Magyar Opera

Funkciók az Operában: Tartalomblokkoló

Az Opera nagyjából két hónapja alaposan megbolygatta az állóvizet, amikor bejelentette, hogy natív tartalomblokkolót épít a böngészőibe. Saját méréseikre alapozva azt tapasztalták, hogy a weboldalakon megjelenő reklámok többsége nem csak a felhasználói élményt rontja, hanem jelentős mértékben használja a számítógépek processzor, memória és sávszélesség erőforrásait is. A statisztikák alapján az oldalbetöltés sebessége átlagosan 60, de akár 90 százalékkal is javulhat a tartalomblokkoló használatával. Ezzel párhuzamosan a böngésző memóriaigénye több, mint 50 százalékkal csökken. Meg kell ugyan jegyezni, hogy ezek laboratóriumi adatok, de ennek ellenére a számok meglehetősen impozánsak.

A tartalomblokkoló a bővítmények terén kvázi-szabványnak számító EasyListet, és a hozzá kapcsolódó EasyPrivacy-t használja. (Ez utóbbi a különböző nyomkövető megoldásokat hivatott eltüntetni a weboldalakról.) A funkció igazi előnye ott jelentkezik, hogy a tartalmak blokkolása már a weblap (DOM) összeállításakor megtörténik, ezért az Opera megoldása némivel gyorsabb az ugyanolyan listát használó bővítményekhez képest. Hátrány viszont, hogy manuális elem blokkolásra nincs lehetőség.

Felhasználóknak

A tartalomblokkoló alapértelmezetten ugyan ki van kapcsolva, de a Beállításokban az Adatvédelem és biztonság aloldalon egy kattintással bekapcsolhatjuk. Innentől kezdve a címsáv jobb oldalán egy pajzs ikon jelzi, hogy a tartalomblokkoló végzi a dolgát. Az ikonra kattintva egy gyors statisztikát látunk a kiszűrt tartalmak számának alakulásáról, és egy kapcsoló segítségével fehérlistázhatjuk az adott oldalt, azaz engedélyezhetjük a reklámok megjelenítését.

A 38-as verziótól kezdve saját listák importálására is lesz lehetőség. Az egyetlen kitétel, hogy a listának az EasyList szintaxisát kell követni. Kényelmetlenség lesz viszont, hogy a listákat csak saját gépről lehet betölteni, online forrásból nem. Ezt biztonsági okokkal indokolták a fejlesztők, de még megfontolás alatt áll a bővítményekhez hasonló egy kattintásos "feliratkozás" lehetősége.

Tartalom szolgáltatóknak

Az Opera tisztában van vele, hogy a reklámozás az ingyenes üzleti modell alapja, hiszen az egyik leányvállalata is reklám szolgáltató. Ugyanakkor a saját méréseik és a felhasználók visszajelzései alapján úgy gondolják, hogy a jelenlegi megoldás már nem fenntartható. Szükség van a reklámok erőforrás igényeinek optimalizálására, és a megjelenítés módjának konszolidálására. (Lásd: felugró, villogó, hangos, automatikusan induló, egész képernyőt kitakaró reklámok.)

Éppen ezért a böngésző tartalmaz egy sebességmérőt is, amivel az egyes oldalak betöltési sebességét lehet összehasonlítani ki- és bekapcsolt tartalomblokkolás mellett. Ezt az eszközt szintén a címsávban lévő pajzs ikonra kattintva lehet elérni. (Mivel az oldalbetöltés sebessége a hálózattól is függ, ezért a tesztet érdemes többször is lefuttatni, és a kapott eredményeket átlagolni.) Az Opera ezzel kívánja felhívni a tartalom szolgáltatók figyelmét arra, hogy milyen jelentős többletterhelést okoz a reklámok betöltése.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy más böngészők átveszik-e ezt a funkciót, vagy nem, de a statisztikák alapján évről évre egyre többen telepítenek ilyen bővítményeket, ezért nem kizárt, hogy az Opera megint egy trendet indít el. Az biztos, hogy az asztali kiadás mellett a mobilos kiadások is megkapták, vagy a közeljövőben meg fogják kapni a beépített blokkolót.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr618696438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sBc 2016.05.08. 19:43:31

Kicsit furi, hogy a memòriaigėnynèl csak az Adblock Pluszt hasonlítják a beépítetthez.
Itt van egy angol teszt a tartalomblokkolókról: www.raymond.cc/blog/10-ad-blocking-extensions-tested-for-best-performance/
Igaz most már felesleges. :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2016.05.08. 20:12:50

@sBc: Akkor ez lehet a trükk a dologban. Már kérdezni akartam, hogy valaki érzi-e, hogy gyorsabb lenne az Operás megoldás mondjuk az µBlock Origin-tól vagy én rontok el valamit, amiért nem látok különbséget.

sBc 2016.05.08. 20:39:46

@penge™: èn nem mondtam, hogy lassú lenne! :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2016.05.08. 22:48:42

@sBc: Dehogynem, ugyanis az ABP köztudottan a leglassabb, legmemóriazabálóbb megoldás, ezért is jött létre az uBlock és még sok-sok kis erőforrásigényű klónja.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2016.05.09. 06:36:21

Azért az ABP-hez viszonyítják, mert magasan annak a legnagyobb a piaci részesedése, ez pedig egy marketing anyag.

Nem az a pár megabyte a lényeg ide vagy oda, hanem az addon nélküli méréshez viszonyított különbség. A natív blokkolás annyival hatékonyabb, hogy nincs még egy külön processz az addonnak, meg nem az API-n keresztül kell ellenőrizgetni a listán található URL-eket.

expa 2016.05.09. 16:59:15

Sziasztok!
Ezzel az új reklámblokkolóval hogyan lehet egy oldalon belül letiltani egy + reklámot? Mert az ADBlock-al az egyszerűen megoldható. Köszi a választ!

expa 2016.05.09. 17:16:13

Akkor ezen még van mit fejleszteni :D THX!

semmiii99 2016.05.12. 14:13:11

@n0gard: netmarketshare.com-on az "other" közé van besorolva, úgyhogy minimális részesedése van

lck 2016.05.13. 14:14:21

@semmiii99: Lehet nem véletlen. Nálam pl. most jött el az ideje, hogy többet használom mint FF-t.
süti beállítások módosítása