Magyar Opera

Élesedik a Gyorshívó (b2076)

Mint bizonyára sokan észrevették, tegnap ismét új előzetes jelent meg az Operából. Bár a dátum adta magát, nem vicceltek a változási közleménnyel, ami igencsak méretesre sikeredett. Számos technikai jellegű Core javítás is szerepel benne, úgyhogy a lista helyett inkább érjétek be a zanzásított változattal... :)

A fő hangsúly - mint már oly sokszor a Barracuda előzetesek kapcsán - most is az új Gyorshívóra került. Ezúttal a miniatűrök generálásának a módján csiszoltak. Elsőként javították a hibát, ami minden átméretezésnél újratöltötte az oldalakat. Most már csak egy nagy kép készül, és változtatás esetén a böngésző ebből generálja le a kívánt méretűt.

A második nagyobb változás, hogy mérettől függetlenül élesebbek lettek az így létrehozott képek, bár véleményem szerint ez túl jól sikerült. Az Opera mindemellett továbbra intelligensen próbálja megkeresni a jellemző ikonokat és logókat, és ha talál ilyet, akkor azt használja. Lássunk egy példát: íme a jelenlegi Gyorshívóm az Opera 11.01-ben (kattintásra nagyítható):

A régi Gyorshívó megjelenés

Ezzel szemben így néz ki a legfrissebb előzetesben. Az ablakméret és a téma ugyanaz, a nagyítás automatikus, de az oszlopok száma fix.

Az új Gyorshívó megjelenés

Szerintem jól látható a különbség. A réginél minden kicsit mosottabb, ugyanakkor nem néz ki rosszul. Az új túl éles, a szöveget meg persze egyiknél sem lehet rendesen elolvasni. Szóval nekem a régi módszer egyelőre jobban tetszik. Külön rossz, hogy egyes oldalakhoz ikon, másokhoz komplett oldalkép tartozik. Ezen tehát még van mit dolgozni és még szerintük sem ért véget a munka.

További Gyorshívót érintő változás - bár kevésbé látszik a két képen -, hogy a kis képek alakja közelebb van a négyzethez, mint korábban. Én azért remélem, hogy a régi metódus teljesen emulálható lesz az új megoldással is.

Hogy a többi változásról is szóljunk: ismét szintet lépett a Presto, már a 2.8.130-as verziónál járunk. Az sajnos nem derült ki, hogy milyen újítások vannak benne - ha vannak -, de az biztos, hogy számos hibát, és fagyást javítottak a fejlesztők. Reméljük, idővel frissül majd a Presto támogatási oldal is, ami jelenleg csak a 2.8.119-ig - az előző összeállításig - van készen.

A teljes változási közleményt szokás szerint a Desktop Team bejegyzésében megtalálhatjátok, mint ahogy az új build-ek letöltési linkjeit is itt az oldalsávon. Ismert hibák miatt javasolt a friss telepítés - mondjuk hordozható módban - de senki ne lepődjön meg, ha a My Opera portálos bejegyzés sosem akar betöltődni: ez is bug.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr602793730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZeGa 2011.04.02. 19:49:22

Miért van az, hogy egyszerűen nekem nem akar frissülni a gyorshívók képe, hiába nyomkodom a frissítés gombot. Ez idegesít a legjobban most. :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.02. 20:31:34

@ZeGa: Én a changelogot elolvasva nem csináltam friss installt, de töröltem a Local-ból a thumbnails mappát mindenestől, így újragenerálódott minden frissítés után és ezen a téren nincs probléma. A gyorshívóképek élesek és a My Opera is legenerálódik, sőt! Ami a legjobb, most beállítok egy automatikus frissítést és mikor újranyitom a gyorshívót automatikusan befrissül és látom, hogy volt-e valamelyik feliratkozott topicban új hozzászólás, mivel a My Operás oldalak a mobilnézetben jelennek meg akkor is.

