Magyar Opera

Unixnak kedvezve (b3390)

Alig egy nappal a legutolsó verziót követően a fejlesztők ma kiadták a frissített 10.54 előzetest. Ebben nagy változások nincsenek, Windows és Mac felhasználóknak jószerint kicsik sem, viszont a Unix híveket sok apró bosszúságtól szabadítja meg.

A nagyobbaktól őket sem, továbbra sem működik a Java és az IME. Mint a fejlesztők írták: folyamatosan dolgoznak rajta, de a megoldások még nincsenek bevethető állapotban. Hasonló a helyzet a betűkészlet problémákkal is.

Ismert hibák:

  • Java nem működik
  • az IME nem működik
  • betűkészlet-problémák

Javítások, változások:

Desktop

  • Levelező használatával kapcsolatos fagyás javítva
  • DSK-292420 (az ismeretlen forrásból származó minialkalmazások nem töltődtek le)

Unix

  • DSK-277198 (fagyás a csevegő üzenetmezők füleinek használatakor)
  • DSK-279451 (bizonyos könyvjelző-alkönyvtárak egérrel nem elérhetőek)
  • DSK-279544 (hibás menüsáv új téma alkalmazásakor)
  • DSK-280876 (F2 használatakor a nem a meglévő szöveg helyett, hanem mellé írta a karaktereket)
  • DSK-281663 (a könyvjelző menü csak az egérgomb nyomva tartásával marad nyitva)
  • DSK-285455 (fagyás a tartalomszűrő használatakor)
  • DSK-287850 (nem működik a jelentés megtekintése opció a fagyás után)
  • DSK-289335 (nem működik a teljes képernyő bekapcsolt menüsáv mellett)
  • DSK-289618 (hibás favikonok egyes oldalakon)
  • DSK-291402 (az Opera nem kicsinyíthető a tálcára)
  • DSK-291822 (a böngésző nem lép ki, ha előzőleg más programot indított el)
  • DSK-291875 (az UI nem áll teljesen helyre a teljes képernyős módból való visszalépést követően)
  • DSK-293412 (fagyás, ha a legördülő címsáv eltakarja a Flasht)
  • DSK-294120 (átlátszó gyorshívó miniatűrök mozgatása engedélyezve)
  • DSK-295617 (a menüelem színe nem állítható a témában)
  • DSK-295927 (a környezeti menü nem frissült néhány kattintást követően)
  • DSK-296014 (almenüre kattintva bezáródott a főmenü)
  • DSK-296598 (nem mindenhol működött a környezeti menüből indított keresés)
  • DSK-296996 (fagyás böngészési folyamat mentésekor)
  • DSK-297605 (felugró menükkel kapcsolatos javítások)

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltés (Opera 10.54.3390):

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr41998024

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Unixnak kedvezve Opera 10.54 (b3390) 2010.05.12. 19:53:36

Alig egy nappal a legutolsó verziót követően a fejlesztők ma kiadták a frissített 10.54 előzetes. Ebben nagy változások nincsenek, Windows és Mac felhasználóknak jószerint kicsik sem, viszont a Unix híveket sok apró bosszúságtól szabadítja meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darkcomet 2010.05.12. 20:09:18

Sajnos a tesztverziok sebessege annyira meggyozo volt, hogy a bughalmaz betakrol meg ize verzakrol a hivatalos 10.10-re mar nem volt kedvem visszavaltani. Ugyanakkor ezek a teszt orerak annyira fosok linux alatt, hogy huszaros vagassal atnyergeltem a Chrome-ra. Egyelore nem bantam meg, valszeg ez a bongeszo fog defaulta elolepni nalam. Nehez dontes volt 8 ev utan browsert valtani (huseges tipus vagyok).

HelloWorld 2010.05.12. 21:17:36

Hű, a trekbekkes csávó rátenyerelt az enterre :DDD

FunTom8 2010.05.12. 22:16:45

linux alatt a java hiányán kívül nekem teljesen jó, persze semmi extra. amit észrevettem, hogy eddig az index cimoldalán az alul lévő videó ajánlók miatt 10.52-ig kb a scrollozás nagyon belassult. Ezzel, illetve az előző pár build óta teljesen jó. Szoval java lesz, akkor tuti lesz. MARADOK operás :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.12. 22:47:39

@FunTom8: Ahány böngésző, annyi szokás és azon belül is. Aki képes úgy átállni Chrome-ra, hogy valóban ELÉGEDETT a böngészőjével annak szvsz nem is az Opera volt a legjobb választás, ugyanúgy, ahogy aki nem tesz meg 5-10km-nél hosszabb távot egyszerre az autójával annak sem a fullextrás BMW a legjobb választás.

Ettől függetlenül nem lesz sem több, sem kevesebb senki attól, hogy akár IE-t is használ (kivéve az IE6 userek :DDD).

Mellesleg anno én is próbálgattam a Chrome-ot, amikor megjelent, mert nagy reményeket láttam benne, amit sajnos nem váltott be a mai napig. Szóval ahogy akkor sem tudtam 100%-ig kiváltani az Operát vele, most pedig még annyira sem tudom. Sok minden megoldható, de ha háromszor annyit kell szenvedned azért, hogy a funkciók tizedét pótold. Mikor neked TÖBBRE van szükséged, akkor kell elgondolkozni rajta, hogy valóban megéri-e.

ps: Egyébként az egészben az a vicces, hogy Linuxra gyakorlatilag még meg sem jelent a 10.5x végleges. A bónusz vicc pedig az, hogy jelenleg a plugin wrapper, a 64 bites változat a KDE4 integráció (bár ez szubjektív) és az x264-es gstreamer miatt a Linuxos verzió fejlettebb, mint a Windowsos. Bár utóbbira vártam DLL patch-et, a mai napig nem csinált hozzá sem d.i.z., sem más.

fatal 2010.05.12. 23:39:39

Vajon a személyes sáv le fog kerülni a fülek alá valaha?:D

Zsüi_ 2010.05.12. 23:42:51

@MosoMasa: És előbb csinálják meg az orosz látványtervében napvilágot látott fülbe épített betöltőcsíkot, mint az operáék. Na ez az ami fáj. Aztán majd remélem 'lemásolják'. Nektek nem ismerős valahonnan a bal felső sarokban látható menü gomb?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.12. 23:58:02

@fatal: Szerintem soha, az már (ellentétben a Pin tabbal) túlzottan Chrome majmolásnak tűnne. :/

@Zsüi_: Nem sok értelme van, mivel funkcionálisan haszontalan, mivel nem tudod, hogy éppen az oldal mely részét tölti, továbbá bizonytalan, hogy a fázisok alapján mikor végez vele (vagyis lehet lassú a neted is és az oldal szervere is), viszont ha csak a látvány miatt kell, akkor ott az Opfox nevű skin: my.opera.com/community/customize/skins/?search=opfox

Természetesen mindkettőben csak felülre rendezett füleknél működik, mivel a többi esetben nincsen true transparency.

