Magyar Opera

Kestrel: apróbb (világűrnyi) változások a gyorsbillentyűk terén

Drasztikus változtatásokat sikerült eszközölni a Kestrelben a gyorsbillentyűk terén: jobb esetben csak új gombokat kell megszokni, de rengeteg (ráadásul hasznos, kényelmes, már-már nélkülözhetetlen) gyorsgomb sorsa a végleges törlés lett.

Van itt nekünk egy gyönyörű listánk arról, hogy mely gyorsbillentyűk változnak, és hogyan a 9.23 és a 9.50 Alpha 1 verzió között. Hogy karaj szavaival éljek: ez azért túlzás, nem tartom szerencsés ötletnek, hogy megint minden billentyűparancsot átírnak, bár én kicsit szigorúbban fogalmaznék: helló, az emberek szeretik a változásokat, de nem az ilyen gyökeres változásokat! Értelmes ember gyorsbillentyűt használ, ez nagyjából olyan, mint hogy a villanykapcsolóval csinálok fényt, nem pedig úgy, hogy kibontom a falat, és összeragasztok két vezetéket. És értelemszerűen furán fogok nézni, ha a fürdőszoba melletti villanykapcsoló a konyhát terítené be fényárral vagy sötétséggel, ugye.

De mivel mi az Operáról beszélünk, az Operának pedig nagyon kedves-ügyes-okos fejlesztői vannak (tényleg), ezért szépen elmagyarázták, hogy miért is van ez a nagy változtatósdi. Én pedig egy-kettőt kiegészítenék személyes véleményemmel, hogy nekem például miért nem jó, íme:

  • Először is: a gyorsbillentyűk többsége a tökéletesebb cross-browser működés érdekében változott meg.
  • Eltávolították az összes egybetűs gyorsbillentyűt (például: V-re jelenleg (ha van telepítve szükséges kiegészítés) felolvassa nekünk egy kellemes hang a kijelölt szöveget), mert sokaknak kellemetlenséget okozott. Ezzel egyet is értek, meg nem is; sok ilyen nekem is csinált galibát egyszer-kétszer (mikor azt hittem, hogy éppen textareában írom a blogbejegyzést, aztán néztem, hogy mit keresek valami teljesen eldugott kis ablaknál), de ez a pár embernek nem jött be szerintem nem jó hozzáállás: kettőt megnyernek, ötöt elvesztenek, hol jó ez? Inkább valamilyen közös megoldást kéne kitalálni erre, azt hiszem. (Persze könnyen beszélek, ezeket roppant bonyolult jól összehangolni.)
  • És ugyancsak a fentebbi leírt okokra hivatkozva megszűnik az összes Shift+betű, Shift+szám kombináció is. (Emiatt én szintén nagyon morcos vagyok: Shift+Enter: új fül nyitása címsorból; Shift+↑/↓: előző és következő linkek.)
  • Eltávolításra ítéltetett az összes Alt+betű kombináció is. Ennek rendkívül egyszerű és jogos magyarázata van: a legtöbb ilyet a főmenü lefoglalja magának, onnantól kezdve pedig, hogy nem működik, semmi értelme nincsen.
  • Törölték az összes Ctrl+Alt+betű kombinációt is, szintén egyszerű okból kifolyólag: azt hiszem, ha azt mondom, hogy a Windows igényt tart ezekre, akkor kevesen nem tudnák megmondani, hogy melyik is az a három gomb, amit rendszeresen nyomkodni kell (vagy legalábbis gyakran).
  • Eltávolították a ritkán használt gyorsgombokat, melyek között voltak olyanok is, melyek a hagyományos interfész mellett nem is voltak láthatók: ilyen például a Ctrl+Shift+szám, mely az oldalon található navigációs gyorsgombokat működtette.
  • Valamint az összes duplikált gyorsgomb törölve lett, az operációs rendszerek irányelveire, és ezek nem szükségességére hivatkozván. Ezzel persze semmi gond nincs, nem hiszem, hogy valakinek hiányozna.

Összességében tehát elmondható, hogy előreléptünk kettőt, aztán vissza hármat. Oké, most lesz átlag tízből két felhasználó, aki örül, hogy nem tud félrenyúlni, de cserébe apró, ám szeretetteljes, kényelmi gyorsítások változnak, és nem csak változnak: szűnnek meg teljes mértékben, amelyek a villámgyors navigációt tették, teszik lehetővé. És ez így – szerény véleményem szerint – nincs jól. Már csak azért sem, mert én például az Operát pontosan az ilyen apróságok miatt szeretem és szerettem meg évekkel ezelőtt.

Megjegyzés: az Opera 9.5 végleges verziójában már visszaállíthatóak a régi, 9.2-es billentyűparancsok a Beállítások > Haladó > Billentyűparancsok > Opera 9.2 Compatible beállítással.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr96157683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

opera11 · http://www.opera.extra.hu/ 2007.09.05. 13:56:51

Nekem az alt+f3(vagy Ctr+F3) fáj leginkább, nemtudom miért, de mindig ezt használtam...

