Magyar Opera

Gyorshívás az Operában! (b8732)

A múlt péntekről (is) elmaradt előzetest ma jelentette meg a fejlesztő csapat. Az új jövevény a 8732-e build számot viseli, és a hosszas fejlesztési időnek köszönhetően számos változtatást tartalmaz. A fejlesztők ugyanakkor nyomatékosan felhívták a figyelmet arra, hogy ez a verzió új, és kiforratlan funkcionalitást tartalmaz, ezért telepítésekor és használatakor a szokásosnál is nagyobb odafigyelést igényel, mindennapi használata nem javasolt!

A legkomolyabb újdonság a gyorshívás (speed dial). Az alapkoncepció az Opera Miniből származik, lényege, hogy a leggyakrabban használt oldalakhoz minél egyszerűbben és gyorsabban férhessünk hozzá. A Miniben ezt gyorsbillentyűkkel (1-9) oldották meg, kézenfekvő volt tehát, hogy az asztali verzió is tartalmazzon ilyen szolgáltatást. Ennek megfelelően a Ctrl + 1 (2, 3...) gombok lenyomásakor azonnal betöltődik a megadott oldal.

A fejlesztők viszont nem érték be ennyivel. Ha valaki eddig megnyitott egy új fület, akkor a nagy fehér ürességgel találta szembe magát. Eddig. Merthogy mostantól a legfeljebb 9, gyorshívással megnyitható oldal kicsinyített képe fogadja majd, 3x3-as elrendezésben. Bármelyik előnézeti képre kattintva behozza az aktuális oldalt.

A képek fölött pedig egy általunk tetszőlegesen beállítható keresőmező kapott helyet (alapértelmezésben az Opera keresője). A keresők beállításánál ennek megfelelően megjelent a Használd a gyorshívás keresőjeként opció, az Alapértelmezett kereső mintájára.

Hogyan működik? Egyszerűen nyiss egy új fület, akár a középső egérgombbal, akár billentyűvel, akár egérmozdulattal. Ezután megjelenik az új fül a 9 előnézeti képpel (vagy ugyanennyi üres hellyel, ha nincs oldal beállítva), és egy keresőmezővel. Egy üres mezőre kattintva felbukkan egy párbeszédablak, ahol felajánlja a tíz általad leggyakrabban látogatott oldalt, illetve az éppen megnyitott honlapokat. Ha a kívánt lap nincs köztük, megadhatunk sajátot is, illetve a legördülő menü használatával az előzményekből is válogathatunk.

Ha ezzel megvagyunk, a böngésző betölti az előnézeti képet, és már rá is kattinthatunk. Az egyes oldalak esetében a környezeti menü segítségével megváltoztathatjuk, törölhetjük a linket, vagy frissíthetjük a képet. Ez utóbbi műveletet akár egyszerre is elvégezhetjük az összes linken. Fogd és vidd módszerrel átrendezhetjük a gyorshíváshoz rendelt honlapokat. Ha az új funkció nem tetszik, lehetőségünk van visszaállítani a régi metódust is, egyszerűen kattintsunk a Hide Speed Dial szövegre.

A build az új funkciónak "köszönhetően" nem kevés hibát tartalmaz, érdemes ezekre odafigyelni telepítés előtt. Az ismert hibák:

  • a search.ini fájlt az új verzió felülírja, ahelyett, hogy kibővítené, telepítés előtt készíts róla biztonsági mentést
  • az előnézeti képeknek nem szabadna frissülniük minden indításkor
  • a középső egérgomb nem nyitja meg a gyorshívó linkeket a háttérben
  • a Vissza gomb nem ugrik vissza a gyorshívás ablakra
  • tartalmaz néhány lekódolt, nem lefordítható szövegrészt
  • számos bőr és megjelenítési hiba
  • a "What is Speed Dial" (Mi a gyorshívás) link nem vezet sehova

