Magyar Opera

Jegyzetelj Operával!

Már 4 éve is írtam egyszer az Opera egyik kevésbé ismert funkciójáról, a jegyzetekről, és akkor sem ismerték sokan ezt a lehetőséget. A helyzet azóta sem változott sokat, nemrég láttam, hogy a régi motoros vinczej is csak most fedezte fel, hogy a Jegyzetek panelt lehet bővíteni.

De lássuk akkor mit érdemes tudni a jegyzetekről egy operásnak. Először is, a weblapokról azonnal, könnyen el lehet menteni szövegeket: elég, ha csak kijelölöd a szöveget, majd jobb klikk, és Másolás jegyzetbe. Ezeket aztán kategóriákba (mappákba) rendezheted. Persze írhatsz normál jegyzeteket is, viszont jó tudni, hogy azokról, amelyeket egy weblapokról mentettél el, vissza lehet térni arra a weblapra, ahonnan származnak. Csak kattints duplán egy ilyen jegyzetre, és meg is nyitja a weblapot. A linkelt jegyzeteknek egyébként más ikonja van, mint a normál jegyzeteknek.

A dolog működik fordítva is. Ha egy olyan honlapra érsz, ahonnan korábban szövegrészt mentettél el egy jegyzetbe, akkor a címsávban, az RSS ikon mellett megjelenik egy kis jegyzet-ikon. Rákattinva megnyílik a Jegyzetek panel, és a kijelölés az oldalról lementett jegyzethez ugrik. (Ha több jegyzet is származik egy oldalról, akkor a sorban a legelsőhöz lép.)

A jegyzeteket használhatod sablonként is, amelyeket aztán könnyen be tudsz helyezni a weblapokon egy szerkesztőmezőbe. Ha jobb gombbal kattintasz egy ilyen beviteli mezőn vagy űrlapon, akkor láthatsz egy olyan pontot, hogy Jegyzet beszúrása. Ha ezt megnyitod, akkor az összes jegyzetet láthatod a mappák szerint rendezve, így pillanatok alatt elérheted őket. Mivel ez a levelezőben is működik, így készíthetsz jegyzetből levélsablont, de használhatod például bbCode vagy HTML elemekhez is. Egyszerűen készíts egy bbCode nevű mappát a jegyzeteknél, majd ebben vedd fel külön jegyzetként az összes, általad használt elemet.

Végül néhány szó a jegyzetek rendezéséről. Alapesetben a jegyzeteket nem lehet rendezni, de a lehetőség megvan rá, mivel ugyanúgy működik, mint a Könyvjelzők panel, ahol már van rendezés, mégpedig a Nézet gomb alatt. Ahhoz, hogy áthúzhasd a gombot, először nyisd meg a panelek alatt a Jegyzetek panelt, majd a Könyvjelzők > Könyvjelzők karbantartása ponttal a könyvjelzők ablakát (nem a panelt!). Ezután nyomd le a Shift gombot, és húzd át a Nézet gombot a jegyzethez.

Az elérhető rendezések közül nem lehet mindegyiket használni, csak a név szerinti és az egyéni rendezést (ami alapesetben létrehozási sorrendet jelent), viszont a különböző nézetek működnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyaropera.blog.hu/api/trackback/id/tr70379369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.13. 15:13:29

Ejnye karaj, egy funkciót kihagytál, pedig anno te írtad nekem valahol... Beleírtam a cikkbe, keresd meg :)
Azt a nézet gomb átpakolásosdit viszont nem ismertem. :(

Amúgy, ha valaki BBcode beillesztésre vágyik, az szerintem inkább a gyökérbe tegye, ne egy új mappába, mert így sokkal gyorsabb lesz a használata.

Egyébként nem tudom, miért nem lehet őket időrendbe is szervezni, ha egyszer amúgy is elmenti a készítés időpontját (egy jegyzet fölött tartva a kurzort, megjelennek a jegyzet fontosab adatai és a tartalma).

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.13. 15:15:56

való igaz, azt kifelejtettem! :) köszi!

Penge™ (törölt) 2008.03.13. 16:20:17

Én csináltam saját BB Code menüt még régen, az annyiból jobb, hogy van BB Code, WIKI Code, HTML, Symbol code (különleges karakterek), livejournal és az alap operás szmájlik.
Ha kijelölök egy vagy több szót, akkor az URL és IMG tag esetén automatikusan a link szövegébe rakja, ha pedig a kijelölt szöveg -vel kezdődik, akkor duplaklikkes menü a link szövegeként kívánt szav(ak)on automatikusan berakja a link címe részhez és már kész is, nem kell a kurzorral kattintgatni az [url=][/url] mezők közé.

Penge™ (törölt) 2008.03.13. 16:24:30

jav: http-vel

Egyébként az az egy hiányzik nekem még a jegyzetekből, hogy ha mentek 1-1 szövegrészt egy oldalon, minden egyes alkalommal külön jegyzetbe menti. Nem bánnám, ha már az adott lapon lett mentve, akkor megjelenne egy kinyíló menü vagy egy "copy to jegyzet_neve note" is a "copy to note" alatt/fölött, amire kattintva berakja a már meglévő jegyzetbe egy sorral a korábban mentett szöveg alá.

dstern 2008.03.13. 16:53:45

Azt is kihagytátok, hogyha egy ilyen "egysoros" beviteli mezőbe kattintasz, és a le nyilat nyomkodod, akkor előjönnek a jegyzetek, és egy enterrel ki tudod választani az egyiket és akkor beilleszti az adott mezőbe. Sajnos nem minden esetben működik

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.13. 17:20:32

dstern, azért hagytam ki, mert ezt én se tudtam, köszi! :)

vinczej 2008.03.14. 15:15:32

Azt hiszem, "én sem látok ki a fejemből". A Notes ikont eddig észre semm vettem a címmenüben! :-o

Amúgy például a WEB-oldal - Jegyzet ilyen egymásra mutató viszonya sem tűnt fel eddig.

