetközi windows telepítőt. A telepítés végén nem engedem elindulni az Operát! Elmegyek az Opera telepítési mappájába és az operaprefs_default.ini fájlt megnyitom szerkesztésre, majd a Multi User=1 átírásra kerül Multi User=0-ra. Mostmár indulhat az Opera. Nem kell nyelvi fájlokat vadászni.

szentark 2010.01.12. 05:36:46

(HistoryNavigationMode 3-as érték)Juj, ez nagyon jó! Köszi!

Vmn 2010.01.12. 10:41:03

Google kereso megy sokkal rovidebben is: www.google.hu/search?q=%s

szantos 2010.01.12. 15:18:48

jók ezek az írások;
HistoryNavigationMode 3
meg néhány userJS
jól jött nekem is; köszi
süti beállítások módosítása