Persze az új funkció sem homályosíthatja el a szokásos (hiba)javítások meglétét:

  • javítva néhány nyomtatással, e-mail küldéssel, aktív webpanel eltávolítással kapcsolatos instabilitás
  • rengeteg apróbb javítás
  • az URL sávba kattintva megjelenő Kezdő sáv eltűnt, helyét a gyorshívás vette át. Előbbi bizonyos gombjait más sávok vették át (pl. a Személyes sáv)

Figyelem! Az előzetes verziók még sok hibát tartalmazhatnak, ezeket nem ajánlott mindennapi használatra telepíteni. Az Opera legutolsó végleges verzióját az Opera oldaláról töltheted le.

Kapcsolódó linkek:

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr3341358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.02.28. 22:31:49

Hát..érdekesnek tünik..ki is próbálom, ja és én is mindent megkaptam(a többiek után 1 nappal, ezekszerint felénk a posta 1 nappal lassabb:)

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.02.28. 22:36:31

1. Az msi-s installer nem indult el nálam(1. azt hittem, azért mert fut az opera, bezártam, de igy sem)

opera10 2007.02.28. 22:49:02

2.Amikor készítem ezt a gyorshívás dolgot, akkor sztem ott mutathatná a könyvjelzőket is

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.02.28. 23:06:31

3.Jé, az elönézeti kép is nagyobb lett

KingFisher 2007.03.01. 10:59:16

Tetszetős funkció, egy baja van, hogy mintha kicsit megugrott volna a gépigény, és amíg az előnézeteket betölti, 10-15 másodpercig 100-on eszi a procit.

Zoli · http://www.zolix.shp.hu 2007.03.01. 15:06:46

Ez remek funkcio lehet!de oszinten,en elvartam mar a hivatalos verzio megjeleneset:(

Szerinted,Karaj mennyit kell meg varnunk?

Penge · http://pengemester.try.hu 2007.03.01. 22:56:57

KingFisher: Ott van az ismert bugok listáján: "az előnézeti képeknek nem szabadna frissülniük minden indításkor"

opera20 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.01. 23:14:59

És amikor nyitok egy uj fület és aztán a frissitésre kattintok, akkor elkezdi tölteni az összeset. Ezt nem akarják megváltoztatni?
Sztem egyszerre csak 1-et kellene csinálni, a többit meg animálja csak addig, de ne dolgozzon rajta(esetleg többmagos prociknál 2-öt, vagy valahányszoros szorzot is alkalmazni a proci függvényében)

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.01. 23:33:53

Ja és a eszközök/megjelenés/panelek/webpanel letöltésénél direkt tünt el a kis dobozka? Másoknak sincs ott ugye?

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.02. 09:08:34

Zoli: Szerintem még legalább 1-2 előzetes lesz, mielőtt kiadják a véglegeset. Szerintem felesleges kapkodni, úgyis mindig az a baj, hogy előbb adják ki, mint kellene (lásd Opera 9.00)...

opera20: Persze, hogy mindet frissíti. Szerintem ez így természetes. Jobbclick egy thumbnail-en, és frissítés: ez frissít csak egyet.

opera10 ;): Valóban nincs ott a gombkeret nekem sem. Ez valószínűleg valami bug lehet.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.02. 11:56:17

Annyit tennék még hozzá, hogy a gyorshívás szó az én kreálmányom. Indok: "hívás": mint megnyitás, függvényhívás, oldal meghívása; telefonos alajai vannak, mint ahogy a 3x3-as számgomb elrendezés is hasonlít a telefonok gombjaira (nem mobiltelefon).

De ha valaki tud találóbbat a "Speed Dial" fordításaként, az ne tartsa magában.

