Magyar Opera

Közte tíz (b9755)

Sajnos a magyarok számára véget ért a kézilabda EB érdemi része, viszont a heti előzetesek most is velünk vannak. Mindjárt itt van például a 9755-ös összeállítás, ami pont egy tizessel nagyobb, min az előző héten. A sorszám tehát nőtt, ahogy mindig, és a hibák száma is csökkent, ahogy általában lenni szokott. Emellett a mostani verzió sem nélkülözi az újdonságokat.

Kezdjük a legfontosabbal: a document.all metódus rejtésének képességével. Előrebocsájtom, hogy webfejlesztői és JavaScriptes ismereteim elég szerények, szóval igyekszem azt írni, amit kihámoztam a Desktop Team bejegyzésből és Hallvord blogbejegyzéséből.

A document.all metódust 1997-ben implementálták az IE4-be. Ezt a funkciót azonban az egy év múlva megjelent DOM1 szabvány két új metódusa, a document.getElementById és a getElementsByTagName idejétmúlttá tette. "Természetesen", ahogy az lenni szokott, csak papíron. Emiatt minden valamire való böngészőnek támogatnia kell ezt a funkciót, ezt teszi az Opera a Firefox és a Safari is. A probléma abból adódik, hogy egyes oldalak a funkció támogatásának megléte esetén természetesnek veszik, hogy a felhasználó IE-t használ, és az annak megfelelő, szabványos szempontokból kifogásolható kódot juttatják el a böngészőnek. Ez természetesen nem kedvez a szabványkövető programoknak, és könnyen hibás megjelenéshez vezethet. A Mozilla és a Safari készítői úgy emelkedtek felül ezen a problémán (legalábbis nagyjából), hogy az adott funkció támogatottságának lekérdezésekor egyszerűen "letagadták" azt. Ezzel élesen szembemennek a JavaScript (ECMAScript) szabvánnyal, viszont a gyakorlatban úgy tűnik, bevált ez a húzás.

A leglényegesebb újdonság tehát, hogy az Opera ezen buildje kísérleti jelleggel megpróbálja "eltitkolni" a document.all támogatás meglétét, hasonlóan a Firefox és a Safari megoldásához, de nem pont ugyanúgy. A következmények némi túlzással élve szó szerint beláthatatlanok. Várhatóan eme kísérlet hatására számos oldal működése fog megváltozni. Elvileg előnyére, de a kísérleti jelleg miatt ennek az ellenkezője sem zárható ki. A fejlesztők tehát nyomatékosan kérik a tesztelőket, hogy vizsgálják meg az általuk látogatott oldalakat változások után kutatva. Különös tekintettel az eddig problémás oldalakra. Ami azt illeti, nekem eddig minden oldal ugyanúgy néz ki, mint eddig, de nem adom fel...

Térjünk rá tehát a többi, kevésbé szignifikáns változásra is. Kezdjük mondjuk a bugokkal, merthogy azért azok is vannak!

Ismert hibák (mindenképpen olvasd el!)

  • az exe fájlok kezelését egy beépülő végezné, a helyes működést be kell állítani a megfelelő helyen
  • a Sparc build-ek minden levelezéssel kapcsolatos tevékenység hatására összeomlanak
  • az eszköztippek megjelenítése 100%-os processzorterhelést okoz (csak Unix)

Fontosabb változások

  • tovább javult a GMail2 támogatása
  • a HSL értékek precízebb kerekítése a CSS-ek esetében
  • javítások a CNN (videolejátszás), a Facebook (linkek hozzáadása), a Youtube (lejátszási listák mentése) és a Windows Live Mail esetén
  • favikonokkal kapcsolatos javítások
  • további ráncfelvarrások a Windiws-os natív bőrök esetében (csak Windows)
  • egyes fájltípusok hibás kezelése javítva (ha korábbi verzióról frissítettél, akkor kikapcsolt Opera mellett töröld ki a [File Types] fejezetet az opera6.ini fájlból!)
  • működik az Open-Xchange bejelentkezés
  • képek másolásakor jelentkező szín- és átlátszósági hibák javítva (csak Mac)
  • nyomtatásnál tapasztalt fagyások talán javítva (csak Mac)

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Letöltések

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr15311555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Penge™ (törölt) 2008.01.25. 21:14:06

A Gmail2 továbbra sem javult semmit, ugyanúgy megáll az első kattintásnál felül a "Still working..." felirattal a végtelenségig.

vinczej · http://vinczej.blogspot.com 2008.01.25. 21:16:13

"Ami azt illeti, nekem eddig minden oldal ugyanúgy néz ki, mint eddig, de nem adom fel..."

Ellenpélda: subba.blog.hu/

Bár nem tudom, hogy ennek van-e valami köze a kísérlethez.

