Magyar Opera

Presto frissítés és hírek a Desktop Team-mel kapcsolatban (b9046)

A Presto verziószám 2.6.35-re emelkedett, továbbá frissítették a Big5-HKSCS támogatást, aminek leginkább a távol-keleti felhasználók örülhetnek.

A Desktop Team fejlesztői gárdája 9 fővel bővült. Nem új fejlesztők, hanem átszervezés eredménye a cég más részeiről. Ez kiegészíti a meglévő csapatot és egyúttal megmutatja, hogy milyen fontos az asztali böngésző az Opera Software számára.

Ismert hibák:

  • DSK-313018 (A folyamatsáv nem jelenik meg amíg fölé nem viszed az egeret (csak alapértelmezett beállításnál)).

Változások listája (Desktop):

  • DSK-298346 (További javítások a kezdősáv eltűnéssel kapcsolatban)

Változások listája (Linux/FreeBSD):

  • DSK-312713 (Összeomlás képek vagy levelek húzásakor)

Változások listája (Core):

  • CORE-26565 (Big5-HKSCS támogatás frissítése HKSCS-2008-ra)
  • CORE-19086 (Üres fül mozdulatparancs után)
  • CORE-30068 (Gmail elérhetőség ellenőrzés probléma)
  • CORE-30566 (Hiányzó formok a studentloans.gov oldalon)
  • CORE-30955 (border-radius-os űrlapok az oldal hátterét használták, amely bizonyos esetekben láthatatlan szegélyeket okozott)
  • CORE-31209 (Rossz tördelés a benchmark.pl oldalon)
  • CORE-31304 (Nem lehetett kiválasztani az utolsó szimbólumot a legördülő dobozból)
  • CORE-31330 (Beágyazott STF 0 pixeles szélességgel széttolta a szülő elemet)
  • CORE-31370 (Szöveg bemélyedés gombokon és input elemeken)
  • CORE-31417 (Összeomlás 64 kilobyte-tól hosszabb ALT attribútummal rendelkező képek esetén)
  • CORE-31458 (Nowrap-ot ignorálta azokban a cellákban, amelyek mellett 100% széles testvér cella volt).
  • CORE-31496 (Pozícionált kép usemap attribútummal csak azután jelenítette meg a tartalmat, miután eltárolódott a cache-ben (societegenerale.fr))
  • CORE-31610 (Tartalom eltűnt, mikor több inline-block volt hozzáadva az elemhez)
  • CORE-31662 (A táblák nem rajzolódtak újra helyesen mikor változott a magasságuk)
  • CORE-32536 (Windowed beépülőkkel kapcsolatos újrarajzolási regresszió (visszavonva a CORE-30829 egy része)
  • DSK-309329 (Negatív marginnal rendelkező input-ok nem kaptak stílust).

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltés (Opera 10.70 b9046):

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr652295806

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Presto frissítés és hírek a Desktop Team-mel kapcsolatban Opera 10.70(b9046) 2010.09.14. 19:09:47

A Presto verziószám 2.6.35-re emelkedett, továbbá frissítették a Big5-HKSCS támogatást, aminek leginkább a távol-keleti felhasználók örülhetnek. A Desktop Team fejlesztői gárdája 9 fővel bővült. Nem új fejlesztők, hanem átszervezés eredménye a cég más rés…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.09.14. 18:20:25

Jó volna tudni, hogy a +9 fő előtt hányan voltak. :D

David_K 2010.09.14. 18:44:06

Üdvözlendő a létszámbővítés, nagyon kellene már a hw vega. Elég gáz, hogy anno az Opera dobta fel először, aztán a végén utolsóként valósítja meg.

Mesant 2010.09.14. 19:12:21

1 volt most 10 lett :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.14. 20:02:35

@Med1on: 35-en, most lettek 44-en.
2 vezető, 13 tesztelő és 20 fejlesztő.

Egyébként Segítség->Desktop Team

@David_K: Nem. Az lenne a gáz, ha kiadnának egy olyan fost, mint a Chrome-ban, Safariban, vagy a Firefoxban van, hogy csak high-end videokártyákkal megy.

Én meg nem fogok olyan VGA-t venni, amin fullHD-ben játszhatok Crysis-t, csak azért, hogy ugyanolyan gyorsan menjenek a Canvas demók, mint IE9-ben a "szarfoselavult" 7600GT-men.