Mefi · http://mefi.be/ 2007.09.05. 14:10:58

Nálam Alt+F3, mert a Ctrl+F3 hangerőt ad, de igen, ez is egy olyan dolog, ami fájó pont lesz.

Nike · http://oblog.usite.hu 2007.09.05. 14:15:36

Minden megmarad, ha regen elmentettel sajat keyb/mouse gombokat. Azt be kell tolteni, es ennyi.

Penge™ (törölt) 2007.09.05. 14:16:08

Nem értem én sem a változást, de mondjuk az is igaz, hogy egy power user el tud menteni egy standard_keyboard.ini fájlt, amit majd átpakol 9.50-be. Emlékezzetek 6-os vagy 7-es Operánál is volt ilyan változás, aki a régit szokta meg, az még máig azt használja. A nézet sáv hiánya jobban idegesít.

Bár leginkább a durva az benne, hogy eltávolítottak egy csomót.

Amúgy a .-ra és ,-re előúszó keresőmezőknek is elvesztek a parancsaik?

Nike · http://oblog.usite.hu 2007.09.05. 14:18:54

Ja, es sajnos az Opera is abba az iranyba halad, mint midnen mas (pl. MS) hogy nem a hulyeket szolja le, hanem lealacsonyodik hozzajuk. Azaz, nem ok tanuljak meg, hogy "nem kell mindent osszevissza nyomkodni", hanem "inkabb nyomkodj ossze vissza mindent, csak hasznalj minket." Ami kicsit fura, hiszen ingyenes program, szoval nem tudom, hogy miert jo az nekik, ha en a termekuket hasznalom.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.09.05. 14:29:37

Mefi, a Shift+Enter és a Shift nyíl esetében az Enter és nyíl se nem szám, se nem betű. Sőt ezek nekem működnek most is.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.09.05. 14:32:29

Az egybetűs parancsokat vissza lehet állítani a beállításokban, "Enable single key shortcuts".

Mefi · http://mefi.be/ 2007.09.05. 14:32:36

Nike: ezt nem tudtam, köszi.

karaj: hm, jogos teljesen, csak mivel anno ezek megszűntek, attól rettegtem, hogy most is (aztán le sem ellenőriztem).

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.09.05. 14:36:32

Ja, és valahol olvastam, hogy az ígérték, ez lesz az utolsó alkalom, hogy megkeverik a parancsokat :) Na erre kíváncsi leszek :) Eddig minden nagyobb verzióban megkeverték, de kétségkívül ez a legnagyobb eddig.

fraki 2007.09.05. 17:03:48

Nah, tegyétek át ide a kommentemet az előző posztból.

Egyébként félérv az, hogy vissza lehet állítani a régi gyorsgomb-kiosztást, mert a default-nak nagy ereje van, még power user esetében is. (Más géphez kerülök, nem kell állítgatnom stb.)

De erről írtam ez előző posztban. Ettől kezdve a power usernek kell gyúrnia, hogy powerkedhessen, a hülye kedvéért.

h143570 2007.09.05. 20:29:48

Nike:
Azert jo nekik, mert a guglival van egy szerzodesuk miszerint minden az Operabol inditott kereses utan kapnak penzt.

pimpalaputty 2007.09.05. 21:34:06

biztos hülye vagyok, de ezt magyarázzátok meg.
amiket eltávolítanak:
-egy billentyűs
-Shift+
-Alt+
-Ctrl+Alt+

akkor mi marad? PrtScr?
egyébként konfig mentve. innentől nem érint. :)

Bondi 2007.09.22. 20:54:10

Elk*rvulnak ők is, no. :) Én még mindig az Opera 9.00-t használom (8502. összeállítás). Vártam a nagyobb verziófrissítésre, mert végre tisztán fel akartam telepíteni egy új Operát (ugyanis az opera6.ini-met kb. a 6. verzió óta csak toldom-foldom). De ezek szerint jól pofára estem volna. Gányolhatok majd mindent vissza a régi konfigjaimból...

opera11 · http://www.opera.extra.hu/ 2007.09.22. 23:47:41

Szerintem a 9.22-es teljesen rendben van. Ezek meg még csak alfák...bármi lehet belöle még. Én használtam már alfa FF-ot, amikor még a win-es menü is akadt. Ahhoz képest ez maga a kánaán...

MC Pite 2008.06.19. 21:49:35

De mivel az operának okos/ügyes fejlesztői vannak hagyhatod 9.2x komaptibilis módban a billkombókat!!!

MC Pite 2008.06.19. 21:51:33

Sőt, jobban belegondolva ezt be is kéne írnod az aljába!
CTRL-F12 / Halado / Billentyűparancsok > Opera 9.2 kompatibiliset kell választani.
süti beállítások módosítása