A problémáimat már kifejtettem a másik topicban.

PNG alpha transparency hiánya az ikonképeknél és a kétoldalt lévő üres terület.

CsendesMark 2011.04.02. 20:58:00

Szerintem jobb ez az új miniatűr kép

HyperKiller 2011.04.02. 22:50:08

Megnőtt függőlegesen egy kicsit.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.04.02. 23:02:14

Szép dolog, hogy javasolt a friss telepítés, de pont az Operánál elég hosszú idő, amíg összeáll egy profil, főként ha komolyabban testre szabjuk a böngészőt.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 00:36:31

@Med1on: A kulcsmondat, hogy "ha komolyabban testre szabjuk", ami normál körülmények között feltételezi, hogy értünk is hozzá. A mai "just works" világban persze az ilyesmi már nem divat, de attól még a szoftverfejlesztés alapjai nem változtak. A programokat még mindig azok a makacs kódsorok építik fel. :D

Ahogy a 2. hozzászólásban is leírtam, nálam elég volt a thumbnails mappa törlése (nem próbáltam ki úgy, hogy nem töröltem, lehet, hogy az eredmény ugyanez lett volna).

adamklein 2011.04.03. 10:11:32

a képeken melyik téma látható? nagyon tetszik :D

Imurai 2011.04.03. 12:09:38

Azért a "ha nem találok logót, mutatom a balfelső sarkot" dolgot kár, hogy kivették. Még a magyar site-oknál megértem, hogy nincs bekódolva, na de egy twitternél?!

HyperKiller 2011.04.03. 12:29:12

@adamklein: Én is kíváncsi lennék rá.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 12:50:51

@adamklein: Ibis Transparent

@Imurai: Nem vették ki.
1: Ha automatikus frissítés be van állítva a gyorshívóra, akkor nem zoom rá a bal felső sarokra.
2: A Twitter már csak ilyen, mindig is az volt, a vendor prefixeket sem cserélték le még mindig...

knorbert 2011.04.03. 13:54:12

a gyorshívó azért még nem tökéletes... twitpic.com/4ghff3

(ha szélességében nem férnek ki a gyorshívó elemek, akkor lentebb csúszik az egész, és nem rendeződik középre)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.04.03. 18:03:43

Én egy komoly javítást várok még: az átlátszóságot tartalmazó témák miatt a beépülők (pl. Flash, vagy PDF plugin) esetén átlátszó lesz a szöveg. Tulajdonképpen mindegy, kinek a hibája, de jó lenne, ha kijavítanák, már több, mint egy éve benne van és elég kellemetlen bug.

Dzsini 2011.04.03. 18:24:15

@cousin333: Az érdekes, hogy van skin, amelyik azt állítja magáról, hogy nincs benne ez az átlátszósági probléma... én nem tudom kipróbálni, úgyhogy passzolom :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 19:29:37

@cousin333: dqdb-nek említettem, meglátja majd mit tehet ezügyben. :)

Egyébként ne kezdd te is ezt a "mindegy, hogy kinek a hibája" érvelést, mert te tudod a legjobban, hogy a fejen állnak sem látnak bele a Flash forráskódjába.

Egyébként meg nem az Adobe-ot, sokkal inkább a suttyó webfejlesztőket kell miatta hibáztatni, akik 2011-ben wmode-nak "opaque" értéket adnak bármi más helyett. Köszönd meg nekik.

ps: Átlátszó témákban a scrollozási problémát (ami bár csekély a fixed elementhez képest, ha hosszú szöveget olvasol zavaró tud lenni egy idő után) is javíthatnák már.

Tesztelni a legegyszerűbben úgy lehet, ha kikapcsolod Win7 alatt az átlátszóságot az "Enable or disable transparent glass on windows" alatt és kipróbálod különböző sebességű görgetéseknél, figyelve a betűket, hogy mennyivel dinamikusabb Full Transparency nélkül a görgetés ugyanazzal a témával.