Plusz amit már a fejlesztők is elmondtak: Nem indokolja semmi. Mióta ismerem a HTML5-ös oldalakat szoktam játszani is, nem vettem észre semmi különbséget. Más a teszt, amit direkt úgy írnak meg, hogy több ezerszer hajtson végre 1-1 ciklust és lehet látni az animációk sebességén a különbséget és más az, ha valamit nem tesztként írnak meg.

A 3D Canvas még sehol nincs. A 3D CSS transform még sehol nincs. Ezek meg ráadásul olyanok, hogy csak azon megy, ami támogatja.

Ezzel szemben egy olyan oldal, ahol border-radius-t, text-shadow-t, box-shadow-t és társait alkalmaztál ugyanúgy olvasható akár egy Lynx számára is, csak nem lesznek effektek.

Ott az EcsmaScript5, amiben megint eléggé el van maradva az Opera. A DOM3-ról már ne is beszéljük, ott minden böngésző el van maradva.

De hardvergyorsítás az van, aminek maximum 5 év múlva lesz gyakorlati használhatósága is.

CsendesMark 2010.09.14. 21:07:47

@penge™:
súlyos tévedésben vagy... nem azért csak high end VGAkon megy mert ki akarnak szúrni a "csórókkal" hanem mert csak azok tudják...

de igazából már egy 10000Ft-s PCIe tud mindent ami ahhoz kell, szóval a high end sem állja meg a helyét

Worlon 2010.09.14. 21:14:51

@penge™:
Most nem is tudom hírtelen h chrome vagy Fűrefos, de az egyik már DX9-es karin is tudja a HW gyorsítást, amik pedig nem mai darabok.

David_K 2010.09.14. 21:30:22

nekem egy X4500HD-m van (:D), és nem akarok játszani, csak annyit szeretnék, hogy görgetéseknél mindenhol minden gyönyörűen simán menjen, meg ha van valami animáció az oldalon, az is gyorsítva legyen. Azért menni fog egy X4500HD-val is, ugye? :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.14. 22:26:48

@CsendesMark: 1: Nem az árak tekintetében vitatkozom.

2: A hardveres video decoder gyorsítást (PureVideoHD, CUDA) amire fizikailag nem képes válasszuk külön a renderelés gyorsításánál (JavaScript, Canvas, GUI), amire képes.

Például a Flash-nél is hanyag módon DXVA2-re írták meg, így a sima DXVA-s GPU-k kiestek.

De egyrészt a VP8-ban nincs hardveres dekódolás, tehát hardveres gyorsításnál nem tud versenyezni az H.264-gyel. Ha lesz is, akkor is már csak az új GPU-kban, ami miatt megint kiesett.*

Tehát nem azt mondom, hogy csodát várok, de igenis illene ezeket is figyelembe venni, főleg ha már a Microsoft is képest volt ezt megtenni az IE9-cel.

Elfogadom, hogy nem fogok UHD videókat nézni mert nem képes rá a videokártyám (de még sajnos a monitorom sovány 1680x1050-es felbontása sem), de legalább IE9 szintű gyorsítást elvárnék.

* Továbbra sem tartom annyira sürgősnek. Majd mikor a felhasználók többsége fullHD monitoron fog böngészni és kipusztul az XP is, akkor lesz létjogosultsága. De egy olyan világban, ahol a Win98 támogatást sírják vissza nem hiszem, hogy ez a leglényegesebb lépés (pusztán objektív szemszögből. Ha ilyen vasam lenne: prohardver.hu/hir/kozos_hazban_tarsul_a_pc_es_a_konzol.html ), akkor biztos számomra is ez lenne a legjobban várt fícsör, de ettől függetlenül belátnám, hogy nem ez az átlag. Ahogy most is belátom, akik például a személyes sáv miatt panaszkodnak, mikor számomra(!) felesleges és én 1 pixelt nem pazarolnék feleslegesen vertikálisan, mikor oldalt egy rakat üres terület van. (Mellesleg ezt azért hoztam fel, mert talán holnapra Haavard beígért valamit a személyes sávval kapcsolatban).

@Worlon: Egyik sem. Bár a Chrome-ban még elég friss a fícsör, majd ránézek a startup kapcsolókra. Most "Checking for updates" van és frusztráló, hogy közben nem tudok a címsorba se kattintani. Ehh... Az about:labs-tól sem azt kaptam, amit vártam.

szerk: Megnéztem (7.0.517.5), nem jó. Tesztoldal: url3.tk/bike/
Momentán picivel mintha Operától is lassabb lenne.

szerk2: Frissítettem a Minefield-et is b7-re, és IGEN! Ott már pont ugyanolyan, mint IE9-ben. Eddig ott sem működött normálisan. A betűk viszont még mindig csúnyák.

