Magyar Opera

Elkészült az Opera 12.14

Egy héten belül két új Opera kiadást köszönthetünk.

OperaMarlin1214.pngAz Opera 12.14 az előzetes várakozásoknak megfelelően javította azt a hibát, ami miatt a böngésző összeomlott akkor, ha manuálisan kerestünk frissítéseket kiterjesztések mellett. A probléma egyébként összetettebb volt, mint azt sejteni lehetett, ám a nagyszámú visszajelzések megkönnyítették a javítást. A stabil kiadás buildszáma nem egyezik meg a tegnap megjelent RC verzióval - a browser.js fájl miatt egy új összeállítást kellett készíteni. Szintén jelentős mennyiségű panaszáradat érkezett a hulu.com oldalon tapasztalható instabilitás miatt, ennek megfelelően a Desktop Team itt is lépéseket eszközölt.

Opera 12.14 letöltés

A következő verzió körül a szokásosnál is nagyobb köd van, hiszen márciusig elviekben még elkészülhetne egy újabb hibajavító változat, de az is lehetséges, hogy a programozók most már egy nagyobb lépésre koncentrálnak, így ismét egy hosszabb szünet következik.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr175064438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

summoner · http://my.opera.com/summoner1/blog/ 2013.02.05. 18:43:10

:)

Akkor miéért csinálták meg a frissítésből fakadó hibát, ha nem is lesz hosszú ideig mire használni?

Bletehették volna akkor a következő nagy dobásba. :D :D :D :D

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.05. 20:26:50

@summoner:
A bug a kiegészítők frissítésével kapcsolatos volt. Ha tényleg átállnak webkitre, annak nem feltétlenül lesz hatása a kiegészítők frissítésére, ugyanis nem a teljes böngészőt dobják ki, csak egy részét.
A webkit "csak" egy megjelenítő motor. Megkapja a fájlokat (html, css, képek, stb), és kirajzolja a megfelelő weboldalt a képernyőre. De a programnak sok más összetevője is van. Például a kiegészítők frissítő mechanizmusa, vagy a GUI a gombokkal meg a címsávval, vagy a könyvjelzőkezelő, vagy a Link, stb. Valószínűleg a legtöbb összetevőhöz hozzá kell majd nyúlni kisebb-nagyobb mértékben, de attól, hogy a megjelenítő motort cserélik, még nem kell arra számítani, hogy egy az eddigiektől teljesen különböző böngészőt kapunk.
A kiegészítőket frissítő kódrészlet egy adatbázisban keres, és ha talál újabb verziót, akkor azt letölti, de a megjelenítéshez semmi köze nincsen, ezért simán lehet, hogy azt a kódrészletet, amit most kijavítottak, változtatás nélkül lehet majd használni március után is. Sőt, ha csak nem akarnak szándékosan változtatásokat eszközölni, valószínűleg egy átlagfelhasználó semmit sem fog észrevenni a presto -> webkit cseréből. A hülye kocsis hasonlatokkal élve, kicserélik a motort, és lehet, hogy kicsit nagyobb kipufogó kell, vagy arrébb teszik az olajtartályt, de attól még a kocsi ugyanúgy fog kinézni, ugyanúgy lehet irányítani is, mint korábban, és a brutál hifi cuccot se kell kidobni, ugyanúgy lehet vele döngetni a zenét.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.05. 22:30:36

A fenébe, elkéstem. Pedig én is írni akartam már egy cikket, csak megfelelő halas logót kerestem, ami jobban illik az Opera mostani imidzséhez. Végül találtam is egyet: static5.depositphotos.com/1012832/432/v/450/dep_4321583-Fish---Broken-Fin.jpg

@summoner: És márciusig lecsökkent volna 0.4%-ra a piaci részesedésük.

@Nekomajin: Azért nem ilyen egyszerű. Ha a kliens-szerver frissítési mechanizmust nem is, de a kiegészítők API-jában komoly változásokat kell eszközölni, ahogy a UserJS-ekben is. Utóbbiakat dobhatjuk is ki, mivel aktívan már nem nagyon fejleszti senki...

A CSS már egy egyszerű stílusleíró nyelv, de ott is lesznek meglepetések. Az alfa meg kábé olyan szinten lesz bugos, mint anno a 10.50. Mármint ha tényleg lesz Webkit és nem csak valami Win8 Metro kompatibilis ganéjon dolgoznak. Meg ki tudja még mennyi ökörségre mehet el ugyanannyi egységnyi munkaidő. Emlékszünk még a Featherweight-re? Amitől különbeket dobtak össze (TTT, Z1, Omelion) töredéke idő alatt, ott meg még diákmunkásokat is befogtak vele. Vagy a fluid speed dial. De ott volt az Opera Next is, amit úgy harangoztak be, mintha azzal többet dolgoztak volna, minthogy csinálnak egy külön ágat neki a repóban és valamelyik grafikus hobbiból összedob (pardon: átszínez) egy ezüst Opera logót. Még azt se lehet elmondani, hogy a kódhoz hozzányúltak volna, akár egy checkbox erejéig, mert két különálló ágról van szó. A már régóta opera:config-ban lévő "Download Beta Releases"-t nevezték át opera:config#AutoUpdate|DownloadAllSnapshots-ra.

