A vártnál sokkal kevesebbet kellett várni rá, hiszen alig két és fél hónappal az első pre-alfa után tegnap megjelent az Opera 10.5 (vagy ha így jobban tetszik 10.50) végleges változata - egyelőre csak Windowsra. Személy szerint úgy gondolom, hogy elsiették a dolgot, egy jó hónapig még nyugodtan hibamentesíthették volna. De a fejlesztőket is meg lehet érteni, hiszen a tegnap elstartolt böngészőválasztó-képernyő jó esélyeket nyit az Opera előtt.
A nevezetes dátumra tehát el kellett készülnie a böngészőnek, és az utolsó hónap már-már heroikus (néhol pedig nevetségesnek ható) erőfeszítéseinek köszönhetően végre megjelenhetett az Opera következő generációja. Bár a végleges státuszt illetően hangoztattam már a kétségeimet, de egyértelmű, hogy miért akarták a 10.50-el megjelentetni a választóképernyőt a 10.10 helyett: mert jobb nála!
Méghozzá sokkal. Akik ismerik valamelyest az Opera fejlesztési módszerét, azok tudják, mire kell elsősorban figyelni. A "feles" verziók esetén általában a háttérben zajlik a nagy munka, és a honlapok megjelenítéséért felelős motor komoly változásokon szokott átesni. Mindez fokozottan érvényes az Evenes kódnéven ékező újdonságra. Nem csak a Presto motor fejlődött nagyot, hanem annak JavaScript futtató része is, nem is beszélve a Vega grafikus könyvtárról.
Aki nem ásta bele magát ennyire a témába, annak is feltűnik majd a jelentősen megváltozott felhasználói felület és a nagy fokú rendszerintegráció. Vagy éppen az új funkciók, mint például a privát böngészés. És még valami: sebesség.
Presto, Vega, Carakan
Minden böngésző legfontosabb komponense a renderelő motor. Ez az programrész, ami értelmezi, feldolgozza és megjeleníti a honlapokat. A Presto nevű Opera-motor már jó ideje egyet jelent a gyorsasággal, kis erőforrásigénnyel és a szabványkövetéssel. A 10.10-ben helyet kapó Presto 2.2 most átadja a helyét a 2.5-ös verziónak.
Az új változat tovább javít a szabványok támogatásán, bevezetve számos HTML5 és CSS3 elemet, például a border-radius
-t, a CSS3 animációkat vagy a webstorage funkciót. Mindemellett rendelkezik video
támogatással is, mostantól beépülők nélkül képes lejátszani az ogg
formátumú beágyazott videókat.
A Vega névre hallgató vektorgrafikus könyvtár az SVG támogatással egy időben került az Operába, éppen annak támogatására. Az új verzióban jelentősen megújult, szerepe felerősödött. Az Opera 10.5-ben minden renderelést ez a könyvtár végez, beleértve a honlapokat és a felhasználói felületet is. Fontos megjegyezni, hogy egyelőre még csak szoftveres megoldás hajtja, de benne rejlik a teljes hardveres támogatás lehetősége is. Tehát azon felül, hogy nagyon gyors, és tetszetős, megalapozza a jövőbeli fejlesztéseket is.
A Firefox és a Safari utóbbi időben nagy hangsúlyt fektetett az internet de facto programozási nyelvének, a JavaScriptnek a fejlesztésébe, pontosabban ezen kódok futtatási sebességének növelésébe. A Chrome váratlan belépője után pedig valóságos sebességverseny kezdődött, amiben az Opera egyre inkább lemaradt és tetemes hátrányt halmozott fel.
Bő egy éve derült ki, hogy a fejlesztők felveszik a kesztyűt, és szándékuk szerint az alapoktól indítva egy teljesen új, a legmodernebb megoldásokat felvonultató motorral ismét az élre állnak. Mint azt korábbi tesztünkben is bemutattuk, a 10.5-ben debütáló Carakan beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és bárkivel képes felvenni a versenyt.
Mint az a mellékelt grafikonokon is látszik, az Opera a még csak béta verziójú Chrome 5-el szemben is állja a sarat. Ráadásul a nagy verseny miatt a tesztek erősen hangsúlyos szerepet kaptak a tesztelésnél is, sokan például a SunSpider eredmény alapján ítélik meg egy böngésző sebességét. Ilyen szempontból marketingnek is kiváló a Carakan, hiszen ebben a tesztben mindenkit maga mögé utasít.
Szabványtámogatás
Noha szorosan a renderelő motorhoz köthető, nem árt még egyszer külön is megemlékeznünk az Opera 10.5 által támogatott új szabványokról és ajánlásokról.
A "következő generációs" böngészők egyik hívószava a HTML5, nem véletlen, hogy az Opera is számos képességét igyekszik implementálni. Ezúttal a param
elem támogatása és a sokkal ismertebb video
tag került bele. Talán kevesen tudják, de ennek bevezetését még az Opera kezdeményezte évekkel ezelőtt. Jelen álláspont szerint az Opera csak az ogg
formátumú videókat támogatja, aminek dekódolásához a linuxos GStreamer beépülő módosított változatát használja.
Az utolsó időszakban bekerült a beletekerés lehetősége is, ilyenkor csak a hátralévő részeket kezdi el betölteni. Az mindenképpen az újítás mellet szól, hogy így lehetőség van a videó honlap általi manipulációjára, és a képfolyamok végre nem feltétlenül egyetlen gyártó (az Adobe) feketedoboz-szerű beépülőjére kénytelenek hagyatkozni. Mindenesetre a közeljövő érdekes párharca lesz az ogg
kontra h264
, mindkettő mellett komoly érvek szólnak, idővel meglátjuk, hogyan alakul a helyzet.