A bal felső sarokban mire gondolsz? Chrome-ban volt először ilyen. Vagyis ők meg az IE-ből merítettek. Szóval teljesen mindegy, az Alt billentyűvel előhívható, 1 pixelt sem foglaló menü a legjobb. :)

Ennek persze akkor van értelme, ha a böngésződet billentyűparancsokkal tudod vezérelni. Ctrl+F12, Shift+F12 és hasonlók.

FunTom8 2010.05.13. 08:15:53

@penge™: nincs semmi bajom azzal, aki mást használ. Egyébként ubuntum van gnome-mal, a kde4 miatt váltottam kubunturol ubuntura. Nekem Opera után minden más böngésző fapados. Leginkább a vissza mouse gesture hiányzik, meg a beállítási lehetőségeket sem találom soha. Nem szeretem a ff filozófiáját, hogy mindent automatikusan telepit, meg pluginokat kínál fel stb. Ne találjon ki helyettem sokmindent egy böngésző (sem).

MosoMasa 2010.05.13. 11:28:27

@Zsüi_: Ne legyünk paranoiásak! Az a menügomb egy csomó szoftverban egy jó ideje trendi, az opera is csak alkalmazkodott.

Zsüi_ 2010.05.13. 14:00:57

@penge™: Az O menügombra gondoltam. A Chrome-ban és az explorerben én nem látom ezt a gombot, lehet, hogy rosszul nézem.
Azok a skinek meg úgy tesznek, mintha mutatná az oldal töltését, így tényleg nincs értelme. Az úszó fül átrendezésnek nincs semmi értelme, mégis bekerül. Szép. Kellemes. Az, hogy egy oldal mennyit tölt még, azt meg jó látni. Sokkal informatívabb és dizájnosabb, mint egy pötty a fül sarkában. Az, hogy nem látom, hogy az oldal mely részét tölti, az nem azt jelenti, hogy nem mutat semmit. Az oprendszerekben a telepítésnél megszokott folyamatsáv sem egyenletesen mutatja, hogy éppen hol tart a folyamat, mégis szeretjük látni. Most nem értek veled egyet :)
@MosoMasa: Igen, én először az Office-ban láttam, de böngészőben még nem.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.13. 14:58:17

@Zsüi_: A pötty az a betöltöttséget jelzi, nem azt, hogy tölt még.

Arra használd az Inverted Pagebar Icons-t a skin.ini-ben és kapcsold be (a pontosvessző törlésével) a Pagebar Document Loading Icon-t az [Images] szekcióban. Máris sokkal informatívabb.
A Pagebar Document Loading icon jelzi azt a részt, mikor csatlakozik a szerverhez és a Window Document Loading Icon amikor az oldalról tölti be a tartalmat.

"a telepítésnél megszokott folyamatsáv sem egyenletesen mutatja, hogy éppen hol tart a folyamat, mégis szeretjük látni."

Én továbbra is azokat a telepítőket szeretem, ahol van egy Details gomb és látom mit ír hova és éppen mit csinál. Számomra ezek az új egyszerűsített (fapadosított) telepítők nem mondanak semmit.

Darkcomet 2010.05.13. 17:42:23

Két dolgot tisztázzunk. Az Ubuntu és a KDE 4 számomra nem mérvadó. Lehet, hogy az Ubi a legnépszerűbb disztró, de ezzel együtt az egyik legbugosabb, legsz.arabb erőforrás felhasználású disztró. Telerakják egy rakás kiforratlan, beta állapotú hülyeséggel (pulseaudio, GRUB 2, KDE 4), amit több-kevesebb sikerrel beledrótoznak, aztán a kiadás után a kvázi felhasználók tesztelik a rendszert, ők meg javítgatják. Tiszta windows feeling. ÍÉn úgy vagyok vele, hamár van Debian, akkor nem fogok mindenféle szir-szar forkokat használni.

A KDE 4 szintén zenész. Csili-vili cucc, tele hibával, zabálja a processzt, mint állat, nálam béta állapotú, amíg forrásból bármilyen linux disztró alá nem tudom felrakni, addig csak egy látványos játékszer.

Mivel a KDE 3.5-ös szériát ejtette az Opera, nálam felejtős lett ez a böngésző, mert anyámért sem vagyok hajlandó váltani a KDE 4-re, a GNOME-ot meg a család miatt ejtettem. Ráadásúl az sem megoldható, hogy KDE alól GNOME-os (GTK-ás) libekkel futtani lehessen, most minden féle képpen az adott desktop cuccaiba akarják beágyazni a böngészőjüket, így a keresztplatformos futtatásnak lőttek.

És még valami. 2002 óta használom az Operát, akkor még Win98-am volt, elötte más böngészőket preferáltam, IE-t sosem futtattam. Az, hogy milyenek az igényeim, jó lenne, ha én dönthetném el. Azt megtanultam az elmúlt 8 évben, hogy barkácsolás szempontjából az Opera a legjobb browser, és jól beállítva az ember s.ggét is kinyalja, csak egy idő után elmegy tőle a kedve az embernek, és azt mondja, inkább legyen fapadosabb, de legalább egyből használható. Mivel az FF egy rusnya nagy dinoszaurusz lett, maradnak a forkjai (Epiphany, Seamonkey), vagy marad a Chrome.