Végül a Speed Dial Extension koronázta (szintén triviális fícsörnek főverzió). Azóta szerencsére nem követtek el nagyobb marhaságot, bár a badge-dzsel is vagy 3x annyit szöszmötöltek, mint illett volna.

Mindenesetre annyit javítana a Webkit hosszútávon, hogy legalább csak cserélgetniük kéne a motort az új verziókra, felszabadulna egy rakás erőforrás (ha már ennyire nehezen osztják be és nehézkesen megy a fejlesztés, bugfixelés) és jobban koncentrálhatnának az UI-ra és a funkciókra.

Mihics Zoltán (Med1on) 2013.02.05. 22:35:28

@penge™: Nyugodtan írd bele amit le szerettél volna hozni.

Teddy Beer 2013.02.05. 23:42:45

@penge™: "csak megfelelő halas logót kerestem, ami jobban illik az Opera mostani imidzséhez."

baja.com/todos-santos/files/2012/05/BobMarlin_color_r2-1-400x348.jpg

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.06. 02:06:30

@penge™:
A kommentemmel arra akartam célozni, hogy ha tényleg webkitre váltanak, az még nem jelenti azt, hogy bármelyik feature-t kukázni kell, mert a megjelenítő motornak ilyen szempontból semmi köze nincs a böngésző felépítéséhez. A webkit is ugyanazokat tudja, mint a presto, csak másképp, ezért más programrészeket is hozzá kell igazítani, de attól még az opera, mint böngésző nem tűnik el, nem váltja le egy teljesen másik program, csak egy része kicserélődik. Te pontosan tudod, hogy attól függetlenül, hogy a presto mennyire fontos része a böngészőnek, az opera != presto, de ahogy olvasgattam a kommenteket itt is, meg főleg külföldi oldalakon, sokan abban a hitben élnek, hogy márciusban vége lesz az operának, és kiadnak majd egy teljesen más böngészőt. De attól még ugyanúgy lesz például gyorshívó, hogy a presto helyett a webkit rajzolja ki.

ap · http://premiumlivesets.hu 2013.02.06. 08:14:07

a webkit presto csere az asztalinál már tutifix vagy még mindig pletyka szinten értendő?
off
tegnap (még a 12.13) érdekes dolgot művelt. egy 5 perce nyitott oldalon fogta magát és elhasalt. onnantól hiába indítottam újra, ahogy feljött az ablak, abban a pillanatban lőtte is ki magát és dobta fel a hibajelentést.. még annyira sem volt hajlandó felállni h eséllyel rákattinthassak a fül bezárására, pedig próbálkoztam vele böcsülettel :)
ha csökkentett módban indítottam akkor fülek nélkül jött fel csak a gyorshívóval viszont ugyanúgy elhasalt csak épp a windows keresett megoldást a problémára :)
végül az autosave.win sessionfájlból kellett manuálisan törölni az adott oldalt és úgy volt hajlandó elindulni a böngésző...
ilyet se tapasztaltam még :)
on

más vélemény 2013.02.06. 08:29:46

Na, most használtam valamire az internet explorer -t az egyik gépen. Le kellett vele töltenem az új opera -t. :)
*nix -eken szerencsére egyszerűbb a helyzet.

Darkcomet 2013.02.06. 09:02:02

@Nekomajin: Nem úgy van, hogy webkitre csak a mobilos böngészőkben váltanak át, az asztali verziókban marad a Presto?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 11:27:12

@Med1on: Á, dehogy, csak a halas logó tetszett jobban, mint a hivatalos. :D

@Nekomajin: Hát igen, bár bizonyos funkciók ha jól tudom függenek a Presto-tól. Ilyen az SSR. De szerintem a zoomra is lehet káros hatással, elvégre az Operában a leggördülékenyebb az oldalak vagy képek zoomolása.

Akkor ott van még a mime types. Operában kompromisszumos alapon valamelyik 10 utáni verziótól bekerült, hogy sok helyen ajánlja fel letöltésre a fájlt, legyen az bármilyen megnyitható formátum, mint txt, js, css, vagy kép, de megmaradt az Open funkciója, vagyis, hogy megnyitja Operán belül. Chrome-ban (és a többi böngészőben) ilyenkor lehetetlen böngészőn belül megnyitni, ha az Open-re mész, akkor új lapon megkísérli megnyitni, majd újra bedobja ugyanazt a dialógust. Elvileg a .htaccess értelmezésének köze van a motorhoz, nem?

De még olyan triviális dolgok is függenek tőle, mint a Tab-os formokban való ugrálás vagy a Spatial Navigation.