A másik jövőbemutató szabvány a CSS3. Ennek támogatása is új fejezethez érkezett a 10.5-el. Egészen pontosan a border-radius
, a hátterek és keretek (backgrounds and borders
), a 2D átalakulások (2D transforms
) és az átmenetek (transitions
) támogatásáról van szó. A CSS 2.1-ből is volt némi lemaradás, amit most pótoltak a visibility
tulajdonság implementálásával.
Szintén nem a HTML5 része a külön ajánlásként megfogalmazott webstorage
és webSQL
sem. Előbbit hosszútávon a sütik leváltására szánják. Azokhoz hasonlóan ugyanis arra szolgál, hogy a honlapok információt helyezhessenek el a felhasználó számítógépén. Ez a sok új lehetőségen túl problémás is lehet szerencsére a tárhely mértéke korlátozott (5 MB), és a beépített opera:webstorage aloldalon pontosan nyomon követhetjük a felhasználást.
Utóbbi értelemszerűen kisebb adatbázisok kezelésére szolgál, amit például letölthetünk a szerverről, és a különböző műveleteket, lekérdezéseket JavaScript segítségével magunk is elvégezhetjük. Mindezzel a szervereket és a hálózatot is tehermentesíthetjük. Ezeket az adatokat is kezelhetjük, méghozzá az opera:webdatabases oldalon.
Az Opera hosszú ideje kiemelkedően támogatja az SVG-t, mint webes vektorgrafikus leírónyelvet. A 10.5 újabb elemeket tesz elérhetővé, többek között a SVG-n belüli szövegek kereshetőségét, a buffered-rendering
tulajdonság támogatását illetve az animált raszterképek támogatását az SVG objektumokon.
Platformintegráció és felhasználói felület
Az Opera 10.5 olyan szempontból is kivételes, hogy egyesíti magában a belső és a külső megújulást. A legnagyobb hangsúlyt a jobb platform integráció kapta, ami mindig is az Opera Achilles-sarkának számított. Bizony valóban nem egyszerű megőrizni az egységes megjelenést, miközben a böngészőnek a legváltozatosabb környezetekben kellene helytállnia.
A munka meglehetősen nagy, nem is végeztek még vele, egyelőre csak Windowson mondható teljesnek. Ott viszont remek munkát végeztek, hiszen az Opera elsőként támogatja az Aero felületet (az IE-t nem számítva). Ezen felül ez az egyetlen böngésző, ami a Windows 7 összes kényelmi extráját támogatja, az Aero Peek-től kezdve, a Jumplist-en át a letöltés állapotát jelző tálcaikonig! Ez azért is örvendetes, mert általában lassan szokták implementálni a hasonló megoldásokat, a 10.5-öt tekinthetjük tehát egyfajta szemléletváltásnak is.
Ezen túllépve is sok változással találkozhatunk. Például a Chrome-hoz hasonlóan eltűnt a fejléc (XP alatt is), a menü pedig egy vadítóan piros ikonba költözött, ami erősen emlékeztet az Office 2010 szalag-ikonjára. Ráadásul az alatta megbújó menüt is jelentősen átdolgozták, némileg talán logikusabb elrendezést kapott.
Ha lejjebb tekintünk, a címsáv is tartogat meglepetéseket. Az Opera 7.5 óta elnyűhetetlen gyors vissza gomb elmaradt a gyors előre pedig összeolvad a jelszókezelő gombjával. Az új alapértelmezés talán kevésbé zavarja össze a kezdő felhasználókat.
Az állapotsáv is változott. Először is átlátszó lett, illetve a bal szélére került a panelkapcsoló gombja. Mellette már ismerősként köszönthetjük a Link, a Unite és a Turbó gombját. A jobb oldalon eddig helyet foglaló gombokat egyetlen panelre gyúrták össze, és a nagyítás már egy csúszka segítségével történhet.
Használat során előjönnek további "furcsaságok is". Például a jelszókezelő, illetve az oldalon belüli gyorskereső egy külön felső felugró sávra költözött, hasonlóan a többi böngészőhöz (Chrome, Firefox). Utóbbira pedig már nem csak a ., hanem a Ctrl + F kombináció esetén is számíthatunk. Ilyenkor az oldal a Safarihoz hasonlóan elsötétedik, ezáltal jobban kiemelve a találatokat.
A címsáv is új ruhát kapott, ráadásul már típusok szerint rendezi a találatokat, az Internet Explorer 8-hoz hasonlóan. Arra is van lehetőség, hogy az elgépelt előzményeket közvetlenül a legördülő listából töröljük.
Tovább menve előbb-utóbb belebotlunk az új, nem modális ablakokba is. Például egy JavaScript által feldobott szövegbeviteli mező már nem blokkolja a teljes böngészőt, hanem elegánsan elsötétíti az aktív fület, ezzel is magára irányítva a figyelmet. Általában is jellemzőek ezek az apró figyelmességek, amiket a Vega tesz lehetővé, és véleményem szerint nagyban hozzájárulnak a böngészési élményhez.
Privát böngészés és más új funkciók
Az Opera az utóbbi néhány évben inkább a saját pecsenyéjét sütögette, miközben a kirobbanó böngészőháborúban újabb és újabb "fegyvereket" fejlesztettek ki a felek, különböző funkciók képében. Amikor már elég nyilvánvaló volt a lemaradás az Opera elkezdte beépíteni a népszerűvé vált újításokat. Ez nem ment egyik napról a másikra: az első jelentős lépést az Opera 10-el tették meg. A 10.5-el elérkezett a második fázis: a böngészőben végre helyet kapott a privát böngészés, közkeletű nevén a pornó mód.
Ebben az esetben az Opera ugyanazt játszotta, amit általában a többiek szoktak: késve implementált egy funkciót, és hozzáadta a maga meglátásait. Így esett, hogy az Operában nem csak új privát ablakot, de privát füleket is lehet nyitni a már meglévők mellé. Bezáráskor sem kell válogatni, egyetlen kattintással bezárhatjuk az összes dugi oldalunkat.