És még valami. Operáéknak végre el kéne dönteniük, mi a francot is akarnak. Ugyanis egy seggel több lovat nem tudnak megülni, ahhoz ők túl kicsik. Fejleszteni winre, Unixra, Linuxra, Symbianra, Iphone OSX-re, Androidra, J2ME-ra, beágyazott rendszerekre, stb. Ez nekik nem megy. Túl picik hozzá. Valami mindig a kárát fogja látni, valami mindig fos lesz. Jelöljenek ki max. 3 irányvonalat, és uccú, de ezzel a mentalitással csak azt fogják elérni, hogy mindenféle platformon ott lesznek, és mindegyikre egy bugos böngészőt fognak tudni csak szállítani.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.13. 18:19:49

@Darkcomet: Ahogy már mondtam, még nem jött ki a végleges 10.5x Linuxra. Addig meg felesleges bughalmaznak kikiáltani, Windows-on már neccesebb volt, mivel most, 10.54-nél kezdett el elfogadható minőségű lenni és még mindig van több, mint 30 ismert bug benne, amik között legalább 10 nagyon súlyos, beleértve az NSL-t is.

Eddig is fejlesztettek minden eszközre a baj nem ezzel van, hanem a sietséggel, illetve, hogy túl kevesen annak még így is, akik túl sokat vállalnak a nyakukba rövid határidőre.

Vagy a létszámot bővítsék, vagy vegyenek vissza a tempóból, vagy a lényegtelenebb fejlesztéseket jegeljék.

De ez így nem megy. Hogy a klasszikus mondással éljek "Cégünk jól, olcsón és gyorsan dolgozik, ön ezek közül kettőt választhat."

Amúgy mivel Linuxot nem használok, így nem tudom pontosan mi a gáz vele, de ha jól értettem eddig Qt3 lib függő volt, tehát szívtak a GTK-sok, mert felpakolta nekik a Qt3 libet és szívtak a KDE4-esek is, mert nekik meg felpakolta a régebbi Qt libet.

Most pedig libfüggetlen lett, tehát ha Gnome-ot használsz, akkor GTK libeket kapsz, ha KDE-t, akkor pedig Qt-t.

Tehát eddig szívott a Gnome-os és a KDE4-es user, most csak a KDE3-as userek szívnak. Kettő helyett egy.

Más: Tulajdonképpen mi a jelentősége annak, hogy megkapod a Qt4 libet KDE 3.5-re? Mert a Linuxosok mindig azt mondogatják, hogy az ablakkezelőnek meg a többinek semmi jelentősége, mert nagy az átjárhatóság és tulajdonképpen az egész csak egyéni preferencia kérdése.

Skineket pedig az Operában lehet cserélni. Szóval akkor miben szenvedsz hiányt KDE 3.5-ön?

HelloWorld 2010.05.13. 18:51:59

@Darkcomet: KDE4-ben tényleg durva bugok vannak.
Nekem tetszik, de le kellett mondanom róla. A sulis gépen is, és itthon is voltak benne olyan bugok, amik miatt egyszerűen használhatatlan volt.
Gnome-al sosem volt problémám.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.05.13. 20:19:16

A KDE, Ubuntu... stb. vitába nem szeretnék belemenni, nem az én asztalom.

@Darkcomet: @penge™: Az Opera kicsinek számít, de érdemes megfontolni az alábbiakat:

- a Microsoft sem 93000 dolgozóval kezdte...

- az Opera böngészőt gyárt. Nem foglalkozik viszont oprendszerrel, szövegszerkesztővel, szerverekkel... stb.

- a szétforgácsoltság viszonylagos: a böngésző egy jól behatárolható termék. Bizonyos dolgokat elég egyszer megcsinálni, a platformfüggő dolgok száma kisebb.

- az utóbbi 10 évben az Opera bevételeinek a nagy része a külön utakból jött. Új piacok úgy szerezhetők egy ilyen "kis" (? évi 25-30 milliárd forint bevételük van!) cégnél, hogy úttörőként olyat kínálsz, ami másnak nincs. Nem lehet leállni, haladni kell a korral, mikor mi népszerű: korábban telefonok (sőt, egyre inkább), konzolok, TV-k... Nem egyszerre kezdték mindezt, az ős Opera csak Solarisra készült.

- jelenleg éppen profiltisztítás van, pl. nemrég dobták éppen a Solaris támogatást. Meg kell gondolni, hogy mire van szükség, de nem kell feladni, amit nem muszáj.

- a dolgozói létszám éppenhogy meredeken emelkedik gyakorlatilag az Opera fennállása óta, kivéve a legutolsó, válság sújtotta év második felét. 3 év, 2,5-szeres növekedés: m.blog.hu/ma/magyaropera/image/operasoftware/opera_software_report_2009Q2_employees.png

- inkább a kapkodás a gond, ahogy Penge is írja, mintsem a képesség hiánya

- nagyon zavaró a bugos Opera 10.5, de lassan normalizálódik a helyzet, és ne feledjük, szinte egy teljesen új böngészőt kaptunk, amire később lehet építeni.

- számos fejlesztés van, ami jelenleg inkább csak időt, és pénzt visz el, eredményeket inkább a jövőben hoz új minialkalmazás motor; Unite, mobilra is, az internet és a HTML5 várható térnyerése; mobil böngészés térnyerése)

- a kicsi relatív fogalom, simán megvette pl. a FastMail.FM-et, ami még kisebb, mégis jó neve van :)

Zsüi_ 2010.05.13. 23:30:41

Nagy örömmel fogadtam, hogy sok oldalon gyors az Opera, a teszteken is veri a Chrome-ot, intel procival még a fejlesztés alatt levő verziót is. Ennek ellenére ha megnézem a port.hu oldalán a tv-műsort a vadiúj vízszintes elrendezéssel (www.port.hu/pls/tv/tv.prog?i_ch=1&i_date=2010-05-13&i_layout_id=1) akkor talán az operában a leglassab az összes böngésző közül. mondhatni szinte használhatatlan. :(

Zsüi_ 2010.05.13. 23:31:39

Amit még elfelejtettem leírni, hogy az oldal javascript alapon működik, tehát js-ben van elpáholva szegény.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.14. 00:04:01

@Zsüi_: Miért? Ugyanazért, amiért a Google Docs és a Gmail is lassabb, mint Firefoxban, vagy IE8-ban is akár. Nem tudom. Gondolom itt is az lehet, hogy a szabványokat követi (lásd: Sputnik teszt), a szarul megírt JS kódot meg szarul futtatja le. Végtelen ciklusok, stb. aztán emiatt olyan, mintha 50x annyi kóddal kéne megküzdenie, mint a többi böngészőnek.