A Fast Forward-nak is gondolom van kódja benne, de az végülis JS-ből is megoldható. Az on-the-fly forráskódszerkesztés (Apply) is mehet a levesbe, a load all/cached/none image funkció is függhet a motortól, ahogy a valósidejű author mode/user mode váltás is.

Ott vannak még a sajátgombok is, meg úgy alapból minden bookmarklet, az egyéni keresőkben is érintheti a POST lekérést (az nincs Operán kívül egyikben sem normálisan), ott a szövegkijelölés is (duplaklikk->szó, triplaklikk->mondat, négyklikk->bekezdés),

Pillanatnyilag ennyi jutott eszembe. És cserébe még minden nem is lesz benne, amit a Chrome tud, gondolok itt a h.264 vagy mp3 codec-re.

Ami megjavul az a Smooth Scroll, az oldalkompatibilitás, a nyomtatási kép és talán az NSL (bár dqdb azt írta, hogy az túlélheti a motorváltást, mert elvileg hálózatspecifikus is lehet, a hálózati alrendszert pedig nem biztos, hogy cserélik a motorral. Sőt, akkor az Opera Turbo is kétséges lenne, azt pedig biztos nem kukázzák még egy darabig, ugyanis az Opera cég jövője is a harmadik világon áll vagy bukik, csak esetükben máshogyan, mint a többi nagy esetében :D).

@Darkcomet: Mivel a Core közös mindegyik változatban, ezt nehéz is lenne kivitelezni és baklövés is lenne, ugyanis oldalkompatibilitás + ősi, javít(hat)atlan bugok javulnának tőle meg. Ráadásul a veszteségesség határán táncoló asztali változatért nem fognak fenntartani egy saját fejlesztésű motort, nem lenne túl logikus.

Ha nagyon optimista akarok lenni, azt mondanám, hogy nem véletlen, hogy majdnem fél éve nem is volt "nagy snapshot" (gondolok itt a 12.10-be mergelt 12.50-re, ami után végig takaréklángon ment a fejlesztés), most gőzerővel dolgoznak, hogyan ültessék át a Turbo-t és a Mini-t kiszolgáló infrastruktúrát Webkit-kompatibilissé.

Bár mivel nem vagyok túlzottan optimista (és a pofáraesést sem szeretem) inkább azt mondom, rengeteg hülye baklövés van, amit elkövethetnek. Például kihoznak egy valóban Windows-os Opera Ice 1.0 Alpha-t, ami egy WinGOGI-tól nem sokkal funkciódúsabb cucc lesz, majd az Opera Desktop támogatását "jófejségből" még nem fejezik be, kitűzik, hogy 2014-ig lesznek rá biztonsági frissítések, de javasolják az átállást. Továbbá fícsöröket is lehet majd wishlisten ajánlani, aminek segítségével az Opera Ice 4.0 elérheti majd akár a Google Chrome 30 tudását is. :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 11:39:15

@más vélemény: Mitől lenne egyszerűbb? Az Opera repója nincs benne, mert proprietary. Már az csoda, hogy csináltak egy restricted tárolót. Bár ha tudod fejből a pontos címet, valóban elég csak a Terminál. :D

Windows-on is elég lenne a beépített autoupdate, de hát szar. A Linuxos tárolókba se kerül bele azonnal a snapshot, csak 1-2 napos késéssel.

Teddy Beer 2013.02.06. 14:01:57

@ap: "a webkit presto csere az asztalinál már tutifix vagy még mindig pletyka szinten értendő?"

Azt olvastam a májoperán, hogy ennek a hírnek ugyanaz a forrása, mint a facebook-opera kapcsolaté. Szóval a tutifix és a pletyka közül inkább az utóbbi.

más vélemény 2013.02.06. 14:58:16

@penge™: Debianokon használom a cuccot, ahhoz van "rendes" tárolójuk, így aztán aptitude upgrade megold mindent...
Persze a késlekedésben igazad van, lehetnének fürgébbek a srácok...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 16:56:04

@knorbert: 12.0x óta a 12.1x ágban a következők vannak: CSS3 Overflow-wrap, PageVisibility, matchMedia, Full Screen API, Flexible Box Layout Module, CSS Feature Queries, CSS resize property, valamint a WebSockets-t frissítették, így már be van kapcsolva alapértelmezésben.

Tehát aszinkron script végrehajtás még mindig nincs benne (az valóban egy nagy fail) HTML5 már elérheti a 76-77%-ot, a CSS pedig 59 helyett olyan 66-68 körül.