Az ilyen füleken begépelt címeinket a böngésző nem jegyzi meg, a sütiket bezárás után törli, és a letöltésein sem jelennek meg a Letöltések fülön. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy nyomainkat csak a saját gépünkről tüntetjük el, a privát mód nem jelent névtelen böngészést!
Bár nincs más jelentős újítás (nem mintha eddig nem lett volna elég), azért van még az Opera tarsolyában 1-2 apróság. Például most már a Java-t is beépülőként használja, ami elvileg javítja az ezt használó oldalakkal való kompatibilitást.
Említést érdemel még a külső letöltéskezelők jobb támogatása is. Ezen felül beépítettek egy beépülő (pl. Flash) szűrő opciót, ami minden ilyen elemet blokkol, és csak kattintással indítja el azokat. Nem nagy dolog, de igen hasznos lehet.
Opera használók körében szokássá vált, hogy bizonyos webes elemeket a gyorsítótárban "turkálva" töltsenek le. A megújult opera:cache sokkal nagyobb teret biztosít ezeknek a kezdeményezéseknek. Mint ahogy az opera:config is, ami nem csak tartalmát, de megjelenését tekintve is megváltozott. Végre belekerült az elemenkénti súgó, sajnos a nagy kapkodásban ennek tartalmát már nem töltötték fel...
Minialkalmazások újratöltve
Megjelenésük óta nagy vitákat generálnak a minialkalmazások. Akik - helytelenül - a Firefox kiterjesztések operás alternatíváit várták, azok bizony csalódtak. Több, mint 1000 letölthető minialkalmazással a hátunk mögött nem nevezhetjük éppenséggel sikertelennek az Opera kezdeményezését, de nem mondhatjuk világrengetőnek sem.
Ez részben az Opera hibája is, hiszen a widget-motor képességei sokáig korlátozottak voltak, és az igazi célként megjelölhető interoperabilitás sem lehetséges megfelelő Opera Mobile verzió nélkül. Előbbinek azonban vége, a minialkalmazások végre felnőttek. Ha tömören kellene fogalmazni azt mondanám, amolyan se veled, se nélküled viszonyba kerültek az Operával.
Veled, hiszen az Opera megléte szükséges a futtatásukhoz, és úgy általában elég sok funkciót képesek kihasználni, például a fájlok írásának és olvasásának képességét, az integrált jelszókezelő és üzenetablakok használatát, vagy éppen a Dragonfly-on keresztüli hibamentesítést.
Viszont nélküled, hiszen a minialkalmazások mostantól külön programként települnek, külön processzben futnak (ami jót tesz a stabilitásnak is), és ehhez az Operának sem kell mennie. Ugyanakkor mind a telepítést, mind az eltávolítást továbbra is elvégezhetjük az Opera használatával.
Dragonfly
Alapjába véve fejlesztése nem kapcsolódik szorosan az Operához, de mindenképpen fontos megemlíteni az Opera hibamentesítő eszközét, a Dragonfly-t. bemutatása óta meglehetősen sok idő telt el, és bár sokat fejlődött, még mindig messze a vége. Viszont az Opera 10.5 megjelenése több szempontból is mérföldkő volt a számára.
Egyrészt, mint azt már korábban megírtuk, a Dragonfly teljesen nyílt projektté vált. Másrészt a Presto 2.5 debütálásával beértek azok a fejlesztések, amik a Dragonfly alapját képezik. Mivel a program teljesen JavaScriptben íródott, a Carakan motor már önmagában is igen jelentős sebességtöbbletet biztosít számára.
Ennél is fontosabb azonban, hogy nagyjából letisztult a hibamentesíteni kívánt objektum és a Dragonfly kommunikációját lehetővé tevő Scope protokoll, ami az XML mellett immár a JSON-t és a Protocol Buffers leírónyelveket is támogatja. Ennek következtében, a stabil alapokra várhatóan gyorsabb ütemben érkeznek majd az érdemi, látható fejlesztések.
Egy részük már használható is, például az elem-kijelölés, vagy a színvizsgáló, nagyító alkalmazás. Újításként helyet kapott még a tárhely fül is, ahol az oldal által használt sütiket, valamint a webstorage
és webSQL
elemeket követhetjük figyelemmel. Az már csak hab a tortán, hogy az Elem vizsgálata menüponttal az eddiginél sokkal gyorsabban és célirányosabban indíthatjuk el a Dragonfly-t.
Összegzés, mit hoz a jövő
Személy szerint úgy látom, hogy a kapkodásból eredő hibák ellenére is az Opera 10.5 az utóbbi évek legfontosabb kiadása, utoljára talán csak a 7-es verzió hozott ennyi változást. Itt most nem pusztán arról van szó, hogy sok dolog megváltozott (többnyire előnyére), hanem arról is, hogy az Opera képes volt erőt demonstrálni, amikor szükség volt rá.
Nem mellesleg számos mostani fejlesztés minden nagyszerűsége ellenére "csak" a jövő megalapozását szolgálta. A legszebb példa erre a Vega, ami vélhetőleg a közeli jövőben (Opera 10.6?) hardveres gyorsítást kap, ami túlzás nélkül új távlatokat nyithat a felhasználói felület használatában.
Addig is a következő feladat a most hiányzó Linuxos és Mac-es változatok mielőbbi befejezése, a Windowsos verzió javítgatása mellett. A platform integráció ezeknél a rendszereknél is kiemelt szerepet kapott, ami mindenképpen jó hír az alternatívák szerelmeseinek. Az már látható, hogy az Opera jobban fókuszál a kiemelt projektekre, és kellő energiákat összpontosítva meglepően gyors fejlesztési ütemre képes.
