Magyar Opera

3 éves a Magyar Opera

A régi Magyar Opera oldala

Pontosan három évvel ezelőtt döntöttem úgy, hogy összegyűjtöm egy helyen az Operával kapcsolatos híreket, újdonságokat. Három éve még egy kissé másképp nézett ki a Web, mint manapság: blogokkal még csak ritkán, elvétve lehetett találkozni, nem volt RSS, nem volt Firefox, közösségi site és Web2.0 sem. Akkoriban főleg fórumokról lehetett beszerezni az újdonságokat, és kezdett beindulni a blogok térhódítása is.

Az Operával természetesen már jóval korábban találkoztam, egy kollégám gépén láttam először, és érdekesnek tűnt. Kipróbáltam én is, de eleinte nem tetszett különösebben: túl sok beállítása volt, bonyolultnak és macerásnak látszott. Viszont véletlenül felfedeztem benne az egérmozdulatokat, és ez annyira megragadott, hogy hajlandó voltam több időt áldozni rá. Megérte.

Valamivel később már az Opera fórumokat böngésztem új tippek után kutatva, és voltak is bőven: szinte naponta lehetett találni olyan új funkciót, amiről az Explorerben és a Netscape-ben egyelőre még álmodni se lehetett. Talán meglepő, de annak idején a füles böngészés, a felugró ablakok tiltása, a folytatható letöltés, a gyors keresés és még sok más csak az Operában létezett. A fórumok böngészésekor fedeztem fel egy angol nyelvű Opera blogot, a Hyphenation-t (később Exclipy néven ment tovább, majd megszűnt), és pár hónap után gondoltam arra, hogy jó lenne ugyanezt megcsinálni magyarul is. Így indult el 2003. október 14-én a Blogspoton a Magyar Opera blog, az Opera 7.21 bejelentésével. Ha jobban megnézed az első posztokat, jól látszik, hogy mennyire hasonlított az elején a blog stílusa a Hyphenation-re. (A eredeti blogot a Webarchive oldalán még megtalálhatod, csak a kódolást át kell állítani iso-8859-2-re a Nézet > Kódolás > Közép európai menüben.)

Eleinte mindezt csak a magam szórakoztatására írtam, mint sokan mások, de aztán folyamatosan emelkedett a látogatók száma, és kezdtem komolyabban venni a dolgot, próbáltam érdekes témákat és hasznos tippeket keresni. Viszonylag korán, már 2004 májusában RSS csatorna is készült a bloghoz, mivel valamivel korábban jelent meg ez a funkció az Operában. Akkor még csak néhány magyar oldalon, elvétve lehetett találni RSS feedeket.

A magyar fordítással sokáig nem én foglalkoztam. Igazából az előző fordító az Opera 6 után félbehagyta a munkát, így az Opera 7-hez nem is készült hivatalos fordítás, ezért az Opera fórumon alakult egy kis csapat, akik megpróbálták pótolni ezt a hiányosságot. Én csak később csatlakoztam hozzájuk, és sokáig csak tesztelőként vettem részt a fordításban. Folyamatosan próbáltuk elérni az Operát, hogy elintézzük a hivatalos fordítást, de sikertelenül. Végül az Opera 7.50 környékén egyszerre több, egymástól eléggé eltérő fordítás is készült, de ezek közül egyik sem jutott el az Operához, így megpróbáltam ezeket összeolvasztani, közös terminológiát használva. Miután elkészült az eredmény, végül sikerült felvegyem a kapcsolatot az Operánál a megfelelő személlyel, elküldtem nekik az első fordítást, aláírtam velük a szerződést, és így végül én lettem a következő hivatalos magyar fordítója az Operának. A fordítást azóta is én készítem az Opera minden változatához (beleértve például az Opera Minit is). Ezúton is köszönök minden segítséget, amit ehhez kaptam. A fordítás egyébként önkéntes alapon megy, nem kapok pénzt érte. Az első hivatalos fordítás, amit már én készítettem, az Opera 8.01 volt.