Mellesleg a Port.hu-n nem vettem észre különbséget azon túl, hogy Operában és Chrome-ban is szét van hullva az egész, tehát még nagyon béta, ráadásul az oldal is szarakszik, mert mikor Firefoxban is ki akartam próbálni ezt kaptam: The connection has timed out
The server at www.port.hu is taking too long to respond.

Szóval lehet ez is neki az oka.

Harmadik lehetőség, ami szintén nem elképzelhetetlen, hogy az Opera hibája, ugyanis ami most van, hogy 22 soros HTML-től összeomlik, JS popuptól (expressz.hu) összeomlik, az if-else struktúrát is pár builddel ezelőtt javították... És ki tudja mi van, amiről még nem is tudunk, a forráskódba nem látunk bele.

Eddig a 10.5x széria az állatorvosi ló kategóriába tartozik.

Zsüi_ 2010.05.14. 02:01:27

@penge™: Gondolom ha tragikus hiba lenne a js kódban akkor a hibakonzol nem volna üres. nem?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.14. 02:32:52

@Zsüi_: Miért lenne tragikus hiba, ha valamit szabványosan értelmez az Opera, de a webfejlesztő nem arra gondolt, hanem arra, hogy úgy értelmezze, ahogy bármi más.

Miért van az, hogy nem csak Chrome-ban, hanem Firefoxban 3.6x-ben is villámgyors, Operában lassú, 50%-ra járatja a procit, az IE8 pedig befosik tőle?

Zsüi_ 2010.05.14. 10:50:37

IE 8 semmilyen js-es oldalt nem tud gyorsan vinni. De nem is teljesít a teszteken se jól. Én nem akartam ezzel semmiféle vitát kezdeni, csak jeleztem, hogy van például egy ilyen. És ez sajnálatos. Azért szerintem van rá esély, hogy az Opera hibája ez most.. nem is tudom melyik verziónak örülnék jobban.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.14. 11:26:53

@Zsüi_: Megkérdeztem Desktop Team-en. Várom a választ. :)

ZeGa 2010.05.14. 14:54:31

@Zsüi_: Én nem veszek észre semmilyen sebességkülönbséget. Ezért aztán azt sem értem, miért használhatatlan?

Zsüi_ 2010.05.14. 15:42:46

@ZeGa: Erre csak azt tudom mondani, hogy irigyellek.

Baldric2 2010.05.14. 17:46:33

@Zsüi_: Én is csak egy rendkívül csekély sebességkülönbséget látok, fel sem tűnne, ha nem direkt erre figyelnék.

Sajnos amíg az Opera piaci részesedése nem emelkedik jelentősen, addig ilyen gondok elő fognak fordulni, és ez nem elsősorban az Opera hibája, ugyanez minden böngészővel előfordul, csak a fejlesztők rá vannak kényszerítve, hogy azokkal addig dolgozzanak, amíg tökéletes nem lesz.
Egyébként épp ezért nem értem a mostanában terjedő flash gyűlöletet, persze azzal is vannak problémák, de a port.hu esetén szerintem sokkal jobb megoldás lett volna.

Szerintem az Opera egyik legfontosabb feladatának, a bugmentesítés mellett most azt kéne tekintenie, hogy még jobban kedvezzen a fejlesztőknek, mert ez közvetetten sokat számítana a részesedésében is.

Zsüi_ 2010.05.14. 18:17:13

@Baldric2: Majd felteszek egy tiszta telepítést és megnézem úgy is, mert itt tényleg fájóan lassú. Nem az a fajta ember vagyok aki túllihegi a dolgokat. Egyébként nem mintha életbe vágóan fontos volna hogy a tévéműsort nézegessem fénysebességgel.

Wolfram 2010.05.15. 10:54:20

A következő furcsaságot tapasztaltam:
cd írás után (nero 9 portable), az opera felületére kattintva (jobb klikk, de nem linkre, csak semleges területre) az opera (10.54/3390 portable) a következő hibaüzenetet dobta föl:

fejlécben: "opera.exe - Nincs lemez"
a hiba leírása: "Nincs lemez a meghajtóban. Helyezzen lemezt a következő meghajtóba: D: "
gombok: mégse, újra, tovább

bármelyik gombra kattintva az üzenet újból előugrott. 8-10 gyors "mégse" után aztán megszűnt. az opera újraindítása nem segített, a probléma a gép újraindítása után szűnt meg. mi köze az operának a cd lemezekhez?

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.15. 11:10:05

@Wolfram: Két lehetőség van, régóta nem írtam már profilokat CD-re, csak pendrive-ra, úgyhogy nem emlékszem, de nálam is volt már hasonló.

Vagy az van, hogy Operában be volt tallózva egy olyan könyvtár, ami a kiírt CD-n volt csak elérhető, erre utal a D meghajtó (ha nincs több partíciód a vinyódon).

A másik pedig, hogy olyan fájlokat/könyvtárakat akart elérni, amik kiírás után törlődtek a D meghajtóról, így nem találta őket.

Wolfram 2010.05.15. 11:36:35

nem, egyik sem. fotókat írtam ki, egyetlen könyvtárból. igaz, előtte mailben kaptam őket, de kiírás után nem töröltem egyiket sem.
korábban is emlékszem hasonlóra, úgyhogy ez most nem egyedi eset volt. (csak ritkán írok cd-t). majd kipróbálom, hogy következetesen reprodukálható-e a hiba.

egyébként 2 cd/dvd író van, 2 virtuális rom, összesen vagy 10 meghajtó.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.15. 12:03:31

@Wolfram: Akkor passz.

Más: Most mindenki megőrült? Kijött a Chrome 6 (mármint a béta, alfa, vagy aminek náluk hívják), hát lemértem Sunspideren (a legújabb 0.9.1-es verzión), ezt kaptam: img227.imageshack.us/img227/8444/chrome6opera1054.png

(baloldalt Chrome, jobboldalt Opera)

A Peacekeeper pedig mint tudjuk soha nem is volt független. Plusz ami nekem Java Runtime-ot akar futtatni egy benchmarkhoz az itt kapásból el is ásta magát.