Ha Windowst használsz, akkor már ezt sem kell megvárnod, hiszen a végleges Opera 10.5 már elérhető:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Opera 10.5 - a változás szele 2010.03.04. 05:34:10
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
awking 2010.03.03. 21:29:23
Leszámítva a Uniteot, aminél a gyári alkalmazások ezt adják be:
"The address was not found (Error 404)
The address could not be found on this Opera Unite server. Visit the Opera Unite Home page to see available applications."
Nem megy a Photo-, file sharing, bookmarks, Media Player, viszont megy a UJS manager, Action manager, filmkategorizáló, stb.
Ez mitől lehet?
awking 2010.03.03. 21:30:33
zsüi_ 2010.03.03. 21:52:09
Nálam a gond?
HelloWorld 2010.03.03. 22:03:22
AlienApollo · http://moriendi.miheztarto.hu 2010.03.03. 22:13:01
Foli · http://worldofoli.tumblr.com 2010.03.03. 22:15:09
Pipa ki, majd mentés.
Abraka 2010.03.03. 22:25:05
Cole1 2010.03.03. 22:26:55
Sajnos RTlmost-nál, ha nem rakom teljes képernyőre a videót, akkor folyamatosan elmegy a kép, pedig 10.10-nél nem volt ez. Remélem ezt majd javítják.
Ja, és vártam, amit talán az egyik operás vezető mondott, hogy a memóriafogyasztásra is figyelnek, de ez sajnos nem sikerült. :(
beef 2010.03.03. 22:28:47
Más, a favicon-t nem akarjátok lecserélni az aktuális Opera logóra?
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.03.03. 22:33:30
Abraka 2010.03.03. 22:43:40
Fu, eleg összetett ez a cucc. Nem sok kedvem van tanulgatni. Rokához szoktam..
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.03.03. 22:48:40
Bácsfi Diána a Centrálból 2010.03.03. 23:23:03
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 00:42:03
De aztán Firefox alól beembeddeltem rendesen a kódot: magyaropera.blog.hu/2010/03/03/az_opera_uj_funkcioi_videon/#c8929170
Lali_ 2010.03.04. 00:55:26
XCage 2010.03.04. 00:59:26
Nekem nincs meg a Q-menü, az a nagy Opera gomb, hogy lehet előhalászni?
XCage 2010.03.04. 01:16:04
Mesant 2010.03.04. 06:40:03
Mesant 2010.03.04. 06:42:20
AlienApollo · http://moriendi.miheztarto.hu 2010.03.04. 08:07:26
XCage 2010.03.04. 08:35:21
Bácsfi Diána a Centrálból 2010.03.04. 09:13:42
Jail 2010.03.04. 09:24:32
Még mindig nem tud nekem senki segíteni....Hát arrók lenne szó mikro elinditom az operát automatikusan induljon a privát böngészés..Ez lehetséges???Előre köszike jó lenen ha lenne egy ilyen megoldás.
szellem 2010.03.04. 09:32:57
Ilyen még nem fordult elő velem.
Telepítettem a 10.50 verziót és használhatatlanná vált az Opera. A modemes korszakot megszégyenítően belassult az oldalak letöltése (viszont ha lejött az oldal piszkos gyorsan megjelenítette), a magyaropera.blogot egyáltalán nem tudtam megnyitni, hogy hisztizzek, néhány eddig tökéletesen megjelenő oldal hibásan jelent meg, a szinkronizáslás nem működött.
Próbálkoztam teljes újratelepítéssel, különálló telepítéssel de végül visszatettem a 10.10-et.
Otthon még nem néztem, de gyanítom, hogy a probléma forrása az, hogy proxy mögött ülök itt.
Nem tudom más is találkozott-e ezzel a jelenséggel és korai volt ez a végleges kiadás, vagy bennem van a hiba?
Ha valakinek van ötlete, kérlek segítsetek, szeretném a 10.50-t használni, mert ami működött belőle az nagyon tetszett.
Szép napot
geri
regression 2010.03.04. 10:21:12
ZsoltP 2010.03.04. 10:28:10
Annyit tennék hozzá, hogy az USB-s változatokkal is így működik.
Eddig sajnos nem találtam megoldást, hátha valakinek sikerül...
káosz 2010.03.04. 10:46:00
Ómájgád 2010.03.04. 11:10:50
Az opera:cache meg új volt nekem, ezért külön köszi.
CsendesMark 2010.03.04. 11:21:59
elég velős kis írás lett így estére :)
regression 2010.03.04. 12:14:01
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 12:54:55
@Jail: Próbálkozz a -private, -private-tab és egyéb kapcsolókkal. Hivatalos infóm nincs, de hátha. Az Opera Súgót már régen frissítették.
attala66 2010.03.04. 13:31:51
Worlon 2010.03.04. 14:27:51
szantos 2010.03.04. 14:53:47
m0713 2010.03.04. 15:07:47
tdaniel 2010.03.04. 15:29:42
segítséget kérnék !
szoktam biztonsági mentésként kimásolni az operából az urlfilter.ini-t
szeretném kimásolni azt a fájlt, fájlokat, amelyikben elmenti az opera a jelszó kezelést és az űrlap kitöltést
azért kellenének ezek a fájlok, hogy újra telepítésnél az operát ne kelljen a régi operával felülíratni, hanem csak ezt a pár fájlt kelljen felülíratnom.
remélem nem voltam túlmagyarázó...
ha valaki tud segíteni, akkor előre is kösz szépen !
üdv.
"azta" 2010.03.04. 15:31:16
ugyanez. én sem értem, mert irgalmatlanul idegesít. szóval én is várom a választ, mi lehet ez?
ilovebubbles 2010.03.04. 15:44:56
Menj a Beállítások -> Űrlapok -> Jelszókezelő. Itt keresd meg az iwiw-et és töröld ki! Ezután frissítsd az iwiw-et, lépj be, majd mentsd el a jelszavat! Ezután az iwiw főoldalon csak ctrl+enter vagy katt a kulcs ikonra.
