Magyar Opera

Multiprocess alternatíva Operában

A cím láttán sokan azt gondolják megőrültem, pedig nem. Egy alternatívát kínálok az advanced userek számára, amit talán nem ismernek. Kezdjük a legelején:

Az opera.exe folyamatból nem lesz több, éppen ezért szükségünk lesz egy normális Task Managerre (tehát nem a Windows beépített, Ctrl+Shift+Esc-re előhívható megoldására).

Egy kis magyarázattal kezdeném: Sokan úgy gondolják, hogy a multiprocess felépítés mindennek a kulcsa, mivel egyetlen processz bármikor kifagyhat, miközben a multiprocessz garantálja a biztonságot. A kép azonban ennél jóval árnyaltabb.

Egy processzen belül több thread (a legmegfelelőbb magyar szó rá talán a "szál") nyílik és záródik be. Nem mindegy tehát, hogy ezeket hogyan kezeli a böngésző.

Továbbá egy multiprocessz böngészőben is összeomolhat a fő processz, ami a folyamatokat vezérli, akkor pedig ugyanott vagyunk. Tehát a lényeg, hogy hogyan van megírva a szálak vezérlése.

Sajnos képernyőképpel nem tudok szolgálni, de talán páran már találkoztak azzal az ablakkal, amikor az Opera jelzi, hogy a beépülő (jellemzően a Flash) összeomlott és indítsuk újra a böngészőt. Ehhez két dolgot érdemes hozzáfűzni:

  • Más böngészőkben ez összeomlás formájában nyilvánul meg.
  • A plugin-wrapperre, tehát a külön processzben futó beépülőkre valóban szükség lenne, mivel a beépülők kódjához és működéséhez korlátozott hatáskörrel rendelkeznek a böngészőfejlesztők és DLL-eket csak indításkor tud betölteni.

Visszatérve a lényegre a Process Explorer és a Process Hacker közül választhatunk. Én az utóbbit javaslom, mert okosabb.

Miután elindítottuk (telepíteni egyiket sem kell, mivel hordozhatóak) kattintsunk duplán az opera.exe-re, majd ott válasszuk ki a Threads fület:

Tehát ha az Opera megfagy, nézzünk be ide, mielőtt még kilőnénk. Amelyik a legtöbb delta ciklust produkálja (és történetesen nem az opera.exe az :-)) és indokolatlan CPU használatra leszünk figyelmesek, vagy éppen meg is fagy a böngésző (tehát nem összeomlik), akkor ezzel a módszerrel segíthetünk rajta.

Megpróbálkozhatunk még azzal is, hogy az opera.exe szálnak emeljük a prioritását.

Abszolút szabály nincs rá, de engem már párszor megmentett attól, hogy az egész folyamatot ki kelljen lőnöm.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr632547054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.10. 10:06:58

Hát ez akkor lehet hasznos, ha éppen egy szakdolgozatot írsz be egy kommentmezőbe, és közben egy másik tabon meg akarod etetni a tehenedet a Farmville-ben, és az kifagy. Ekkor talán még menthető a szakdoga, ha jól értem :) A tehénnek viszont annyi.

blogkommenter 2011.02.10. 11:27:54

Nekem régóta csinál olyat az Opera, hogy az opera.exe "befagy" kilépés után is, pl.: video lejátszásnál megy tovább a hang, stb.
Manuálisan szoktam kiütni, de mivel gyakran előfordul a hiba, kipróbálom a leírásban szereplő dolgokat!
Köszi!

Fefy · http://blog.fefy.info/ 2011.02.10. 11:45:58

@blogkommenter: ez azért lehet, mert bezárás után az opera elkezdi magát kitakarítani a memóriából/swap fájlból, attól függően, hogy hova kap helyet, és ameddig nem ér el a takarításban addig, hogy kilőjje pl a flash-t, addig játszani fogja a hangját. Ezt nálam is eljátssza (néha van, hogy fél percig is megy, mire kilövi a flash plugint az opera), viszont ami bosszantóbb, hogy nagyon csúnya mem. szivárgása van a legutolsó verziónak. 2 giga ram van a laptopomban és nem ritka az, hogy 1 gigásra hízik az opera mem. igénye. Ezzel drasztikusan belassítva a rendszerem.

Ez utóbbira esetleg valakinek valamilyen megoldása nincs? Az esetek többségében ez akkor jön elő, ha tele van flash-el és javascripttel egy oldal (pl facebook) és esetleg ez az oldal több fülön is meg van nyitva. Néha éjszaka is így marad a böngésző és reggelre nem ritka az sem, ha 1200-1300 megát eszik (2 giga ramnál win7-el ez egy kicsit sok) és ekkor már az sem segít ha a füleket bezárom, hanem újra kell indítani az operát.