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.09.14. 22:35:06

@penge™: Thx. Ha már flash akkor WebM. Nézegettem HTML5-ös HD videókat és azt tapasztaltam, hogy javult a CPU használat, de azért a teljes-képernyős mód még nem az igazi.
Pozitívum, hogy már rengeteg youtube videó alatt megy a dolog szóval itt talán már belátható időn belül leváltható a flash...

Worlon 2010.09.14. 22:45:27

@penge™: "A Firefox 4.0 és az Internet Explorer 9 Direct2D gyorsítást alkalmaz, amihez elengedetlen követelmény a Windows Vista vagy Windows 7, illetve DirectX 10-et támogató grafikus chip. A jelek szerint a Google Chrome megoldásához csak egy DirectX 9 kompatibilis hardver, illetőleg ebből kifolyólag a Windows XP operációs rendszer szükséges."

Forrás: www.hoc.hu/index.php?p=news&cid=7&y=20979

Nem mondom, hogy a HOC a legmegbízhatóbb vagy a kedvenc oldalam, de ha tévednek akkor Ők vezettek engem félre.

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.09.14. 22:48:14

@Worlon: A Chrome tuti megy XP alatt én mértem. :) Lentebb ebből komoly felháborodás támadt. :DD

ap · http://premiumlivesets.hu 2010.09.14. 23:13:25

@penge™:
"Majd mikor a felhasználók többsége fullHD monitoron fog böngészni és kipusztul az XP is, akkor lesz létjogosultsága."

Akkor én már létjogosult vagyok? Kérem, de mostazonnal :))))

1ébként nincs az messze.
fullhd monitorokat kapsz 4x ft-tól, csak sokan azért nem veszik mert a túl "nagy" otthonra, sok helyet foglalna.
az xp lassan kuka.. sokan még csak azért nem váltottak, mert mióta kin van a w7 még nem romlott el a gép és nem kellett hozzá ismerőst hívni h megjavítsa/újratelepítse torrentről lekapott változattal :))

Fefy · http://blog.fefy.info/ 2010.09.15. 00:26:07

@Worlon: A direct2d-vel kapcsolatban az nem teljesen igaz, hogy kell a dx 10-et támogató kártya is. msdn.microsoft.com/en-us/library/dd370987(v=VS.85).aspx -> "Hardware acceleration is also achieved on earlier Direct3D 9 hardware by using Direct3D 10-level-9 rendering." Vagyis a dx9-es kártyák esetében a direct2d direct3d 10 layer 9-es renderelést használ. Ebből pedig én arra következtetek, hogy elviekben a microsoft elérhetővé tudná tenni a direct2d-t xp-re is, mivel technikailag a dx9-es kártyák is képesek használni a fent említett layer 9-es rendereléssel, ami pedig a gyakorlatban minimum egy emulált dx 9-et jelent (mivel a dx 10 úgy tudom, hogy egyáltalán nem kompatibilis visszafelé, tehát vmit trükközniük kellett).

Szóval ez ms részéről ismét egy csúnya húzás, de valahogy ki kell irtani az xp-t és ráerőszakolni a népre az újabb oprendszereket :S

@ap: az igaz, hogy elég olcsón lehet már fullhd monitort kapni, de sokan vannak úgy, mint én, hogy gyakorlatilag egy böngésző miatt nem fognak másik gépet venni :)
Ugyanis nekem pl egy fullhd monitorhoz jelenleg az egész gépemet cserélni kellene (7600gs-el, 2gb rammal és a jó öreg 3ghz-es prescott procimmal öngyilkosság lenne a fullhd). win7 is csak azért van a gépen, mert a fősuli ingyen adja.
Amire pedig jelenleg használom a gépet (php kódolás), bőven elég ez a konfig egy 19-es 5:4-es samsung tft-vel 1280x1024-es felbontásban.

Ráadásul nekem a fullhd ha jól számolom, akkor kemény 56 pixelt adna függőlegesen a mostani felbontásomhoz, ami max 3 sor kód. Tehát 100-200k-t egyáltalán nem ér meg nekem az, hogy lényegében 3 sorral többet lássak a monitoron.
Gyanítom, hogy még jó páran vannak ezzel így, tehát ne kelljen már azért pénzt kiadni, hogy ezután is tudjak netezni viszonylag tűrhető felhasználói élmény mellett...