Közben a blog a Blogspoton egyre népszerűbb lett, kb. napi 100 látogatóval. Beindult a magyar blogoszféra is, elindult az első Golden blog verseny, ahová engem is jelöltek tematikus blog kategóriában, ami különösebb eredmény nélkül zárult le (szinte nem is érkezett új látogató ezalatt). 2006 márciusában döntöttem úgy, hogy átköltöztetem az egész blogot a blog.hu-ra, azóta láthatjátok a jelenlegi designt. A költözéskor a régi blognak durván 50.000 látogatója volt, és itt az új helyen naponta 200-250 látogató érkezik ide. Az oldalt főleg Operások találják meg, itt a böngésző statisztika kissé másképp fest, mint általában: 55% Opera, 26% Explorer és 17% Firefox.

A blog pedig tovább fejlődik, mivel pár hete két új szerkesztő is beszállt a cikkek írásába: cousin333, aki hozzám hasonló Opera fan, valamint Dagenham, aki valamivel ritkábban, főleg az Opera Minivel fog foglalkozni. Ezúton üdvözlöm őket, és gratulálok az eddigi munkájukhoz!

Remélem, hogy a blog hasznos volt számotokra, és találtatok benne érdekességeket az elmúlt három évben. Ha van ötletetek, hogy hogyan tehetjük jobbá, szívesen látjuk.

Még annyit, hogy a Karaj a Holló színház egyik albumának a neve, és ez a végső válasz minden kérdésre.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr9116082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

niederl 2006.10.14. 16:48:09

Mint (úgy rémlik a kezdetek óta idejáró) törzsolvasó, ezúton szeretnék gratulálni és kívánok sok hasonló születésnapot! :-)

Glanthor Reviol 2006.10.14. 18:03:41

Heppi börzdéj Magyar Opera :) (Majd az ötödik szülinapra viszont torta is kell, O alakú, piros marcipánból ;)

primusz 2006.10.14. 20:10:37

BSzN!

Köszi a blogot, meg ilyenek! :)

opera10 · http://my.opera.com/Lali19871014/blog/ 2006.10.14. 20:57:06

További kitartást és lelkesedést...

an 2006.10.15. 07:18:51

"Talán meglepő, de annak idején a füles böngészés, a felugró ablakok tiltása, a folytatható letöltés, a gyors keresés és még sok más csak az Operában létezett."

Ez így elég pontatlan, akkor már volt rég Mozilla. Az 2001-től tudott füles böngészést és volt már rá nagyon sok kiterjesztés mindenféle plusz funkciókhoz.

3 évhez grat.

niederl 2006.10.15. 08:25:14

Rég volt, de még mindig 0.akárhány :-) Mozilla 1.0 csak 2002-től lett.
Míg az Operában mindig is volt MDI, és 1999-2000 környékén már tabbed MDI. Sajna ezt hülyítették le mostanában sima tabbed browsingra, szerencsére ezért az engedményért a ff átvette a minden-fülön-x megoldást.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2006.10.15. 10:23:43

Szia an! Kb. 2000-2001 környékén ismertem meg az Operát, a fenti mondat erre vonatkozott. Úgy emékszem, akkor még az Opera is csak sima MDI volt. De ha volt is már füles böngészés a Mozillában, mindenképp újdonságnak számított, ha nem is mindenkinek, nekem biztosan :)

niederl 2006.10.15. 18:04:44

2000 decemberben jött ki az O5, ami már egészen biztos hogy TMDI, bár lehet hogy a 4 is, sajna az itt pont nincs meg.

DrBubo 2006.10.16. 08:21:42

Csak így tovább!
Maradok hű olvasód!

Tiborx 2006.10.17. 20:56:39

Szia Csak rövid ideig használtam operát, talán most újra megpróbálom.

Anonymous 2006.10.21. 17:44:23

Én a 3.6 óta használom, már a 4-ben is volt füles MDI 2000-ben, a Mozilla csak 2001-ben a MultiZilla kiegészítéssel támogatta (Mozilla != Firefox), beépítve csak 2001 októberétől volt. És az Operában tényleg MDI, nem csak leegyszerűsített füles böngészés.
via Wiki: en.wikipedia.org/wiki/Tabbed_browsing

sydd 2006.11.12. 04:37:57

ha valakit érdekel az oldversion.com - on lehet régi verziókat nézegetni

jeti 2006.11.14. 10:08:05

Sziasztok!