Sima transparency esetén pedig ezt javíthatnák már: i0.simplest-image-hosting.net/168bf183b2abe8bc9188aacc163dd507/capture36.png

@Dzsini: Melyik? Én kipróbálnám.

Dzsini 2011.04.03. 19:41:43

@penge™: my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=11051

ez azt írja magáról: "For Opera 11, giving you full Aero transparency without making your PDF files unreadable (due to a bug that seems to affect many of the Aero skins out there)."

Volt másik is, de ezt találtam meg elsőre (ha már lusta vagy egyedül megkeresni :) )

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 19:54:41

@Dzsini: Két probléma van vele. Az egyik, hogy amint az alábbi képen látható, nincs full transparency, a másik, hogy az oldalsáv is szép: i0.simplest-image-hosting.net/168bf183b2abe8bc9188aacc163dd507/capture210.png

A skin.ini-ben pedig a Full Transparency = 0

Ezt én is próbáltam már, csak én előbb leteszteltem, minthogy feltöltsem és rájöttem, hogy sima transparency esetén csak az állapotsávra, fülsávra, címsávra és hotlist selectorra (ha felülre van pozícionálva) lehet kiterjeszteni az átlátszóságot.

Gondolom kapcsolatban van a felső árnyéktöréssel, amit az előbb linkeltem.

Alfa csatornás PNG-k használatával annyit érsz el, hogy lesz egy gyönyörű félig átlátszó rész és egy ponton #00000-s fekete lesz már csak.

Omelionnal bárki kipróbálhatja, ha átírja a Full Transparency-t 0-ra és megnyitja az M2-t.

Dzsini 2011.04.03. 20:08:11

@penge™: oké, ahogy írtam és tudod én nem tudom kipróbálni sem, így csak azt tudtam írni, amire emlékeztem a saját leírásából. Amúgy nagy vacak skin, rengeteg felesleges felülettel, úgyhogy kb. 5 másodpercet töltött a gépemen :)

(az megint más kérdés, hogy ez a "juj legyen minden átlátszó" mánia számomra érthetetlen, de nem is kell megpróbálni megmagyarázni mi lehet a jó benne)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.04.03. 20:17:35

@Dzsini: Z1-Glass volt az első ilyesfajta téma. A minden üveg talán túlzás, de szerintem vannak nagyon szép megoldások is. Windows 7-en és Vistán, amikben alapból van Aero, nem néz ki rosszul.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 20:43:49

@Dzsini: A Win7 háttérképváltogató funkciójával egész kellemes esztétikai élmény, mikor megnyitod a gyorshívót és egy szép (mindig változó) háttér van mögötte, vagy folyamatosan nyitva lévő oldalsáv mögött, vagy az M2 levéllistája mögött az olvasást nem nehezítő semi-transparency.

Akárcsak a fájlletöltő lista, vagy a kiegészítők listája.

Egyébként nem ragaszkodom konkrétan a full transparency-hez (azért a fülsáv és az állapotsáv jó, ha átlátszó), de az Omelion skinhez ragaszkodom.

Az elején nem tetszett, de a legkevesebb módosítással (leginkább padding itt és ott) a leginkább helyspórolós skin hozható létre vele, amivel még nem szakad át a vékony határ az egymásra hányt ikonhalmaz és a design között.

Ráadásul talán egyike azon ritka (nem tudom van-e összesen 20 db) témáknak, ami teljesen ki van dolgozva, ahogy kell, tehát a készítője nem csak az egyéni preferenciáját veszi figyelembe, hanem minden lehetséges eszköztár elrendezést.

A kiegészítő eszköztár is a leginkább helyspórolósabb.

Mivel baloldalt vannak a fülek, ezért a lehetőségeim sokkal behatároltabbak, mint például felülre pakolt fülek esetén.

