Magyar Opera

Az én Operám - 7. (Dzsini)

A Magyar Opera blog meghirdette cikksorozatát, amiben bárki megírhatja, hogy ő hogyan használja az Opera böngészőjét. Ehhez segítséget is talál a kiírásban. Az alábbi írás is ennek az akciónak az eredményeként született, ezúttal Dzsini jóvoltából, akinek ezúton is szeretnénk megköszönni a munkáját!

Én és az Opera

Mennyi ideje használsz Operát? – Nagyon régóta, szerintem egyike vagyok azoknak a keveseknek, akik még fizettek is a reklámmentes Operáért (5-ös verzió, 2000 óta), és azóta nem szabadultam meg tőle, követett az összes számítógépemen, oprendszeremen, általában próbáltam belőle mindig a legújabb verziót használni.

Hogyan, hol ismerted meg? – Kerestem egy olyan programot, amivel kényelmesebb böngészni, nincs szükség külön ezer programra mindenhez – akkoriban az ICQ volt az általánosan elterjedt beszélgetőrendszer, az Opera ismerte azt is, már akkor volt IRC kliens is benne, ezekre mind jól használható volt. Egy ideig használtam, majd a reklámcsík elkezdett zavarni (mindig a legtöbb böngészési felületet próbáltam elérni – ez látszik majd a későbbi beállításaimban), ezért úgy döntöttem, hogy nem szenvedek a különféle kulcsgenerátorokkal meg ilyesmikkel, hanem kifizetem – még valahol valamilyen archívumomban biztosan megvan a név-regisztrációs kód amit kaptam.

Mennyire intenzíven használtad az idők folyamán? – Első böngészőm volt azóta, más nem is került a gépemre, az IE elég volt arra a pár pillanatra, amikor kellett (szerencsére a böngészési szokásaimba nem zavartak bele a régi Opera megjelenítési gondjai), mostanában az IE helyett egy Chrome van fent, mert félelmetesen gyorsan indul és alig foglal memóriát.

Hol használod pontosan? – Az otthoni gépemen 2000 óta, később a laptopra és a mobiltelefonra is felkerült, mindenhol első böngésző, úgyhogy a Link számomra hatalmas áldás volt.

Milyen verziót használsz? – A legújabb Unite-os változat van fent mindig, használom az otthoni gép és a laptop közti ide-oda küldözgetésre, szeretek kísérletezni az újdonságokkal, a Unite-ba egy pillanat alatt beleszerettem és használom. Egy pendrive-on van egy 9.64-es hordozható változat, az néhány napon belül valószínűleg fel lesz javítva egy 10-esre, oda stabil változatokat teszek.

Milyen operációs rendszer(ek)en? – Windowsos vagyok, az otthoni gépen XP, laptopon Vista.

Így néz ki

Mely eszköztárakat használod és hová helyezted őket? – Igyekszem a képernyőtartalmat a maximumon tartani, valamennyire értelmes határok között. Úgyhogy megszabadultam az állapotsávtól (a linkeket ki tudja írni az egér mellé is), a menüsortól és az egész ablak címsorától is (erre az OperaLauncher-t használom, volt róla szó egy régebbi cikkben). Az oldalsávot is általában kikapcsolva tartom, csak akkor állítom helyre, ha a Unite-al kell valamit művelni, vagy a linkeket, leveleket kezelem.

Melyik gombokat, elemeket távolítottad el? Használsz-e saját gombokat (vagy gyáriakat az eredetitől eltérő helyen), és hova tetted őket?

Kiszedtem a keresőablakot (szerintem felesleges, ha már lehet címsorból keresni), szintén megszabadultam a dupla előre és visszanyilaktól (soha nem használtam őket, és igazából szerintem csak zavarnak). Emellett át is rendezkedtem, ahogy a képen látszik: Az oldalsáv kapcsolóját áthelyeztem a címsorba (próbálok a fülsávon minél kevesebb helyet pazarolni gombokra), ugyanígy a bezárt ablakokat a címsáv jobboldalára, sajnos a menü gomb egyelőre ottragadt a címsávban, bár kezdem megszokni. A Címsorban bal oldalt megmaradt az oldalsáv kapcsolója, a vissza, előre, újratöltés és a varázspálca (jelszókezelő). A címsor jó hosszú maradt, jobboldalt pedig ott van a Unite gombja, a könyvjelzők menüje (bármelyik sajátgombos oldalon lehet találni lenyílós könyvjelzőgombot), a Nézet sáv időzített gombja (megnyomásra 5 másodpercre jelenik meg, majd újra eltűnik, a képen pont nyitott állapotában látszik), végül a bezárt ablakok gombja.