Már egy jó ideje foglalkoztat az a kérdés, hogy miért nincs egy helyen a magyar Opera blog és fórum. Ha jól emlékszem, régen, amikor még a másik helyen volt a blog, akkor csak fórumot lehetett nyitni/indítani a MyOperán. (Sajnos, nem ismerem ezt rendszert. Nem vagyok regisztrálva.) Gondolom, valami technikai akadálya lehet...
Ahogy böngészek az interneten, látom a róka letöltésére buzdító kis ikonokat, reklámokat. Tegnap előtt egy régi elhagyatott honlapra tévedtem. Mi volt a legjelentősebb változás a Google hirdetéseken kívül? Töltsd le a rókát az új Google tolbar-ral! Arra gondoltam, hogy az Operát is kéne ilyen módon reklámozni. Megkerestem az Opera reklámjait, sajnos mind angol nyelvű volt. Szerintem kéne csinálni egy-két [b]magyar feliratú Opera letöltésére buzdító ikont, bannert[b]. Én biztos, hogy kitenném a honlapomra. Remélem, más így van vele...
Várom a véleményeteket? Szívesen segítek a megvalósításban.
jeti

Ja, és a legfontosabb: csak így tovább! Nagyon hasznos ez az oldal!

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2006.11.14. 10:48:58

Több oka is van, hogy nem a MyOperán fut a blog, bár akár ott is lehetne. Amikor költözni akartam a régi helyről, kipróbáltam a MyOpera blogját is, de nem igazán jött be. Azt állította, hogy beimportálja a bejegyzéseket a blogspot-ról, ez sikerült is neki, csak tele voltak kódolási hibával, nehéz volt javítani, nehéz volt törölni, meg az egész eléggé fapados volt. A blog.hu ezzel szemben már a korai beta fáziban is messze felülmúlta a szolgáltatások terén.

Másik ok, hogy úgy érzem, itt a blog.hu-n több olyan ember is olvashatja a blogot, aki nem ismeri az Operát, míg a MyOpera oldalán inkább csak az Operások találhatják meg.

A harmadik ok, amiért nem oda mentem, hogy nincs hozzá magyar fordítás, és ahogy láttam, nem is terveznek ilyesmit.

A magyar banner jó ötlet, ha van kedved készíteni bannereket, én szívesen közzéteszem itt őket :)

jeti 2006.11.14. 20:40:48

Szia Karaj!

Igen, igazad van a blogot illetően, csak kíváncsi voltam...
Sajnos az ilyen grafikai dolgokban nem vagyok túl tehetséges... :-( De talán valamikor megpróbálok egyet összehozni.
Regisztráltam az Operán, hogy kipróbáljam milyen. Persze elsőre nem tudtam mindent megnézni. Azon gondolkoztam, hogy lehetne még jobbá tenni a Magyar Opera fórumot, és kidolgoztam egy kisebb tervrajzot. A MyOperámról letölthető:
files.myopera.com/jeti/files/magyaropera.zip
Csomagold ki és indítsd el az index.html-t! A főcél itt a bemutatás, ezért nem törekedtem a teljességre, de ha esetleg jónak tartod, akkor lehet egy kiindulási alap. A linkek az oldalon belül nem működnek, csak a menüpontok!
Megoldható, hogy ilyen statikus oldalakat tegyél be a honlapra?
Várom a véleményedet, és persze a többiekét is.
Jeti

jeti 2006.11.16. 12:30:25

Szia Karaj!