Ezen túlmenően pedig
- Ikonok és grafikai stílusok terén nagyon ott van.
- Minden ikon (beleértve a gyáriakat is) a témához illően módosítva és magától értetődő, például a Dragonfly-é kis szitakötő, egyedül a Validate lehetne kérdőjel helyett a régi Compact Crystalból a kék W3C logó (még illene is hozzá, majd lecserélem egyszer).
Még a Tab Stacking is kékes dupla nyilat kapott.
- A szövegkijelölés szövegdobozokban és forráskód nézetben sötétszürke és fehér betűk, tehát jól észrevehető, nem úgy, mint a fehér alapon halványszürke kijelölés a gyári és leginkább szinte az összes skinben (egyedül az us.Opera.Fugue használja még, ami kicsit harsány nekem (egyébként szépen kidolgozott az is).

A négyzet alakú füleknek köszönhetően pedig oldalt olyan sok fül fér ki, hogy attól már csak ezzel fér ki több: my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=8543

Ez viszont már nagyon az esztétika rovására megy.

És a fülek közti távolság (amire nem jöttem rá, hogy hogyan növeljem/csökkentsem Visual Tabs esetében) is elég kicsi ahhoz, hogy egérhúzásra folytonos legyen a Thumbnail Previews animációja és ne fel-fel villanjon időnként ha nem húzom elég gyorsan az egeret, mert két fül között elveszíti a fókuszt.

Ja, és mind az unread tab jelző effekt, mind az aktív tab jól megkülönböztethető és észrevehető, (jobban, mint a pötty), tehát nem kell a meglehetősen gyenge grafikusi képességeimmel valami ocsmány, de hatásos stílussal helyettesítenem.

Végül pedig a skin.ini is jól strukturált és jól dokumentált. Könnyű benne kiigazodni.

Bónuszként pedig javítja ezt az ezer éves bugot: files.myopera.com/alternatiwe/websample/select.html?1301855917

Kell ennél több?
Ezekkel a módosításokkal tökölhetnék bármelyik skinnél, de nem egyszerűbb azt használni, ahol csak a paddingokat kell behúzni, amúgy pont optimális minden téren?

Egyetlen hátránya talán az Opera szintén ezeréves box-shadow bugjából eredeztethető, de az sem vészes annyira.

ZeGa 2011.04.03. 21:28:14

@penge™: Nem akarod véletlenül feltenni az általad átírt skint valahova? :)

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.03. 21:47:14

@penge™: A könyvjelzőikon maradt gyári:P.

A fülek közti távolságot a
[Pagebar Button Skin] Margin left és right értével lehet szabályozni, szerintem ugyanez vonatkozik a visual tabs-ra is.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 22:07:25

@Chuck Boung Ace Eck: Nem, arra nem érvényes. Vagyis igen, de ha tovább csökkentem, akkor ha a Visual Tabs a túl sok fül miatt összezsugorodik normál fülekké akkor lesznek egymásra csúszva.

Visual Tabsnál a [Pagebar Thumbnail Button Skin]-t kéne szerkeszteni, ott viszont nem lehet ilyet, mivel nincs Padding top/bottom és helyette a Margin top/bottom veszi át a funkcióját, lásd: homepage.hispeed.ch/ttt-o/guide/32full/a-pagebarthumbnailbuttonskin.html

A másik, amit még megcsináltam (ezt elfelejtettem írni), hogy Visual Tabsnál a fülsáv címe a fülsáv közepétől ki van pontozva. Ezt megnöveltem, hogy a hosszabb címek is látszódjanak.

Amúgy te a saját skinedet nem akarod megcsinálni, hogy oldalra rendezett fülsávnál is a módosított tabok legyenek, ne a gyári stílus? :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.03. 22:09:45

@Chuck Boung Ace Eck: Ja, amúgy van az Omelionban még egy bug. Az [Extension Popup Menu Skin] hatástalan volt rá (ami eredetileg hiányzott a skinből, amikor beleraktam még rosszabb lett.

