Magyar Opera

Két lépés előre, egy hátra (b9815)

Akik velem együtt szorgalmasan töltögetik és használják a péntekenként megjelenő előzeteseket, nyilván hozzám hasonlóan örülnek minden apró javításnak. Ugyanakkor minden build hordoz valamilyen gyermekbetegséget. Megjavítják az X funkciót, de közben elromlik Y. Persze tudjuk, a fejlesztés már csak ilyen, és a cél az, hogy a végleges változat már mentes legyen minden hasonló hibától. Azonban a fejlesztési tempót és a meglevő hibákat tekintve gyanítom, hogy eléggé ki lesz használva a nyárra bejelentett végleges változat rendelkezésére álló időkeret. Úgy vélem, hogy lassan haladunk előre és még mindig sok a nyűg és a bosszantó hiba. Persze ne keseredjünk el, vannak pozitívumok is, csak fájó, hogy megint ilyen hosszú az ismert hibák listája, ami lentebb következik.

Ennek ellenére jutott idő olyan apróságokra is, mint például az alapértelmezett keresők rendbetétele. Elég régóta "probléma", hogy a keresőbejegyzések némelyike teljesen illogikus (és felesleges). Például a Download.com honlaphoz hogyan jut eszébe bárkinek is a "w"-t megadni kulcsszóként? Most a fejlesztők nekifeküdtek egy kissé a témának, és az alábbiakkal rukkoltak elő (szerintem mondjuk ez tipikusan egy "kiadás előtti utolsó simítás" kategória kellene, hogy legyen...): eltávolították a Yahoo! Shopping, Yahoo! Answers, Google Groups, Opera Support, és a Download.com keresőket. Helyükre viszont bekerült a Wikipedia és a Google Képek. Mindenki nézze meg a listáját, nálam például a telepítést követően két Wikipedia szerepelt, azonos ("w") keresőszóval...

Ismert hibák!

  • oldal lementése csak HTML formátumban lehetséges (csak Windows)
  • az objektumokat vagy kereteket tartalmazó oldalak nem nyomtathatóak
  • még mindig csak egy betűig használható a lapon belüli gyorskeresés - grrrr...
  • néhány letöltés nem jelenik meg a Letöltés listában
  • a billentyűzet egyeseknél problematikusan működhet (csak Mac)

Nézzük a dolgok jó oldalát:

  • IMAP és POP szinkronizációs problémák javítása
  • a már elolvasott RSS üzenetekről nem érkezik utólag értesítés
  • a vezérlőpulton már beállítható az Opera M2 alapértelmezett levelezőként
  • a Gyorshívó keresőjéből jobbkattintással könnyen elérhetőek a Keresés beállításai
  • megszűnt a könyvjelzők kivágás-másolás során tapasztalt eltűnése
  • a Mentés a letöltések mappába újra működik
  • a környezeti menü újra működik a Letöltés fülön, ha nincs más fül megnyitva
  • a csatolmányok fájlneve már megfelelően jelenik meg lementéskor
  • az egyszerre több fájl mentése a Hivatkozások panel segítségével újra jól működik
  • jobb találati eremények az M2 gyorskeresőjének használatakor
  • a Fájl mentése dialógusablak újra átméretezhető (csak Windows)
  • indításkor tapasztalható fagyás javítva Win98 alatt (csak Windows)
  • az Opera újra működik Mac OS X 10.3.9 operációs rendszer alatt (csak Mac)
  • apróbb megjelenítésbeli, beépülőkkel kapcsolatos javítások, illetve a stabilitás növelése (csak Mac)
  • beépülőkkel és azok felismerésével kapcsolatos javítások (csak Linux)
  • további apróbb javítások Linuxra

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltés

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr49359745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoli · http://my.opera.com/zoligrg89 2008.02.29. 19:25:56

Mikor lehet már a keresőket tetszés szerinti sorrendben rendezni?

fraki 2008.02.29. 19:47:21

Nem teljesen értem, hogy ez a 9.5-ös verzió pontosan mennyiben újraírás. Nem arról volt szó, hogy a motort cserélik le kestrelre? Dehát a hibák nagy része itt nem a motorral kapcsolatos. Olyan, mintha újraírnák az egész böngészőt cakk-pakk.

Úgy érzem, hogy még mindig erősen koncentrálnak a levelező rendbetételére, mert az elsődleges az upgrade-elhetőség szempontjából. Az apróbb CSS-hibákkal sajnos nem nagyon törődnek még.

