Az év elején mi is beszámoltunk arról, hogy az Opera felvásárolta az AdMarvel nevű reklámipari céget. Azóta az ügyletet nagy hallgatás vette körül, egészen a mai napig.
Mini-reklám
Amint az várható volt, az Opera arra használta fel a megszerzett technológiákat, hogy egy saját reklám-modellt dolgozzon ki és kínáljon a piaci szereplőknek. Ezt a ma bejelentett, hangzatos nevű Open Mobile Ad Exchange platformmal kívánja megvalósítani. Ennek hatóköre a rendkívül népszerű Opera Mini böngészőre terjed ki, de nem lennék meglepve, ha később az Opera Turbó szolgáltatást is bevonnák a körbe.
Mint tudjuk, az Opera piaci alapon működő részvénytársaság, és gyakorlatilag az egyetlen független, európai böngészőfejlesztő a világon. Ilyen minőségében természetes, hogy működéséhez - és természetesen az efölött realizált profithoz - bevételi forrásokra van szüksége. Márpedig a közel 500 alkalmazott, és a többek közt a My Opera illetve éppen az Opera Mini miatt fenntartott szerverparkok nem kevés pénzt emésztenek fel, miközben az Opera előbb PC-s majd mobilos fronton is ingyenessé vált.
A bevételt tehát nem a végfelhasználótól remélik, hanem inkább a kereső motorok használatából, technikai segítség nyújtásából, valamint technológiáik (például a böngészőmotor) licenceléséből. Ezekre a kereslet a mobiletelefon gyártók, illetve újabban a távközlési szolgáltatók irányából mutatkozik kereslet, nem véletlen, hogy az Opera igyekszik vonzó szolgáltatások felmutatására. Ilyen például az Opera Mini a maga sávszélesség kímélő tömörítési algoritmusával, vagy éppen a Devices SDK.
A mai nappal tovább bővül ez az arzenál a már említett reklámszolgáltatással. A fentiek fényében vizsgáljuk meg a témát a szolgáltatók és a felhasználók szemszögéből is! Működését tekintve az Open Mobile Ad Exchange egy felhő alapú reklámszolgáltatás, ahol a hirdetők pénzért juttathatnak el reklámokat az Opera Minit használó telefonokra.
A gyakorlatban ez úgy valósul meg, hogy az oldalak kódjában kell elhelyezni egy rövid JavaScript részletet. Fontos látni, hogy a reklámok nem a felhasználói felületen, hanem a megjelenített oldalba ágyazva jelennek meg. Összességében számomra ez egy ésszerű kompromisszumnak tűnik mindenki számára. A honlap tulajdonosa szabja meg a reklám pozícióját (kb. mint most PC-n). A hirdető célzottan érhet el egy eddig megfoghatatlan közönséget, nevezetesen a nem-okostelefonokat használók táborát, bár a több, mint 66 millió felhasználó már önmagában is vonzó célpont lehetne. Ráadásul a felhasználó aligha tudja letiltani a hirdetéseket...
Ráadásul a Mini kliens-szerver alapú működésének köszönhetően rendkívül pontos képet kaphatnak a hirdetések célba érkeztéről, a befektetés alakulásáról. Számos módon kontrollálhatják a reklámkampányt, például a Mini szerverek nyilván tisztában vannak az illető által használt nyelvvel, vagy a látogató országával, amint az a havi rendszerességgel érkező beszámolókból is kitűnik.
Mini-tartalomszűrés
Nem az Open Mobile Ad Exchange volt azonban az egyetlen bejelentés a mai napon. Ironikus módon a másik újdonság egy tartalomszűrő szolgáltatás, amit a NetSweeper közreműködésével hoztak össze. Természetesen nincs arról szó, hogy az előbbi szolgáltatás reklámjait szűrnék meg vele, ráadásul a cél sokkal inkább kettős.
