Magyar Opera

Opera Turbó, tartalomszűrés, marketing...

Az Operával foglalkozó hírcsatornákat, böngészős oldalakat nézegetve kiderült, hogy a napokban különösen sok esemény történt az Opera háza táján. Ennek egyik oka valószínűleg a napokban Barcelonában zajló World Mobile Congress 2009, és mint tudjuk, mobilok terén az Opera igencsak erős. Mivel sok kicsi hírről van szó, megpróbálom a fontosabbakat egyetlen cikkbe sűríteni.

Opera Turbó

Az első, amiről talán már sokan hallottatok és olvastatok, az Opera Turbó bejelentése. Az egész az Opera Mini megjelenésével (tehát jó régen) kezdődött. Ekkor mutatkozott be ugyanis az Opera saját tömörítési technikája, ami a Mini szerverei és a kliens közötti adatforgalom jelentős mérséklését tette lehetővé. Ez nem csak az adatforgalom-érzékeny költségeket szorította le, hanem a sebességre is jó hatással volt. Az Opera mostanra érzi elég kiforrottnak a technikáját ahhoz, hogy az itt szerzett tapasztalatokat máshol is kamatoztassa (szó szerint).

A célközönség immár nem a mobiltelefon, hanem elsősorban a mobil hálózat, beleértve a vezetéknélküli modemes internetet használó laptopokat is. A megoldás előnye nyilvánvaló: nagyobb sebesség, alacsonyabb hálózati terhelés mellett, ami a mobil internetnél különösen hangsúlyos szerepet kap. A Mini esetében a cél a minél szélesebb körű elérhetőség volt. Az erősebb hardverek viszont lehetővé teszik, hogy bizonyos korlátozások eltűnjenek. A szerverek immáron nem feltétlenül szűrik meg a tartalmat, így lehetővé válik a különböző videó és Flash tartalmak továbbítása is.

A megoldás továbbra is az Opera szervereit használná, ami újabb előnyökkel járhat az OEM-ek számára. Az adatforgalom ugyanis könnyen és megbízhatóan elemezhető, így a szolgáltató bizonyos használati statisztikákhoz is hozzájuthat, mint az a kiadott brossúrában is olvasható. Az Opera Turbó tehát egy felturbózott Miniként fogható fel, megjelenése és elterjedése pedig elsősorban a szolgáltatók érdeklődésétől függ.

A technikát már mindenesetre megtekinthette az Übergizmo képviselője, aki mintegy 3,5-szeres gyorsulásról számolt be cikkében.

Tartalomszűrés Opera Minin

Bizony, ez is lehetséges lesz majd. Az Opera ugyanis a piacból él, aminek egyik meghatározó tényezője a reklám. Ezért is hívják a böngészőfunkciót tartalomszűrőnek és nem reklámblokkolónak. Van azonban egy terület, ahol a szűrés piaci érdek, és ez a tartalomszűrés, a tartalom megválogatása. Egy szolgáltató azzal szerezhet jó pontokat az ügyfeleinél, ha képes letiltani mondjuk a felnőtteknek szóló tartalmat, vagy más hasonló "szülői felügyeletet" érvényesíteni.

Ezen témában sokan sokféle erőfeszítést tettek már, amiknek a közös problémája általában a tiltandó címek nagy változatossága. Most az Opera is lépett, méghozzá szövetségre a BrightCloud nevű céggel. Eme vállalat rendelkezik a legnagyobb címlistával, már ami a szűrendő elemeket illeti. Ez a szolgáltatás, kombinálva a Mini szerver-kliens filozófiájával meggyőző felügyeleti opciókat tesz elérhetővé a mobilszolgáltatók számára. Noha az ilyesfajta korlátozás nem szokott népszerű lenni az átlagos netezők körében, az OEM-ek nyilván örömmel veszik majd, pláne, hogy az Opera éppen az ő igényeiknek szeretne megfelelni ezzel az új szolgáltatással.

Opera 10 megjelenési időpontok?

Nem gondolnám, hogy különösebben pontosak volnának, mindenesetre említésre érdemesek lehetnek azok a megjelenési dátumok, amik állítólag az Opera 10 főbb állomásait jelölik ki. A FavBrowser nevű portál rukkolt elő velük, a pletyka-jelleg miatt kéretik erős kétkedéssel fogadni, de ezek alapján az útiterv így néz ki:

  • Opera 10 Béta, 2009 április
  • Opera 10 Béta 2, 2009 június
  • Opera 10 RC 1, 2009 augusztus
  • Opera 10 végleges, 2009 szeptember

Mindenesetre ha a fentiek igaznak bizonyulnak, akkor az Opera 10 is késést szenved az eredeti tervekhez képest. Remélhető talán, hogy akkor néhány, eredetileg kihagyott elem is bekerül majd.

Opera mobil reklámkampány

Szintén a FavBrowser értesülései alapján a közeljövőben az Opera egy "nagyon agresszív" reklámkampányba kezd a böngésző mobil verzióinak népszerűsítése érdekében. Amint Rod Hamlin, az Opera egyik fő marketingese fogalmazott: eddig szinte semennyit nem költöttek reklámra, szóval ez egy elég nagy előrelépés lesz. A cikkben sajnos csak a mobil verziókról volt szó, nem tudom, mennyire reklámozzák majd az asztali verziót. Az agresszivitás mibenléte sem ismert, mindenesetre a Microsoft Campus hirdetőtábláján nyitányként már megjelent egy "Be a Real Internet explorer…Opera.com." ("Légy valódi Internet böngésző... Opera.com") felirat, ami egy elég egyértelmű szójáték az IE-re. Majd meglátjuk mi sül ki belőle...

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr2948029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.02.17. 20:10:07

"Be a Real Internet explorer…" Ez mekkora :) Sajnos ezt nehéz fordításban visszaadni.

Amúgy az asztalit miért nem akarják aggresszívan reklámozni? :(

Az EREDETI 2009.02.19. 13:42:25

nemtudom hova lett a kérdésfeltevős téma, úgyhogy kicsit offolok. megadtam az operának, hogy a torrent fileoket nyissa meg a ktorrentel, de most mást használok, és ha rányomok nem csinál semmit. hol tudnám ezt a megnyitási opciót törölni vagy módosítani a másik kliensre?

Az EREDETI 2009.02.19. 13:45:48

meg is van. beállítások>haladó>letöltések és a file kiterjesztéseknél szerkesztéssel át lehet írni
süti beállítások módosítása