@Teddy Beer: Honnan tudod, hogy nem-e az volt a Facebook feltétele, hogy csak akkor vásárolja fel, ha Webkit lesz a motorja (mivel a Prestoval eléggé köhögve működik az oldaluk)? :D

@más vélemény: Úgy érted, hogy az alaptelepítésben benne van az Opera tárolója? Szerintem ott is fel kell venni, mint minden más disztróban. Annyira azért nem nagy az Opera. Egy restricted van, ami telepítésnél opcionális, de abban csak mp3 Windows Media és egyéb codec-ek vannak, meg hasonlók, Opera nincs.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.06. 17:35:50

@penge™:
Az, hogy ezeket most nem tudja a webkit, nem jelenti azt, hogy a jövőben sem fogja. Annyira rugalmatlan nem lehet a motor, hogy ilyen funkciókat ne lehessen hozzáadni. Ráadásul az, hogy a chrome nem használja ki, még nem jelenti azt, hogy a motor egyébként nem tudja.
Persze lehet, hogy 1-2 régi operás funkció áldozatául esik a váltásnak (szemben azokkal a nyereségekkel, amiket te is írtál), de ha csak azokat nézzük, amiket te felsoroltál, a legtöbb hiánya fel se tűnne egy átlagfelhasználónak.

Dzsini 2013.02.06. 17:51:52

@Nekomajin: Az Opera felhasználóbázisa Desktopon egyre inkább a nem-átlagfelhasználókból jön ki, akiknek sokszor olyan különleges igényeik vannak, amiket csak az Opera tud kielégíteni, így kiegyeznek az esetleg felmerülő problémákkal.
Akinek elég a címsor + visszagomb a böngészőben, az maradt az IE-nél (vagy valaki feltette neki pár évvel ezelőttig az FF-et, azóta a Chromeot).

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 18:08:51

@Nekomajin: Akkor fordítsuk meg a kérdést: Mi az, amivel többet ad az Opera az átlagfelhasználónak vagy egyáltalán bármelyik böngésző a másiknál? Az átlagfelhasználó birka, igénytelen és nem tudja mit akar. Erősen konformista, mindig az adott marketinghullám határozza meg az ő egyéninek vélt (de valójában tömeges ráhatás) preferenciáját. Egyik pillanatról a másikra vált az addig minden igényét kielégítő, de újabban "Sebezhető és amúgy nagyon csúnya gonosz cég terméke" Internet Explorerről "A kiegészítők királya" Firefoxra, majd arról a "Minimalista" Chrome-ra.

Vagy a Nokiáról iPhone-ra, vagy a Trabantról Suzukira.

Az Opera a power userek egy bizonyos igényekkel rendelkező rétegének ad többet. Ahogy anno a Netscape-ről átálltak az akkor többet nyújtó IE-re, majd arról a kiegészítőkkel és about:configgal buherálható Firefoxra vagy az Operára, ami akkor még fizetős volt. Meg páran Chrome-ot is használnak, mert egyrészt maga a webkit nem rossz, másrészt a preferenciájuknak azáltal felel meg, hogy minimalista, nekik meg böngészés terén nincsenek nagy igényeik. A lényeg, hogy bizonyos igényeket szolgál ki (ez az első vonal). A kapitalizmus kereslet-kínálat, illetve igénykielégítés része. A power userek és a 80-nál magasabb IQ-val rendelkezők ez alapján döntenek.

A második vonal (ami sajnos mostanában egyre vastagabb és vastagabb lesz) pedig a marketing, ami a kapitalizmus igényGERJESZTÉSES része. Ami a szolgáltatói (kínálati) oldal szemszögéből sokkal egyszerűbb, ugyanis még hamburgert is nehezebb sütni, mint egy darab szart masnival körbetekerni és megcukrozni, ráadásul az internetnek köszönhetően a marketing is olcsóbb, egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb lett, ezért nyilvánvaló, hogy ez az öngerjesztő folyamat folyatódni fog.

A vastag második vonal pedig elveszi az első vonal (tényleges preferencia) jelentőségét. Többé már nem lesz fontos a kevesek igényének kielégítése és a piac apró réseinek betömése, a hülyék csak egyre többen lesznek, a normálisak egy része "megszoksz vagy megszöksz" alapon behódol, ezáltal tovább csökken az amúgy is kevés és végül 100%-ban átveszi a piac az uralmat, így lesz az egykor szabad piacból piacdiktatúra, a versenyhivatalok pedig hasztalanok, amíg nem mondják azt, hogy újra felosztjuk a piacot és feldarabolják a Google-t, MS-t, Facebook-ot, Apple-t, T-Com-ot és a többi nagyot, ahogy anno az AT&T-vel tették.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.06. 18:18:41

@Dzsini:
Én a saját környezetemben azt tapasztalom, hogy többen is használnak operát azért, mert tetszik nekik például a gyorshívó vagy az egérmozdulatok, ellenben ha azt mondom nekik, hogy váltsanak már át a cache-elt képek megjelenítésére, akkor felhúzzák a szemöldöküket, hogy mi bajom van.
De gondolkozzunk egy kicsit az Opera fejével! Átállunk webkitre. Lehet, hogy pár (kisebb jelentőségű) funkciótól meg kell szabadulnunk, az is lehet, hogy eltelik 1-2 verzió, mire újra tudjuk őket implementálni, de cserébe azonnal megoldódik egy csomó régi, sürgető gondunk.