Nevetséges, semmiben nem változott a 6-os verzió sem. Korábban azt mondtam, hogy majd a Chrome 15 használható lesz. Most azt mondom, hogy ha a Chrome 25 használható lesz, akkor túlteljesítette magát a Google.

Aztán ha belegondolok, hogy ezek miatt a hülyeségek miatt javítják ilyen lassan a bugokat... NSL-lel és mouse event up/down buggal olyan az Opera, mint egy defektes Ferrari, ami minden sarkon sorompót kap. :(((

Lali25 2010.05.15. 14:56:23

Ur Isten Google chrome 6

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.05.15. 17:17:23

@penge™: A sunspider is elégé "gépérzékeny" nálam éppenséggel gyorsabb mint az Opera de nem jelentősen.
A peacekeeper lefut java nélkül is illetve a rekordot ez tartja benne:
Opera (v10.52)
14274 Points :)

Ez a Chrome erősen kétarcú jelenség. Egyrészről az alap böngésző fapadosnak mondható de pluginolható illetve a HTML5 támogatás messze itt a legjobb. A Google háttere miatt kevés a rosszul megjelenő oldal illetve a kompatibilitási gond. A piaci részesedésbe meg már feljött a 3. helyre, ilyen rövid idő alatt elérte azt amit az Operának több év alatt se sikerült (sajnos)....

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.15. 18:53:37

@Med1on: Egy határig mindegyik gépérzékeny, viszont a Sunspiderre olyan szinten többet adok, hogy egyrészt a Peacekeeper nálam ("régi" 3GHz-es Prestler magos Dual-Core) 2000 körüli érték fölé még nem ment.

Tudom, hogy Java nélkül is futtatható, de egyáltalán mi szükség rá? A Java eleve olyan lassú, hogy a JDownloader is 30 másodperc alatt indul el teljesen.

A HTML5 támogatás valóban messze a legjobb, főleg, hogy a Webkit "saját" megoldásaiból áll a HTML5 40%-a (ezt az Operás fejlesztőktől tudom).

A kompatibilitásról annyit, hogy a 2 kilométeres User Agent-jét még Tolsztoj (Háború és Béke) is megirigyelhetné. :D

Így könnyű kompatibilisnek lenni a Szégyenfal 70%-a is a kirekesztő oldalakból áll.

Extension (bár nincs rá normális magyar kifejezés) és Add-on nem összekeverendő a Plugin/Beépülő szóval, ami alatt a Flash, Java, WMP, Real Player és Quick Time értendő.

Szóval vannak hozzá addonok. Valóban, de sajnos még a UserJS-ek szintjét sem érték el, nemhogy a Unite App-okban rejlő lehetőségeket.

Olyan buták azok is, mint a faék.
1: Nem működnek HTTPS oldalakon. A Chrome-os extensions oldalt sem tudod bezárni mozdulatparanccsal.
2: Nem működnek belső lapokon. Ha nyitsz egy új lapot nem tudod mozdulatparanccsal bezárni, ahogy a memória, könyvjelzők és további belső füleket sem.
3: Az oldal betöltődése után lépnek működésbe, tehát az Adblock olyan, mintha nem is lenne. AdBlock, kínai Adblock, Adblock Plus, Adthwart, Adblock Lite, tökmindegy. Először letölti a reklámokat (előnye, hogy nincs NSL), utána eltünteti őket. Hurrá.

Adatforgalom: megbukott.
Böngészési élmény: megbukott
Oldalbetöltési sebesség: megbukott
Erőforrásigény: megbukott
Látvány: nyert

Google, fiam, leülhetsz, 1-es.

Az addonok egyenként zabálnak 2-től (ami sima button szint) 20 megáig.

Ha nem teszek bele IRC-t, Levelezőt és ilyesmit, mivel ott vannak a Google szolgáltatásai (amik valóban gyorsabbak, mint Operában és ez már optimalizáció és validáció, nem pedig sebesség kérdése), akkor is ha pótolni tudnék mindent, akkor is 30-40 addon. Alapból zabálna 200-250 megát és 3-4 másodperc alatt indulna, mint az Opera. És még egy oldalt sem töltöttem be.

A userJS kezelés kritikán aluli. Addonként települnek, ráadásul a nevén és a hiányzó faviconján kívül semmi sem utal arra, hogy ő most addon, vagy userJS. Manuálisan nem is lehet telepíteni, ha csak nem hozol létre neki (két újraindítás között) egy manifest fájlt. A felhasználóbarátság és a butaság között vékony vonal van, nem kéne átlépni.

Operában menet közben szerkeszthetek egy csomó fájlt, mint toolbar.ini, menu.ini, keyboard.ini, mouse.ini, skin.ini, ráadásul még CSS fájlokat is, csak újra kell őket töltenem a megfelelő paranccsal, hozzá nem adhatok és nem törölhetek újraindítás nélkül, de meglévőt szerkeszthetek. Ennyi. Mivel a Link menet közben működik így nem lenne rossz ezeket a fájlokat sem menet közben szerkeszteni, de már így is túlteljesítette a többi böngészőt.

A Google kompatibilitásról annyit, hogy volt nekik valami Sims-hez hasonló online játékuk, amit felvásároltak, aztán megbukott, na azt például nem támogatta a Chrome. Volt pár oldal szintén, ami "Powered by Google" volt és nem volt támogatott, vagy nem működött. A Google sosem volt önmagával teljesen kompatibilis. Például a könyvjelzőket sem értem, hogy miért a Docs-ban kell nekik szinkronizálni, miért nem jó a Google bookmarks? Vagy miért volt szar az átjárhatóság évekig a Google Bookmarks és a Google Notebook között. Meg ilyenek...

Az Opera sokáig a 3. helyen volt.
IE, Firefox, Opera. Aztán jött a Safari Windows-ra, átvette a 3. helyet, aztán jött a Chrome, ami szintén átvette a 3. helyet, így most az Opera az 5. a globális(!) statisztikában.