@tdaniel: help.opera.com/Windows/10.10/hu/backup.html ezt nézd meg!
X8 2010.03.04. 15:51:39
csili vili kinézeten kivül minden szarabb
a gyorsaság nem minden ...
az hogy olyan inkompatibilis az elözö verziokkal és beallitásokkal hogy az már botrányos ...
lehet a sietségnek nem elény hanem csak a hátrány jut ha sürgösen nem javitják a qrva sok hibát benne
nem is értem hogy lehet az hogy egyszer bezarok egy muködö programot és be jönnek a weboldalak
de ha masnap bekapcsolom a gépet és utoljára hasznalt oldalakkal töltödik be
akkor ha olyan kedve van nem nyitja meg onanntol kezdve a co.uk oldalakat amik elötte müködtek ...
érdekes a többi böngészöben muxik minden ..
ha igy haladnak tovabb akkor én valtani fogok erröl a tákolmányrol .. mert jelen pillanatban ez inkabb szenvedés igy mint egy normalis böngészö
tdaniel 2010.03.04. 15:54:13
-----------------------------------------
látom soknak sok gondja van még az Operával, de szerintem ha valami gond van a böngészővel, akkor egy tiszta telepítés a legjobb megoldás, én 10,10 ről frissítettem 10,50-re és semmi gondom nincs vele, lehet vannak hibák, de idővel ki fogják adni a javított verziót is, ahhoz képest hogy egy ingyenes böngészőt használunk, ahhoz képest sok az elégedetlenkedő, szerintem
ha van gondja valakinek, akkor azt jelenteni kell !
a fejlesztők úgy is azon vannak hogy hiba mentesítsék az Operát, amennyire csak lehetséges...
üdv.
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.03.04. 16:24:41
A jump listbe n a gyakori elemek fordítása nem létezik,
Teleszemeteli az értesítési részt a tálcán.
És Privát módban bent marad Google fiókba. :S
Reportoltam már sokszor. dehát nem értek rá kijavítani..
Anno ilyen verziók voltak a béta 1 ek. Nemhogy véglegesek.
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.03.04. 16:38:23
zsüi_ 2010.03.04. 16:51:54
@Namelesske: Bugos, bugos, de szerintem sokat nyernek/nyertek vele. Én úgy kb 2 hét múlvára tippelem az update-t amivel már elégedetten végleges verziónak tekinthetjük. Az addig jelentkező oldalhibák pedig szerintem nem különösebben nagyobbak az eddigieknél. Többet nyertek így mintha a 10.10-et próbálják ki a vállalkozó kedvűek. Látványosan gyors és a felület szép, kényelmes. Ha a 10.10-et kipróbálta volna egy új felhasználó és egy hónapra rá ilyen szinten megváltozik, akkor lehet hogy meg is ilyed tőle. Az aero integráció meg szintén nagy csáberő.
m0713 2010.03.04. 17:02:26
Ctrl+Enter:jelszókezelő ablak megjelenik közben a háttérben újratölt "Hibás e-mail formátum!" és "A mező kitöltése kötelező!" üzenetekkel, kiválasztok egy felhasználót és semmi nem történik!
HiMiru 2010.03.04. 17:28:00
(itt irígykedek már napok óta a Windowsos kollegákra az irodában) :)
ilovebubbles 2010.03.04. 17:43:44
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.03.04. 17:54:45
De hogy máig nem rakták bele az agyon anyázott autoformot, és még mindig nem lehet középső klikkel új lapot nyitni a könyvjelző menüből, de bezzeg a qurva widgets meg megvan benne. :D:D
10.56 majd akkor talán véglesnek tekinthető. :D
Ez kb olyan váltás mint az XP Vista.
Itt mindenki anyázni fog egy ideig, majd a következő verzió meg váltja a világot látsd windows 7
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.03.04. 17:58:27
fogja vissza állítja az eszköztárakat, és törli az eddig beállított dolgaimat félig.
Kétszer raktam tisztán, mégis ezt csinálja.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 18:20:05
Főverzióváltáskor célszerű a tiszta telepítés még ha bétákat, snapshotokat nem is teszel fel akkor is.
@Namelesske: Ilyennel nem találkoztam, viszont mikor bütyköltem az eszköztárakat tegnap utána minden Ctrl+F12-es beállításmódosítás után megnyílt a gyorskeresősáv, aztán árnyékmásolatokból kellett visszaállítanom a korábbi toolbar.ini-met.
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.04. 18:24:22
my.opera.com/szasza/blog/show.dml/488688
...merthogy nem csak ezzel a verzióval van gond.
HelloWorld 2010.03.04. 18:42:55
Fénnyel teli esernyő 2010.03.04. 19:04:12
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 19:06:26
HelloWorld 2010.03.04. 19:11:42
/Egyébként nem fontos, van kulcsszavas kereső beállítva google.hu-ra, de ez azért elég durva bug, nem?/
sChess 2010.03.04. 19:21:35
sChess 2010.03.04. 19:31:27
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 19:47:22
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.04. 19:56:55
Újra linkeljem, vagy elolvassátok azt? :D
sChess 2010.03.04. 20:19:31
sChess 2010.03.04. 20:20:41
SziIu 2010.03.04. 20:33:04
Jelenleg mintha a cimsor lenne aktiv es igy ketszer kell klikkelnem.
Valamit rosszul csinalok?