Elkészítettem az első banner gombot. Közben tovább próbálgattam a MyOperát, és nem tudtam statikus honlapot beilleszteni, de nem tudom, hogy a közösségeknél lehet-e. Továbbra is kíváncsi vagyok a véleményedre. Elég sok időt szántam rá, hogy kellőképpen tudjam demonstrálni az elképzelésemet. (Az egész mindössze html, css és képfájlokból áll.)
Szerintem fontos lenne egy ilyen oldal (magyarul; általános ismertető, letöltés linkek, más bőrébe öltöztetés, illetve banner csere oldal).
Ha valaki rákattint egy ilyen bannerre, és zokszó nélkül egy angol nyelvű letöltés honlapra érkezik, akkor nem hiszem, hogy letölti. (Induljunk ki abból, hogy magyar anyanyelvű és nem akarja, vagy nem tudja lefordítani.)
Mivel az Opera nem ismert program, ezért egy ismeretlen dolgot nem szívesen töltenek le az emberek. (Én például nem töltök le semmit sem, mielőtt nem olvastam volna róla egy megbízható forrásból.)
Ezeket a szöveget sem kell, egyből elfogadni, csak ötlet volt. Ezeket majd át kell alakítani.
Végül is meg lehet oldani másképp is, a statikus honlap rész beemelése nélkül, minimális munkával.
A legújabb ötletem, 3 blog bejegyzés lenne. (időben) Az első banneres / támogatós blog lenne. Aztán a letöltés, itt elég egy állandó letöltési linket megadni. Pl.: www.opera.com/download/ Végül az Opera funkcióiról lehetne írni egy blog bejegyzést. Ahogy korábban olvastam a megújult felületen, lehet saját URL címet adni a blog bejegyzéseknek. Tehát ha ezek megvannak, akkor a látogató a blog (alapértelmezett) menüpontra kattintva, elolvashatja a program előnyeiről szóló rövid cikket. Aminek a végén van egy-egy hivatkozás a letöltéses és a támogatós blogra (ezek az archivum menüpontban lennének elérhetők). Így minden szükséges információhoz hozzájutva töltheti le a programot, és tudja, ha valami problémája van, akkor a fórumon, vagy a blog-on (blog.hu) felteheti a kérdését.
Így aki támogatni akarja az Opera elterjedését, csak kitesz egy bannert a honlapjára, és az Operára való áttérés meggyőzése sem csak az ő feladata, hanem az egységes központi lapé. Ez nem zárja ki, hogy magán akció keretében bemutassa az ő szemszögéből az Operát! Ezeket a blogokat persze folyamatosan lehet bővíteni, de nem fontos. Pl.: az Opera 10-nél...
Nekem egy ilyen magyarnyelvű összefoglaló oldal hiányzik.
Remélem érted, hogy mire gondolok. Ha gondolod, akkor ennek az elképzelésnek is megcsinálom a tervét.
Jeti

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2006.11.16. 13:01:42

Szia!

Megnéztem az a csomagot, amit küldtél, tényleg hasznos lenne egy ilyen. Sajnos a MyOpera nem ad erre sok lehetőséget, többnyire csak a tartalmat lehet szerkeszteni, a többit nem, szerintem ott nem lenne jó helyen ez az összefoglaló.

Itt a blog.hu-n meg lehet oldani a dolgot, van ugyanis egy alap template, amibe bele lehet heggeszteni fix elemeket. Sajnos itt nincs olyan (legalábbis jelenleg), hogy egy post kitüntetett helyet kapjon, de így a templateben meg lehetne oldani. Monjuk tehetnénk a felső részre egy hasonló menüt, mint a MyOperán is van, és onnan lehetne elérni a vonatkozó bejegyzéseket. Szerintem ez egy jó ötlet. Verzióváltásnál vagy új postot írunk, és ezután arra hivatkozunk, vagy átírjuk a régit.

Úgy látom neked lenne kedved ebbe belevágni, szóval első körben szerintem a blog jelenlegi szerkezetébe próbáld beépíteni ezt a struktúrát. Elsősorban css-el kéne megoldani, a lehető legkevesebb változtatással a html fájlban, mivel jelenleg több stílust is könnyen rá lehet húzni a html-re, és ez jó lenne, ha megmaradna (például nézd meg a blogot az eredeti blog.hu stílussal, teljesen élvezhető: magyaropera.blog.hu/skin/2 )

Egyelőre csak az új szerkezetet csináljuk meg, a tartalommal még ne foglalkozz túl sokat, azt majd később :)

Ha jól tudom, lehet csinálni olyan blogbejegyzést is, ami a normál bejegyzések között nem jelenik meg, ez pont jó lenne nekünk. Kipróbálom azért.
süti beállítások módosítása