Kösz az ilyen leírásokat! :-)

madve2 2008.03.14. 15:25:43

Tényleg jó kis cucc, párszor már jól jött, de igazán akkor lesz majd értelme, ha ezt is bekötik az Opera linkbe. (Akkor végre elfelejthetem a Google Notebookot, ami jellemzően csak Firefoxból hajlandó rendesen menni =P)

szotsaki 2008.03.14. 22:00:44

Még egy-két tipp, amit szerintem kevesen ismernek (akár a következő tippek cikkbe is mehet belőlük, ha lesz olyan :) ).

1.) Középső gomb beállítása: Shift + középső kattintás. (Linux alatt tesztelve)

2.) Oldalak ugrási pontjainak megjelenítése: Shift + Esc.
Pl. a www.morrohun.extra.hu oldalon van ilyen

3.) Opera most már elég szépen használható fájlrendszeren belüli navigácóra is, ha rákényszerülünk. Ennek kiindulópontja az opera:drives cím, ami sajnos csak Windowsban működik, ahogyan észrevettem.

4.) Be lehet állítani az oldalak hátterét, ha szerkesztjük az opera:configban a "Browser CSS File" menüpont alatti fájlban (ha nem létezik, létre kell hozni) a CSS beállításokat. Pl. hátteret így lehet neki adni: html { background: url("images/vmi.jpg" fixed repeat; }
Ez csak olyan helyeken érvényesül, ahol alapból nincs background beállítás, tehát a weboldalak 99%-nál nem. Viszont az Opera saját oldalait remekül lehet vele designolni. Az előbbire pedig ott a user.css, illetve az author.css fájl.
Érdemes rákeresni opera:configban a "CSS" szóra.

5.) Ctrl + Tabos váltásnál az előnézeti képeket a "Use Thumbnails in Window Cycle" beállításnál lehet bekapcsolni. Hasznos kis képesség.

A gombok a 9.2 stílusú kiosztással működtek, az újban nem próbáltam (nehezen tudtam megszokni azt, úgyhogy gyorsan visszatértem a régire).

A szövegmezőben lévő jegyzetelőhozó elég idegesítő néha. Nem lehet lejjebb görgetni billentyűvel, mert előhozza a jegyzetek előugró listáját, és csak abban navigál.

szotsaki 2008.03.14. 22:02:06

Szerk az előzőhöz: a linkbe a .extra nem kell.

Nagykócsag 2008.03.14. 23:05:28

sose értettem mire lehet ezt használni. még most sem értem.

Lali_ 2008.03.14. 23:10:42

2, A Shift + Esc érdekes, erről sem tudtam :)

3,A fájlrendszerböngészésnél ez az általános, ami Linuxon is megy: file://localhost/
Én viszont a driveosról nem tudtam :)

5,A Ctrl+Tab-nál(vagy jobb klikk+görgő) az előnézeti kép nem csak Linuxal megy a 9.2-vel? Emlékeim szerint xp-n csak a fülek nevét írta ki, kép nemvolt...

Penge™ (törölt) 2008.03.14. 23:31:39

De volt, csak 9.2x-nél 3 kép van, ami nagyon előnytelenül néz ki, meg kicsit lassú is. 9.5-ben már jó, ott csak egy kép van és ugyanolyan gyors, mintha nem lenne.

CSaB · http://www.domain.hu 2008.03.16. 09:06:52

Soha nem volt Operám és nem is tudnak rábeszélni.

nega · http://negalap.atw.hu 2008.03.16. 09:46:15

A Jegyzetek az Opera egyik leghasznosabb szolgáltatása. Legalábbis számomra. A kezdetek óta rendszeresen hazsnálom.
Mégis olvastam most pár újdonságot, amit eddig nem tudtam róla.


CSaB!

Ne is hagyd magad rábeszélni!
Ha nem tetszik, ne használd. Használd azt, ami Neked a legjobban megfelel.

Nagykócsag 2008.03.18. 12:23:51

CSaB, azt hiszem rossz helyen jársz ezzel a véleményeddel :)

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2008.03.18. 13:00:06

CSaB szerintem azt se tudja, mi az az Opera, csak bedobta a linkjét...

Ronyn · http://www.ronyn.hu 2008.03.18. 14:15:22

Ha sosem volt neki,honnan is tudná...?))

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.11.09. 14:47:10

Nem nagy dolog, de most vettem észre, hogy ha épp egy szövegbeviteli mezőben van a kurzor és duplán kattintasz egy jegyzetre az oldalsávon bal gombbal, akkor is működik a behelyettesítés.

awking 2009.11.09. 14:52:18

@penge™: Jaja, és a levélírásnál is műxik. Állat. :)

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2009.11.09. 15:38:52

Na meg arra is rájöttem, hogy lehet félkövérrel írni mindenhol, ahol amúgy nem lehet: bold
Itt nem működnek az ékezetek, de a jegyzetekben igen. Csak tudnám, hogy ez most hexa, ASCII, vagy unicode. Mindenesetre érdekes dolgokat talál az ember, mikor MS Office-ból másol
plain/text mezőbe szöveget.
süti beállítások módosítása