Sokan és gyakran hivatkoznak arra az Operával kapcsolatos vitákban, hogy az Opera részesedése 1% alatt van, úgyhogy egész egyszerűen figyelmen kívül lehet hagyni. A legtöbbször valamilyen saját oldal statisztikáját emlegetik, vagy nagyon gyakran a NetApplications felméréseire hivatkoznak. Ezek szerint az Opera valóban 1% alatti részesedéssel bír, és minden komolyabb böngésző, beleértve a Safarit és a Chrome-ot is, megelőzi. A valóság azonban mást mutat.
Annak ellenére, hogy az Opera részesedése a fenti példák szerint még mindig a béka hátsó tájéka alatt van, mégis sikerült nekik az asztali böngészőből származó bevételeiket az elmúlt évben, a gazdasági válság ellenére, 117%-kal növelni. És ebben nincs benne egy fillér sem az amúgy nagyon jól teljesítő, mégis kisebb növekedést elérő mobil részlegből. Ha valóban ennyire népszerűtlen az Opera az asztali böngészők között, akkor mégis hogyan lehetséges ez?
Opera Európában 7% fölött van, és megelőzi a Safarit és a Chrome-ot
Lássuk először a gyakran hivatkozott NetApplications statisztikákat. Először is, a NetApplications (Hitslink) főleg az amerikai oldalak forgalmát méri, és ehhez képest csak elenyésző mértékben európai oldalakat (többek között például az Operáét). Mivel az Opera ismertsége Amerikában valóban elenyésző (kis európai cég lévén), ott a részesedése is jóval kisebb, ezáltal a NetApplications statisztikáiban is hátrakerül. Másrészt Haavard blogján több sztorit is találhatunk velük kapcsolatban, amelyekből például kiderül, hogy a NetApplications rendszeresen, utólag kozmetikázza a statisztikákat, amelyet később részben be is ismert. Az is különös, hogy bár az Operának háromszor akkora felhasználói bázisa van (vagy volt decemberben), mint a Chrome-nak, mégis a NetApplications szerint a Chrome részesedése nagyobb, mint az Operáé. Nyilván. A fentiek fényében a NetApplications statisztikák így nem kimondottan számítanak mérvadónak az Opera elterjedésére vonatkozóan.