FunTom8 2008.01.25. 21:49:51

please help!

letöltöttem a 9.5 béta shared deb-et feltelepitettem , de nem találom
a 9.25-öt inditja. Hova a pimpilimpibe telepiti a linux (kubuntu 7.10) ilyenkor?

Lali_ 2008.01.25. 22:42:19

Ez jó kérdés, én a usr/bin/
usr/bin/, vagy a usr/bin/
usr/bin/opera-ra tippelnék. Ha csinálsz egy opera parancsű inditóikont, akkor mit indit? És opera-beta, vagy hasonló inditóikon parancsot próbáltál?

Én Linuxra ezért nem telepítek bétát, VirtualBoxal kipróbáltam pár oldalt azt annyi...

FunTom8 2008.01.25. 23:04:30

a legszebb, hogy munkahelyemen virtualserveren futo kubuntura simán fel tudtam tenni, ott 9.5 beta konyvtárat létrehozott és ott van. Itthon meg nem találom sehol.

FunTom8 2008.01.25. 23:12:15

megoldás:
nem a grafikus telepitési moddal kell telepiteni, hanem :
sudo dpkg -i opera_9.50-20080124.6-shared-qt_i386.deb

1 probléma: a már fent lévő 9.25-öt simán átirta

2. a füleken nem látszik a beztáró gomb

FunTom8 2008.01.25. 23:22:05

illetve mirage tipusu skinen látszik, többin nem.

fraki 2008.01.26. 01:11:08

gmail2-t hogy lehet tesztelni operával??

digidu 2008.01.26. 11:27:46

Sziasztok Guru-k!

A 9613 verziót frissítettem most ezzel a 9755-el és az indításnál ezt a hibaüzit kapom:

"Hiba történt az Opera levelező inicializálása közben.

Not possible to run old Opera version with new Opera mail files.AccountManager Init failed
Engine Init() failed"

Lehet vmit csinálni vele, vagy dürgöljem le és inkább teljesen telepítsek újra? ThxInAdv

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.01.26. 11:35:23

digidu: Nézd meg, hogy az opera.exe processz nem fut-e két példányban. Esetleg egy restarttal is próbálkozhatsz. Következő lépés lehet a mail mappában az index.ini törlése, majd az Opera indítása (ekkor újraindexel). De valóban, ekkora ugrásnál kézenfekvő lehet (ha az előzőek nem válnak be) egy tiszta telepítés.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.01.26. 11:38:23

fraki: Igazából nem tudom pontosan mit értenek GMail2 alatt. Feltételezésem szerint az IMAP támogatást. Ezt a GMail beállításaiban tudod engedélyezni. Az Operával meg létre kell hoznod egy új levelező accountot, ahol az IMAP-ot kell választani. Egyébként nem rossz ez az IMAP, de most minden beérkező levelet duplán kapok meg. Egyszer az All Mail mappába, egyszer meg az Inbox-ba... Az elküldötteknél detto.

digidu 2008.01.26. 12:37:44

Kösz cousin !

Sajna csak teljes törlés segített. Elvileg még registryben is kinyírtam mindent. Doksik alól is kivettem minden Opera-t amit ismertem. Most működik,
DE ami érdekes ez. :)

"Verzióadatok
Verzió 9.50 beta Összeállítás 9613"

a súgóban továbbra is a régi verziót írja ki.. :O

mondjuk ezzel tudok élni... ezért nem lesz format C ;)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.01.26. 12:39:20

Akkor valószínűleg nem volt tökéletes a frissítés. MSI verziót használtál? Nekem azokkal még nem volt gondom

digidu 2008.01.26. 13:22:22

leszedtem az Opera honlapról a classicot és a másikat is, azzal remove aztán újra fel, közben amit találtam opera azt kiírtottam mind folderileg, mind registry.. oszt mégis ezt írja ki.. :))
winfos.. de ez stabil, most megint összelőttem, müxik jól. Levélre nem használom. Nekem ez így cool :)

ui. egyedül a freemail nem megy alóla, ott mindig rendszerhibával elszáll?
alternatívaként felmegyek rókával és elintézem. Ez van, semmi sem tökéletes ami Bill :) Köszi és üdv!
OPERA FOREVER

FunTom8 2008.01.26. 21:12:44

én a freemailt simán használom, az igaz, hogy a régi verziot:
freemail.hu/fm/login
nekem ez sokkal jobb mint az uj "dizájnos"

FunTom8 2008.01.26. 21:15:48

oera11!, ha rám gondoltál ötlet ügyben, akkor sajnos ki kell ábránditsalak. foggalmam sincs, mi lehet, és hogyan kell helyre rakni. HUP-on esetleg tudnak segiteni.

digidu 2008.01.26. 21:30:03

kösssz! a régi tényleg megy.
Na vaj'hon mi van az újban amit Opera nem szeret :S

macskafaraok 2008.01.26. 22:37:56

Ami soha nem stimmel az OPera-nak,
Yahoo Mail...