1: Az emberek többségének nem kellenek funkciók. Címsor és ablak kell nekik. Ezeket bármelyik böngésző megadja. Ha ennyi az igény, akkor az Opera valóban veszít, mivel nem támogatott és már egyetlen rosszul működő oldal is a többi böngésző felé billenti a mérleget.

2: Az embereknek nem addonok kellenek, hanem ami mögötte van. Hypeolt funkciók és next-next-finish elv. Ha megnézed akár Firefoxban, akár Chrome-ban a Most Popular és Highest Rated addonokat, láthatod, hogy egy részük alapból benne van Operában, 10%-uk hiányosság és a maradék tömény baromság, illetve alternatív módon, ha nagyon muszáj megoldható. De ugyanolyan szemléletváltást követel magának, mint a Windows->Linux váltás.

Az addonok az Operában sikertelenek lennének amíg zárt forráskódú és ugyanaz lenne, mint most a widgetekkel és a Unite App-okkal. Van néhány jó a többi szemét.

Ha az Opera megnyitná a forráskódot azzal pedig az egész cégnek annyi lenne, ráadásul az egész koncepciót tönkretennék vele. Nem lenne érdemes fejleszteni. Ellopkodnák 1-2 jó ötletet, amiket átemelnének Firefoxba és Chrome-ba, a többletszolgáltatásai, mint M2, IRC, Unite és a többi meghalna, a böngésző része pedig a Netscape alá csökkenne, mivel egy csomó user átpártolna a többihez, mivel a SZÁMUKRA SZÜKSÉGES Operás fícsöröket megvalósították benne. Az Operát használná továbbra is még nagyobb elégedetlenséggel a maradék 0.00000001% geek, akik nem tudják kiváltani a funkciókat továbbra sem, illetve észreveszik az apró különbségeket még a smooth scroll esetén is.

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.05.15. 19:37:22

@penge™: 5263 kisebb cikknek is jó lenne. :D
A Sunspider csak javascriptet néz. Esetleg ezen kívül nem ismersz véletlenül 1 átfogóbb "benchmark" oldalt?
A felhasználókat ez nem fogja meghatni, hogy az Operát kirekesztik vagy csak simán nem jól értelmezi a html kódokat a lényeg az, hogy nem jól jelenik az adott oldal.
Azt mondjuk elhiszem, hogy te gyorsan beledobnál 30-40 addont a Chrome-ba de azt be kell látnod, hogy nagyon messze állsz az átlag internetezettől :D
Tehát másnak valszeg 8-10 már tökéletesen elég lehet.
"Az Opera sokáig a 3. helyen volt."
Utána aki jött leszorította. Szinte érthetetlen az Opera ettől többre hivatott (szerintem).

Zsüi_ 2010.05.15. 23:02:35

@penge™: Haavard azt mondja, hogy a HTML5 az Operánál született: twitter.com/opvard/status/13606658617 :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.16. 09:36:33

@Med1on: Erről beszéltem. Az Operának marketingre lenne szüksége, mivel szemmel láthatóan a felhasználók többségének nincs szükségük a többletfunkciókra, legalábbis nem érzik szükségét, hogy rájöjjenek hosszabb használat során, hogy valóban szükségük van-e rá, így az Apple/Google-féle "Mi tudjuk mire van szükséged." marketing lenne a hatásos, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon.

Én beledobnék 30-40 addont, ha lenne értelme. De mivel a fő funkciók, amelyeken belül olyanok vannak, mint Adblock+Element, Mouse Gestures, oldalsáv, normális (vagy ha nem az akkor szerkeszthető) környezeti menük, szerkeszthető billentyűparancsok, fast forward, illeszkedés, userJS/userCSS támogatás, normális könyvjelzőkezelés, smooth scroll, fejlettebb oldalspecifikus beállítások, például cookie szerkesztés, és tesreszabható eszköztárak.

Ezek nagy részére még addonok sincsenek, nemhogy használhatóak lennének a fent említett megkötések miatt.

1: Így nem csoda, hogy biztonságos.
2: A Chrome Gestures beállításaiban ilyesmit olvastam a cycler-nél: Tabs List(Rigth click & Mouse Wheel. Note:webpage can read your lists.)

Szóval fasza, mikor JS alapú addonok(!) vannak egy böngészőben. Ezt a "webpage can read" esetet pedig már tapasztaltam, mikor megkért rá a YouTube, hogy kapcsoljam ki az Adblock-ot, ha nem látom a videót, egy chrome:/-os direktlinkkel. Köszi, ebből nem kérek, nekem ne lásson semmit a weboldal. A weboldal maximum találgathat, hogy én blokkolom-e az ő xy reklámjait, de nekem ne olvasson ki semmit a böngészőmből, amire én neki nem adok engedélyt illetve a többet, mint bármelyik másik böngészőből (IP, OS, felbontás, stb.).

Az, hogy másnak 8-10 tökéletesen elég lehet jól példázza a popular addons rész is, amúgy meg Firefoxban, ami az egész marketingjét erre építette sem használnak sokan még Adblockot sem, nemhogy további addonokat. A FF userek 5%-a használ Adblock-ot, a többit még ennél is kevesebben.

@Zsüi_: Igen, ott született. Ők indították el az egészet, aztán a többiek rácsaptak és szétcincálták, hogy ők ezt kérik bele, a többiek meg azt, aztán mivel a W3C elég lassan működik, így jöttek a -moz- és -webkit- előtagok a saját implementációjukhoz, amiről döntöttek, döntenek és majd utólag dönteni fognak a W3C konzorciumban, hogy ezt most elfogadják, apró módosításokkal fogadják el, vagy egyáltalán el sem fogadják.

Az Operának pedig nincs rá elég embere, hogy olyan dolgokat implementáljanak, ami még csak homályos terv képében létezik, de egyáltalán nem biztos, hogy a végleges változat is ugyanúgy fog bekerülni az ajánlások közé.

Tehát a Google megteheti, hogy úgy épít repülőt, hogy először hajó, aztán motor, aztán autó és végül repülő, az Opera addig vár, amíg el nem döntik, hogy most ez ténylegesen repülő lesz, vagy sem.