Persze ezek továbbra is csak találgatások, mert nem tudjuk, hogy mennyire bonyolult személyre szabni a webkitet, meg hogy egyáltalán átállnak-e rá.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.06. 18:36:54

@penge™:
Megint előadtál egy gyönyör okfejtést, ami elméletben nagyon jól hangzik, csak semmire se jó.
Nagyon jól tudod, hogy a power userek nem képesek eltartani semmilyen terméket, mert egyszerűen kevesen vannak. Az Opera akkor tehetné meg, hogy csak az ő igényeikre fejleszt, ha súlyos pénzekért árulná a böngészőjét. De ez nem így van.
Mivel az Operának nincsen olyan marketing platformja, mint a Google-nek vagy az MS-nek, egyszerűen képtelen annyit reklámozni, mint a nagyok. Csak akkor tud felhasználókat gyűjteni, ha valami olyan pluszt kínál, amit a nagyok nem. Már pedig most az Opera hiába kínál némi pluszt, ha más területeken meg lemaradásban van. Egyszerűen túl kicsik, és nincs elég erőforrásuk arra, hogy a rohamosan növekvő technológiák implementálása mellett még újdonságokat is kidolgozzanak.
Ehhez hozzájön még, hogy ha a Google XY terméke azt írja ki a usernek, hogy cserélje le a böngészőt, mert nem támogatják, és még fel is ajánl egyet, akkor a user le fogja cserélni. Akkor is, ha egybként az üzenet ellenére tökéletesen működik az adott szolgáltatás.
Aztán ott vannak a fejlesztők, akik a korábbi "működjön IE-ben, aztán majd mókolunk még, ha lesz kedvünk" hozzáállásról egyre inkább a "működjön Chrome-ban, aztán majd mókolunk még, ha lesz kedvünk" hozzáállásra állnak át.
Eközben az Operának meg felhasználók kellenek, nem is kevés, mert amíg kevesen használják, addig nem veszik figyelembe a fejlesztők, de amíg nem veszik figyelembe a fejlesztők, addig kevesen is fogják használni. Ebből a spirálból kell kitörni. És ezért bizony ideiglenesen vagy véglegesen be lehet áldozni néhány régi jó dolgot, mert hosszabb távon sokszorosan megtérülhet.
És akkor még mindig ott tartunk, hogy te abból indultál ki, hogy egy csomó prestós funkciót nem lehet átültetni a webkitre, ami egyáltalán nem biztos.

Teddy Beer 2013.02.06. 18:53:55

@Nekomajin: "Átállunk webkitre."

Nem akarom elrontani a partit, de... Nem állunk. Az ok hogy az opera ice ice baby webkitet fog használni az az apple app store alapszabályának az eredménye. Máshogy nincs javascript pár másodpercnél tovább az opera logo alatt, csak konzervnet a minin és ezt el lehet játszani droidon is, ahol a mobile nem egy top gun, ha tábláról van szó. Így marad a safari webkitjének megdolgozása.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 19:48:56

@Nekomajin: Ilyenkor sajnálom, hogy nem írnak ide olyanok, akik értenek is valamit a témához (esetleg elemezték a Webkit forráskódját), hogy mik a Webkit lehetőségei/korlátai. Én sajnos annyira nem értek hozzá, maximum annyit tudok, hogy mi az, ami motorspecifikus. Egyszerűen csak nem akarok elsiklani az esetleges problémák felett és később koppanni, hogy a funkciók felét kukázták. Az Operát ismerve meg ha valamit kukáznak az nem lesz visszatéve...

@Teddy Beer: Akkor mivel magyarázod a majd' 6 hónapos szünetet, ami alatt csak bugfix release jött ki, az is minimális javításokkal? A Mobile csapat eddig is külön ágon volt és közvetlenül nem függött össze a Desktop Team munkájával, csak közvetetten (ugye ha átcsoportosítanák a munkaerőt, akkor ugyanannyi pénzből kétszer olyan gyorsan vagy kétszer olyan stabilra lehetne csinálni az asztalit, de persze ez csak elméleti fejtegetés és gondolom anyagilag nem térülne meg, mivel a Mobile több pénzt hoz).

Szóval mi az, ami miatt még jeles ünnepkor sem jöhetett pre-alfa? Vagy a cég haldoklik, vagy valami nagy dolgon dolgoznak. A HWA volt még ilyen, de az már elért egy olyan szintet, hogy simán ki lehetett volna adni ez alatt a sok idő alatt valamit, mivel már nem alfa fázisban van, még ha újraírták a felét is tanultak az eddigi tapasztalatokból, ráadásul olyan még soha nem volt, hogy egyből final-t vagy bétát adtak ki. Nagyobb fejlesztéseknél mindig volt alfa vagy Labs. Most meg semmi.

Szóval? Az összes HTML5 és CSS3 fícsört egyszerre akarják implementálni? Vagy mi lehet még, ami ennyi idő csendet vesz igénybe?

