Magyar Opera

A böngészők piaci részesedése

Egy-egy böngésző piaci elterjedése óriási jelentőséggel bír manapság. Minél nagyobb szeletet birtokol egy gyártó, annál nagyobb beleszólása van a webes szabványok alakulásába, annál több webes szolgáltatást tud a saját képére formálni, és nem utolsó sorban, annál több reklám bevételre tehet szert.

Felmerül a kérdés, hogy hogyan lehet ezt mérni. Egyrészt a böngészők fejlesztői látják a saját letöltési statisztikájukat, és a világszerte internetezők becsült számához képest tudják ezt viszonyítani. Nem nehéz belátni, hogy ez nem valami pontos.

Másrészt a weboldalak kódjában különféle mérőkódokat lehet elhelyezni, amik többek között a böngésző nevét és verziószámát is továbbítják egy szervernek, ami folyamatosan összesíti az adatokat. Ez már sokkal pontosabb képet ad, de itt is figyelembe kell venni néhány szempontot. Egyrészt bizonyos böngészők mesterségesen felülreprezentáltak lehetnek azért, mert egy adott eszközön az eszköz és az alapértelmezett böngésző gyártója gátolja más böngészők fejlesztését, vagy mert egyes országokban államilag "javasolják" bizonyos böngészők használatát.

Másrészt ha világszintű statisztikát akarunk nézni, akkor fontos az adott mérő szolgáltatás és a böngészők földrajzi elterjedtségének viszonyát felismerni. Például a Yandex statisztika világszinten biztosan felül méri a Yandex böngészőt, hiszen mindkettőt főleg orosz területeken használják, ezért A Yandex böngészővel több olyan weboldalt néznek meg, amiben elhelyezték a Yandex mérőkódját, mint más böngészőkkel. Ezzel szemben például a Google Analytics biztosan alul méri a Baidu böngészőt, amit főleg Kínában használnak, ahol viszont a helyi weblapok csak elvétve tartalmazzák a Google mérőkódját. Ezt a mérést végző cégek gyakran statisztikai módszerekkel próbálják korrigálni, ami viszont így a közzétett adatokban okozhat akár sok százaléknyi eltérést is.

Harmadrészt külön ki kell emelni, hogy mit tekintünk 100%-nak. Régen ez egyszerű volt, mert csak személyi számítógépeken futottak böngészők. Manapság viszont már hasonló számban vannak hordozható készülékek (okos telefon, táblagép), és egyre több okos TV és játék konzol is megjelenik a mérésekben.

A helyzet tehát nem egyszerű, de egy nagyságrendbeli képet azért kaphatunk, ha megnézzük több mérő szolgáltatás adatait is. Erre a Wikipédia szolgáltat egy jó összefoglalót.

Opera vs. Vivaldi

A mi szempontunkból most a két kiemelt versenyző érdekes. Mivel a Vivaldi (még) nem rendelkezik mobilos kiadással, ezért csak az asztali statisztikákat fogjuk összevetni. Egyébként az Opera Mobile és Mini együtt 1-5% között mozog a különböző mérést végző cégeknél.

Mérést végző Opera Vivaldi
NetMarketShare 1,58% 0,13%
StatCounter 2,47% 0,05%
W3Counter 3,2% N/A
Wikimedia 1,4% 0,0%
Világszintű piaci részesedés az asztali böngészők között (2018. június)

Az Opera motor váltása szinte napra pontosan 5 éve volt. A StatCounter mérései szerint az azt megelőző kb. egy évben a stabil, 2% körüli piaci részesedése 1% környékére csökkent, azóta viszont lassan, de folyamatosan növekedve újra elérte és meg is haladta a 2%-ot.

Eközben a Vivaldi, aminek az első stabil kiadása kicsivel több, mint két éve jelent meg, szinte mérési hibahatáron belül mozog. Az biztos, hogy a szinkronizálás, a levelező kliens és a mobilos kiadás lendíteni fog a felhasználók számán, de kérdés, hogy ez mikor történik, és mekkora mértékben érezteti majd a hatását.

Ez a bejegyzés eredetileg kommentnek készült, de kicsit megszaladt a kezem. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr1014111677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sBc 2018.07.28. 17:34:31

Tőzsdén az Opera!