Mefi · http://mefi.be/ 2007.03.02. 13:54:36

Ezek mind szép és jó dolgok, de én akkor lennék vidám, ha kicsit rendbeszednék az RSS-olvasót. Például egy kategorizálás nem ártana bele.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.02. 14:52:28

cousin333: 1.is boccs, az opera20 is én voltam, csak elirtam.
Másrészről én nem azt mondtam, hogy a frissitésre bökbe nem kellene az összeset frissítenie, dehogynem még szép. Csak a módjával van bajom, hogy nincs valamiféle optimalizálsa (vagy ha van akkor nem sikerült még tökéletesre) Mert most kb azt csinálja sztem, hogy a háttérben megnyitja azt a 9 oldalt, azt pedig vagy lekicsinyiti kb 10%-ra(Vagy esetleg egy kis fotot csinál róla?, bár nemhiszem). Ez óhatattlanul magas proci használtságot okos,bármilyen gyorsan nyomogatod a gombokat, ilyen gyorsan nem szokott az ember 9 oldalt megnyitni(kivéve ablak panel/jó sok oldalt kijelölsz/jobb katt frissités, na akkor is szépen beáll, de itt még kicsinyiteni is kell))
Ezért mondtam azt, hogy valahogy a szg cpu-ját figyelembe véve pl 1GHZ-es gépnél a frissités gombra kattintva 3 oldalt elkezd csinálni, ha a 3-bol 1-el készen van, akkor megy a következőre, tehát mindig max 3-on dolgozik. Persze egy 3GHZ-es gépnél ez nem igazán gond.
Igaz persze, hogy ekkor valoszinüleg lassabb lenne( az oldal szervee totojázik, lassu...), de a gépigénye meg kisebb. Na ilyenkor mi van: legyen gyors, vagy legyen kicsi a gépigénye....Hát épp ezért sztem a gyorsaságot fogják választani..

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.02. 15:30:56

Mefi, a levelező (és ezzel együtt az RSS olvasó) gatyába rázása a következő nagy verzióban várható, valószínűleg az Opera 10-ben. Tim Altman írt erről itt: weblog.timaltman.com/node/853

"What are the great plans for Opera 10? I'm not speaking of single features... more... overhauls (which standards to be implemented, what about the chat and mail clients?)."

Generally speaking, we don't disclose information about future releases. However, I have been given permision to tell you a thing or two about Opera Mail: a) one of the most-debated wish list items will finally appear, and b) the indexing back-end will be replaced, which will hopefully fix a long-standing and dreaded indexing corruption bug.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.02. 15:31:54

A "Speed Dial", és a hozzá tartozó szövegek azért nincsenek lefordítva, mert ez még nem végleges elnevezés. A végleges verzióban lehet, hogy egészen másképp fogják hívni.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.02. 18:49:05

Még egy hibácska jelentkezett nálam: Ha egérgörgövel nyitok egy tabot(egy hivatkozást egy oldalra), akkor a tab fülére elöször azt irja ki, hogy: speed dial, aztán amint értelmezte a weboldal cimét átváltja arra. Nem tudom mit kelle erre a rövid időre kiírnia(semmit,betöltés..), de azért ezt mégse kéne, nem tul elegáns megoldás...

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.02. 19:06:46

opera10: (tudom, hogy mindkét operaXX te voltál...:))

Ez nem hiba. Ugyanis ilyenkor értelemszerűen létrehoz egy üres tabot, amibe aztán betlöti a kívánt linket. Namost, ha az üres lap nem üres többé, hanem a Speed Dialt tartalmazazza (ez, ugye, a változtatás lényege), akkor logikusan az történik, amit tapasztalsz is...

A másikra: igen, betölti mind a 9 lapot, és lekicsinyíti. Máshogy nem tudom, hogy lehetne megoldani azt, hogy mindig tényleg a friss címlapot lásd, szerintem sehogy. Pont az a lényeg: ha frissül, akkor ez nem gáz (annyira), amúgy is a net lesz a szűk keresztmetszet. A lényeg, hogy egyéb esetben (pl. minden új üres lap megnyitásakor) ne frissítsen egyet sem, met az már tényleg gáz...