Worlon 2010.09.15. 00:41:10

@Fefy: Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a fent említett gépek legalább 4-5 évesek (ha nem több), legalábbis a megjelenésük ideje akkorra tehető. Sajna saját tapasztalatból tudom, hogy az ennyi idős gépeket cserélni kell, mert van olyan hogy: Elektronikus kopás. Én gépem is 4-5 éves, és akár mit csinálok, már akkor sem olyan fürge. Valamint vannak alkatrészek amik tönkre is mennek teljesen (memória, vagy sokszor a fent említett VGA-k). Végeredményben ezek a gépek erősen cserére érettek több okból is, és én annak csak örülök, ha nem a 10 évvel ezelőtti szintre fejlesztenek, hanem a jelenre.
Vitathatatlan, hogy a HD monitorok napról napra jobban elterjednek, és szintén jó, hogy erre fejlesztenek (jelzem nekem nem HD-s monitorom van).
Xp: eljárt felette az idő, jó rendszer, kiszolgálta a maga idejét, de ma már csak dacból ragaszkodnak hozzá az emberek, vagy/és, mert nem ismerik a Windows7-t igazán. Nem akarok Xp vs W7 vitát elindítani, igaz ebben én nem is vitáznék, mert biztos vagyok abban, hogy melyik is a jobb.
Sehova se haladnánk ha a 10-15 évvel ezelőtti rendszerekre fejlesztenének. Haladni kell a korral, aki pedig az informatikával foglalkozik, azokra ez különösen igaz.
Kedvenc kérdésem amúgy ismerősöktől: Mikor érdemes gépet venni? Válaszom erre: SOHA, úgyis elavul, tönkre megy... De ezt nem így kell nézni, hogy megéri-e. Hanem: Kell v. nem kell

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.15. 00:43:15

@Fefy: Nálam is D3D Layer 9 módban megy.

A fullHD monitor nem csak azért jó, hogy fullHD videókat nézzél rajta, hanem egyrészt oldalra ki tudsz pakolni egy csomó mindent, másrészt nagyobb a mérete, így mozizni is kényelmesebben tudsz rajta, mintha ki kéne lőni például TV-re.

Nem 56 pixelt adna, én a 1920x1200-as 16:10-es monitorokról beszélek.

"Tehát 100-200k-t egyáltalán nem ér meg nekem az, hogy lényegében 3 sorral többet lássak a monitoron."

Már 70-80 körül lehet venni egész korrekteket. Bár ha S-IPS/S-PVA kell, akkor valóban 200 000 körül...

"ne kelljen már azért pénzt kiadni, hogy ezután is tudjak netezni viszonylag tűrhető felhasználói élmény mellett..."

Így van. De nem fogsz tudni te sem, mert ezek fogják meghatározni a mainstream internetes tartalmakat. Ergo, tele lesz a web kókány webfejlesztők kókány munkájával, ami majd tele lesz végtelen ciklusokkal, meg egyéb aranyos dolgokkal, mert hát "baszni rá, van erőforrás, vazze!"

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.15. 01:15:08

@Worlon: Részben egyetértek, de a fejlődésnek és az erőforrás optimalizációnak egyensúlyban kéne lennie, nem így, mint most. Pártolom a fejlődést, de mikor nem technológiai akadálya van, hanem egyszerűen csak profit, vagy 1-1 hardverből lespórolnak bizonyos "filléres" elemeket, hogy majd a következő szériában legyen csak benne, akkor gondok vannak.

ap · http://premiumlivesets.hu 2010.09.15. 08:11:31

@Fefy: nem akarok tovább nagyon szétoffolni ezért csak linkeket szórok be.

én is jóformán csak kódolásra (na jó meg némi grafikára) használom a gépet, mégis alaplapi szinten tudok fullhd-t nézni, videókari nincs is benne külön. arról nem is beszélve, h 16:9-ben lehet h csak 3 sorral látsz többet, de az alt tabot jóformán elfelejtheted, lásd a képet (jobb alsó sarokban a konfiggal):

noob.hu/2010/09/15/kep.png

hogy mindez mennyi? a proci már csak drágább van, de tessék a jelenlegi árak. még 80e sincs nemhogy 100-200 :)

1link.in/hxvsd

(az 1link.in 4 különböző linket tartalmaz!)

szentark 2010.09.15. 09:18:48

Tisztelt Operafanok, Intelektüelek!
Kezdjük úgy az egészet, hogy én egy átlagos operahasználó vagyok.
Teljesen autodidakta módon tanultam meg a pc használatot. ebben elöször a pc world segített, vagyis közöm nincs a számitás technikához! De! Sok kísérletezés után az operát találtam a legjobb böngészőnek (2003)! Sajnos közben rokkant nyugdíjas lettem,(63000Ft) úgy hogy szerintem én már nem tudom a gépemet fejleszteni, marad az eredeti felállás!!!! (tökéletesen mükszik)!
2.2 AMD proci, 1gb ram, TFT monitor, xpsp3 (eredeti).
Mivel csak a környezetemben legalább 100 embernek telepítettem fel az operát
Gondolom, elég sok ember használja, minden féle pc használati ismeret nélkül.
Na de most jól rám ijesztettek! Csak úgy felületesen átolvasva ezt az egész blogot,
Levontam a konzekvenciát, hogy aki régi vasat használ, az le van sz@rva!