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2013.02.06. 20:38:49

@penge™:
Tényleg jó lenne egy szakember véleményét elolvasni az ügyben, de abban biztos lehetsz, hogy a Google nem véletlenül választotta a webkitet, ahogy az Apple sem. Az egy dolog, hogy a Chrome viszonylag funkció szegény, de a Google-nél se hülyék ülnek, hogy bekorlátozzák magukat a legalapvetőbb komponenssel.
Én továbbra is azt mondom, hogy lehet, hogy egy-két dolgot kukázni kell, de ha azokat az erőforrásokat, amiket eddig a presto fejlesztésébe öltek, át tudják csoportosítani más területekre, akkor megint értelmes újításokat kaphatunk.

Teddy Beer 2013.02.06. 20:41:32

@penge™: "Akkor mivel magyarázod a majd' 6 hónapos szünetet, ami alatt csak bugfix release jött ki, az is minimális javításokkal?"

www.youtube.com/watch?v=FrFJQ0iGzw0

Ha tényleg jön az a mindenható webkit, akkor már rég be kellett volna fagyasztaniuk a presto fejlesztését. Nem történt meg.

"A Mobile csapat eddig is külön ágon volt és közvetlenül nem függött össze a Desktop Team munkájával"

Akkor az opera ice hogy kerül az asztalra?

"ugye ha átcsoportosítanák a munkaerőt"

Az álláshírdetések alapján nincs ilyen elvárás. Aki symbianra fejleszt az nem fog asztalit. Mini és android mobile verziója között lehet elméletben átjárás.

"Vagy mi lehet még, ami ennyi idő csendet vesz igénybe?"

"A HWA volt még ilyen, de az már elért egy olyan szintet, hogy simán ki lehetett volna adni"

Here we go! Nem lehetett volna kiadni. A webkit pedig lefejezné a desktop team-et, mivel az asztali presto testbed a mobilok számára. Innentől kezdve csak a bevételi oldal tartja fennt az asztali böngészőt. Negyedét adja az összbevételnek, ami nagyjából egyenlő a mobilokéval (mindennel együtt).
Azt a kérdést kéne feldobnod magadnak, hogy ha az opera ice nem futtatna (elméletben) webkitet ios alatt, akkor most miről írnál, mert a webkit kötve hiszem hogy szóba jönne errefelé csak úgy, viszont az asztali operához sincs sok köze.

MosoMasa 2013.02.06. 21:37:36

@penge™: "Vagy a cég haldoklik, vagy valami nagy dolgon dolgoznak."
Legalább két éve ez a hivatkozás (de inkább több), oszt mindig az van, hogy egeret szül az elefánt!
... aztán kezdődik elölről: Na majd a következő verzióban javítják ...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.06. 22:37:24

@Teddy Beer: Persze. Azért építettek ekkora mobilos piacot, mert hülyék dolgoznak ott.

A Presto fejlesztését nem fagyasztották teljesen be (az egyértelmű jel is lenne), de így is gyanúsan csendes. Az eredetileg 12.50-be szánt fícsöröket implementálták, de innentől mit is nyúltak a Presto-hoz 1-2 komolyabb Core bug (azaz crashbug, sebezhetőség vagy éppen a browser.js eddig sem túl aktív aktualizálása) javításán kívül? Semmit.

"Akkor az opera ice hogy kerül az asztalra?"

Az asztali egyelőre még nem foglalja magában az iOS-t.

"Az álláshírdetések alapján nincs ilyen elvárás. Aki symbianra fejleszt az nem fog asztalit."

Úgy gondoltam, hogy a fizetéseket csoportosítják át a Desktop Team-be újonnan felvett, Mobile csapattal azonos létszámú fejlesztő számára, ezzel egyidőben a Mobile csapatnak megszűnik a munkaköre (vagy dolgozhat önkéntesként ingyen). :D

"Here we go! Nem lehetett volna kiadni."

Úgy értem, előzetest belőle.

"A webkit pedig lefejezné a desktop team-et, mivel az asztali presto testbed a mobilok számára."

Ébresztő! Az iOS viszi a mobilpiac több, mint 50%-át. A maradék negyvenvalamennyi az Android a többin meg osztozik a néhai, jobb napokat látott Symbian, valamint a Bada, Meego és dzsunka társai.

A Core közös. Ha átállnak, akkor mindenhol átállnak és innentől a Webkit lesz a testbed. Miért olyan elképzelhetetlen?

Teddy Beer 2013.02.06. 23:04:07

@penge™: "Úgy gondoltam, hogy a fizetéseket csoportosítják át a Desktop Team-be újonnan felvett, Mobile csapattal azonos létszámú fejlesztő számára, ezzel egyidőben a Mobile csapatnak megszűnik a munkaköre (vagy dolgozhat önkéntesként ingyen). :D"

Az arányokat elnézve, pláne miután asztalon 1% alá kezd ereszkedni a részesedés, elég egyértelmű hogy hol kell levagdosni a létszámot, ha a google nagyon megvágná a finanszírozást, ami asztalon teljesen érthető lenne. A mobile teljes tápértékű böngésző, a flasht is el lehet felejteni és androidon azt lehet használni amit akarsz.