A nézetsávra tettem minden olyasmi gombot, amit ritkábban használok, de kényelmes lehet alkalmanként: először egy böngészőazonosító gomb, utána a Turbo és a Link kapcsolója, majd a Design mód gomb (erről is nemrég volt szó), egy képernyőelem-pusztító (néha, ha van egy oldal, ahol egy zavaró animáció vagy egyéb gépet nagyon lassító elem van, a régi laptopomnál többször kell használni). Ezután a szerzői-egyéni nézet kapcsolója, az illeszkedés, a képtöltés és a nagyító gombjai. Itt említem meg, hogy szinte csak két alapvető módon szoktam használni az Operát – csak egérrel vagy csak billentyűzetről, így fontos, hogy minden gyakran használt funkciót elérjek bármelyik módon. A Vizuális füleket nem használom, nem szélesvásznú egyik monitorom sem ahhoz, hogy oldalt tartsam, a függőleges képernyőterületet pedig nem áldozom fel ilyen célból.

Melyik témá(ka)t részesíted előnyben, mit használsz éppen?

Nálam alapvetően fontos, hogy a téma 70-80%-ra lekicsinyítve is normálisan nézzen ki, és lehetőleg ne legyen előre nagy háttérkép a gyorshívón, mert nagyon lelassítja a megjelenítést. A képernyőfotón Helmers c00 nevű témája van, ez mostanában az egyik kedvencem, nyugodt színei vannak.

Amire át szoktam még váltani, az Alexander F SSK Dynamic témája, ennek egy egészen látványos módja van a kész ablakok jelölésére, nem egy szerintem idétlen kis pötty a fül sarkában, érdemes megnézni!

Emellett még néha előfordul néhány téma, de állandó vendég gyakorlatilag a c00, régebben még használtam az Opera Ibis-t, és a Neelu-t (mind megtalálható a témák között).

Használt funkciók

Melyik főbb funkciókat használod (és miért)? – A gyorshívó természetes, 12 mezővel használom, nagyon szeretem, nagyjából ebbe a 12-be belefér a mindennapos netezésemhez szükséges oldalak listája. A levelezőt RSS-sel együtt használom, több email-címem és vagy 40-50 RSS csatorna van befűzve, kicsit átállítottam az Inbox nézetet, hogy mutassa a feedeket, így egy felületen jönnek időrendben a levelekkel vegyesen. Az email címeimet IMAP-on át érem el, az egyikhez van kapcsolva az alapvető mailto: protokoll is. Állandóan, rögzítve van egy fülként az olvasatlan levelek (inbox), ott baloldalt egy keskeny sávban vannak a levelek és a feedek. Ha vissza akarok keresni, csak akkor nyitom meg az oldalsávot, egyébként minden olvasatlan megjelenik. Jelszavaim ősidők óta el vannak mentve az Operában, a jelszófile az, amiből sok helyen van biztonsági mentésem, eléggé el lennék veszve nélküle… A Linkben mindent szinkronizálok, jó lenne, ha végre a jelszavakat is tudná menteni. A torrent-lehetőséget a telepített változatokban kikapcsoltam, IRC-ről már leszoktam.

Mire használod a címsávot? – A címsorba a könyvjelzők becenevét vagy egy részét szoktam begépelni, valamint minden keresést onnan indítok (be van állítva vagy egy tucatnyi plusz kereső több alap keresőtől (Bing, Google, Wolfram) kezdve többnyelvű wikipedián át szótárig mindenféle). Az előzmények csak 1000 oldalra van beállítva, mert 5000-re téve egy régi gépen már fájdalmasan lelassítja a böngésző indítását, így az előzményekben keresés korlátozott hatásfokkal bár, de működik. A könyvjelzőim tematikus mappákba vannak rendezve (6-8 témába), azon belül nagy részüknek van 1 szavas beceneve. A gyorshívóban ki van kapcsolva a kereső, felesleges oda is, ha már van címsor.