WORLON MEGJEGYZÉSE!

„Kedvenc kérdésem amúgy ismerősöktől: Mikor érdemes gépet venni? Válaszom erre: SOHA, úgyis elavul, tönkre megy... De ezt nem így kell nézni, hogy megéri-e. Hanem: Kell v. nem kell’’

NEM!
Van rá pénzem vagy nincs!(persze hogy megérné)

„Xp: eljárt felette az idő, jó rendszer, kiszolgálta a maga idejét, de ma már csak dacból ragaszkodnak hozzá az emberek, vagy/és, mert nem ismerik a Windows7-t igazán. Nem akarok Xp vs W7 vitát elindítani, igaz ebben én nem is vitáznék, mert biztos vagyok abban, hogy melyik is a jobb.”

Naaa ez sem igaz!!!
Ugyanis kipróbáltam a W7-et de sajnos van benne több kurfli! Ez nem dac, nem a w7-től való odszkodás, hanem
Sajnos a régi vasakon még mindig az xp nyert. Szerintetek hányan vannak akik aktuálisan fejlesztik a gépet?
Talán nem véletlen az az állítás hogy az operát csak a Srinivasa Varadhan-félék használják! (na, ez egy dicséret volt).

Fefy!!!!!
Nagyon tetszet az írásod! ):
„Szóval ez ms részéről ismét egy csúnya húzás, de valahogy ki kell irtani az xp-t és ráerőszakolni a népre az újabb oprendszereket ’’

Nagyon csúnya húzás!

Penge idézet!
"ne kelljen már azért pénzt kiadni, hogy ezután is tudjak netezni viszonylag tűrhető felhasználói élmény mellett..."

Nos, Ezek Után Tisztelt Uraim, már csak egy kérdésem maradt!
érdemes-e frissíteni az operát, hogy ezek ellenére, ezután is használható maradd?

Worlon 2010.09.15. 10:09:37

@szentark: Vitatkoznék veled. Épp 2 hete tette fel a W7-t egy gépre, amiben 512MB ram van, és azóta is dicsérik, hogy mennyivel gyorsabb mint az XP.

Azért szögezzünk le valamit: Az összes HW gyorsítás még nagyon csak fejlesztői tesztfázisban tart, nem holnap fog elterjedni. Mire jelentős szerepe lesz a netezésben, addigra a mostani gépek rég elavultak lesznek és kidöglenek, tönkre mennek. Most kb az van, mint anno az Aero-val, hogy ÚR ISTEN csak a win alá egy erőmű kell... Sok nem gondolkodó ember elkezdte terjeszteni, és semmi más nem történt, mint, hogy az 5-10 éves gépeken nem lehet 100%-osan kiélvezni.
Aki gépet vesz, annak tisztában kell lennie, hogy arra költeni is kell, cserélni is. Mindennel így vagyunk sajnos, az alsónadrágunktól egészen a kocsiig. Másrészt meg egy jó elb*szott országban élünk, nem ránk gondolnak mikor fejlesztenek, hanem azokra a jobb sorssal megáldott emberekre akik 1-2 évente teljesen új gépet vesznek. Ajánlom figyelmetekbe a külföldi lomtalanítást és azokat akik ezzel foglalkoznak. Apró pénzért hozzá lehet jutni igen jó dolgokhoz.
Nem is kell mindig mindenből csúcskategóriát venni, főleg annak aki nem játszik. VGA-t is lehet 5000-től kapni.

Darkcomet 2010.09.15. 18:30:09

@Worlon: "Sehova se haladnánk ha a 10-15 évvel ezelőtti rendszerekre fejlesztenének. Haladni kell a korral, aki pedig az informatikával foglalkozik, azokra ez különösen igaz."