"Úgy értem, előzetest belőle."

Egy stabilt se tudnak összerakni rendesen.
www.androidauthority.com/android-worldwide-market-share-q3-2012-127867/

Az ios részesedéséről meg ennyit.

"Miért olyan elképzelhetetlen?"

Mert nagyon sok Benjamin Franklin kell hozzá.

más vélemény 2013.02.07. 08:16:55

@penge™: Persze be kell állítani a tárolót, de azt megcsinálja az opera oldaláról letöltött deb csomag. Onnantól kezdve pedig már nem kell ezzel törődni.
Még ez a kiakadós hiba sem jelenthet gondot, hiszen az opera frissítését nem maga az opera végzi abban az esetben.

Cawington 2013.02.07. 08:18:44

@Nameless®:

"Megnézzük a szinházba."

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.07. 14:30:23

@Teddy Beer: Mármint mihez? Hogy SAJÁT motor fejlesztése helyett egy független fejlesztést implementálnak, ezáltal rövidtávon igaz, hogy melózni kell vele (legalább kitöltik a munkaidőt), de hosszútávon még egy csomó erőforrás is felszabadul, ráadásul extra piaci részesedésre is szert tehetnek? Gondolj bele, ha csak 4 különböző oldalra rendezhető tabok, az oldalsáv, a mozdulatparancsok és a konfigurálható billentyűparancsok, esetleg a konkurensek beépítettjeitől jobb az advancedektől pedig gyorsabb gyorshívót nézzük, már megérte sok embernek a váltást és még csak power usernek se kell lenni hozzá. Elvégre itt is hány visszajáró user van, aki ma már Chrome-ot használ, de nyilván azért jár vissza, mert figyelgeti, hogy talán egyszer majd lehetősége lesz visszatérni Operára, mert kényelmesebb volt (csak éppen számára a napi netbank vagy napi Facebook, vagy Google szolgáltatások intenzív használata miatt tarthatatlan). Ugyanis lássuk be, ha ezek valamelyikére én is rá lennék kényszerítve, Chrome alól nyitnám.

És ezek nem függenek a motortól, meg még van sok egyedi fícsör, ami nem igazán függ a motortól.

aranyláz 2013.02.07. 20:31:28

Akkor most nyugodtan frissíthetek erre, nem lesznek az előzőhöz hasonló összeomlások?

Mihics Zoltán (Med1on) 2013.02.07. 20:35:06

@aranyláz: Igen, ez a verzió már nem produkálja azt a hibát.

Sunikeee27 2013.02.07. 22:04:44

Sziasztok!

Ritkán járok erre de most muszáj volt ide jönnöm mert a 12.14-es verzióval valami gond lehet.

Amióta feltettem az új verziót azóta 3-5 percenkét befagy az egész Opera és nem lehet kiikszelni sem csak a feladatkezelővel lehet kilőni az egészet.

Ha nyitok 2-3 lapot például 2 oldal Flash alapú 1 pedig normál alapú várok pár percet és be is halt az egész, már csak az előzőleg leírt segít a kilépésben.

Valaki tud erre valami megoldást?

1. Az újratelepítés megtörtént (tiszta telepítés)
2. Hardver gyorsítás kikacsolva.
3. Legújabb Flash Player van telepítve.

Várom a válaszokat, köszönöm a segítséget!

Üdv: Sunikeee27

Mihics Zoltán (Med1on) 2013.02.07. 22:59:05

@Sunikeee27: Üdv

Teljesen hasonló jelenségeket produkált nálam az Opera 12.13. Nekem a fenti verzióval megjavult a dolog, nálad sajnos az újratelepítés sem oldotta meg. Mindenesetre 1 ötletem volna:

Töltsd le innen (www.filehippo.com/download_opera/13944/) az Opera 12.12-t, rakd fel (esetleg USB-módban), majd végezd el a frissítést a legújabb változatra.

Mesant 2013.02.10. 06:21:23

A 12.14 (64)-t azóta használom, mióta kijött, napi 12-14 órát, 8-12 füllel megy az Opera és még nem omlott össze. Tiszta telepítés volt! Nem mondom h nem lehetne még mit reszelgetni rajta, de hogy stabil az biztos.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.12. 01:49:30

@Bluemotion: Mire megoldás ez? Nem elég a position: fixed bug önmagában, még kiegészítőkkel súlyosbítsuk is? Mindezt azért, hogy spóroljunk vertikálisan 16 pixelt.

MosoMasa 2013.02.12. 08:41:36

@penge™: "hogy spóroljunk vertikálisan 16 pixelt."
Azért én emlékszem azokra az időkre, egy pár éve, mikor a menüsor 3 pixeléért ment a csata itt. :D

Bluemotion 2013.02.12. 10:00:42

@penge™: Pixelenként vesszük be a várat :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2013.02.12. 14:42:58

@MosoMasa: Egyrészt pár éve még nem volt ennyi fullHD monitor és a netbook piac is virágzott, másrészt nem mindegy, hogy milyen irányban. Továbbá anno az volt a hiedelem, hogy majd a jövőben kihasználják az oldalak a fullHD nyújtotta előnyöket, dinamikus szélességgel, meg a Mutli-Column-Layout is erre engedett következtetni, aztán semmi nem lett belőle. 1024, egyes helyeken 1280 az álomhatár felső szintje.