Én már rég meg lennék elégedve a 9.5-tel, hogyha CSS-ileg makulátlan lenne. Tetszenek az új fejlesztések is (pl. az új spatial navigation). A gyorskeresés közepesen idegesítő, de belefér, legközelebbre úgyis kijavítják.

De a beragadt CSS-hibáktól, amiket a lista aljára tettek, és tudom, hogy ezer évig nem fogják még kijavítani, ezektől a falra mászom...

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.02.29. 19:50:40

"A gyorskeresés közepesen idegesítő, de belefér, legközelebbre úgyis kijavítják."

Két builddel ezelőtt én is ezt mondtam magamnak... De ez már a harmadik előzetes, amiben benne van.

Amúgy a legnagyobb újítás valóban az új motor, de egyben sok mindent javÍtottak is, és ne felejtkezzünk meg az új funkciókról sem. A méret-funkció arányból sejthető, hogy a forráskód eléggé zsúfolt, sok hibának nem lehet benne büntelenül (más funkciókra nézve).

Penge™ (törölt) 2008.02.29. 20:18:14

Ha most ennyit időznek a levelezővel, amikor alig fejlesztettek benne valamit, akkor mi lesz az Opera 10-nél?!

A könyvjelzős hibát pont két napja tapasztaltam meg.
A gyorskeresés engem a közepestől kicsit jobban idegesít, de vannak még emellett már 10 builddel ezelőttről meglévő elhanyagolt hibák. Például azonos nevű fájl mentésekor nem kérdez rá a felülírásra (pedig ezt egyszer már javították), meg az oldal beállításaiban a cookie-k még mindig üresek, ha letöltési linkre kattintás után ugyanannál a linknél default.php a letöltendő fájl neve, amíg nem frissítem az oldalt, és persze (bár ez tényleg nagyon lényegtelen, de akkor is hiba) képhúzás után a jobb klikk nem működik az adott oldalon.

Amúgy visszatettem próbaképp a 9.26-ot és meglepetések értek. Javítottak annak is valamit a motorján? Mert pár oldal jobban megy, mint még 9.23-nál és a Gmail2 is működik vele apróbb megjelenítési problémáktól eltekintve.

Dzsini 2008.02.29. 21:42:50

viszont ez nem dobál ki a back/forward gombok használata közben random pillanatokban :)
ja, és én is grrrr...

Valakiember (törölt) 2008.02.29. 22:15:43

Lassan, de biztosan halad a javítás, és ez a lényeg. :)

Lali_ 2008.02.29. 22:57:31

Linuxon már javul a Mozilla mplayer plugin, csak így tovább. :)

Az első betüig való keresés meg lehet, hogy valamilyen weboldalon belüli keresőoptimalizálásnak esett áldozatul, mással nemigen tudom magyarázni.... (Korábban csináltam egy tesztet, amikor annak az újraírásával foglalkozták, de lehet, hogy ismét előveszik a témát. Ha maja a tesztoldalon a betüket visszafele törülve sem lesz jelentős fagyás, akkor sztem megbocsátható lesz :)

macskafaraok 2008.02.29. 23:14:22

Nalam a felső menusor hirtelen default szurke lett...

Sofaking skin, eddig soha semmi gond...

Js, és a Yahoo shop és hasonló keresők nálam maradtak, de a Wiki nem került be... Magic,

madve2 2008.02.29. 23:53:23

Hú, most kicsit félek frissíteni, hiszen már olyan jól beállítottam a keresőket (Wikipedia nálam is w =)), nehogymá elrontsa nekem... (pláne ugye a sorrendváltoztatás lehetetlensége miatt... na jó, inikben turkálva meg lehet csinálni... hm, talán le kéne mentenem az init frissítés előtt... ezaz =))

A .-os keresés meg igazán nem zavar, hiszen amíg nem találtam rá erre a blogra, nem is tudtam, hogy létezik (helyette ctrl-f), amióta meg rátaláltam, 9.5-öm van =) Amiért pedig iszonyú hálás vagyok, az az Opera Link; régebben sose mertem használni a könyvjelzőket, mindig Google Notebookba dobáltam a linkjeimet (ami, mivel csak Firefoxban megy rendesen, elég körülményes), hiszen azt bárhonnan elérhetem, akár írni akarom, akár olvasni, és nem is vész el újratelepítéskor... és végre mindezt az Operától is megkapom. Az mondjuk nem teljesen világos, hogy a Notes panellel ezt miért nem lehet megcsinálni (akkor aztán már végképp leszarhatnám a Google Notebookot =)), szerintem pár sor lenne a forráskódban, na mindegy, remélem, nyárig még eszükbe jut.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.01. 00:00:03

"A .-os keresés meg igazán nem zavar, hiszen amíg nem találtam rá erre a blogra, nem is tudtam, hogy létezik (helyette ctrl-f), amióta meg rátaláltam, 9.5-öm van"

És ez kizáró ok? 4 build-el korábban még a 9.5-ben is ment, és majd menni is fog. A hasznossága meg szemernyit sem csökkent.