Régen is ugyanígy volt, csak annyi volt a különbség, hogy a Firefox még gyerekcipőben járt az IE fos volt a többi böngésző pedig 0.0001%-os volt vagy eltűnt, aztán az Opera kitűnt azzal, hogy az ajánlások szintjére eljutott(!) dolgokat kiemelkedően támogatta.

Most bejött a képbe a Chrome, erőre kapott a Mozilla és nagyobb nyilvánosságot kapott a Safari azzal, hogy megjelent Windowsra. Ők pedig nyomják a HTML5-öt ezerrel, ezért még ajánlás szintjén sem létező dolgokkal van tele a web, így úgy tűnik, mintha az Opera visszavett volna a szabványtámogatásból, pedig valójában nem, csak jelenleg a HTML5 miatt az ajánlások 70%-a kísérleti fázisban van, az Operának pedig fontosabb dolga is van, minthogy beszálljon a "gyurmázásba". :D

Zsüi_ 2010.05.16. 12:08:00

@penge™: "Az Operának pedig nincs rá elég embere, hogy olyan dolgokat implementáljanak, ami még csak homályos terv képében létezik"

Épp ti írtátok, hogy többen vannak, mint pl. a foxnál. Tudom, hogy többfelé is kell dolgozniuk, de azt is írtátok, hogy 'csak' át kell tolni a másik platform alá. Szerintem inkább elvek miatt nem dolgoznak ilyeneken, nem létszám problémák miatt.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.16. 12:36:07

@Zsüi_: Többen, de specializáltan. Egyrészt aki a My Operát fejleszti, vagy ilyesmi, mint EspenAO és a többiek közük nincs az Opera motorjához. Maximum belenézhetnek, ha a cégszabályzat megengedi. Vagy a designerek. Hicks csak a vezető designer volt, vannak többen is állandó alkalmazásban.

Nem azt írtuk, hogy csak át kell tolni másik platform alá, hanem azt, hogy a motor közös. Mármint a Presto és a Carakan, ezeken csak pár simítást kell végezni az adott platformra.

Plusz aki mondjuk a Unite-ot fejleszti vagy az M2-t az nem biztos, hogy ért a böngésző többi részéhez. Nem polihisztorok dolgoznak ott, nem egyszerűek ezek az átszervezések.

A marketingrészleg 130 főből áll (ha azóta nem bővítették azt is). A jelenlegi teljesítményük alapján én 4 főre redukálnám őket. Egy aki tárgyal, repül ide-oda, satöbbi, egy aki ötletel egy, aki szövegel a nagyközönség előtt, ő a kulcsember, aki minimum olyan tehetséges lenne, mint Steve Jobs, és egy aki váltja a tárgyaló-repülő illetőt, mikor beteg, vagy szabadságon van.

Állandó alkalmazású grafikusok se kellenének marketing célra. "Tervezd meg az Opera reklámját és nyerj egy Nintendo Wii-t" kampány keretében tehetséges, referenciamunkára vadászó grafikusokkal megtervezni, messze jobbak lennének mint az Odd & Even-es marhaságok.

A designercsapatot szintén leépíteném, mikor olyanok, mint Z1 vagy ki-to ilyen minőségű skineket összedobnak ingyen hobbiból, akkor felesleges tartani bárkit is. Egy ember bőven elég, aki "behúzza a vonalakat" olyan helyekre, amihez a felhasználó már nem fér hozzá.

Van jobb helye is a pénznek. A Yahoo-nak nincs böngészője. Mehetne a főoldalra egy Opera reklám. A Google úgyis köcsög az Operával.

Mehetne hírportálokra, ilyen-olyan helyekre az IE8 mintájára Opera reklám, ami Operás beépített fícsöröket mutat be, mint kereső készítése és ilyesmi.

Előtte természetesen pár simítás a meglévő funkciókon és 1-2 új apróság, hogy ne meneküljön sikítva az IE/FF user. Plusz egy Chrome-hoz hasonló kilométeres user agent és máris az inkompatibilis oldalak a tizedére csökkennének.

Zsüi_ 2010.05.16. 13:59:40

@penge™: Nagyjából egyet értek. Leszámítva az állandó grafikusokra vonatkozó részt. Rengeteg teret ad az Opera a hobbifejlesztőknek, hogy unite app-okat, widget-eket, skineket és hasonlókat készítsenek. Ennek ellenére elég kevés a használható. Sőt, igazán kompatibilis skin nincs is. Ha lenne 50-60 használható skin, ugyanennyi app és widget, akkor azt mondanám, hogy nem kell grafikus dizájner a céghez. De így sajnos a benne rejlő potenciál messze nincs úgy kihasználva mint a fox esetében. Pedig voltak és talán vannak most is versenyek. Foxéknak akkora a tábora, hogy verseny se kell, és mégis több a használható. Nem mondom, hogy ott nincs ezernyi rossz, de vannak jók.
Ha reklámoznák ezt a szerencsétlen böngészőt, akkor még több embernek ellenszenves lenne, csakúgy, mint az ie8-féle reklámdömping (legalábbis szerintem).
Az olyan marketinghúzások meg, mint a az Odd & Even, vagy a Turbó elnevezés nekem rendesen fájdalmat okoz. Egy fiatalokból álló garázs jellegű szoftverfejlesztő cégnél azt mondanám, hogy jó, hát majd kinövik, belejönnek ebbe, de hogy a nagyok?
Mondjuk a Unite minden szempontból nyert nálam pl. A reklámja is jó, a az ötlet is jó, a név is jó. Most csak eszembe jutott valahogy, hogy a torrent klienst azt még mindig nem csinálták meg használhatóra (csak a kijelölt fájlok letöltése, részletes beállítási lehetőségek). Ha jól menne, esetenként használnám is. Meg lehetne mondani a nyilvános netező helyeken is, hogy töltse le a torrent oldalról, ha nem tudja mit honnan szerezhet meg. (Bár erre a célra lehet hogy már most is megfelel.)