Van a popupok körül egy fekete keret.
Van még valami [Extension kezdetű szekció, amit kifelejtettem?

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.03. 23:14:15

@penge™: Idáig nem is foglalkoztam az [Extension Popup Menu Skin] szekcióval, de ebben a formában:
[Extension Popup Menu Skin]
Type = BoxStretch
Tile Center = speeddial/button.png
StretchBorder = 18
Padding Top = 20
Padding Right = 20
Padding Bottom = 20
Padding Left = 20
elhelyzve a saját témámban látszólag tökéletesen rahúzta a popupokra az általam elképzelt keretet. A fekete keretes egyébként a gyári. A chocolate skin ugyanezt használja keret nélkül:
files.myopera.com/chuckboungaceeck/files/backgrounds.zip (be az omelion/backgrounds-ba, majd
a skin.ini-be:
[Extension Popup Menu Skin]
Type = BoxStretch
Tile Center = backgrounds/extensionpopup.png
Tile Top = backgrounds/extensionpopup_arrow_top.png
Tile Bottom = backgrounds/extensionpopup_arrow_bottom.png
StretchBorder = 18
Padding Top = 20
Padding Right = 20
Padding Bottom = 20
Padding Left = 20

Egyébként valóban illene már megcsinálnom a saját témámhoz is az oldalsó fülsávot...

flambi-02 2011.04.04. 11:24:57

2db bugszerű tüneményt jelentenék a 2076-ra:
Linux OpenSuse_11.4 Gnome (.tar.bz2)
-1; A kiterjesztések kezelése; minden egyes indításkor azokat újra ngedélyezni kell.
-2;hirado.hu oldal videóit nem vetíti le.
Az állókép még látható, de az indításakor már csak egy szürke alap marad.
(-a Firefox_4 jól hozza.)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.04. 11:34:21

@Chuck Boung Ace Eck: Igen, ez amit elsőként is próbáltam és hatástalan.

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.04. 11:48:00

@penge™: Nálam működik (öö, strukturálisan nem jól helyzetem el, de ez csak egy próba):
files.myopera.com/chuckboungaceeck/files/omelion-0_9_8_6_beta2%20(2).zip

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.04. 12:44:23

@penge™: Öö, félreértettelek, azt hittem a külső keretre gondolsz:). Ez a keret valóban eléggé bugszerű, nem is tudom hogyan tüntethetném el.

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.04. 13:21:14

@penge™: Mondjuk szerintem az sem túl szerencsés, hogy nem azonos méretűek az addressbar gombok, így töltéskor ugrik egyet az egész címsor...

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.04. 14:35:10

@Chuck Boung Ace Eck: Javítva, a fenti linken keresztül letölthető a javított változat.

A sima wand.png volt 22*22 pixeles, miközben az összes többi 23, valamint a fast_forward.png és a fast_forward_pressed.png volt 22 pixel széles.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.04. 18:27:29

Sikerült!

A [Browser Skin] miatt volt, amire nem gondoltam, mivel már az elején eltakarítottam az aljáról azt a csúnya 4 pixeles feketeséget. De úgy látszik az anélkül is ott van mindenhol, hogy a Clone paramétert alkalmaznám.

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.05. 08:31:57

@penge™: Én is belekezdtem egy nagy frissítésbe, éppen a visual tabs-on munkálkodom. Sajnos a thumbnailek körüli keretet nem könnyű megoldani, mert a
border = 1
border color = xyz
beállítás hatására az előnézeti kép mögé helyezi a keretet, így jobb híján a fül textúrájába rajzoltam bele, és a strechborder-el nyújtottam a megfelelő helyre, így viszont más DPI beállítással elcsúszhat a keret vertikálisan...

imagerz.com/QEFHW0tvAwMEAllNEQVQ

flambi-02 2011.04.05. 14:45:33

Win7-(echte angol)- Opera_2077.
Az Opera_1190-, és a _2064; még mindkettő magyarul telepítve, teljesen jól adták/vették át egymás paramétereit.
-az a 7db általam telepített Extensions is ment szinte gond nélkül.