Nem piszkálásból írom, de látszik, hogy neked is jól kimosta az agyadat a fogyasztói társadalom marketing dumája. Tessék észrevenni, hogy a mostani (meg már a kb. 15 évvel) ezelőtti informatikai plusz számtech fejlesztések/fejlődés k.rvára nem a felhasználók érdekeit, hanem az ezekben a fejlesztésekben érdekelt cégek és befektetők pénztárcájának érdekeit szolgálják. Nem arról van szó, hogy te valami hasznosra használd a géped, hanem arról, hogy minimum két évente újabb pc.-t, mobilt, asztali valamilyen lejátszót, apámf.szát vegyél. És ehhez mindig bedobnak valami látszólag "hú ,de nagyon fontos és korszakalkotó" őrületet, ami nélkül aztán élni nem lehet. Most éppen a HD video meg játék meg a franckarika sem tudja, mi az aktuális agymosás, amihez gondosan lehet őrült pénzeket kidobni, ha éppen hagyja magát az user. Emlékszem, a kilencvenes évek közepén ez a marketing duma a 3D gyorsítás, meg multimédia, meg interaktív vonalon ment. Tudod az a baj, hogy a technikai fejlődés piaci alapokon önmagát gerjeszti, és isten igazából gőzünk sincs arról, hogy mekkora tartalékok vannak egy-egy fejlesztésbe, mit lehetne kihozni egy processzorból, vagy bármi másból optimalizált kódokkal, normális oprendszerekkel, stb. Megveszel valamit, majd egyszer csak hasba akasztanak, hogy ez már sz.r, ócska, idejétmúlt, és ha véletlenül megkérdezed, hogy miért, akkor az orrod alá tolnak valami színes szagos maszlagot, és beetetnek, hogy ez okvetlenül kell neked. Te meg hagyod magad. Én is hagytam magam, kb. 2000-ig, aztán úgy döntöttem, hogy bek.phatják, az én zsebemből fölöslegesen nem húznak ki pénzt marhaságokra. És igen, egy 4-5 éves gép simán teszi a dolgát, hogy ha arra használják, amire való, és nem arra akarja használni az user, amire rá akarják kényszeríteni a cégek. Sajnos pont egy jó példa a web átalakulása, ami egyre inkább a közösségi maszlagokról, meg multimédiás tartalomszolgáltatásról szól, és ennek vetik alá egyre inkább az összes szabványt meg netes cuccot, holott a netezésnek 2010-ben is az információ szerzésről/megosztásról kéne szólnia, az meg ugye egy írott valami, nem csillogó-villogó látványorgia. De ugye ott, ahol egy ratyi Facebook meg egy youtube-hoz hasonló cégek seperc alatt át tudják alakítani a netezési szokásokat, nincs miről beszélni. A probléma ugyan is ott kezdődik, hogy a webes és hardwerfejlesztő mogulok rádöbbentek arra, hogy a pc. vásárlók zsebéből újabb pénzeket már csak a web totális átalakításával tudnak kihúzni. Játékra egy konzol jobb, mint egy pc. ha film/zene, akkor céleszközök, a netezéshez meg egyelőre elég egy alapgép plusz böngésző. De ha erőforrás igényessé tesszük a netezést is, akkor megint lehet kib.szni az ablakon nehéz tízezreket új videokarira, processzorra, HD monitorra, meg még az isten sem tudja, hogy mi mindenre.

Darkcomet 2010.09.15. 18:39:44

@szentark: Én nagyjából ebbe a cipőbe jártam öt éve. Az akkori masinám egy 2 GHz-s celeron, 256 MiB memória, Geeforce MX440, 40 GiB HDD volt. Választás elé kerültem, A gép 2003-as volt egyébként. Vagy XP, de akkor rá kell izmolni a gépre anyagilag, vagy más oprendszer. Az utóbbit választottam, és akkor kezdtem megbarátkozni a Linuxszal. Két éve is csak azért cseréltem gépet komplettül, mert többe került volna a leves, mint a hús, ha el kezdek ezt-azt fejlesztgetni benne. Úgy hogy, ha lehet egy javaslatom, próbálj meg pár linux terjesztést, ha a csicsát lepucolja róluk az ember, simán mennek régi gépeken, sőt, egy csomó disztró kifejezetten arra készült, hogy öreg vasakon is repüljenek, pl. a Puppy Linux.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.15. 18:50:32

@Darkcomet: Játékra konzol, multimédiára viszont jobb a PC. Semmilyen DVD lejátszóval nem fogsz tudni annyi különböző videoformátumot lejátszani, hogy a többiről (shaderek hozzáadása, filterek, stb.) már ne is beszéljünk. Sokszor még az SRT és SUB feliratokkal is szívás van.