Elore is koszi, ha valakinek a segito otletet leirja :)
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.04. 20:36:28
Próbáltam érthetően írni - remélem, sikerült. :)
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.04. 20:38:51
SziIu 2010.03.04. 20:40:48
SziIu 2010.03.04. 20:46:21
valami az "Opera standard" skinnel nem koser nalam, egy masikkal jol mukodik.
sChess 2010.03.04. 20:46:23
m0713 2010.03.04. 21:11:32
sChess 2010.03.04. 21:42:31
sChess 2010.03.04. 21:44:54
ilovebubbles 2010.03.04. 22:05:43
Nameless® · http://dirtywindows.hu/ 2010.03.04. 22:05:57
kicsiÉN 2010.03.04. 22:15:52
Egyébként a beépített skin letöltővel próbáltam és a 10.50-el "kompatibilis" témákat használtam. Ez számára teljesen közömbös, mert se a régieket, se a mostaniakat nem szereti, csak az alapot.
HelloWorld 2010.03.04. 22:25:30
A skinek közül csak néhány működik egyelőre, pl. a híres-hírhedt Z1 Glass.
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.04. 22:40:34
sChess 2010.03.04. 22:42:39
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.04. 23:02:31
"azta" 2010.03.05. 09:39:37
Mihics Zoltán (Med1on) 2010.03.05. 12:47:17
Tegnap kijött ki a Chrome 5.0.342.1 és vmi pokolian gyors lett. A fönti benchmarkokba azt kell mondanom kényelmesen hozza az Operát.
V8: ~2630 vs ~1800 (a v8 nagyon szór)
Sunspider: 575ms vs 590ms
Peachekeeper: 3060 vs 2348.
Szóval a világ leggyorsabb böngészős kijelentése az Opera szájából kezd erőse n meginogni...
BabsziPeti 2010.03.05. 13:30:36
opera:config
PROXY
Enable HTTP 1.1 for proxy ->bepipálni
Nálam működött.
Tomio 2010.03.05. 13:59:50
Hiába a tiszta telepítés, mégsem hajlandó mellékletet küldeni a levéllel, használhatatlan (win7x64).
Régóta használok operát, utóbbi időben már nagyrészt csak a levelezője miatt...
lalolib 2010.03.05. 14:55:54
www.itbusiness.hu/rsscsatorna/opera_tripla.html
lalolib 2010.03.05. 15:04:24
A Gmailhez való visszatéréshez kattintson ide. Újra be kell
majd jelentkeznie."
Bár nem értem amit ír, de megjegyzem, hogy otthon is Operát használom (Win7 alatt) és ott nincs gond vele, pedig a szolgáltató ugyanaz. A cégemnél XP fut.
Ezt azóta csinálja, hogy frissítettem a 10.5-re.
lalolib 2010.03.05. 15:05:24
sChess 2010.03.05. 15:10:24
Szóval: Miből gondolod, hogy nem lehet mellékletet küldeni vele ? Szerintem lehet, csak úgy látszik, hogy nem küldte el. Éppen pár perce tanulmányoztam ezt.
Javaslom küldjél mellékletet egy másik címedre és nézd meg, hogy ott megérkezett e ? Valószínűleg meg fogsz lepődni.
tdaniel 2010.03.05. 15:18:58
a Google Chrome, az IE és FF mozilla meg se közelíti az opera tudását
ok persze vannak hibájai, de ha tökéletes lenne, akkor nem lenne mit javítani
vagy legyen türelmes az ember vagy használjon más böngészőt
én tuti maradok az Operánál !!!
üdv.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.05. 15:29:42
Kicsit mintha túl sok lenne a furkálódás mostanában. A Microsoft is ezerrel kampányol az oroszoknál. :(
@Med1on: "Tegnap kijött ki a Chrome 5.0.342.1" ??? Mármint a végleges vagy egy újabb Dev build? Mert nem mindegy.
zsüi_ 2010.03.05. 16:14:05
Mivel félreértették sokan a kérdésem, leírom újra: Az iwiw-en valóban nehezen használható a wand, de a problémám nem azzal van. A gondom ott van, hogy ha bekapcsolom az enable on demand plugin opciót, akkor meg se moccan a belépés gombra kattintva. (És a jobb felső sarokban megjelenik egy belső frame(?) üres tartalommal, két inaktív görgetősávval) A hangsúly a kérdésben tehát az enable on demand plugin és iwiw belépésen van.
Szerintem várható volt, hogy a chrome is fejleszt, és utoléri vagy megelőzi az operát. Ez a dolguk :)
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.05. 16:26:36
A sztaki szótár szintén jhtml ott is ugyanígy bugos.
Több oldalt egyenlőre nem találtam, ezt a kettőt már jelentettem nekik, de jelentheted te is, minél többen annál jobb.
Más: Operás képregény: files.myopera.com/xErath/files/dilbert-browser-001.png
Mihics Zoltán (Med1on) 2010.03.05. 16:43:45
zsüi_ 2010.03.05. 16:56:29
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.03.05. 17:28:11
Peacekeeperben nagyon sokat gyorsult a Chrome az eggyel korábbi Dev változathoz képest is (ami a cikkben van). DOM, rendering kicsit visszaesett, de a Complex graphics és Text parsing nőtt, a Data meg nagyon nőtt (gyakorlatilag megduplázódott). Így CG-ben is megelőzte az Operát,és jelentős előnyben van.
Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy ez a leggyorsabb csak marketin, mert eleve nincs olyan, hogy leggyorsabb. Ha a sebességre kihegyezett Chrome-al szemben állja a sarat, én már teljesen elégedett vagyok vele.
cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2010.03.05. 17:29:06
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.05. 17:29:15
Tomio 2010.03.05. 17:38:43
Használja még valaki win7x64 alatt?
sChess 2010.03.05. 17:40:54
Mihics Zoltán (Med1on) 2010.03.05. 17:42:12
Nálam pl. nem sűrűn szállt el a Chrome pedig pl. a beta flash 10.1 van fent. A jegyzettömbös office-os példával egyetértek. Mellékesen sajnos a gépigény tekintetében is jobban áll a Chrome persze ilyen fapadosan nem csoda. A Sunspiderbe tényleg hasonlóan teljesít mind a kettő ráadásul ott 1 kis webkites hátszél is felmerülhet.