Más: a blog fórumán sokan visszakövetelik a Start Bar-t. Bár nem lételemem, de szerintem sem kéne megszüntetni. Például nagyon jól lehet ritkán, de kellő (pl. Open in IE ;)) gombokat idesúvasztani,, hiszen csak akkor látható, ha az URL sávra kattintasz, különben nem foglal helyet...

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.02. 19:39:01

Nekem a cimsorban vannak az ilyesmi gombok, és az uj verzióban már a személyes sávot sem állitottam be, mert az uj funkcio helyettesiti.(+ ott vannak az azonosítok is...

primusz 2007.03.02. 21:44:06

Hú, én így feleslegesnek és zavarónak tartom ezt a 9 ablakos megoldást. Ennél már az is jobb lett volna szerintem, ha ezt a funkciót összehozzák a Könyvjelzővel, tehát hozzá lehetne rendelni a billentyűkombinációkat a kívánt könyvjelzőhöz.
Ráadásul valahogy gyorsabbnak tűnik nekem a nézőképek generálása ott, ahol a Snap-et használják (pl. a Webisztánon).
Aztán lehet még tetszeni is fog ez a a 9 ablakos megoldás, ha megelégszenek generált kis nézőképek használatával -kibővítve a szabadon választható frissítés lehetőségével.

KingFisher 2007.03.03. 00:20:40

Egy ilyen Diablo-style hozzárendelés jó lenne. Nekem kifejezetten jobb lenne, nagyon nem izgat a kezdőlap kisméretű megjelenítése. Ha ennek a sebessége ilyen marad, akkor azt hiszem ez off funkció marad :(

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.03. 12:52:56

Azt tudja valaki, hogy ha valaki kikapcsolta akkor hol lehet visszakapcsolni? Az opera:config ban sem és máshol sem találtam ilyen opciot
Ja és jó lenne ha a speed dialnál átlehetne írni a címet, amit a kép alatt mutat(pl. rövidebbre, v arra amit én akarok)

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.03. 14:05:49

Ha kikapcsoltad, akkor egy új üres lapon tudod visszakapcsolni a jobb alsó sarokban.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.03. 14:51:21

Upsz..köszi télleg csak a cfosscpeed pont totál letakarta és én meg mindig teljes ablakkal böngészek

jeti 2007.03.03. 19:04:22

Hová tűnt a fejlesztői eszköztár? (Mos nincs beépítve...)

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.03. 22:11:33

De be van
Eszközök/haladó/develooper tools de nem ugy jön be mint eddig..
Ajánlom az oldalamon található webfejlesztőg gombot:bartosslajos.atw.hu/comment.php?comment.news.16

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.04. 08:33:32

Nem, a fejlesztői konzol valóban eltűnt ...

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.05. 20:58:22

És a gyorshívást igy nem lehetne megoldani: www.snap.com/, ezzel a technikával?
Példa rá: www.snap.com/about/spa1B.php
Csak valami megállapodást kellene kötni velük, aztán már mehetne is, cpu zabálás nélkül

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.06. 16:05:48

Nem támogatom ezt az öltetet, a snap szerintem egy nagyon idegesítő cucc, legalábbis weblapokon. Elég nehéz kikapcsolni, állandóan felugrik és megzavarja a böngészést, letakarja a linkeket, stb. Külön fekete pont, hogy sokszor nem működik (vagy legalábbis nem csinál előnézetet), de akkor is felugrik, és kirak egy szürke képet.