Dzsini 2011.02.10. 11:58:41

@Fefy: főleg (van, akinél szinte kizárólag) a flash szemetel, nekem On Demand Pluginnel elég jól ellavíroz hosszú távon is, ha nekiállok pár flash mókának, akkor könnyedén belakja az 1 gigát.

próbáld meg a friss 10.2 flasht, hátha javít a helyzeten.

blogkommenter 2011.02.10. 12:34:48

@Fefy: Köszi. Nem rosszindulatból írom, mert évek óta Opera-t használok, de erről a memória-szivárgásról már nemegyszer volt szó.
Nem hiszem el, hogy nem tudták megoldani ezt a (nem kicsi) problémát.
Gondolom akinek még lassabb gépe, kevesebb memóriával azt mégjobban megfogja EGY BÖNGÉSZŐ.....:(

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.10. 15:40:19

@Karbonade: Igen, valami ilyesmi. :D Én akkor jöttem rá, mikor előre-vissza navigáció miatt a HTML5 videó kifagyott a YouTube-on. A gstreamert és a directsound-ot kilőve megjavult, aztán mivel a directsound újraindult még hang is volt továbbra is.

A másik eset, mikor véletlenül a vágólapon lévő 50 oldalas szöveget szúrtam be a címsávba és kicsit pörgött a homokóra. Majd az opera.exe prioritását highest-re növeltem és pár másodpercen belül megoldódott a probléma.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.10. 15:50:55

Ami még hasznos a Handles fülön le lehet kilövöd például a gyári skint és tudod módosítani (már ha éppen nem aktív Operában) anélkül, hogy újraindítanád a böngészőt. Kiegészítőket és unite app-okat szintén tudsz törölni futó Opera mellett ezzel a megoldással.

ytg 2011.02.10. 18:05:19

Egész ötletes, leszámítva, hogy ez nem alternatíva a több processzes böngészőre, mert csak abban az esetben hasznos ha egy szál nem válaszol. (Mert ugye, ha a szál valami hibával elszáll, simán magával rántja az egész böngészőt továbbra is.)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.11. 20:01:57

Ha még egy pénteket kihagynak a végén még tényleg hardvergyorsítást kapunk. Az autostack (ami már eddig is kész volt) nem tart ilyen sokáig, gradients és multi-column már Hakon Wium Lie laptopján is volt hónapokkal ezelőtt...

Ha nem is HWA, de minimum WebGL és akkor már egyenesen 11.50

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.11. 22:36:16

@penge™: HW helyett inkább ilyen szintű gyorshívó kellene.

addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/speed-dial/

Elképesztően részletes tényleg nekünk való lenne. :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.11. 23:12:24

@Med1on: Akkor kapcsolnám is ki. Nálam 1-2 másodperc(!) alatt nyílt meg egy új fül, mikor használtam.

Az Operáé azért jó, mert nem lassítja az oldalnyitást, mint Chrome és Firefox esetében.

Szomorú, hogy már te is olyasmit hozol fel, amit a HTML5 és némi JavaScript segítségével simán orvosolni lehet.

Mármint csinálsz egy neked tetsző gyorshívót amit behívsz localhostról és és beállítod kezdőlapként.

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.11. 23:26:44

@penge™: A fox alatt kis túlzással minden lassú. 8-10 lap után rögtön "behal", de elég lenne nekem, ha csak az Opera lenne gyors.
Gyorshívó - 2007 - Opera 9.2. Némi frissítés, ráncfelvarrás azért nem lenne hátrány.

ZeGa 2011.02.12. 07:52:50

@penge™: Szerintem most az MWC-vel vannak elfoglalva, ha az lecseng majd utána jön a desktop.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.12. 12:30:34

@Med1on: Már frissítették, ráncfelvarrták - igaz, Opera módra (háttérkép megváltoztatás, gyorshívók számának változtatása).

Ez a funkció azért szép, mert minden más gyártó lemásolta a saját elképzelése szerint, és minden másolás tipikus lett. Talán még egy cikket is megérne a dolog.

Én egyedül azt hiányolom, hogy az adott oldal betöltésével együtt nem frissül automatikusan az előnézeti kép.

Amúgy meg nem ráncfelvarrás kellene, hanem jelentős bővítés, hogy szinte egy teljes honlapot töltsön be (természetesen megfelelő sebességgel), sok információval.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.12. 16:39:57

@cousin333: Inkább olyanokat kéne fejleszteni, amiben még a Chrome is erősebb. Például On Demand Plugin. Az állam leesett, hogy ott kikapcsolható oldalspecifikusan, ráadásul nem töri meg a régebbi swfobject.js

De hogy ne legyek nagyon telhetetlen már annak is örülnék, ha végre frissítenék a dokumentációkat, mert 9.64 óta apróbb változásokon ment át a böngésző. Például a cookie kezelés teljesen megváltozott, régebben a 3-as volt a mindent elfogad és 14-es érték nem is volt.