A peachekeeper nem számolja bele a Complex graphics pontot a végső értékelésbe. Ott nem sokat ért a Chrome a gyorsulással.
sChess 2010.03.05. 17:47:11
sChess 2010.03.05. 17:58:41
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.05. 18:41:00
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.05. 19:38:27
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.05. 19:39:36
ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.03.05. 19:42:01
...8-10 levél lesz az. :)
Tomio 2010.03.05. 20:38:31
Jópár éve használom én is az Operát levelezésre is, eddig nekem sem volt ilyen hibám. Most van.
Nekem pont a levelezője tetszett eddig a legjobban. Egyetlen időnként visszatérő (v aktuális verziótól függő) hibája az volt, hogy az általam elküldött melléklet .dat kiterjesztéssel érkezett meg, dwg pdf fájloknál.
Vargnatt 2010.03.05. 21:38:02
Na most ez nekem sehogy nem tűnik el, és nem találok erre vonatkozó beállítást sem. Akkor se, ha csak a mezei XP-skint használom (egyébként a Royale-t szoktam).
Ötlet, valaki?
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.05. 21:52:54
Dzsini 2010.03.05. 22:03:15
Ha teljes képernyős az ablak, akkor feltolja legfelülre a füleket, ha nem, akkor a képen látható módon van egy sáv, amivel lejjebb van.
Persze ha oldalt van a fülsáv, vagy be van kapcsolva a menü, vagy régi típusú skin van használatban, akkor megjelenik újra a klasszikus XP-s ablakfejléc, de egyébként lefedi.
(amúgy a Z1 Glass nagyon szépen működik átlátszóság nélkül is, csak minden szürke rajta :D )
sChess 2010.03.05. 22:31:08
Abraka 2010.03.06. 02:47:01
a krom nekem - mivel ritkan inditottam - allandoan hasznalat elött frissitett(?) vagy nem tudom, de eccerüen nem ment, nem tudtam vele böngeszni.. na meguntam és O lett belöle.. Szimpi de nincs okom atvaltani a foxrol.. azért masodiknak kötelezö.
ZeGa 2010.03.06. 11:23:46
Vargnatt 2010.03.06. 11:29:07
Amúgy csak engem idegesít, hogy a személyes sávon lévő könyvjelzőimet csak az oldalak betöltése után tölti be? Meg itt a kommentboxban is elkezdek írni, és a box alján egyszercsak eltűnik a szöveg, nem lehet tovább görgetni... tiszta röhej, hogy Notepadet kell nyitnom egy hosszabb kommenteléshez. Szerintem is kicsit el lett sietve ez a kiadás, de értem a sietség okát. Mindenesetre nem bánnék egy hibajavító frissítést a következő hetekben.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.06. 11:50:35
@Vargnatt: A szöveg nem tűnik el, csak beragad. Ilyenkor nyomj egy vagy két Enter-t majd backspace-t és visszajön a szöveg.
Viszont ha nem használod a textarea-backup-localstorage nevű JS-t akkor tényleg célszerűbb a Notepad, vagy az Operás jegyzetek.
ZeGa 2010.03.06. 14:36:02
spagetti 2010.03.06. 19:03:41
spagetti 2010.03.06. 19:07:54
zsüi_ 2010.03.06. 19:32:53
Más: A különböző oldalakon (gmail, facebook) való belépési problémák nekem is előjöttek. Nagyjából véletlenszerűnek érzem, hogy mikor enged be. Sütiket próbáltam állítgatni nem segített. Várom a 10.51-t, addig meg 'szenvedek' bizonyos oldalakon.
Még más: Észrevételeim szerint a user js használata instabillá teszi a rendszert. Ez nem új, már régóta így van. Ha úgy veszed észre, hogy fagyogat, próbáld meg hogy kikapcsolod ezt a funkciót.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.06. 20:28:14
Találtam a kódban egy ilyen sort:
"<object width="1" height="1">
<param name="movie" value="/flashdetect/FlashTester.swf">
<embed src="/flashdetect/FlashTester.swf" width="1" height="1">
</embed>
</object>""
Tiltottam ezt meg a beépített blokkolóval és ez sem oldotta meg. Nem tudom mi a gáz az oldallal. Ez viszont jobban érdekel, mint az iWiW, hogy miért nem megy.
"Nem tudom hogy hol van az oldalon belül beépülőre szükség" -> Hát hol lenne? A hatmillió villogó ugráló bannernél. :D
Egyébként bár nem használom az oldalt, de úgy vettem észre, hogy leginkább sehol, az egész JavaScript-ből és AJAX-ból áll. De valami nagyon hulladék módon van megcsinálva.
Az userJS-ek nehezen teszik instabillá a rendszert, mivel közük nincs hozzá. Még a böngésző működésére sincsenek befolyással, egyedül a weboldalakat barmolhatják szét, ahol engedélyezve vannak az @include kapcsolóval.
ZeGa 2010.03.06. 21:18:53
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.06. 23:04:30
zsüi_ 2010.03.07. 01:36:17
http://szotar.sztaki.hu/dict_search.php?L=ENG3AHUN3AEngHunDict&O=HUN&flash=&E=1&sid=f83deafc2130e023aa0cd46e5673b795&vk=&in_form=1&W=%s&M=1&P=0&C=1&A=1&T=1&play.x=0&play.y=0
@penge™: Elméletben tényleg nem kéne hogy bármi köze legyen a userjs-nek a böngésző stabilitásához, de tapasztalat alapján írtam le amit írtam, és nem a 10.50-re alapozva. Persze nem muszáj ezzel foglalkozni, csak adtam egy tippet :]
zsüi_ 2010.03.07. 01:36:49
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.07. 01:45:54
mr o 2010.03.07. 09:17:34
Eddig safari 4-et használtam de már elegem lett a fagyásokból.Egy kérdésem lenne!