Részvények 19,5% növekedtek nyitáskor.
Az Opera 2017-ben 128,9 millió dolláros működési bevételt eredményezett, ami 6,1 millió dolláros nettó nyereséget eredményezett.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2018.07.30. 00:05:11

Plusz a Bitmain még 60 millió dollárt beletett a cégbe.

www.cnet.com/news/opera-browser-raises-115-million-in-initial-public-offering/

A cikk szerint az Operának jelenleg 264 millió aktív felhasználója van mobilon, és 57 millió dekstopon.

djuice 2018.08.01. 14:37:20

Szerintem az hogy régebben mekkora teret nyert pl. az Opera Mini a telefonokon, óriási lökést vagy ismertséget hozhatott volna a desktop változatnak is, de valahogy a konkurensek mindig előzni tudnak ÉS! mára már az Opera sem nyújt olyan előnyöket kifejezetten, ami csak itt volna újdonság és a többiben ne lenne alternatívája. Ennek ellenére én kitartok az Opera mellett még, mert nincs jobb szerintem és másoknak is szoktam javasolni ha a böngészés előtérbe kerül.

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2018.08.01. 17:21:20

@djuice:
A fenti cnet cikkből:

"The browser market has abundant competition, but Opera is focusing on more advanced users who'll appreciate having a browser already set up how they want it to work, said Krystian Kolondra, Opera's executive vice president of browsers. >>We're going after more sophisticated users. This is where it's a little less crowded,<< he said."

Tehát azt mondta az Opera alelnöke, hogy ők a haladó felhasználókra koncentrálnak, mert ott lehet még piaci részesedést szerezni. Viszont szerintük a haladó felhasználók azt szeretik, ha egy böngésző már eleve úgy van beállítva, ahogy azt ők szeretik.

Évek óta tépem a számat a desktop blogon, hogy ez a látnok mentalitás, hogy majd a fejlesztők kitalálják, hogy sokmillió user hogy akarja használni a böngészőt, nem lesz jó. Azért nincsen semmi testreszabhatóság az Operában, mert az erőforrásokat arra fordítják, hogy olyan univerzális megoldásokat készítsenek, ami _mindenki_ igényeit lefedi. Ilyen meg nyilván nincs, csak ők ezt nem látják be.

sBc 2018.08.01. 21:26:28

@Nekomajin: Én azt gondoltam valamikor, hogy a böngésző funkcióhasználati adatok elküldésével a fejlesztők figyelik a telepített bővítményeket is és azokból kalkulálnak a felhasználói igényre.
Legalább is nálam a vpn, reklámblokkoló, átváltó, felugró videó fent volt anno bővítmény formájában. :D

Nekomajin · http://nekomajin.wordpress.com 2018.08.02. 01:41:44

@sBc:
Firefoxon a legnépszerűbb addon az Adblock Plus 10 millió usert mutat. Az összes reklámblokkoló együtt kb. 20 millió usert számol. Más kategóriákban a legnépszerűbb addonok 1-2 millió körül vannak. (Ez nem letöltés, hanem aktív user szám.)

Ha abból indulunk ki, hogy az Opera 57 millió aktív felhasználóval rendelkezik desktopon, a Firefox piaci részesedése pedig az Opera részesedésének 5-10-szerese (méréstől függően), akkor látható, hogy az addont használók száma csak töredéke az összes felhasználószámnak.

Nyilván figyelik a legnépszerűbb addonokat a fejlesztők, de ez önmagában nem képezi le az igényeket. Egyrészt az igazán profi addonokban arányaiban sokkal több testreszabási lehetőség van, mint az Opera ugyanolyan funkciót ellátó eszközeiben. Másrészt a userek döntő többsége nem tudatosan dönt egy-egy böngésző mellett. Azt használják, ami van a gépen, és hiába van pl. beépített adblock az Operában, ha a userek inkább felteszik az addont a Rókába vagy a Chrome-ba, mert nem is tudják, hogy az Operában alapból van.

Aki mégis tudatosan választ böngészőt, az vagy márkahűségből teszi, vagy valami egyedi dolgot vár el, amit máshol nem kap meg. Ez lehet az, hogy minden benne van, ami neki kell, és így nem kell addonokat telepíteni, de erre az egész fejlesztési stratégiát felhúzni elég meredek.