Meg az új bejegyzéseknél is érdekelne, hogy mi mit csinál és mit lehet még húzni a böngészőn. :)

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.12. 17:11:52

@penge™: Azért a "click to play" opciót már az about:flags részen kell elővarázsolni, amikor ez ráadásul régebben alap funkció volt benne. :D
Vannak furcsaságok ennél a Google Chrome "böngészőnél".

David_K 2011.02.12. 21:56:33

remélem mihamarabb jön a HW vega, mert az IE9-ben nagyon üt a HW gyorsítás, önmagában ez is nagyon vonzóvá tudja tenni :) Persze továbbra is az Opera az etalon, csak jó lenne, ha nem a legutolsók lennének ezen a téren :( Nincs semmi infó kb. mikorra várható?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.12. 23:00:57

@David_K: 11.50-ben, ezt már majdnem 1 éve is mondtam, amikor BS-Harou írta, hogy ennél előbb nem implementálják, mert
1. Az Opera így is elég gyors = nem égető szükségű
2. Komoly fejlesztés komoly munkát igényel.

De hogy ez mikor jön, passz, de legkésőbb 2011 végén már 100%, hogy kapunk belőle minimum egy alfát.

Én azért remélem nem sietik majd el, mint a 10.5-tel tették.

F34R007 2011.02.14. 13:03:57

@penge™:

Remélem a WebGL nemsoká lesz , HWA nem kell én úgygondolom annyit várni.

ZeGa 2011.02.14. 17:02:44

opvard: There will be some actual Opera news later today on the desktop team blog. Stay tuned!

Na vajon mi lesz??

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.14. 18:02:54

@ZeGa: Hmmm, Opera Barracuda... (Desktop Team honlap, jobb oldali kép). Vagy esetleg Opera BarraCUDA? :)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.14. 18:14:49

@ZeGa: Barracuda: www.youtube.com/watch?v=-QGtBbQR3ok :D

Amúgy: "Farewell Kestrel, we loved you.
Welcome Barracuda!"

ZeGa 2011.02.14. 19:06:55

Azt hittem kapunk egy snapshotot is :(

arqblasio · www.arqblasio.com 2011.02.14. 19:07:48

hm. bejelentették a semmit :) akkor valami nagyon készül.
vajon most mit reformálnak? link vagy speed dial? (anno haavard oldalán ezek voltak a szavazás befutói, amíg láttam...)

Dzsini 2011.02.14. 19:07:56

@cousin333: nálam az RSS van ilyenkor percenkénti frissítésre téve, de ízlés dolga :)
(nincs ekkora monitorom, 1024x768ban nem nagyon engedhetem meg magamnak az állandó oldalsávot)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.14. 19:09:57

@Dzsini: Én sem szoktam használni, pedig ez még nem az egész monitorom...

Na itt van... a semmi :D

Dzsini 2011.02.14. 19:12:51

@cousin333: dehogynem, megtudtuk, hogy minden kisverzió külön halacska lesz :)

Aki mindet összegyűjti egy akváriumba, az nyerhet egy marék norvég Tobleronet :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2011.02.14. 19:13:21

@ZeGa: Lehet, hogy csak a DDoS elleni védelmet tesztelték a My Operán.

@Dzsini: A Desktop Team RSS-nél valami gáz van, mindig késik valamiért. Például még most sem jött le a bejelentő post, hiába frissítem manuálisan is.

Dzsini 2011.02.14. 19:15:55

@penge™: nekem kb. fél perccel azután jött meg, hogy az RSS-es hozzászólást írtam.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.14. 19:26:20

@Dzsini: Nem mondták, hogy a többi is hal lesz... :)

Mihics Zoltán (Med1on) 2011.02.14. 19:52:14

Nagy titkolózás után bejelentették, amit azért sejteni lehetett. :D Ez aztán az információcsepegetés magasfokon, de már megszokhattuk volna...

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2011.02.14. 19:53:17

Folytatás itt: magyaropera.blog.hu/2011/02/14/opera_barracuda_bejelentve

Már ha van még miről beszélni... :D

@Med1on: Hát, ha fele ilyen jó lenne a marketingjük, már piacvezetők lennének.

Dzsini 2011.02.14. 19:54:28

@cousin333: nem, de azoknak kellemetlen lesz az akváriumban :)
süti beállítások módosítása