Persze ha Operába integrálnák, akkor nem ugrana fel, viszont mivel külső forrás, fölösleges függőségeket hozna magával. Mit csináljon az Opera, ha éppen nem megy a snap oldala?

smv · http://www.verse.hu 2007.03.06. 21:55:59

Engem ami kifejezetten zavar az a baromi lassú scrollozás. Tehát pl se Firefox, se FF nem hal meg egy bonyolultabb oldal scrollozásától, az Opera scrollozása viszont nagyon lassú, lagos, akadozó.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.06. 23:01:19

Aki szeretne még status bar(kezdösávot) az szerintem jelezze itt: operawatch.com/news/2007/03/do-you-use-the-start-bar-in-the-desktop-browser.html
Gondolom ezért van...

Penge · http://pengemester.try.hu 2007.03.07. 00:51:43

"Elég nehéz kikapcsolni" -> bár vandál megoldás lehet olyan weboldalakon, de csak a JavaScriptet kell letiltani az adott oldalon.

"ha éppen nem megy a snap oldala" -> Ugyanazt, mint akkor, ha az Opera oldala nem megy és valaki igénybe szeretné venni a súgót. Attól, hogy az Opera oldala, attól még webes függőség. Az Opera mini meg 100%-ig függ az Opera szerverétől.

Hát nem tudom, de nálam a FF és az IE is olyan "mereven" scrolloz, az Opera meg gyorsan és gördülékenyen, olyan oldalakon is, ahol a másik kettő akadozik. Pl: beszeljukmac.com

Írtam a startbar mellett. Nem értem miért ilyen fejlesztésekkel jön ki mindig az Opera... Akkor már értelmesebb lenne, hogy egy adott mappába rendezett könyvjelzőket egy kattintásra megnyit külön-külön tabokon.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.07. 08:35:29

Penge: Az Opera egy adott mappába rendezett könyvjelzőket egy kattintásra megnyit külön-külön tabokon. :) Próbáld csak ki.

smv: A scroll nálam is jó, Pengével értek egyet. Milyen oprendszert használsz?

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.07. 08:38:08

Startbar szerintem is maradhat, ki lehet kapcsolni, ha zavar. Legfeljebb alapértelmezésben legyen is kikapcsolva (sokaknak ugyanis finoman szólva "nem jön be").

Ez a z új funkció sem rossz. Az lesz a szép, amikor bevezetik a csiszoltabb változatot fejlesztői eszköztárral együtt. Meg javítják a bugokat. Bár szerintem a Peregrine-re gyúrnak már főképp...

Penge · http://pengemester.try.hu 2007.03.07. 14:19:24

Igen, közben rájöttem, ki kell kapcsolni a fülek újrahasznosítását és ki kell jelölni, mint a letöltéseket a hivatkozások panelen. :)
Nálam Linux alatt sem volt semmi gond az Operával a karakterkódoláson és azon kívül, hogy néhány oldalon kifagyott, OSX-en meg durva lenne egy ilyen hiba, szerintem nem ez lehet a probléma.
Már a mailklienst és az RSS olvasót lehetne fejleszteni inkább.