Kiegészítők

Használsz-e minialkalmazásokat? – Nem, nincs köztük olyan, amire szükségem lenne.

Használsz-e tartalomszűrést? – Csak egy egészen minimális (nagyjából az oldalon megtalálhatót) tartalomszűrő van, amiből kivettem a statisztikai oldalak szűrését, és van néhány oldal, ahol a felesleges keret és helyfoglaló képeket letiltottam.

Használsz-e felhasználói JavaScripteket? - Linkify és kép-átméretezés, szövegdoboz-átméretezés, mindegyik szerepelt már itt.

Használsz-e felhasználói CSS-eket? - Nem, mert nem járok olyan oldalakon, ahol szükség lenne másra az alapvető tartalomszűrésen kívül.

Használsz-e segédprogramokat? – Csak az Opera Launchert az oldalfejléc eltüntetéséhez, backupot saját kézzel készítek alkalmanként.

Használsz-e egyéb kiegészítéseket? – Letöltésekhez szoktam JDownloadert, nagyon jól együttműködik az oldalsáv Link részével, ott kijelölve a címeket csak vágólapra kell tenni, és már el is kapja.

Véleményem az Operáról

Emiatt váltam Operássá / Emiatt maradok Operás / Kedvelt operás funkcióim – Könnyen kezelhető, főleg azt szeretem benne, hogy akár csak billentyűzetről, akár csak egérről egyszerűen és gyorsan kezelhető, valamint átszabható olyan mértékben, hogy a lehető legkevesebb helyet foglalja el a képernyőből úgy, hogy az nem válik a használhatóság kárára. Az elmúlt közel 10 év alatt úgy hozzászoktam a saját beállításaimhoz, főleg az egérmozdulatokhoz és a betűvel indítható keresésekhez, hogy bármilyen más böngészővel vagy más gépe előtt nagyon lelassulok. Azt hiszem ez a két legfontosabb funkció, ami miatt állandó felhasználó vagyok és leszek is. És persze a Unite, ha éppen nem mutogatja a sárga felkiáltójelet.

Ami megfelel, de lehetne jobb is... (hogyan, mivel) – Esetleg egy több oldalas gyorshívó, amilyen volt már egy terven, tematikusan felosztva – úgy még kevesebbet kellene a kedvencekben keresgélni, vagy gépelgetni.

Ami nem tetszik (esetleg tippek, pozitív példák más böngészőkből) - Bár az Opera Launcher sokat segít, de átvehetnék a Chrome helyspórolós ablakkezelő megoldásait, ahogy a híreket néztem más böngészők is arrafele kacsintgatnak. Belsőleg nem érzem bárminek is a hiányát, és tudom, hogy azt elég nagy lendülettel fejlesztik.

Linkek a testreszabáshoz:

Tipp! További hasonló cikkeket a gyűjtőoldalon találhatsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr981420830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.10.02. 20:08:42

Többoldalas gyorshívó helyett használhatnál azonosítókat is, ha már vannak.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.10.02. 21:53:34

@Teddy Beer: Jobbklikk egy könyvjelzőn->Tulajdonságok->Azonosító

Ide beírhatsz bármit, akár egy-két betűt, akár egy-két szót, majd a címsorba írva és Entert nyomva betölti a kívánt oldalt. Ha egyszerre több oldalt akarsz megnyitni, akkor rakd egy mappába a könyvjelzőket, majd jobbklikk a mappán->Tulajdonságok->Azonosító.

Ilyenkor ugyanúgy, csak a kívánt azonosítóra több lapot nyit meg egyszerre.

A Shift+F2 esetén pedig elég csak az első néhány betűt begépelned és automatikusan megnyílik.

Dzsini 2009.10.02. 23:08:02

használok azonosítókat: "... A címsorba a könyvjelzők becenevét vagy egy részét szoktam begépelni ...", de azért tetszene egy több oldalas, mondjuk nálam alap-fórumok-egyebek trió, a fórumokba és az egyebekbe a könyvjelzőim gyakrabban használt részét beledobálnám :)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2009.10.03. 23:40:27

@Dzsini: Tudom, hogy vannak azonosítóid (olvastam a cikket), azért mondtam, hogy használd őket mégtöbbet... :)
süti beállítások módosítása