A ma reggel magyarul ráhúzott _2077-ben, még a _1090-ből származó ikonok látszódtak ugyan, de azok már egyáltalán nem, vagy csak eléggé kutyaütő módon viselkedtek, pl a fordítók esetében.
Az angolul telepített verzió pedig már semmiféle adatot sem vett át a magyarból.

flambi-02 2011.04.05. 16:42:21

-a tegnapi _2076-ra közölt észrevételeim persze még az Ubuntu családra (10.04 és 10.10) is igazak voltak.

A _2077 mellett most egy kissé bonyolódott a helyzet, mert:
Ebben az ikonok, ugyan szintén kikapcsolt állapotban voltak, de már annyi példányban, ahányszor korábban feltelepítettem őket az általam etalonnak tekintett _1190-ből.
Ám ha visszaléptem a _1190-be, abban már megint, egyet sem láttam.
-és innentől persze már a _2077-ben sem!

Hasonlóan viselkedik tehát itt az Ubis-rendszer, mint ezt már a W7-nél is említettem.

ZeGa 2011.04.05. 17:23:24

@Imurai: Haavard twittere alapján lehetséges még egy snapshot is, még ma!

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.04.05. 19:10:41

@ZeGa: Még jó, hogy nem siettünk a cikkel. Most egy füst alatt mindkettőt lezavarhatjuk... :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.05. 19:51:54

@Chuck Boung Ace Eck: z-index nem tudom működik-e a skineknél és ha igen, milyen formában (lévén, ini fájlokról van szó), de a csillag nagyon nem jó ott.

De a fülek szerintem jól.

Javaslom még, hogy keress egy oldalt, ahol 16*16-os favicon van és ahhoz igazítsd a spacinget, hogy a lehető legtöbb hely maradjon, de még ne menjen a design rovására, tehát 1-2 pixelt azért hagyj a favicon és a title között, de több nem kell.

@cousin333: Még jó, hogy előbb írtam meg a postot, minthogy elolvastam volna a kommenteket, mert annyira megörültem a cache optimalizálásnak. :D

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.04.05. 19:53:56

Bocs Penge, rossz linkre kattintottam a levélben... megvan még a szöveg, amit írtál? :)

Chuck Boung Ace Eck 2011.04.06. 10:04:52

@penge™: Azóta már fel is töltöttem, a csillag átkerült a sarokba, a helykihasználáson még igyekszem csiszolni. Sajnos annyira passzentos lett, hogy elég egy másfajta DPI beállítás és már szét is csúszik.. Hiába, én igazából csak magamnak tudok felületet csinálni:)

imagerz.com/QEFHXEtvAwMEAlgYEQVQ
imagerz.com/QEFHXEtvAwMEAlgYEAVQ
imagerz.com/QEFHXEtvAwMEAlgYEwVQ

Nálam azért jól néz ki:)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.04.06. 14:53:06

@Chuck Boung Ace Eck: Nem lett rossz, a helykihasználáson még egy kicsit kell csiszolni, meg van még egy dolog: A badge szürkés ikonja (főleg a háttér) nagyon elüt a skined színvilágától.

Mindenre ezek szerint nem lehet gondolni, de merem remélni, hogy azért jóval többen rakják valamelyik oldalra a füleket, mint ahányan megváltoztatják a DPI beállításokat.

Egyébként ez a DPI is az alapötlet jó dolog, a megvalósítás már kevésbé. Akkor talán hasznos lesz, ha már képesek lesznek mondjuk egy 19"-os wide laptopkijelzőre 4320p felbontást varázsolni. :D

Addig sajnos még a mobileszközök állnak nyerésre, de nem túlzottan. Ráadásul ha közelről nézem még mindig látom a pixeleket ott is.
süti beállítások módosítása