opera10 · http://bartosslajos.atw.hu 2007.03.10. 20:16:09

Nemteljesen ide tartozik, de részben azért mégis, szóval a minap(nemtom mért) találkoztam 3 kis hibával
1. Levelezés/kaptam egy levelet, amiben volt 2 videó, megnyitottam öket, rendben lejátszotta, de mikor beakartam csukni nemtudtam, ha a feladatkezelőböl kilöttem a videólejátszót, akkor is ottmaradt a videólejátszó, majd ha átmentem egy másik fülre, majd ismét arra, amiben megnyitotta a videót, akkor az elöző fül tartalmát mutatta, valószinűleg nem frissitette a lapot valami miatt, de miért?
A hibáról videó: bartosslajos.atw.hu/letoltes/opera/video/hiba1.avi (Az emalben kapott videó gond nélkül futott csak, ha az ember egy videórol készít videófájlt, akkor azt nemveszi fel)
2. Tartalom letiltása:
Az oldalamon a reklámot betöltés közben leakartam tiltani, ami meg is történt, de valami miatt nem teljesen szabványosan zárult le a folyamat, a szürkeség egy kicsit késön szünt meg, de egyébként ezzel máskor is volt már bajom, ha betöltés közben csináltam, valami miatt nem szereti.
Szerintem egyébként amikor a tartalom letiltásánál a részletekre kattintok, ott kellene egy alkalmaz gomb, mert előfordult olyan is, hogy rosszat tiltottam le(vagy letiltást letörültem) és az ok után teljesen mást csinált(pl letiltom, de mégsem tünteti el, vagy fordítva, a gyorsítótárban elhiszem, hogy benne van, de attól én még nem akarom látni..)
A hibáról videó: bartosslajos.atw.hu/letoltes/opera/video/hiba2.avi
3. És végül a kedvencem: akartam küldeni egy e-mailt egy kb 44MB-os melléklettell és miután hozzácsatoltam a fájlt kb 5-10 másodperc múlva ugy beállt a rendszerem, hogy az csak na, kb 1 percig 75-100%-os procihasználatot produkált és kb 300MB memóriát használt. Ez normális dolog?
A hibáról videó: bartosslajos.atw.hu/letoltes/opera/video/hiba3.avi
Természetesen ezt egy béta verzió, szóval ez nem olyan gáz....Lehet, hogy ujra kellene rakni... Vélemények? Másoknál nemjelentkeztek ilyenek?

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.10. 21:28:53

Az első szerintem nem hiba, a videókat így játsza le, hogy úgymond "átlátszó" marad az ablak. Én is tapasztaltam, nem csak Operában.

Lali_ 2007.03.14. 16:59:19

És ezt megtudja nekem valaki magyarázni: bartosslajos.atw.hu/letoltes/opera/kepek/hiba.png
Természetesen nem a kiradirozott részekre gondolok, hanem a többi tök fehér ablakra

krack 2007.03.21. 18:35:44

Pár éve máűr operát használok, most gyorsabb netem lett (5M), és az adsl sebességmérők mind lassabb sebességet mérnek, ha operán mérem, mint explorer, vagy mozilla (seamonkey) alatt. kb felét.

de nemcsak nálam, melóhelyen is ugyanez.
meg amúgy is mintha lassabb lenne a böngészés.

miért lehet ez?

Lali_ 2007.03.21. 18:55:02

1.Milyen oldalon mérted a sebességedet, kb 1 időpontban tesztelted IE-vel és opera?
Ugyanis pl a netszolgáltatók egy 5 MB-es netnek csak pár százalékát tudják garantálni
(Hiszen ha van p user, akiknek q szávszélességük van, akkor p*q sávszélességgel tudják csak garantálni 99.9%-osan, mindig, a teljes 5MB-es netet, de mivel soha sincs olyan, hogy mindenki max-al akar tölteni, ezért a szolgáltatóknak(függ, hogy milyen) csak az átlagosan szükséges sávszélet biztosítják, ami miatt egy pillantara előfordulhat, hogy nem tudja mindeninek biztosítani a max-ot. És a sávszélmérök azt csinálják, hogy a böngészővel letöltettnek egy 1 vagy több megás csomagot és, hogy mennyi idő alatt töltötted le. Na és ha vagy a szolgáltató vagy a SEBESSÉGMÉRŐ nem biztosítja a maximális letöltési lehetőséget, akkor máris más a szitu, ezért nem kapsz soha 2*ugyanolyan eredményt)
2.Mennyi a különbség a mért adatok között?

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.21. 23:26:51

krack, hol mérted? elvileg nem lehetne különbség.

opera11 2007.03.22. 21:20:24

Látom bekerült a legujabba a minialkalmazás szó, meg az új fordítások is, THX, egyébként ez az ujjabb a tapasztalataim szerint már sokkal jobb:)

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2007.03.22. 21:37:32

újabb ;). Tényleg, a magyar verziót még nem is néztem :).
süti beállítások módosítása