Plusz most jutottak el ott is oda, amit a PC már évtizedek óta tud, hogy nem kell kiirkálni DVD-re, hanem bedugsz egy USB hosszabbítót(!) és PC-s vinyóról, vagy NAS-ról streameled a cuccot.

Tehát az nem teljesen ugyanaz, leginkább azok érdekeit szolgálja, akik nem értenek a gépekhez és nem akarnak kábeleket húzogatni, csak berakni a HiFi állványba a 120 centis plazma alá egy BD lejátszót.

HiFi-nél ugyanaz. Összedobsz házilag(!) egy HTPC-t, akár 6db leselejtezett hangfallal, amiből 4 normális, egy mélynyomó és egy magas és építesz belőle egy olyan 5.1-es rendszert, ami évtizedekig kiszolgál (legalábbis amíg ki nem találja valami barom, hogy legyen más szabvány).

De nem kell szívnod fájlformátumokkal, bitrátákkal és nem kell CD-ket pakolnod a HiFi-be.

Az utolsó mondatoddal viszont ettől függetlenül egyetértek.

@expected: Olvastam a Desktop Team kommentek között is, ezek szerint ismert bug.

@szentark: Nem kell temetni a gépeket. Még legalább 5 év, mire indokolt lesz a jelenlegi vasakat lecserélni. Ha nem képes a hardveres gyorsításra a géped, akkor szoftveresen fogja gyorsítani. Indokolt nem emiatt lesz a csere, hanem amiatt, hogy a webfejlesztők a hardvergyorsított vasakra fognak optimalizálni, így a régebbieken lassabban fognak futni, mert szokás szerint hanyag módon írják meg a kódot.

De ugyanez a szoftverfejlesztésben már nagyon régóta jelen van. Az ellen pedig az egyetlen orvosság Linux Xface-szel, vagy fluxbox-szal és kis erőforrásigényű szoftverek, ami még ma is megállja a helyét egy P2-es, P3-as gépen is 128+ mega rammal.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.09.15. 21:03:30

@penge™: "Már 70-80 körül lehet venni egész korrekteket. Bár ha S-IPS/S-PVA kell, akkor valóban 200 000 körül..."

Nos, már ennél olcsóbban is lehet kapni márkás (Dell) H-IPS paneles, 27"-os monitort, 2560x1440-es felbontással, "menő" helyről, pixelhiba-garanciával és házhozszállítással (azaz nem "pult alól").

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.09.15. 21:39:19

Anélkül, hogy bárkivel konkrétan vitázni akarnék, tömören a véleményem:

- senki nincs arra kényszerítve, hogy megvegye az újabb és újabb termékeket. Én addig nem szoktam frissíteni, amíg jól érezhető (2-3x) gyorsulást nem várhatok a váltástól. +10% nem érdekel...

- a fejlesztések összességében pozitívak, sokan meglepődnének, ha egyszer csak 10-15 évvel ezelőtti internetet kellene böngészniük

- személy szerint sokkal szívesebben használok egy látványos, animált de ízlésesen visszafogott programot, honlapot, mint valami baltával faragottat. Szerverbe nem kell csicsa, de ez PC (személyi számítógép), ami előtt naphosszat ülök, nézzen is ki valahogy.

- a teljesítmény addig nem elég, amíg nem lehet szóban utasítást adni a gépnek, diktálni neki stb. De a kezelőfelületeken is sokat lehetne csiszlni, hogy intuitívabb legyen, az, hogy így szoktuk meg, nem jelenti azt, hogy ez a legjobb.

- pl. a keresők is elég kezdetlegesek, a Google keresés vagy bejön, vagy nem. De igény szerintem volna a Wolfram Alpha típusú keresőkre, itt is komoly fejlődési lehetőséget látok

- senki sem kényszerít pl. Facebookra, iwiw-re, myVIP-re...

- tetszik, nem tetszik, régen kinőttük az assembly korszakot. Az optimalizáció egy idő után felesleges időbefektetés olyan előnyért, amit 10% prociteljesítmény is képes nyújtani. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden úgy frankó, ahogy van.

- szerintem a fogyasztói társadalom egyik jeles képviselője éppen a konzol. Lehet rajta játszani, meg... ja, mást nem nagyon, legfeljebb multimédiát futtatni, meg netezni, mindkettőt erős korlátokkal. Ráadásul konzolhoz minimum egy nagyobb TV dukál, ami megintcsak nem olcsó. És még mellette legyen egy PC is, mert anélkül nem megy. Akkor már inkább csak egy PC.