Mihics Zoltán (Med1on) 2010.05.17. 00:40:18

@penge™: Nem tudom találkoztál-e már ezzel, vagy hogy egyáltalán ez tömeges jelenség-e de a Chrome nálam úgymond csal a Speedtesten.
6/1mbites sebességet folyamatosan gyorsabbnak méri ki. Itt pl már több mint 8 mbit. :D
www.speedtest.net/result/699253914.png

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.17. 08:21:19

@Med1on: Ezzel konkrétan nem (bár mintha anno mikor mértem a 85/25-ös netet Chrome-ban 88/26 körül jött ki).

A memóriateszten viszont szintén csal. Magát annyinak jelöli, amennyi ténylegesen, az Operát és a Firefoxot pedig többnek. Néztem Process Explorerben minden létező oszlopot, de sehogy sem stimmelt az érték. (és az a csúnya, hogy mikor megnyitotta 15-20 lapot már 4-5 addonnal is többet zabált, mint az 1 napja futó Opera. :D

F34R007 2010.05.17. 20:47:48

Win 7 alatt hogy lehet vissza nyerni a memóriát tálcára helyezéskor nekem ugyannyi mint mikor felnyitva van

ZeGa 2010.05.17. 21:23:52

@F34R007: Az, hogy a tálcára helyezel egy programot nem jelenti azt, hogy csökken a memória használata, csak azt, hogy eltüntetted szem elől. A foglalt memóriát csak akkor tudod felszabadítani, ha kikapcsolod a programot.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.17. 21:34:33

@F34R007: Operában úgy tudom semmilyen Windows alatt nem lehet ezt eljátszani. XP-n, Vistán és Win7 alatt sem. Ha bármit kilapoz az azért van, mert a Windows úgy dönt, hogy kilapozza, mivel x ideig nem nyúltál hozzá, aztán nagy örömödre mikor 5 óra múlva visszaváltanál rá fél óra, míg visszatölti.

A Firefoxnál van ilyen trim.memory beállítás. Az Operát már ki is vágtam volna, ha nekem x idő után fogná és kilapozná a 30 fülemet aztán legószerűen rakná vissza. Így is azért van 2 giga memóriám, hogy használja, nem azért, hogy Windows módra a felét használja, a többit pedig kilapozza.

F34R007 2010.05.18. 07:00:46

@penge™:

Semmi probléma csak xp-nél mikor tálcára tettem mondjuk 8 tab mellet 200-ról visszaugrott 30-40-re win 7-nél más a memóriakezelés , xp akkor szabadította meg mikor úgygondolta nem mikor szükséges volt :) 1,5 GB ddr400 nem vmi nagy durranás nálam azért csinnyán bánok a memóriahasználattal.

RaidX 2010.05.18. 21:18:23

Találtam egy oldalt, ahol meglehet nézni mennyire árulkodós a böngészőnk.

Wolfram 2010.05.19. 13:41:20

heló,

itt egy hír(oldal), amit nem tud megnyitni (az oldal létezik, maxthonnal ellenőriztem)

www.origo.hu/itthon/20100519-a-parlament-megalakulasahoz-idozitettek-hagyo-miklos-eloallitasat.html

a címsorban 13/13 a letöltött elemek száma, az oldal mégis üres, fehér. más origós hírek gond nélkül nyílnak. csak nem valamilyen politikai szűrő van beépítve??? és ha igen hol tudom kikapcsolni/átállítani???

vagy a szokásos operás szeszély: "na, lássuk ma mit nem csinálok rendesen...?"

Wolfram 2010.05.19. 13:44:51

nemis, tévedtem. ma egy origo-s hírt sem hajlandó megnyitni. néha a gmail-al, máskor a yahoo-maillal játssza el ugyanezt, vagy bizonyos blogokat nem kezel.

megpróbálom újraindítani, kíváncsi leszek melyik oldal lesz a következő...:(((

Wolfram 2010.05.19. 13:48:09

igen, az újraindítás ált. segít, csak ha sok oldal van nyitva, vagy letöltés megy... szóval nem mindig praktikus.

Lali25 2010.05.19. 15:34:48

Jöhetne már egy ujabb build vagy final

ZeGa 2010.05.19. 17:45:34

@Lali25: Azzal egyetértek, hogy jöhetne egy új build, de azzal semmiképp sem, hogy egy végleges. Dolgozzanak csak rajta, legyen minél kevesebb hiba benne.

Lali25 2010.05.19. 18:49:42

Miért van az hogy valameik youtube videónál 100% a proci használat és akad ??? más böngészővel pedig minden ok.

Dzsini 2010.05.19. 18:56:55

újdonság/bug, vagy régen is így volt (mert elég zavaró):

a levelezőben az olvasatlan (Unread) mappát nézegetem, és mondjuk a 3. levél van megnyitva - eközben az automata frissíti a listát, és bekerül néhány új levél, akkor a 3. levelet nyitja meg a sorban (hirtelen átvált arra), akármi is kerül oda - régen úgy rémlett, hogy a fókusz a kiválasztott levélen volt, most meg elugrik, és a listán elfoglalt helyhez ragaszkodik.

Dzsini 2010.05.19. 18:57:56

@Dzsini: ja, főleg RSS olvasás közben kellemetlen, mikor hirtelen teljesen mást olvasok, mert megjött pár új bejegyzés :D

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.19. 19:30:14

@Dzsini: Én nem tapasztaltam ilyesmit. Ha ki van választva egy levél és közben jönnek akkor a listában pakolhat előre-hátra, de a levélen marad a fókusz.

Dzsini 2010.05.19. 20:19:38

@penge™: akkor csak nálam játszik ilyet :/
tudnám miért, és mitől... nálam nem a levél a fókusz alapja, hanem hogy hányadik a listában :(

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.05.19. 21:11:18

@Dzsini: Én mikor kijött a 10.51 töröltem az egész mail könyvtárat mindenestől (ezért szeretem az IMAP-ot), mert a Received-ben több, mint 10000 levél volt, pedig a kuka üres volt (Gmail-en is), olyan mappák ki voltak kapcsolva, ahol sok levél volt, akárcsak az All Mails, mégis tele volt duplán, triplán, sőt négy példányban is létező levelekkel, amikből csak az egyiket lehetett megnyitni, a többi üres fehérség volt.

Szóval voltak ott bugok rendesen, lehet, hogy neked is ezt kéne (ha az operaprefs.ini nem oldja meg).
süti beállítások módosítása