További pixelekre az ember maximum oldalsávot helyezhet az egyik oldalra (Opera, Firefox), a másik oldalra pedig a fülsávot rakhatja át (Opera, vagy kiegészítővel Firefox).

És bele nem merek gondolni, hogy például egy 2560x1440-es monitoron még ezek után is bőven elfér a másik oldalon egy újabb ablak. Nem ám Winamp-szintű, hanem Office vagy egy újabb böngésző weblapnyira méretezve oldalsávok nélkül.

Ma meg már az Apple eszközökön is retina display van.

beef 2013.02.13. 10:40:35

A Next-ből is jött új 12.14.1738
Vagy csak nekem új? :)

Cawington 2013.02.13. 11:35:45

@beef:

12.14(b1738) a stabil kiadás.

RaidX 2013.02.14. 16:01:10

Kezd a hócipőm tele lenni az Operával!

Megint kezdi a hülyeséget a tanúsítvánnyal bankomnál. Hol lejártnak mondja (2027), hol nem tudja olvasni.
Vissza raktam a 12.13-at de semmi változás. Tegnap tiszta telepítést csináltam a 12.14-nek és jó volt, de ma délelőtt újra kezdte a mókát.

RaidX 2013.02.15. 14:27:15

Igen! Atomórához szinkronizálva rendszeresen.

Cawington 2013.02.15. 18:14:23

@RaidX:

A főoldal az nem biztonságos kapcsolattal kapcsolódik, de a NetBankba való belépés az már biztonságos.

RaidX 2013.02.15. 18:17:51

Most néztem egy SlimBrowswer portable böngészővel és az alábbiakat írja ki.
Ezen a lapon nem biztonságos HTTPS kapcsolaton keresztül kézbesített tartalom található, amely a teljes weblap biztonságát veszélyeztetheti.

Majd választhatok, hogy minden vagy csak a biztonságos tartalom jelenjen meg.

Az érdekesség, hogy ugyan azt látom mind két esetbe. Vagyis a menűk kivételével a Bank saját aktuális reklámját.

RaidX 2013.02.15. 18:23:54

@Cawington:

Kösz. Kezdtem már ideges lenni miatta.

Sunikeee27 2013.03.03. 08:22:33

Sziasztok!

Van egy kis hiba ebben az új verzióban, nem tudom hogy hiba de bosszantó.

Ha valaki játszik az sfgame online játékon ami egy böngésző flash alapú játék a magyar billentyűzet nem igen működik az operával a Firefox és Chrome-val minden oké.

Azt hittem mindenkinél ilyen de most kérdeztem rá pár emberre aki az operát használ és náluk is ilyen de firefox vagy chrome-val jó náluk is.

Valami megoldás rá?

Köszönöm a segítséget!

Üdv: Sunikeee27

pedroka 2013.04.03. 14:07:49

Sziasztok!
Az új verziójú operát (12.14) használom és azóta,az egyik kedvenc oldalamat,amit korábban meg tudtam nyitni,most nagyon lassan nyitja meg!Egy két oldalt gyorsan megnyit,majd a következőket 1-2 perc múlva nyitja meg!Másik böngészővel simán működik az egész!Ha segítenétek,azt nagyon meg köszönném!
úd::::

ZeGa 2013.04.03. 14:32:12

@pedroka: Ha megosztanád velünk, hogy melyik oldalról van szó akkor lehet, hogy tudunk segíteni. :)

pedroka 2013.04.03. 15:30:41

@ZeGa: Rendes vagy!Elég kezdő vagyok és nem mertem és tudtam,hogy lehet-e!!Ő lenne az: avaxhome.ws/

ZeGa 2013.04.03. 15:38:22

@pedroka: Az a nagy helyzet, hogy nálam gond és várakozás nélkül megnyílik, de én mondjuk 12.15 RC2-es Operát használok.

Nem tudom mikori a tied már úgy értem, hogy mikor lett telepítve, mert lehet, hogy nem árt egy újratelepítés, de ha használsz valamilyen kiegészítőt az is bezavarhat a dologba.

Ha gondolod tehetsz egy próbát a 12.15 RC2-es verzióval is. Nálam azzal eddig nem volt gond.

pedroka 2013.04.03. 18:24:58

@ZeGa: A 12.14-es operámat frissítettem 12.15 RC2-re!Kiegészítőm nincs!Sajnos továbbra sem tudom megnyitni az oldalt rendesen!Van Firefoxom,amit utálok ugyan,de ott mint a villám úgy nyitja meg az oldalt!Érthetetlen az egész!Köszönöm a segítséget és feladom az egészet!
süti beállítások módosítása