Biztos sok minden kimaradt, most ennyi jutott hirtelen eszembe. Fő, hogy ontopik voltam... :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.09.15. 22:03:58

@cousin333: De még mindig olcsóbb, ha eleve van nagy TV-d, mivel gyakran nézel filmeket, van konzolod, mivel gyakran játszol és van egy alap sima PC-d, amivel torrentoldalakról letöltögetsz és kiírogatsz és nem kell sem hardveres gyorsítás, sem semmi, mintha állandóan upgradelned kéne a PC-det, hogy játszhass vele és hozzá venni egy olyan monitort is.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.09.15. 22:13:22

@penge™: Mi az, hogy "eleve van"? Ennyi erővel mi van, ha eleve van egy csúcs játékgépem? Mellesleg a PC-t TV-re is lehet kötni monitor helyett, legfeljebb messzebbről nézed. A mai modern TV-ken - ahh, átkozott kapitalizmus - már lehet gépezni is, ami a régi CRT készülékeken kész rémálom lett volna.

Az upgrade PC-n sem kötelező. Pláne nem kell megvenni a legfrissebb csúcshardvert, mert nem tud annyival többet, mint amennyivel drágább. Régebbi géppel is lehet játszani, legfeljebb nem a legfrissebb játékokkal. Régen is voltak jó játékok, mennyiségre is van belőlük bőven, egy jó darabig kitartanak.

Ha meg fejlődés mellett vagy, akkor a folyamatos gépfejlesztés lehet, hogy drága, de cserébe pl. a grafika, fizika... stb. is egyre jobb lesz a viszonylag konstans konzolhoz képest, szóval pluszt is kapsz a pénzedért.

ap · http://premiumlivesets.hu 2010.10.02. 14:12:34

sokmindenkinek válasz, úgyhogy nem sorolom a neveket :)

- gépet nem azért kell venni mert van újabb, hanem azért mert a régi használhatatlan lett. én sem azért vettem mert nem tudtam hogy rakni a pénzt, hanem azért mert a villámban található elektromos kisülés nagysága meghaladta azt a szintet amit a régi rendszerem kompenzálni tudott volna :) magyarán míg fut a gép addig van létjogosultsága. a szoftveres támogatásról elmondható hogy az esetek 80-90%-ban a gép hamarabb megy tönkre mintsem a támogatása megszűnne. veszel egy mostani pc-t (mert ugye ha az ember beruház ritkán vesz e téren használtat) az el fog ketyegni 5-8 évig ha nem jön közbe semmi (márpedig szokott - memhiba vinyóhiba stb) melyik az a mostani szoftver aminek nem lesz támogatása 5-8 év múlva? Azért valljuk be egy 2.2 AMD proci nevetve elvisz egy win7-et 1 giga rammal. Utóbbi lehet szűk keresztmetszet az xp-vel való összehasonlítás folyamán, de ettől még tökéletesen használható. és lesz támogatása 5-8 év múlva. A mostani rendszerek túlnyomó többsége 2-4 giga között rohangál mind prockó, mind mem ügyileg. mindegyik alkalmas a w7-re nem pedig egy eleve 7 éves oprendszerre. Amikor az kijött még 1gigás prockók voltak 512 rammal :)))

- játékra konzol, filmre pc, zenére audiorendszer. szerintem :) és ez megint nem arról szól hogy ki hány millát tud beleölni. mindegyik helyettesíthető mással, és senki nincs rákényszerítve egyikre sem. simán elviekben beszélgetünk. A játékra a pc-t folyamatosan bővíteni kell 5-6 év alatt akár 3-4 videókari is megfordulhat a gépben ami árban már jóval egy konzol felett van. nem mellesleg még akkor sem szebb mint egy ps3 fullhd-ben max grafikán, hisz utóbbi ugyanezt alapból tudja minden bővítés nélkül ugyanennyi ideig minimum. tv párti nem vagyok, monitort használok mindenhova mert sajnos az a crt rendszer ami tudná azt amit a mostani plazmák ledek lcd még többmilliós kategóriában van így egyelőre marad a boltok polcán :)
összegezve olyan ez mint bármelyik másik háztartási gép. akkor kell venni amikor szükség van rá és olyat ami a lehető legtovább bírja. mosógépet is vesz az ember pedig moshatna kézzel, és ha már beruház egyre akkor olyat vesz ami az aktuális ficsőrök közül a legjobbakat tudja és a lehető legtovább kibírja. ott sem kell minden egyes új funkció megjelenésekor új gépet venni, a számítástechnikában sincs ez másképp.
süti beállítások módosítása