A Safarimban megtudtam a könyjelzőket csinálni,h egy klikk-re lenyissa és listába láthassam őket a felső részben,csináltam képet kb így:
i45.tinypic.com/2jab18x.jpg
Itt nem tudom beállítani,h felüle egy listában helyezzem el őket kategóriák szerint?
Köszönöm!!!!
zsüi_ 2010.03.07. 10:53:11
Nem vagyok benne biztos, hogy ez teljes mértékben az amit te szeretnél, de a könyvjelzőidet mappákba szervezheted (ez lenne a kategória) és a mappákat ráhúzhatod a személyes sávra (bekapcsolása: megjelenés->eszköztárak). Hátrányként értékelhető a plusz egy sáv megjelenése, de ugye ez safariban is ott van, csak éppen a címsor alatt, itt meg fölött.
Dzsini 2010.03.07. 11:25:56
mr o 2010.03.07. 11:35:37
THX!!!
Jó ez a gyórshívó dolog is,csak szerintem jobban is ki lehentne használni.Kicsit lehetnének nagyobbak az ablakok így jobban láthatók lennének az oldalak...
Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2010.03.07. 21:21:02
Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2010.03.07. 21:26:07
Itt megtalálod az összes könyvjelződet, akár többet is megnyihatsz egyszerre (jobb klikk a mappára, vagy kijelölés), csak éppen nem fent van, hanem oldalt.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.07. 22:06:55
Az action-nál New private page vagy New private window
Gondolom azért nincs billentyűparancsa, mert azokkal a 9.5-ös verzió óta hadilábon áll az Opera, aztán gondolták, hogy aki meg a 9.2x-et használja az úgyis csinál majd magának, mint én is.
Más: Van ez a skin: my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=8896
Különösebben nem jön be, viszont a tabokon a betöltöttségjelző fénycsóva fantasztikus. Mivel oldalnézetben ezek nincsenek meg, belenéztem a skin.ini-be de nem találtam erre utaló mozgókép fájlt. Nem tudja valaki hogyan csinálja ezt ilyenre?
operás 2010.03.07. 22:31:42
Nekem a gmail alatt folyamatosan fagy a 10.5-ös, mikor az üzenetet gépelem (címzett vagy tárgy írasakor semmi gond, ill. a korábbi változatnál nem volt ilyen). Valamikor semmi jele nincs, hogy mitől, de volt olyan, hogy a 2GB memóriából 1.5 GB-ot lefoglalt, pedig 200 MB-ra volt a max. állítva.
Mi lehet a gond??
Köszi!!
Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2010.03.07. 22:49:08
Az Application felsorolásban csak a sima new tab / window van.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.07. 22:55:55
Az Input-hoz (az első sorba) beírod a kívánt billentyűparancsot. Arra figyelj, hogy fordítva kell, mint ahogy kiadod.
Tehát ha a például a Ctrl+P-t szeretnéd akkor így kell megadnod (idézőjelek nélkül) "p ctrl"
Ha pedig a Ctrl+Shift+P-t akkor így "p ctrl shift"
Az action sor alatt csak el kell kezdeni gépelni legördülőben felajánlja a lehetőségeket. Persze nem árt ha előtte rákeresel a felső kis quick search mezőben, hogy az adott parancs már foglalt-e, mert ha igen akkor nem fog működni.
Baldric2 2010.03.08. 07:28:53
zsüi_ 2010.03.08. 11:12:26
files.myopera.com/alternatiwe/files/opera_tabs.png
Valakinek tipp, hogy elérjem ezt az állapotot?
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.08. 11:47:25
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.08. 13:58:49
Ha ez megvan elfogadod, jobbklikk->Tab Bar Placement->Top majd jobbklikk->Tab Bar placement->Right
Ezután pedig visszaváltasz a korábbi skinre. Így fog maradni az Opera újraindításáig, vagy amíg újra el nem végzed a felülre majd vissza jobbra rendezést.
zsüi_ 2010.03.08. 14:43:45
mr o 2010.03.08. 14:56:26
Nézegettem a bőröket...Keresnék olyan amiben viszonylag nagyobbak a gyórshívó ablakai vagy "tisztábbak".Mert ahogy nézegettem viszonylag ebben is van eltérés van amnelyiken "homályosabb" vagy élesebb...
Köszi, remélem érthető voltam :D
THX!
Szép napot!
[HEJ] 2010.03.08. 16:04:52
szellem 2010.03.08. 17:20:01
Gyors lett, mint a szappanos villám. :D
Köszönöm. :)
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.08. 18:05:01
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.08. 18:23:41
Ha rájövök hogy adjak szürke árnyalatot a megnyitott panelek hátterének, hogy ne legyen ilyen kontrasztos a fehér akkor tökéletes is lesz.
zsüi_ 2010.03.08. 22:22:32
zsüi_ 2010.03.08. 23:31:09
(Az oldal betöltését a fülön jelzi egy folyamatsáv, hasonlóan a w7-ben a tálcán a letöltést)
Ha valami nagyon májer ember tudna esetleg olyat, hogy ezt hogy lehetne megoldani, akkor boldogabbá tenne egy opera felhasználót.
penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.03.09. 01:11:31
Betöltési állapotjelző nincs a tabokon, de nem kizárt, hogy megvalósul.
lalolib 2010.03.09. 09:26:09
sChess 2010.03.09. 09:56:21
awking 2010.03.09. 11:37:52
lalolib 2010.03.09. 13:30:45
Lehet, hogy csinálok egy teljesen új Opera telepítést.
lalolib 2010.03.09. 13:48:54