A Notes remélem, hogy bekerül a könyvjelzők mellé, szerintem se kerül sokba, de, ahogy elnézem, még van idejük beletenni. Gondolom most véglegesíteni akarják a Link működését. Időről-időre még mindig belepiszkálnak, pedig ez a funkció már az alfa óta kielégítően működik (bár néha elrontottak rajta ezt-azt :)).

A sorrend egyébként miért (és hol) számít neked? (Amúgy tényleg megcsinálhatnák...)

fraki 2008.03.01. 00:16:38

A keresőaliasokat nagyon egyszerű beállítani, csak jobb gomb a kereső inputján, és "Create Search"...

madve2 2008.03.01. 00:41:22

"És ez kizáró ok?"
Dehogy, csak azt mondom, hogy én még nem szoktam meg eléggé ahhoz, hogy hiányozzon =) Pl. arra sosem jöttem rá, hogy lehet lépkedni a találatok közt, és lusta voltam utánanézni =) (Pedig általában megnézem az ilyeneket, csak tényleg nem igazán láttam be, miben több a ctrl-f-nél...)

A keresők sorrendje meg a gyakorlatban nem sokat számít, ez igaz, viszont amikor már kezd sok lenni, és nekiállsz újra kiosztani (magyarul átállítgatani) a betűket, hogy minél logikusabb legyen, sokkal jobb lenne, ha pl. egymás mellett lehetnének a hasonló témájú keresők, horrible dictu be lehetne tenni pár separatort. (Plusz én azon ritka emberfaj utolsó túlélőinek egyike vagyok, amely fenntartja a címsáv jobb szélén a keresőmezőt - jobbára a Firefoxhoz szokott vendégek kedvéért, akiknek Operát nyitok, ha netezni akarnak, aztán hiába magyarázom, hogy gészóközésmárkereshetszis - na, hát ott se mindegy.)

szotsaki 2008.03.01. 01:44:13

Nem szoktam ilyet csinálni, de ez lesz a 3. build, amit nem teszek fel.

Nekem többet ér a .-os keresés, mint az összes többi javítás.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.01. 14:27:27

Sajnos ezt a build semmivel sem stabilabb, mint az előző. Ma már legalább négyszer beadta az unalmast...:(

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.01. 18:31:00

Egyetértek szotsaki-val, amióta nem megy a .-os keresés, én is hanyagolom a buildeket... Nem is gondoltam, hogy ilyen gyakran használom.
Úgyhogy egy ideje visszatértem a 9.26-ra, itt meg már a lefagyások hiányoznak >:)

macskafaraok 2008.03.01. 22:52:03

Es fagy is, az elozo build-ok nalam alig, gyakorlatilag nem. Ez most ca. orankent. Pedig semmi extra, Plug-Ins disabled. A tempo sem lehet gyilkos neki, mert EDGE-n teker, ca. 20Kb/sec...

Magic:
A 'Save Image...' sem akar mindig mukodni... ?

Penge™ (törölt) 2008.03.07. 18:32:09

És ezen a héten nem is lesz új weekly.
Remélem a jövőhetiben már újra működni fog a gyorskeresés...

buboreak (törölt) 2008.03.10. 11:31:01

Hm nem tudom miért írta Penge, hogy nem lesz új build. Az opera oldaláról én leszedtem szombaton az újat (9613)
mirrors.pmmf.hu/mirror/opera/win/950b/en/Opera_9.50b_Eng_Setup.exe

buboreak (törölt) 2008.03.10. 11:32:21

Jaj, most nézem egy kicsit félrenéztem a dolgot! Nem szóltam semmit! xD

Penge™ (törölt) 2008.03.14. 18:20:14

Megint nem lesz új weekly...
Már kezdek visszaszokni a 9.26-ra. Gyorskeresés nélkül hagyni a usereket 2 hosszú hétre...kegyetlenség. :(

Dzsini 2008.03.14. 20:34:19

már 4 hét az a 2 :(
kezd átszokni az ujjam a ctrl+f -re...

ami jobban bánt, hogy fájdalmasan instabil ez a build... óránként legalább 1x kihajít, ha meg nem, akkor 2-300 megás memóriafoglalást csinál 10-12 ablakkal, RSS-el, levelezés nélkül.
süti beállítások módosítása