Egyfelől olyan eszközt adnak a szolgáltatók kezébe, amivel azok szűrhetik a Mini által megjelenített webes tartalmat. Ez persze jelenthet rosszat is, a hivatalos kommunikáció inkább az ártó szándékú, illetve 18+ oldalak blokkolhatóságát emeli ki, valamint a szerzői jogok miatti korlátozásokat (pl. egy adott tartalom csak bizonyos országokból lesz elérhető). Persze ez nem kötelező, csak a lehetőség adott, remélem, a szolgáltatók élni és nem visszaélni akarnak vele.
Másfelől a tartalomszűrés ártalmas honlapok, szoftverek blokkolására is alkalmas, tehát felfogható egyfajta phishing szűrésként is. hasonlóképpen is működik, az URL-eket a NetSweeper szerverei ellenőrzik le, és hasonlítják össze a károsként aposztrofált oldalak adatbázisával.
Ennyi volna a két hír, még nem tudom, mit gondoljak róla. Az biztosan előnyös hogy az Opera több bevételhez juthat, és az is látszik, hogy igyekeztek a felhasználók számára is fájdalommentessé tenni a lépést. Az Opera Mini népes tábora és a speciális, eddig nem elérhető célközönség miatt sikerrel kecsegtet a vállalkozás, de majd csak az idő mondja meg, hogy mindent figyelembe véve mennyire voltak ezek jó döntések - a jelentőségüket viszont kár lenne vitatni. Pedig még nincs is 14-e...
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mobilos reklám és tiltás - Opera Mobil 2010.10.07. 07:58:31
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
awking 2010.10.06. 20:23:21
Ha ebből lesz bevételük és nem pofátlanul nyomják a netezők arcába, hát hajrá. A plusz pénzből úgyis csak nekünk csinálnak újabb kütyüket. :)
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.10.06. 20:47:42
A NetSweeper viszont durva. A szolgáltatók eddig is megoldották az országkorlátozást és aki tisztában van az internet fogalmával, az országkorlátozás mindig is visszaélés volt.
A pornószűrés pedig egy jó indok a cenzúrára. Általában csak jobb warezoldalakat jelölnek meg károsként, de mindenesetre sosem lehet tudni, amit nem látsz arról nem tudsz, hogy eltűnt.
Jó példa a Google-nél pár éve megfigyelhető bizonyos kulcsszavakra a "Google removed site from search results due to claim of the U.S Government/CIA/FBI/RIAA és társai.
RaidX 2010.10.06. 21:10:23
A reklámokkal semmi bajom ha nem mozognak és nem foglalják el a lényeg elől a helyet tolakodó módon. A NetSweeper miatt eléggé megrendült a bizalmam az Operába! Talán Francia hatás alá kerültek? (Három csapás már elindult!)
Teddy Beer 2010.10.07. 10:24:27
S3r4ph · http://moeland.hungarianforum.net/ 2010.10.07. 13:59:15
Darkcomet 2010.10.12. 08:02:14
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.10.12. 08:45:45
A kisebb oldalaknál pedig nem tudhatod, hogy az oldal tulaja helyezte el a hirdetést, vagy a hosting szolgáltató. Például itt a blog.hu-n, vagy mondhatnám a framelt ATW, UW és társait is.
Kijátszani nem lehet őket, mivel nem hülyék, hogy a látogatók szemszínét és pillanatnyi hangulatát is tartalmazó statisztikát is az ember orrára kössék.
Fejlett algoritmusok figyelik az egyes országból napi %-os arányban történő kattintásokat, a nagy számok törvénye és minden bejátszik. A Google esetében ráadásul még ott az oldal indexe és a PageRank is, ami alapján kizárja, hogy például egy napi átlag 10-20 kattintásos hobbioldalon 1-1 nap hirtelen 50-60 kattintás is érkezik és mindig az xy szolgáltató IP tartományából.
Aztán ha a segítség visszaüt, akkor írnak az oldal tulajának, hogy kivágták, mert csalt.
Nem véletlenül van, hogy az IT oldalaknak van a legjobban bebaszva, mivel az Adblockot használók aránya 5% körül van, csak ez főként ebben a szegmensben összpontosul. Ahol ráadásul még a vásárlások előtt is teszteket nézegetnek és gugliznak az emberek, nem csak úgy kattintgatnak bannerekre, ahol sokszoros áron veszik meg ugyanazt a terméket.