Az új nice már elég jó eldöcög.

Cserébe most a Classic kicsit megváltozott... Hmmm....

Működik, de kissé másképp néz ki...
Viszont működik a switch to NewClassic! :)

Subb blog commment lista nem igazán acélos.

Mást eddig nem vettem észre,

Denix 2008.01.26. 23:44:40

engem az új opera azaz a 9.5-ös viccelt meg, amivel rég szenvedtem, de a mai napon jöttem rá...
eddig amilyen userjs scripteket szedtem le és használtam, azokba picit belepiszkáltam és kommentként pedig magyar ékezeteket is használtam, ami miatt nem ment 9.5 alatt egy scriptem sem sajnos, de rájöttem, hogy a hiba ott volt, hogy ANSI kódolsású scriptek voltak és azt az opera 9.5b nem szerette, és nem futtatta a scripteket, vagy ékeezetek nélkül kell scriptet írni, vagy pedig UTF-8 kódolást kell használni.
Az érdekes, hogy az Opera 9.25 és elődei nem finnyáskodtak erre :)
Csak ezt szerettem volna megosztani, ha valakinek valami script nem menne, akkor ezt érdemes megvizsgálni, sajnos én nem találtam sehol semmi infót ezzel kapcsolatban, hogy ilyen gond lehet, ha nem fut egy script..., remélem mondtam valami érdekeset ;)
További szép estét, akik még fent vannak :D

fraki 2008.01.27. 22:52:16

Na segítsetek gyorsan:
Hogy tudom visszaállítani a JS futtatását azon a lapon, ahol egyszer bepipáltam az alert ablakában, hogy "Stop executing JavaScript on this page"?

fraki 2008.01.27. 23:01:05

9.5-ösben nem tudom egyszerűen visszakapcsolni...

fraki 2008.01.27. 23:05:20

Bocs a floodért, megvan...

meneruwa 2008.01.30. 18:19:55

kérdésem hogyan tudom kiküszöbölni a címsorban a a %5C jelet? Mert ha localhostrol nyitok meg egy fájlt ezt irja a címsorba:
file://localhost/E:%5CWebsite%5Cwww.xxx.hu.2008%5Cindex.html
vagyis hogy tudom visszacsalogatni a // jelet?
ööhh + megjegyzés yahoo megy nekem rendesen

Lali_ 2008.01.30. 19:20:49

Nemlehet, hogy a %5C jel valami ékezet, vagy szóköz miatt van?

meneruwa 2008.01.30. 19:32:47

nem szóköz hanem egy "/" jel lenne mert a weboldalak amiket készítek az E:/Website mappában vannak a file://localhost/ még érthető de hogy az (pld.)
file://localhost/E:/Website/www.xxx.hu.2008/index.html helyett miért ezt adja be: file://localhost/E:%5CWebsite%5Cwww.xxx.hu.2008%5Cindex.html azt már nem értem. a 9.25-ös operában működött rendesen de már csak a betát használom a régit letöröltem.

meneruwa 2008.01.31. 17:52:12

s még egy érdekesség van egy ilyen oldalam: radio.saman.org.hu/
s érdekes mód a baloldalon va negy fekete csík ahol nem látszik a háttér. ez vajon miért van? w3c walidatorral tökéletes a html kód.

Lali_ 2008.01.31. 22:06:37

Ha jól látom, akkor a háttérképet több képből hegesztetted össze és táblázatba tetted és a táblázat nem megy ki teljesen szélre. A háttérképet szerintem érdemesebb lenne egybe hegyeszteni és rendesen "hátulra" tenni. (magyarul, hogy jobb kattra sehol se jöjjön be a kép megnyitása stb menü.) És akkor az oldal sem húzódik szét.(10 Itt van egy megoldás: opera.extra.hu/hazi/stiluslap.css
Az eleje a lényeg a background elemek.

Bővebb infó a backgrounról: weblabor.hu/cikkek/cssalapjai2

Ha a hátteret kiszeded a táblázatokból, akkor nagyon pofás lesz.
(A más képernyőfelbontás szimulálásához meg egyszerűen nyomd a - gombot(remélem ez nem változott a 9.5-ben sem...), így látszik, hogy mekkora a háttér más felbontáson, kell-e ismételni stb.

Az %5C jel tényleg szar, de ha a hivatkozások működnek akkor csak csúnya...(lehet, hogy valami nyelvi ékezetek, karakterek miatt találták ki az új módit)

meneruwa 2008.02.01. 05:00:19

köszi, na majd kipróbálom, csak azért érdekes mert a 9.2 tökéletesen megjeleniti vagyis mindegyik böngésző kivéve a beta opera. de azért utánna nézek
süti beállítások módosítása